Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Reportage

Inget hjälpte mot krisen

Det har gått drygt ett år sedan krisen på Green cargo skulle lösas genom att personalen gick ner i lön och arbetstid. Alla anställda i Eskilstuna gjorde det. Till ingen nytta.

4 april 2014 10:07

I början av mars varslade Green cargo drygt 500 anställda om uppsägning. I Eskilstuna läggs allt utom verkstaden ner och orten drabbas hårdast av alla. 26 lokförare och 9 bangårdsarbetare riskerar att förlora sina jobb. Två växlare blir kvar.

– Om företaget får igenom sin vision, vi delar den inte, säger Roger Bohlin, lokförare och ledamot av den lokala klubbstyrelsen.

– Vi är inte överens om hur man ska göra för att få lönsamhet, lägger han till.

Green cargo som gick med drygt 300 miljoner kronor i förlust förra året anser att det behövs nedskärningar (och bättre villkor för järnvägen) för att åter få lönsamhet. En tredjedel av personalen försvinner om varslet blir verklighet.

I Eskilstuna tycker lokförare och bangårdspersonal att varslet är orättvist. Och ekonomiskt fel. Så sent som 2010 gick verksamheten här med vinst.

– Vi tillhörde TGOJ fram till 2011 då Green cargo tog över. Sedan dess har det bara gått utför, säger Roger Bohlin.

TGOJ var ett helägt dotterbolag till Green cargo med drygt 220 anställda över hela landet. Ett lönsamt bolag som även hade en fin sammanhållning och bra personalpolitik, enligt Roger Bohlin. Allt det gick förlorat 2011.

– Vi var välkomna in i familjen, sa Green cargo då. Vår kompetens skulle tas tillvara. Bara några år senare sparkas vi ut.

När Sekotidningen besöker Eskilstuna i mitten av mars har verksamhetsförhandlingarna ännu inte startat och det finns fortfarande hopp om jobben. Ingen vill bli arbetslös och helst av allt vill de arbeta kvar i företaget.

Det lokala facket har ansträngt sig för att visa företagsledningen att det är ekonomiskt galet att lägga ner verksamhet. Det kostar mer att ta lokförare från andra orter än att fortsätta som i dag, menar klubben.

Verksamheten upphör inte. Tågen ska fortsätta gå, bangården ska alltjämt användas. Personal måste fram.

I november förra året presenterade facket ett alternativ för företagsledningen, med något färre anställda, men med tillräcklig bemanning. Ett alternativ som blir billigare än det nu lagda förslaget.

– Men de har uppenbarligen inte lyssnat. Vi har gjort beräkningar, ledningen har inte visat några ekonomiska kalkyler för oss över huvud taget. De säger bara att vi ska få stöd i omställningen, säger han.

Green cargos huvudkontor i Eskilstuna ligger insprängt mellan lok- och vagnverkstäderna. De gamla tegelhusen har en vacker lyster i vårsolen. Lokstallarna i den södra änden har sin omisskännliga form.

Strax bredvid löper bangården med mängder av spår. Lok står uppställda i väntan på gods, persontrafiken går enligt tidtabell. Många pendlar mellan Eskilstuna och Stockholm, på Svealandsbanan.

Roger Bohlin har samlat en grupp medlemmar i ett av sammanträdesrummen på kontoret för att prata om varslet. Alla är tagna av allvaret och känner såväl oro som ovisshet.

Visst, de har känt till att det var något på gång. Under hösten har det pågått en intern översyn av hela företaget och hösten 2014 är det verkstädernas tur.

Men, ändå. Att det skulle slå så hårt, var det ingen som trodde. Trafiken har ju ökat lokalt och det är svårt att förstå hur ekvationen ska gå ihop med mer gods och färre personer på plats. Bemanningen centraliseras till bland annat Hallsberg.

– Vi har fler flistransporter än tidigare. Det är en växande verksamhet och Eskilstuna är spindeln i nätet, säger växlare Benny Karlsson.

Han tror för övrigt inte att det är möjligt att bara ha två växlare kvar på bangården.

– Okej, lokförarna ska hjälpa till, men deras arbetstider är inte anpassade efter behoven, som de ser ut i dag, säger han.

Genom Eskilstuna löper också södra stålpendeln från Borlänge till Oxelösund. Den har Roger Bohlin och kollegerna räknat särskilt på. Det är inte lönsamt att ta lokförare från Borlänge i stället, hävdar de. Då behövs minst en halv tjänst till.

Om någon lyssnar på det återstår att se.

Förra gången Green cargo krisade, 2008– 2009, sa företaget upp 400 personer. Redan året efter behövde bolaget återanställa. Risken finns att det blir på samma sätt igen.

– Det är svårt att säga om vi klarar verksamheten med den nya organisationen. Godset har minskat fram till och med 2013, men i år ser det bättre ut, säger Erik Sköldqvist som är ny gruppchef efter Hasse Karsberg från första februari.

GreeenCargo-1

De sökte samma jobb, kombinerad gruppchef för Hallsberg och Eskilstuna, och Erik drog vinstlotten. Hasse sökte sitt eget arbete, men förlorade. Vad som händer nu vet han inte. Erik Sköldqvist blir kvar i företaget även efter nedskärningarna och han tycker att det är jobbigt att se kolleger och vänner tvingas bli arbetslösa.

Hur medarbetarna mår får han inte så många signaler om. Än så länge hör de flesta av sig med sin oro och sina funderingar till gamla chefen Hasse Karsberg och till Roger Bohlin.

De ringer vid alla tider på dygnet, ställer frågor och vill snacka. Vissa mår mycket dåligt och Roger vill att företagshälsovården ställer upp och kommer till arbetsplatsen.

