Torbjörn Ryefalk som är skogsförvaltare vid Fortifikationsverket och dagligen använder sin Nissan Navarra i jobbet är däremot nöjd.
– Jag tycker bra om bilen. Så fort det kom fram att den fått dåliga värden i testen fick vi ett brev från Nissan att man skulle justera krockkuddarna. Och det är åtgärdat nu.
Torbjörn har Skövde som hemmabas men hans arbetsområde är stort. Hela Västra Götaland, Värmlands-, Östergötlands-, Örebro och delar av Jönköpings län ingår i hans domäner. Det geografiskt stora området gör att han reser mycket i jobbet, mellan 3.000 och 4.000 mil per år. Det innebär att en betydande del av arbetstiden är han bakom ratten.
Tidigare hade han en Volvo som tjänstebil men sedan några år tillbaka har den ersatts av Nissan Navarran.
– Det var faktiskt av säkerhetsskäl som vi skaffade en fyrhjulsdriven bil. Eftersom vi arbetar ensamma och ibland befinner oss långt ute i skogen vill vi ha en bil som vi inte kör fast med. Som Navarran är idag är jag jättenöjd med den, säger Torbjörn Ryefalk.
leif.andersson@sekotidningen.se

KOLLA KROCKTESTERNA
På Euro NCAP:s webbplats kan du titta på testresultatet för Nissan Navarra och filmen på den första krocktesten. Den modifierade modellen har något bättre testresultat.
Du kan också kolla hur bra DIN bil klarade NCAP:s krocktest.”