Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

För dig som arbetar med service och kommunikation
Tema: Seko sjöfolk 100 år

”Jag har alltid trivts väldigt bra till sjöss”

Karin Barth har varit till sjöss länge. Förvisso inte alla 100 år, men i alla fall närmare 40. Och snart går hon iland.

29 augusti 2014 10:56

Hon mönstrade på första gången 1976. Då som mässman, eller stewardess, på ett av Transatlantics fartyg.

– Jag började på lastbåt som gick mellan Göteborg och Australien. Det var en resa på tre månader. Och vi var till sjöss i en månad i sträck utan att angöra någon hamn.

För henne var det inte jobbigt att vara borta hemifrån så länge.

– Jag träffade min blivande man ombord så det var aldrig några problem.

Som stewardess serverade hon befälen i deras mäss, eller mässar snarare.

– Det fanns en mäss för de vanliga befälen och sedan hade de högsta befälen en egen liten matsal. Men allt sådant är ju borta nu. Nu äter befäl och manskap tillsammans.

Hon har alltid trivts till sjöss även om det kan vara lite stökigt ibland. Som när hon inte hann hem till jul utan fick fira till sjöss.

– Vi gick från Frankrike och ut på Biscaya. Skepparn, som var lite tokig, ville hinna hem till Göteborg för att fira jul så han stod på rejält. Det blåste ganska mycket också, så lasten började slita sig och två matroser blev skadade av en kätting som slitit sig. Det var lite läskigt när man hörde mullret från lastrummet när lasten började fara runt. Då slog han av på takten och vi fick fira jul någonstans mellan Hamburg och Göteborg. Men det var bättre det.

– En annan gång var det en andrestyrman som blev av med ett finger. Vi skulle gå med lots genom Suez och han skulle slänga ut landgången. Hans finger fastnade i vajern och slets av. Han märkte inget först utan upptäckte det först när vajern stannade precis framför honom med fingret fastklämt. Först undrade han vems finger det var.

Efter tio år på världshaven fick hon nog av långresorna. Då gick hon restaurangskola och utbildade sig till servitris. Sedan jobbade hon på olika svenska färjor tills hon fastnade på Silja Line, numera Tallink Silja, där hon jobbat de senaste 20 åren.

– Det är stor skillnad mellan att ligga på utebåt och på färja. Nu har jag levande last och förr var det död last. Det krävs ju mycket mer fjäsk för den levande lasten.

När hon började på färja fick hon också upp ögonen för facket och hon har länge varit fackligt aktiv – både på klubb- och avdelningsnivå.

– Men jag måste erkänna att när jag började på lastbåt gillade jag inte facket. Jag tyckte de var jobbiga och jag hade god lust att slänga en ombudsman överbord när han besökte min båt en gång.

Ångrar du någon gång att du gick till sjöss?

– Nej, jag ångrar ingenting, jag trivs väldigt bra även om det kan vara stressigt och jobbigt ibland. Vet du, när jag står i köket ombord och hör slamret av tallrikar och kastruller och hör beställningarna som ropas ut och småpratet runt omkring – då är det som musik för mig. Då trivs jag.

Mattias Dahlgren, Reporter
mattias.dahlgren@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Banarbetare omkom efter påkörning

En banarbetare i 50-årsåldern omkom efter att ha blivit påkörd av ett tåg. Mannen arbetade i spåret öster om Arboga då han blev påkörd av ett SJ-tåg. Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

650 får gå från Telia

Telia måste spara i den svenska verksamheten och bantar med cirka 650 tjänster, av dessa är ett 40-tal Sekomedlemmar. Det står klart efter gårdagens fackliga förhandlingar. Läs mer

Kongress 2017

Allt om kongressen

Läs mer

Slipp stressen på semestern

Slipp stressen på semestern

På ISS Transport i Malmö har de anställda lite olika planer inför semestern. Några planerar, andra tar dagen som den kommer. Läs mer