– Än så länge har individerna hänvisats till att ta kontakt själva, men det räcker inte, anser Roger.

Det håller Erik med om och lovar ta itu med saken så fort han kommer tillbaka till Hallsberg.

Än så länge är det ingen som vet vilka som till sist sägs upp. Den stora chocken kommer med beskedet om uppsägning, tror gänget i sammanträdesrummet på Gredbyvägen

Karin Lindgren Strömbäck, reporter
karin.lindgrenstromback@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Seko vill förhandla om utbildningsjobb

Alla LO-förbund utom Transport vill förhandla med arbetsgivarna för att få fram nya jobb till nyanlända och andra som står långt från arbetsmarknaden. Utgångspunkten är det förslag om utbildningsjobb som LO lade fram i mars i år. Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

Kvarts ger Svevia böter

Kvarts ger Svevia böter

Svevia har dömts att betala 150 000 kronor i sanktionsavgift för att ha brutit mot föreskrifterna om kvarts. Det saknades dokument om risker med höga kvartshalter på ett arbetsställe i Storuman. Läs mer

Ännu inget nytt arbetstidsavtal på NTE

Förhandlingarna om nytt arbetstidsavtal för personalen på Nationella transportenheten, NTE, inom Kriminalvården fortsätter. Seko har hittills sagt nej till arbetsgivarens förslag. Läs mer

Jobbar kvar för att det är kul

Jobbar kvar för att det är kul

Pelle Olsson är både kriminalvårdare och pensionär. Han tycker att han har fått det bästa av allt och rekommenderar andra samma sak. Men inte för att klamra sig fast vid jobbet. Läs mer

Franska protester mot ny arbetslag

Franska protester mot ny arbetslag

Hundratusentals franska invånare deltog idag i demonstrationer mot Macrons nya arbetslag. - Idag lyssnar man bara på arbetsgivarna. Men det är förvånansvärt svårt att få folk att engagera sig trots utvecklingen, säger Rachel Neis fackombud vid det franska gasbolaget. Läs mer

Ökad risk för inhyrda

Ökad risk för inhyrda

Det är farligare att vara inhyrd än anställd.
På bangården Älvsjö är det många bemannings- företag på plats. Signalarna Maria Kax och Ola Rydberg tycker att en introduktion av inhyrda borde vara obligatorisk Läs mer

”Jag gillar att vara utomhus”

”Jag gillar att vara utomhus”

Läs mer

Väjer inte för det pinsamma

Väjer inte för det pinsamma

Sekotidningen möter högaktuelle Ruben Östlund – prisbelönt filmregissör som gärna trycker på våra ömma punkter. Läs mer

Upphandling på slak lina

Upphandling på slak lina

Upphandlingar är ofta ett vågspel. Men en sak är säker, går det åt skogen drabbas inte de ytterst ansvariga, det är de anställda som råkar illa ut. Som nu på pendeltågen i Stockholm Läs mer

Billigare vara med i facket

Nu återinför socialdemokraterna skattereduktion för fackföreningsavgift, så det är bara att bli med i facket igen, skriver två socialdemokratiska riksdagsledamöter. Läs mer

Vill Jernhusen ha fler försenade tåg?

Kanske är det som författaren Jesper Meijling hävdar att fastighetsbolaget Jernhusen och dess stationshus bäst Läs mer

Seko lämnar Nordea

Sekos förbundsstyrelse har tagit beslut om att förbundet ska lämna Nordea. Förbundet har en halvmiljard placerad hos banken. Även LO har beslutat att lämna Nordea, liksom Handels och Transport. Läs mer

Chef kränkte medarbetare

Chef kränkte medarbetare

En chef på LVM-hemmet Runnagården i Örebro har enligt en intern utredning kränkt medarbetare under en längre tid. Läs mer

Seko upprörs över Nordeas flytt

Efter Nordeas besked om flytt till Finland har två fackförbund tagit beslut om att byta bank. Seko, som har en halv miljard placerad hos Nordea, avvaktar diskussion i LO-styrelsen innan man tar beslut. Läs mer

Postnord tar till sig kritiken

Postnord tar till sig kritiken

Det går fortsatt dåligt för Postnord. Kunderna klagar, ägaren staten är missnöjd med ekonomin och kvaliteten och tillsynsmyndigheten Post-och telestyrelsen är bekymrad. Samtidigt kräver Seko att den dansk-svenska fusionen bryts. Läs mer

Avdrag för fackavgift återinförs

Vänsterpartiet och regeringen har i budgetförhandlingarna kommit överens om att återinföra avdragsrätt för fackföreningsavgiften från och med juli 2018. Dessutom avskaffas en karensdag i a-kassan. Läs mer

Tre avtal kvar

Tre avtal återstår för Sekos del i årets avtalsrörelse: staten, skärgårdstrafiken och Samhall. Alla tre löper ut den sista september och parterna har så smått börjat känna på varandra. Läs mer

Regeringen flyttar myndigheter

Regeringen har beslutat att helt eller delvis flytta sju myndigheter från Stockholm till andra orter. Seko har inga medlemmar på de berörda myndigheterna, men regeringen har flaggat för fler beslut före valet nästa år. Läs mer

Här är vinnarna i fototävlingen

Här är vinnarna i fototävlingen

Det har kommit in många vackra, fascinerande och fantasieggande bilder till Sekotidningens fototävling. Juryn har nu utsett vinnarna. Titta och njut! I bildspelet ovan är samtliga bidrag publicerade. Läs mer

Förhandlingsdelegation

En grupp som utses av förbundsstyrelsen för att vara med under avtalsförhandlingarna.