Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

För dig som arbetar med service och kommunikation
Reportage

Inget hjälpte mot krisen

Det har gått drygt ett år sedan krisen på Green cargo skulle lösas genom att personalen gick ner i lön och arbetstid. Alla anställda i Eskilstuna gjorde det. Till ingen nytta.

4 april 2014 10:07

I början av mars varslade Green cargo drygt 500 anställda om uppsägning. I Eskilstuna läggs allt utom verkstaden ner och orten drabbas hårdast av alla. 26 lokförare och 9 bangårdsarbetare riskerar att förlora sina jobb. Två växlare blir kvar.

– Om företaget får igenom sin vision, vi delar den inte, säger Roger Bohlin, lokförare och ledamot av den lokala klubbstyrelsen.

– Vi är inte överens om hur man ska göra för att få lönsamhet, lägger han till.

Green cargo som gick med drygt 300 miljoner kronor i förlust förra året anser att det behövs nedskärningar (och bättre villkor för järnvägen) för att åter få lönsamhet. En tredjedel av personalen försvinner om varslet blir verklighet.

I Eskilstuna tycker lokförare och bangårdspersonal att varslet är orättvist. Och ekonomiskt fel. Så sent som 2010 gick verksamheten här med vinst.

– Vi tillhörde TGOJ fram till 2011 då Green cargo tog över. Sedan dess har det bara gått utför, säger Roger Bohlin.

TGOJ var ett helägt dotterbolag till Green cargo med drygt 220 anställda över hela landet. Ett lönsamt bolag som även hade en fin sammanhållning och bra personalpolitik, enligt Roger Bohlin. Allt det gick förlorat 2011.

– Vi var välkomna in i familjen, sa Green cargo då. Vår kompetens skulle tas tillvara. Bara några år senare sparkas vi ut.

När Sekotidningen besöker Eskilstuna i mitten av mars har verksamhetsförhandlingarna ännu inte startat och det finns fortfarande hopp om jobben. Ingen vill bli arbetslös och helst av allt vill de arbeta kvar i företaget.

Det lokala facket har ansträngt sig för att visa företagsledningen att det är ekonomiskt galet att lägga ner verksamhet. Det kostar mer att ta lokförare från andra orter än att fortsätta som i dag, menar klubben.

Verksamheten upphör inte. Tågen ska fortsätta gå, bangården ska alltjämt användas. Personal måste fram.

I november förra året presenterade facket ett alternativ för företagsledningen, med något färre anställda, men med tillräcklig bemanning. Ett alternativ som blir billigare än det nu lagda förslaget.

– Men de har uppenbarligen inte lyssnat. Vi har gjort beräkningar, ledningen har inte visat några ekonomiska kalkyler för oss över huvud taget. De säger bara att vi ska få stöd i omställningen, säger han.

Green cargos huvudkontor i Eskilstuna ligger insprängt mellan lok- och vagnverkstäderna. De gamla tegelhusen har en vacker lyster i vårsolen. Lokstallarna i den södra änden har sin omisskännliga form.

Strax bredvid löper bangården med mängder av spår. Lok står uppställda i väntan på gods, persontrafiken går enligt tidtabell. Många pendlar mellan Eskilstuna och Stockholm, på Svealandsbanan.

Roger Bohlin har samlat en grupp medlemmar i ett av sammanträdesrummen på kontoret för att prata om varslet. Alla är tagna av allvaret och känner såväl oro som ovisshet.

Visst, de har känt till att det var något på gång. Under hösten har det pågått en intern översyn av hela företaget och hösten 2014 är det verkstädernas tur.

Men, ändå. Att det skulle slå så hårt, var det ingen som trodde. Trafiken har ju ökat lokalt och det är svårt att förstå hur ekvationen ska gå ihop med mer gods och färre personer på plats. Bemanningen centraliseras till bland annat Hallsberg.

– Vi har fler flistransporter än tidigare. Det är en växande verksamhet och Eskilstuna är spindeln i nätet, säger växlare Benny Karlsson.

Han tror för övrigt inte att det är möjligt att bara ha två växlare kvar på bangården.

– Okej, lokförarna ska hjälpa till, men deras arbetstider är inte anpassade efter behoven, som de ser ut i dag, säger han.

Genom Eskilstuna löper också södra stålpendeln från Borlänge till Oxelösund. Den har Roger Bohlin och kollegerna räknat särskilt på. Det är inte lönsamt att ta lokförare från Borlänge i stället, hävdar de. Då behövs minst en halv tjänst till.

Om någon lyssnar på det återstår att se.

Förra gången Green cargo krisade, 2008– 2009, sa företaget upp 400 personer. Redan året efter behövde bolaget återanställa. Risken finns att det blir på samma sätt igen.

– Det är svårt att säga om vi klarar verksamheten med den nya organisationen. Godset har minskat fram till och med 2013, men i år ser det bättre ut, säger Erik Sköldqvist som är ny gruppchef efter Hasse Karsberg från första februari.

GreeenCargo-1

De sökte samma jobb, kombinerad gruppchef för Hallsberg och Eskilstuna, och Erik drog vinstlotten. Hasse sökte sitt eget arbete, men förlorade. Vad som händer nu vet han inte. Erik Sköldqvist blir kvar i företaget även efter nedskärningarna och han tycker att det är jobbigt att se kolleger och vänner tvingas bli arbetslösa.

Hur medarbetarna mår får han inte så många signaler om. Än så länge hör de flesta av sig med sin oro och sina funderingar till gamla chefen Hasse Karsberg och till Roger Bohlin.