Besvikna pendelstädare oroar sig för framtiden

Besvikna pendelstädare oroar sig för framtiden

Det blev 28 städare som förlorar sitt arbete på pendeln i Stockholm när Solreneriet drar ner. 41 städare får sin arbetstid sänkt till 50, 40 eller 20 procent. Fyra får nytt jobb på tunnelbanan. Läs mer

”Vi jagar fläckar hela dagarna”

”Vi jagar fläckar hela dagarna”

Aferdita Bajrami städar Världskulturmuseet i Göteborg. Hon stortrivs på jobbet. Läs mer

”Vi får kämpa hela tiden”

”Vi får kämpa hela tiden”

Läs mer

Janne Rudén tackar för sig

Janne Rudén tackar för sig

Efter 15 år som förbundsordförande har Janne Rudén gått i pension. Här berättar han om framgångar och bakslag och om fördelen med att Frölunda förlorar i ishockey. Läs mer

Seko är sina medlemmar

Seko är sina medlemmar

En ny förbundsledning ska nu göra Seko till ett öppet och lyssnande förbund dit nya söker sig och gamla stannar kvar. Läs mer

Nej till begränsningar i konflikträtten

Uppenbarligen blir det ett ingrepp i förhandlingarna till fördel för en arbetsgivare som agerar antifackligt, skriver Seko Stockholms styrelse apropå regeringens kommande utredning av konflikträtten. Läs mer

Vill Jernhusen ha fler försenade tåg?

Kanske är det som författaren Jesper Meijling hävdar att fastighetsbolaget Jernhusen och dess stationshus bäst Läs mer

Strejk stoppar finska tåg

Lokförarna i Finland lägger ner arbetet i protest i kväll klockan 19.00 svensk tid. Sju andra transportfack är redo att stödja aktionen. Läs mer

Långa dagar i bilen – utan riktig lön

Långa dagar i bilen – utan riktig lön

De berättar om långa dagar i bilen. Om jobbiga körningar när sömnen tränger sig på, och så det värsta – att vara borta från familjen långt in på kvällen, var och varannan dag. Läs mer

Chaufför omkom vid Postnords terminal

En chaufför har avlidit i en olycka vid Postnords terminal i Segeltorp i södra Stockholm. Olyckan inträffade för en vecka sedan och chauffören avled efter några dagar på sjukhus. Läs mer

Konkurrens får finska fack att se rött

Konkurrens får finska fack att se rött

UPPDATERAD MED VARSEL OM POLITISK STREJK. Huvudlöst! Det säger facket om den finska regeringens förslag att utsätta passagerartrafiken på landets järnvägar för konkurrens. Läs mer

Arbetsmiljöbrott på Euromaint

Arbetsmiljöbrott på Euromaint

Euromaint Rail har accepterat att betala en företagsbot på 200 000 kronor efter en arbetsolycka på bolagets anläggning på Minuthandelsgatan i Göteborg 2015. Läs mer

DSB vill sälja Upptåget till Transdev

Danska DSB säljer DSB Uppland, Upptåget, till Transdev. Innan affären går i lås ska dock Region Uppsala godta försäljningen. Läs mer

Boden breddar lokförarutbildningen

I september börjar en ny kull lokförarelever sin utbildning i Boden. Fyra av 27 har utomsvensk bakgrund. De har rekryterats till utbildningen tack vare riktade insatser. Läs mer

Reneriets vd: Vi klarar kvaliteten med färre städare

Reneriets vd Tina Wessman Hellstadius säger till Sekotidningen att hon är övertygad om att företaget klarar kvaliteten på städningen på Stockholms pendeltåg med färre anställda. Läs mer

Minst och bäst – på Boxholmsdepån gick övergången utan problem

Minst och bäst – på Boxholmsdepån gick övergången utan problem

När Alstom tog över Boxholmsdepån 2014 var det Jörgen Liebgotts tredje arbetsgivare på sex år. Alla övergångar har varit okej, men det senaste bytet gick riktigt bra, säger han. Läs mer

Sveriges akademikers centralorganisation / Saco

Se Huvudorganisationer