Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Tema: Seko sjöfolk 100 år
Karin Barth har gått från stora lastfartyg på de stora världshaven till Tallink-färjorna på Östersjön. Foto: Jonas Forslind

”Jag har alltid trivts väldigt bra till sjöss”

Karin Barth har varit till sjöss länge. Förvisso inte alla 100 år, men i alla fall närmare 40. Och snart går hon iland.

29 augusti 2014 10:56

Hon mönstrade på första gången 1976. Då som mässman, eller stewardess, på ett av Transatlantics fartyg.

– Jag började på lastbåt som gick mellan Göteborg och Australien. Det var en resa på tre månader. Och vi var till sjöss i en månad i sträck utan att angöra någon hamn.

För henne var det inte jobbigt att vara borta hemifrån så länge.

– Jag träffade min blivande man ombord så det var aldrig några problem.

Som stewardess serverade hon befälen i deras mäss, eller mässar snarare.

– Det fanns en mäss för de vanliga befälen och sedan hade de högsta befälen en egen liten matsal. Men allt sådant är ju borta nu. Nu äter befäl och manskap tillsammans.

Hon har alltid trivts till sjöss även om det kan vara lite stökigt ibland. Som när hon inte hann hem till jul utan fick fira till sjöss.

– Vi gick från Frankrike och ut på Biscaya. Skepparn, som var lite tokig, ville hinna hem till Göteborg för att fira jul så han stod på rejält. Det blåste ganska mycket också, så lasten började slita sig och två matroser blev skadade av en kätting som slitit sig. Det var lite läskigt när man hörde mullret från lastrummet när lasten började fara runt. Då slog han av på takten och vi fick fira jul någonstans mellan Hamburg och Göteborg. Men det var bättre det.

– En annan gång var det en andrestyrman som blev av med ett finger. Vi skulle gå med lots genom Suez och han skulle slänga ut landgången. Hans finger fastnade i vajern och slets av. Han märkte inget först utan upptäckte det först när vajern stannade precis framför honom med fingret fastklämt. Först undrade han vems finger det var.

Efter tio år på världshaven fick hon nog av långresorna. Då gick hon restaurangskola och utbildade sig till servitris. Sedan jobbade hon på olika svenska färjor tills hon fastnade på Silja Line, numera Tallink Silja, där hon jobbat de senaste 20 åren.

– Det är stor skillnad mellan att ligga på utebåt och på färja. Nu har jag levande last och förr var det död last. Det krävs ju mycket mer fjäsk för den levande lasten.

När hon började på färja fick hon också upp ögonen för facket och hon har länge varit fackligt aktiv – både på klubb- och avdelningsnivå.

– Men jag måste erkänna att när jag började på lastbåt gillade jag inte facket. Jag tyckte de var jobbiga och jag hade god lust att slänga en ombudsman överbord när han besökte min båt en gång.

Ångrar du någon gång att du gick till sjöss?

– Nej, jag ångrar ingenting, jag trivs väldigt bra även om det kan vara stressigt och jobbigt ibland. Vet du, när jag står i köket ombord och hör slamret av tallrikar och kastruller och hör beställningarna som ropas ut och småpratet runt omkring – då är det som musik för mig. Då trivs jag.

Mattias Dahlgren, Reporter
mattias.dahlgren@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Förvaltningsrätten: Bring citymail ska se till att brevbärare kan gå på toaletten

Förvaltningsrätten: Bring citymail ska se till att brevbärare kan gå på toaletten

Bring citymail ska se till att brevbärarna kan äta under tillfredsställande förhållanden, tillbringa pauser på lämplig plats och säkerställa att det finns tillräckligt många toaletter med låsbar dörr. Läs mer

Personalen får betala priset för avreglerad elmarknad

Personalen får betala priset för avreglerad elmarknad

Det har gått 20 år sedan elmarknaden avreglerades. Nu är det hög tid för en utvärdering och att regeringen säkrar att det finns tillräckligt med personal och kompetens i branschen. Läs mer

Friad för dödsolycka

Friad för dödsolycka

Göta hovrätt friar samtliga åtalade för dödsolyckan på Åsbro kursgård 2014. Det blir heller ingen företagsbot för kursgården. Läs mer

Slavlöner på fartyg

Dubbla kontrakt är vanligt för anställda ombord på bekvämlighetsflaggade fartyg. Ett officiellt som följer internationella avtal och ett hemligt där lönerna är orimligt låga, uppger tidningen Arbetet. Något Sekotidningen tidigare skrivit om. Läs mer

”Erfarenhet borde synas på lönen”