De ringer vid alla tider på dygnet, ställer frågor och vill snacka. Vissa mår mycket dåligt och Roger vill att företagshälsovården ställer upp och kommer till arbetsplatsen.

– Än så länge har individerna hänvisats till att ta kontakt själva, men det räcker inte, anser Roger.

Det håller Erik med om och lovar ta itu med saken så fort han kommer tillbaka till Hallsberg.

Än så länge är det ingen som vet vilka som till sist sägs upp. Den stora chocken kommer med beskedet om uppsägning, tror gänget i sammanträdesrummet på Gredbyvägen

Karin Lindgren Strömbäck, reporter
karin.lindgrenstromback@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

650 får gå från Telia

Telia måste spara i den svenska verksamheten och bantar med cirka 650 tjänster, av dessa är ett 40-tal Sekomedlemmar. Det står klart efter gårdagens fackliga förhandlingar. Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

Besvikna pendelstädare oroar sig för framtiden

Besvikna pendelstädare oroar sig för framtiden

Det blev 28 städare som förlorar sitt arbete på pendeln i Stockholm när Solreneriet drar ner. 41 städare får sin arbetstid sänkt till 50, 40 eller 20 procent. Fyra får nytt jobb på tunnelbanan. Läs mer

Kongress 2017

Allt om kongressen

Läs mer

Slipp stressen på semestern

Slipp stressen på semestern

På ISS Transport i Malmö har de anställda lite olika planer inför semestern. Några planerar, andra tar dagen som den kommer. Läs mer

Strejk stoppar finska tåg

Lokförarna i Finland lägger ner arbetet i protest i kväll klockan 19.00 svensk tid. Sju andra transportfack är redo att stödja aktionen. Läs mer

Långa dagar i bilen – utan riktig lön

Långa dagar i bilen – utan riktig lön

De berättar om långa dagar i bilen. Om jobbiga körningar när sömnen tränger sig på, och så det värsta – att vara borta från familjen långt in på kvällen, var och varannan dag. Läs mer

”Vi får kämpa hela tiden”

”Vi får kämpa hela tiden”

Läs mer

Janne Rudén tackar för sig

Janne Rudén tackar för sig

Efter 15 år som förbundsordförande har Janne Rudén gått i pension. Här berättar han om framgångar och bakslag och om fördelen med att Frölunda förlorar i ishockey. Läs mer

Seko är sina medlemmar

Seko är sina medlemmar

En ny förbundsledning ska nu göra Seko till ett öppet och lyssnande förbund dit nya söker sig och gamla stannar kvar. Läs mer

Nej till begränsningar i konflikträtten

Uppenbarligen blir det ett ingrepp i förhandlingarna till fördel för en arbetsgivare som agerar antifackligt, skriver Seko Stockholms styrelse apropå regeringens kommande utredning av konflikträtten. Läs mer

Vill Jernhusen ha fler försenade tåg?

Kanske är det som författaren Jesper Meijling hävdar att fastighetsbolaget Jernhusen och dess stationshus bäst Läs mer

Chaufför omkom vid Postnords terminal

En chaufför har avlidit i en olycka vid Postnords terminal i Segeltorp i södra Stockholm. Olyckan inträffade för en vecka sedan och chauffören avled efter några dagar på sjukhus. Läs mer

Minst och bäst – på Boxholmsdepån gick övergången utan problem

Minst och bäst – på Boxholmsdepån gick övergången utan problem

När Alstom tog över Boxholmsdepån 2014 var det Jörgen Liebgotts tredje arbetsgivare på sex år. Alla övergångar har varit okej, men det senaste bytet gick riktigt bra, säger han. Läs mer

Konkurrens får finska fack att se rött

Konkurrens får finska fack att se rött

UPPDATERAD MED VARSEL OM POLITISK STREJK. Huvudlöst! Det säger facket om den finska regeringens förslag att utsätta passagerartrafiken på landets järnvägar för konkurrens. Läs mer

Arbetsmiljöbrott på Euromaint

Arbetsmiljöbrott på Euromaint

Euromaint Rail har accepterat att betala en företagsbot på 200 000 kronor efter en arbetsolycka på bolagets anläggning på Minuthandelsgatan i Göteborg 2015. Läs mer

DSB vill sälja Upptåget till Transdev

Danska DSB säljer DSB Uppland, Upptåget, till Transdev. Innan affären går i lås ska dock Region Uppsala godta försäljningen. Läs mer

Boden breddar lokförarutbildningen

I september börjar en ny kull lokförarelever sin utbildning i Boden. Fyra av 27 har utomsvensk bakgrund. De har rekryterats till utbildningen tack vare riktade insatser. Läs mer

Reneriets vd: Vi klarar kvaliteten med färre städare

Reneriets vd Tina Wessman Hellstadius säger till Sekotidningen att hon är övertygad om att företaget klarar kvaliteten på städningen på Stockholms pendeltåg med färre anställda. Läs mer

Mellan 15 och 25 pendelstädare sägs upp

I början av juli varslades 90 pendeltågsstädare på Reneriet i Stockholm om uppsägning. Efter förhandlingar med facket är det klart att upp emot 25 heltidstjänster försvinner och 40 tidigare heltidsjobb omvandlas till deltid. Läs mer

Bristyrken
Svårt för många branscher att locka ungdomar

Svårt för många branscher att locka ungdomar

En ko ställer sig och tittar på Linnea Sundfors när hon åker upp i liftkorgen. Hon och Leif Bergman är i Smedsbyn utanför Örnsköldsvik för att besikta gatubelysningen. Läs mer

Generell löneökning

En löneökning som utgår till alla som omfattas av ett kollektivavtal