Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Tema: Seko sjöfolk 100 år
Karin Barth har gått från stora lastfartyg på de stora världshaven till Tallink-färjorna på Östersjön. Foto: Jonas Forslind

”Jag har alltid trivts väldigt bra till sjöss”

Karin Barth har varit till sjöss länge. Förvisso inte alla 100 år, men i alla fall närmare 40. Och snart går hon iland.

29 augusti 2014 10:56

Hon mönstrade på första gången 1976. Då som mässman, eller stewardess, på ett av Transatlantics fartyg.

– Jag började på lastbåt som gick mellan Göteborg och Australien. Det var en resa på tre månader. Och vi var till sjöss i en månad i sträck utan att angöra någon hamn.

För henne var det inte jobbigt att vara borta hemifrån så länge.

– Jag träffade min blivande man ombord så det var aldrig några problem.

Som stewardess serverade hon befälen i deras mäss, eller mässar snarare.

– Det fanns en mäss för de vanliga befälen och sedan hade de högsta befälen en egen liten matsal. Men allt sådant är ju borta nu. Nu äter befäl och manskap tillsammans.

Hon har alltid trivts till sjöss även om det kan vara lite stökigt ibland. Som när hon inte hann hem till jul utan fick fira till sjöss.

– Vi gick från Frankrike och ut på Biscaya. Skepparn, som var lite tokig, ville hinna hem till Göteborg för att fira jul så han stod på rejält. Det blåste ganska mycket också, så lasten började slita sig och två matroser blev skadade av en kätting som slitit sig. Det var lite läskigt när man hörde mullret från lastrummet när lasten började fara runt. Då slog han av på takten och vi fick fira jul någonstans mellan Hamburg och Göteborg. Men det var bättre det.

– En annan gång var det en andrestyrman som blev av med ett finger. Vi skulle gå med lots genom Suez och han skulle slänga ut landgången. Hans finger fastnade i vajern och slets av. Han märkte inget först utan upptäckte det först när vajern stannade precis framför honom med fingret fastklämt. Först undrade han vems finger det var.

Efter tio år på världshaven fick hon nog av långresorna. Då gick hon restaurangskola och utbildade sig till servitris. Sedan jobbade hon på olika svenska färjor tills hon fastnade på Silja Line, numera Tallink Silja, där hon jobbat de senaste 20 åren.

– Det är stor skillnad mellan att ligga på utebåt och på färja. Nu har jag levande last och förr var det död last. Det krävs ju mycket mer fjäsk för den levande lasten.

När hon började på färja fick hon också upp ögonen för facket och hon har länge varit fackligt aktiv – både på klubb- och avdelningsnivå.

– Men jag måste erkänna att när jag började på lastbåt gillade jag inte facket. Jag tyckte de var jobbiga och jag hade god lust att slänga en ombudsman överbord när han besökte min båt en gång.

Ångrar du någon gång att du gick till sjöss?

– Nej, jag ångrar ingenting, jag trivs väldigt bra även om det kan vara stressigt och jobbigt ibland. Vet du, när jag står i köket ombord och hör slamret av tallrikar och kastruller och hör beställningarna som ropas ut och småpratet runt omkring – då är det som musik för mig. Då trivs jag.

Mattias Dahlgren, Reporter
mattias.dahlgren@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Rättelse om Postnordartikel

Fel version av artikeln ”Seko postens kupp mot danska facket” är publicerad i senaste numret av Sekotidningen och innehåller felaktiga citat. Det beror på att reportern missuppfattade Seko postens ordförande Johan Lindholm, vilket vi ber om ursäkt för. Den korrekta versionen av texten finns att läsa här https://sekotidningen.se/artikel/spelet-om-postnord/ Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

Höjd pensionsålder

De sex partierna i pensionsgruppen har slutit en överenskommelse om att förändra pensionssystemet. Lägstaåldern för pensionsuttag höjs från 61 till 64 år, rätten att jobba kvar höjs från 67 till 69 år och skyddet för de fattigaste pensionärerna stärks. Läs mer

Metoo-upprop inom Kriminalvården

Över 1000 anställda och tidigare anställda inom Kriminalvården har skrivit under uppropet #virivermurarna mot sexuella trakasserier och kränkningar på jobbet. Läs mer

