Istället har verket beslutat att Veolia får ett halvår på sig att låta alla lokförare genomföra praktiska övningar i att evakuera tåg och övningar relaterade till brand och personpåkörningar.

Veolia ska också ta fram en handlingsplan som gör möjligt lokförarna att göra efterkontroll från hytten. Enligt uppgift innebär det att tågen måste byggas om.

Om villkoren inte uppfylls senast den 2 februari 2015 förbjuds ensamarbete för lokförarna på Öresundståg. Ett vite på 300 000 kronor är kopplat till förbudet.

Beslutet som togs på tisdagen innebär att Arbetsmiljöverket inte tagit hänsyn till Sekos skyddsombuds akuta oro för att ensamarbetet är stressande och ett hot mot hälsan för lokförarna. Och en fara för passagerarna.

Sekos huvudskyddsombud Tony Gezelius säger till Sydsvenskan att han inte tror att Veolia kan genomföra de övningar som Arbetsmiljöverket kräver och att det i praktiken blir ett förbud mot ensamarbete efter den 2 februari.

Som skäl för sitt beslut hänvisar Arbetsmiljöverket till att Veolia och skyddsombuden har motstridiga uppfattningar om omfattningen av ensamarbetet och att det saknas underlag för hur många kritiska situationer som drabbat ensamarbetade förare.

Mot den bakgrunden och med hänsyn till den ”verksamhet Veolia bedriver samt Veolias uppgifter om att företaget arbetar aktivt för att minska ensamarbetet” blir det inget förbud som skyddsombuden begärt, skriver Arbetsmiljöverket.

Däremot anser Arbetsmiljöverket att den utbildning och den övningsverksamhet som finns inte räcker för att lokförarna ska klara sitt ensamarbete. Därför krävs mer övning om inte ensamarbete helt ska förbjudas.

Enligt skyddsombuden finns inte den typ av övningar som Arbetsmiljöverket ställer krav på.

Till stöd för sitt beslut har Arbetsmiljöverket även ett yttrande från Transportstyrelsen där det framgår att det inte finns något förbud mot ensamarbete i föreskrifterna för att få bedriva järnvägstrafik. Det är enligt Transportstyrelsen järnvägsföretagens uppgift att organisera verksamheten.
Å andra sidan uttalar sig inte Transportstyrelsen i sin skrivelse från juni i år om arbetsmiljöfrågan, utan endast om trafiksäkerheten. I samma skrivelse avfärdar dock Transportstyrelsen Veolias påstående att styrelsen godkänt de nya regler för bemanning av tågen som infördes 2013 och som föranledde skyddsombudens krav på förbud hösten 2013.

Under sommaren lade Sekos skyddsombud skyddsstopp på lokförarnas ensamarbete sedan antalet ensamma turer ökat dramatiskt. Stoppet hävdes av Arbetsmiljöverket.
Sedan dess har dock trafikhuvudmännen, bland andra Skånetrafiken, reagerat mot att så många tåg kör utan tågvärdar, i strid mot avtalet med Öresundståg AB.