De fyra ITF-inspektörerna i Sverige, två från Seko och två från Transport, kollade 230 fartyg under året, enligt Transportarbetaren. De hittade allt från brister i arbetsmiljö, avsaknad av kollektivavtal eller bristande vilja att följa det och att betala korrekta löner.

När brister upptäcks kan Transportstyrelsen besluta att hålla kvar fartyget tills problemen är åtgärdade eller pengarna utbetalade.

I en tidigare intervju i Sekotidningen sa Sekos ITF-inspektör, Håkan André, att ett stort problem är att många kör med dubbel bokföring.

– På pappret ser allt bra ut – kontrakt, lönespecar, övertid – allt sådan är i ordning, men det är bara bluff. De verkliga lönerna är inte i närheten av vad som anges. Det finns massor av fall, men det är svårt att få besättningarna att berätta. De är rädda helt enkelt.

En av Transports ITF-inspektörer, Fredrik Brådd, säger till Transportarbetaren att många av de svenska hamnarna inte tar emot fartyg utan avtal.

­– Så det kan räcka med att vi informerar en hamn om att fartyget är på väg – och sedan tecknar ägarna avtal under hotet att inte få lägga till.

Sett över hela världen räddade ITF-inspektörerna hem närmare 270 miljoner kronor till sjömän som inte hade fått den lön de skulle under förra året.