”Erfarenhet borde synas på lönen”

– Jag är trygg i min yrkesroll och kan bemöta de intagna på ett helt annat sätt idag jämfört med när jag var ny på jobbet, säger Anette Skrydtrup, kriminalvårdare på häktet i Helsingborg. Läs mer

”Dålig snöröjning ökar risken för urspårning”

”Dålig snöröjning ökar risken för urspårning”

Snöröjningen på järnvägen i norra Sverige är sämre i år än tidigare. Det anser Green cargo som noterat att antalet incidenter med mindre urspårningar ökat. Trafikverket medger att snöröjningen brustit. Läs mer

Harly håller koll på entreprenörerna

Harly håller koll på entreprenörerna

I januari förra året fick Trafikverket ett regeringsuppdrag att sköta leveransuppföljningen av järnvägsunderhållet i egen regi. Redan i september var Harly Nielsen ute för att hålla koll på att entreprenörerna gör det de ska. Läs mer

”Ingen dag är den andra lik”

”Ingen dag är den andra lik”

Freddie Åfeldt är transportledare på Hector rail och han gillar såväl jobbet som kollegerna. Läs mer

Raka spåret in i politiken

Raka spåret in i politiken

Lina el Yafi hamnade i hetluften när hon som klubbordförande drev kampanj för de uppsagda konduktörerna på tvärbanan. Nu gör hon politisk raketkarriär och kommer av allt att döma bli landstingspolitiker efter valet. Läs mer

Himmel eller helvete

Himmel eller helvete

Det är ingen mening att slå sönder maskinerna, bättre att slåss för en rättvis fördelning av vinsterna som robotar och automatisering ger. Och kanske få en kortare arbetstid. Läs mer

Billigare fackföreningsavgift bra för tryggheten

Den svenska modellen bygger på att löntagare är med i facket. Våra fackförbund ser till att löne- och avtalsvillkor följs och att nödvändiga försäkringar finns, inte minst avtals- och tjänstepension. Därför går vi socialdemokrater nu fram med förslag om att det ska bli billigare att vara med i facket. Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

Svårare för fifflande entreprenörer

Svårare för fifflande entreprenörer

Idag presenterade regeringen ett förslag om entreprenörsansvar i bygg- och anläggningsbranschen. Detta för att skydda de anställdas löner och stoppa osund konkurrens. Läs mer

ny på arbetsmarknaden
Maskinföraren Ghalia bryter normen

Maskinföraren Ghalia bryter normen

Ghalia Alhindi flydde från Syrien till Sverige för drygt två år sedan. Bland det första hon gjorde här var att lära sig cykla, sedan tog hon körkort och nu går hon en maskinförarutbildning. – Sen blir det lastbil och till slut flygplan, säger hon halvt på skämt, halvt på allvar. Läs mer

6F i bråk med Jan Björklund

6F i bråk med Jan Björklund

Efter att Liberalernas partiledare Jan Björklund uttalat sig om ”de militanta LO-förbunden i 6F” i tidningen Arbetet kontrar nu 6F med att kalla Björklund politikens främsta huligan. Läs mer

Språkförbistring kan ligga bakom dödsolycka

De två estniska montörer som omkom vid ett kraftledningsarbete i Dalarna hösten 2016 kunde inte svenska och det kan ha bidragit till att de gjorde misstag. Läs mer

Seko: ”Omplacering av fackligt ombud en bestraffning”

Kriminalvården vill omplacera en facklig förtroendevald på anstalten Ljustadalen efter påståenden om kränkande särbehandling. Läs mer

Starkt stöd för vägarbetare som slog sönder bilruta

Starkt stöd för vägarbetare som slog sönder bilruta

Vägarbetaren Timmy Edström slog en asfaltraka genom vindrutan på en bil när föraren vägrade dra ner farten. Nu har han dömts till böter och skadestånd, men han får starkt stöd och pengar från kolleger och allmänhet. Läs mer

Lönsamt övertidsarbete kan leda till ohälsa

Lönsamt övertidsarbete kan leda till ohälsa

Vissa medarbetare i Kriminalvården arbetar väldigt mycket övertid. Den är frivillig och ger i de flesta fall betydande extrainkomster. Vilket i sin tur gör det svårt för skyddsombud och fack att se till att avtal följs. Läs mer

Hängavtal

Ett kollektivavtal mellan en facklig organisation och en arbetsgivare som inte är medlem i en arbetsgivarorganisation. Avtalet ”hänger” på det kollektivavtal som träffats mellan det fackförbund och den arbetsgivarorganisation har avtalsrätten inom avtalsområdet.