– Jag var med på mötet i går kväll, säger Karl-Erik Cedergren, huvudskyddsombud för förarna och konduktörerna i Seko klubb 119, och facket har inte alls gett något klartecken för att vagnarna kan sättas i trafik igen.
På SL:s hemsida ser det annorlunda ut. Där säger man att allt är klart för att ta ut vagnarna i trafik. Enligt Cedergren måste SL först invänta en skrivelse från Järnvägsstyrelsen som ännu inte har gett ”grönt ljus”.
– Det stämmer, bekräftar Michael Wallin, inspektör på Järnvägsstyrelsen i Stockholm och som själv var med på mötet i går kväll. Järnvägsstyrelsens tekniska chef ska först besluta om det här är en ombyggnad av den storleken att SL behöver vårt godkännande. Först då kan SL formellt gå vidare.
– Seko vill egentligen att SL skulle vänta på Statens haverikommissions rapport innan de tar vagnarna i drift igen. Och den rapporten är inte klar än, säger Karl-Erik Cedergren.
De 140 tunnelbanevagnarna togs ur trafik förra våren efter en brand i tunnelbanan i Rinkeby.