Den 8 december kom tilldelningsbeslutet från SL som innebär att det Hongkongbaserade företaget MTR kommer driva pendeltågsverksamheten i Stockholm från den 11 december 2016.

Två veckor senare varslade ISS, som sköter städningen av vagnar och stationer, om att säga upp samtliga 143 anställda på pendeln på grund av arbetsbrist från den 10 december.

När beskedet kom utbröt spontana strejker under några timmar på tisdagen och onsdagen.

– Folk var upprörda och det uppstod en arbetsvägran som vi nu fått löneavdrag för. Folk är väldigt oroliga för vi vet inte vad som kommer att hända, säger Freddy Soto som är anställd på ISS och sitter i styrelsen för Seko Pendelklubben.

Klubben motsatte sig uppsägningarna och krävde central förhandling. Den genomfördes i mitten av januari och ger de anställda en lite frist.

– De har gått med på att vänta till den 9 februari. Då ska vi vara färdiga med förhandlingarna med MTR, så då vet vi om de tänker kräva att deras underentreprenör tar över städarna, säger P-O Fällman, ombudsman på Seko.

Freddy Soto tycker att det är bra med fristen, men säger att oron kvarstår.

– Eftersom det fortfarande är osäkert så är vi oroliga för vad som ska hända. Nu är det ju upp till MTR.

Frågan är om operatörsbytet är en så kallad verksamhetsövergång, vilket innebär att all personal följer med till den nya entreprenören.

Enligt Rainer Andersson i Pendelklubbens förhandlingsdelegation är det solklart.

– SL pekar med hela handen i upphandlingsunderlaget: det är en verksamhetsövergång och då ska personalen följa med. ISS verkade ha lite bråttom när man gick ut med att personalen skulle sägas upp. Nu har de tagit sitt förnuft till fånga, och det är bra. Nu kan vi få lite arbetsro.

Nu ligger bollen alltså hos MTR, som kommer att anlita ett annat företag, Reneriet, för städning av vagnar och stationer. Om MTR:s tolkning är att det handlar om verksamhetsövergång behöver det inte bli några problem för de som idag är anställda på ISS.

– Om MTR säger att all personalen ska tas över är det inga problem. Då säger vi inte upp någon, om det inte är någon som tackar nej till att gå över, då kan det bli fråga om uppsägning på grund av övertalighet, säger Anne-Sofie Lindström, segmentschef på ISS.

Hade ni för bråttom med uppsägningarna?

– Det skulle jag inte vilja säga, vi vet ju att vi inte har kontrakt efter den 11 december. Men eftersom Seko för diskussioner med MTR har vi kommit fram till att vi kan vänta till de är klara.

Förhandlingarna med MTR ska vara klara den 8 februari.

– Vi kommer vara tydliga med att det i upphandlingsunderlaget står att det handlar om en verksamhetsövergång. Sedan är ju frågan om vi kommer föra de diskussionerna med MTR eller SJ. Problemet är att en överklagan kan ta lång tid att behandla, så det kan dröja innan vi får besked i den frågan, säger P-O Fällman.

MTR säger till tidningen Arbetet att det är en övergång av verksamhet och att man ska följa de lagar och regler som finns för detta. Men på frågan om även städarna ska omfattas ger man inga klara besked.

– Det är det de här förhandlingarna får utreda och hitta svar på. Men vi ska följa de regler som finns. Vi ska vara en bra arbetsgivare, säger Jan Magnusson på MTR:s pressjour till Arbetet.

Men det finns ytterligare en osäkerhetsfaktor. Det är att SJ, som kom tvåa i upphandlingen och äger den nuvarande operatören Stockholmståg, har överklagat tilldelningsbeslutet. Därför finns också en oro för vad som händer om den processen medför att trafikstarten blir försenad.

– Blir vi då timanställda eller visstidsanställda till den nya operatören tar över? Då har vi inte våra tillsvidareanställningar kvar och får kanske inte följa med till den nya operatören, säger Freddy Soto.