Chefen viktig för trivseln

Chefen viktig för trivseln

Stoppa allt skitsnack, låt ingen vara eller känna sig utesluten, glöm inte de sjukskrivna. Några tips från Seko Skåne om vägen till en trivsam arbetsplats. Läs mer

Tågkompaniet ska köra Krösatågen

Nu är det klart att Krösatågen tas över av Tågkompaniet från och med december 2018 och nio år framåt. Båda affärerna, nord och syd, ingår i upphandlingen. Idag är det Transdev som kör trafiken. Läs mer

Först på plats efter olyckan

Först på plats efter olyckan

Att se en svårt skadad, kanske avliden, människa påverkar alla. -Vi är inga hårda typer utan känslor, säger Anders, som är en av Trafikverkets olycksplatsansvariga. Läs mer

”Jag bestämmer över mitt arbete”

”Jag bestämmer över mitt arbete”

Läs mer

Han ger de asylsökande en röst

Han ger de asylsökande en röst

Viktor Bankes mobil ringer i det närmaste oavbrutet, sms trillar in, han svarar ett par tre gånger. ”Det kan vara dagis”, säger han ursäktande. Läs mer

För dyrt med god arbetsmiljö

För dyrt med god arbetsmiljö

Kedjan med entreprenörer hade fem länkar, med Trafikverket överst. Men den sista länken brast och en provanställd 22-åring omkom i en olycka. Kanske hade den undvikits om facket fått spela sin roll. Läs mer

Inga arbetare på riksdagslistan

Inte ett fackligt namn på valbar plats när socialdemokraterna i Norrbotten sätter ihop sin riksdagslista. Det är helt enkelt inte acceptabelt tycker LO-distriktet i Norra Sverige. Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

Mutanklagelser mot Trafikverket

Mutanklagelser mot Trafikverket

”Vi ska vända på alla stenar.” Det var löftet från Trafikverket när Sekotidningen i april skrev om den muthärva som Kalla fakta på TV4 fortsatt att granska. Läs mer

Samtal på liv och död

Samtal på liv och död

Lotta Andersson har varit med länge, medan Johan Ridell är ganska ny på jobbet som operatör på Polisens kontaktcenter i Malmö. De har mycket gemensamt och förenas i sin kärlek till de som ringer 114 14. Läs mer

Seko tappar inte längre medlemmar

-Seko tappar inte längre medlemmar. Antalet aktiva medlemmar är strax under 74 000 och har legat stilla sedan april i år. Läs mer

Trendbrott när åtta fartyg flaggar svenskt

Vinden tycks ha vänt för den svenska handelsflottan.  Tre rederier har beslutat att låta sammanlagt åtta fartyg gå under svensk flagg. Läs mer

Externt företag vill ta över SJ:s kundtjänst

SJ kan låta ett externt företag ta över verksamheten vid servicecentret i Ånge. SJ har ett 100-tal anställda i Ånge, som nu är oroliga för avtalsdumpning. Men enligt SJ kan det vara ett sätt att rädda jobben. Läs mer

Sänkt avgift i Sekos a-kassa

Avgiften till Sekos a-kassa sänks med 15 kronor den 1 januari 2018, under förutsättning att beslutet godkänns av Inspektionen för arbetslöshetsförsäkringen, IAF. Läs mer

Sju av tio arbetslösa slår i a-kassetaket

Sju av tio arbetslösa slår i a-kassetaket

Trots höjningen av a-kassetaket för två år sedan är många arbetslösa fortfarande underförsäkrade. Åtta av tio av arbetslösa Sekoiter får mindre än 80 procent. För hela arbetsmarknaden är det sju av tio. Läs mer

ROBOTISERING
Konduktören Niclas blev ersatt av en stolpe

Konduktören Niclas blev ersatt av en stolpe

Kommer robotarna att ta över jobben? Forskare, politiker, fack och arbetsgivare är överens om att vi står inför en helt ny arbetsmarknad. Sekotidningen har bland annat pratat med konduktören Niclas som blev ersatt av en stolpe och arbetsmarknadsministern som "leker med tanken" att a-kassan kan användas till kompetensutveckling även om man inte är arbetslös. Läs mer

Osakliga löneskillnader

Se Lönediskriminering.