Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Hasse Karsberg, Roger Bohlin och Benny Karlsson på Green cargo i Eskilstuna. Foto: Niclas Persson
Reportage

Inget hjälpte mot krisen

Det har gått drygt ett år sedan krisen på Green cargo skulle lösas genom att personalen gick ner i lön och arbetstid. Alla anställda i Eskilstuna gjorde det. Till ingen nytta.

4 april 2014 10:07

I början av mars varslade Green cargo drygt 500 anställda om uppsägning. I Eskilstuna läggs allt utom verkstaden ner och orten drabbas hårdast av alla. 26 lokförare och 9 bangårdsarbetare riskerar att förlora sina jobb. Två växlare blir kvar.

– Om företaget får igenom sin vision, vi delar den inte, säger Roger Bohlin, lokförare och ledamot av den lokala klubbstyrelsen.

– Vi är inte överens om hur man ska göra för att få lönsamhet, lägger han till.

Green cargo som gick med drygt 300 miljoner kronor i förlust förra året anser att det behövs nedskärningar (och bättre villkor för järnvägen) för att åter få lönsamhet. En tredjedel av personalen försvinner om varslet blir verklighet.

I Eskilstuna tycker lokförare och bangårdspersonal att varslet är orättvist. Och ekonomiskt fel. Så sent som 2010 gick verksamheten här med vinst.

– Vi tillhörde TGOJ fram till 2011 då Green cargo tog över. Sedan dess har det bara gått utför, säger Roger Bohlin.

TGOJ var ett helägt dotterbolag till Green cargo med drygt 220 anställda över hela landet. Ett lönsamt bolag som även hade en fin sammanhållning och bra personalpolitik, enligt Roger Bohlin. Allt det gick förlorat 2011.

– Vi var välkomna in i familjen, sa Green cargo då. Vår kompetens skulle tas tillvara. Bara några år senare sparkas vi ut.

När Sekotidningen besöker Eskilstuna i mitten av mars har verksamhetsförhandlingarna ännu inte startat och det finns fortfarande hopp om jobben. Ingen vill bli arbetslös och helst av allt vill de arbeta kvar i företaget.

Det lokala facket har ansträngt sig för att visa företagsledningen att det är ekonomiskt galet att lägga ner verksamhet. Det kostar mer att ta lokförare från andra orter än att fortsätta som i dag, menar klubben.

Verksamheten upphör inte. Tågen ska fortsätta gå, bangården ska alltjämt användas. Personal måste fram.

I november förra året presenterade facket ett alternativ för företagsledningen, med något färre anställda, men med tillräcklig bemanning. Ett alternativ som blir billigare än det nu lagda förslaget.

– Men de har uppenbarligen inte lyssnat. Vi har gjort beräkningar, ledningen har inte visat några ekonomiska kalkyler för oss över huvud taget. De säger bara att vi ska få stöd i omställningen, säger han.

Green cargos huvudkontor i Eskilstuna ligger insprängt mellan lok- och vagnverkstäderna. De gamla tegelhusen har en vacker lyster i vårsolen. Lokstallarna i den södra änden har sin omisskännliga form.

Strax bredvid löper bangården med mängder av spår. Lok står uppställda i väntan på gods, persontrafiken går enligt tidtabell. Många pendlar mellan Eskilstuna och Stockholm, på Svealandsbanan.

Roger Bohlin har samlat en grupp medlemmar i ett av sammanträdesrummen på kontoret för att prata om varslet. Alla är tagna av allvaret och känner såväl oro som ovisshet.

Visst, de har känt till att det var något på gång. Under hösten har det pågått en intern översyn av hela företaget och hösten 2014 är det verkstädernas tur.

Men, ändå. Att det skulle slå så hårt, var det ingen som trodde. Trafiken har ju ökat lokalt och det är svårt att förstå hur ekvationen ska gå ihop med mer gods och färre personer på plats. Bemanningen centraliseras till bland annat Hallsberg.

– Vi har fler flistransporter än tidigare. Det är en växande verksamhet och Eskilstuna är spindeln i nätet, säger växlare Benny Karlsson.

Han tror för övrigt inte att det är möjligt att bara ha två växlare kvar på bangården.

– Okej, lokförarna ska hjälpa till, men deras arbetstider är inte anpassade efter behoven, som de ser ut i dag, säger han.

Genom Eskilstuna löper också södra stålpendeln från Borlänge till Oxelösund. Den har Roger Bohlin och kollegerna räknat särskilt på. Det är inte lönsamt att ta lokförare från Borlänge i stället, hävdar de. Då behövs minst en halv tjänst till.

Om någon lyssnar på det återstår att se.

Förra gången Green cargo krisade, 2008– 2009, sa företaget upp 400 personer. Redan året efter behövde bolaget återanställa. Risken finns att det blir på samma sätt igen.

– Det är svårt att säga om vi klarar verksamheten med den nya organisationen. Godset har minskat fram till och med 2013, men i år ser det bättre ut, säger Erik Sköldqvist som är ny gruppchef efter Hasse Karsberg från första februari.

GreeenCargo-1

De sökte samma jobb, kombinerad gruppchef för Hallsberg och Eskilstuna, och Erik drog vinstlotten. Hasse sökte sitt eget arbete, men förlorade. Vad som händer nu vet han inte. Erik Sköldqvist blir kvar i företaget även efter nedskärningarna och han tycker att det är jobbigt att se kolleger och vänner tvingas bli arbetslösa.

Hur medarbetarna mår får han inte så många signaler om. Än så länge hör de flesta av sig med sin oro och sina funderingar till gamla chefen Hasse Karsberg och till Roger Bohlin.

De ringer vid alla tider på dygnet, ställer frågor och vill snacka. Vissa mår mycket dåligt och Roger vill att företagshälsovården ställer upp och kommer till arbetsplatsen.

– Än så länge har individerna hänvisats till att ta kontakt själva, men det räcker inte, anser Roger.

Det håller Erik med om och lovar ta itu med saken så fort han kommer tillbaka till Hallsberg.

Än så länge är det ingen som vet vilka som till sist sägs upp. Den stora chocken kommer med beskedet om uppsägning, tror gänget i sammanträdesrummet på Gredbyvägen

Karin Lindgren Strömbäck, reporter
karin.lindgrenstromback@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Rättelse om Postnordartikel

Fel version av artikeln ”Seko postens kupp mot danska facket” är publicerad i senaste numret av Sekotidningen och innehåller felaktiga citat. Det beror på att reportern missuppfattade Seko postens ordförande Johan Lindholm, vilket vi ber om ursäkt för. Den korrekta versionen av texten finns att läsa här https://sekotidningen.se/artikel/spelet-om-postnord/ Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

Höjd pensionsålder

De sex partierna i pensionsgruppen har slutit en överenskommelse om att förändra pensionssystemet. Lägstaåldern för pensionsuttag höjs från 61 till 64 år, rätten att jobba kvar höjs från 67 till 69 år och skyddet för de fattigaste pensionärerna stärks. Läs mer

Metoo-upprop inom Kriminalvården

Över 1000 anställda och tidigare anställda inom Kriminalvården har skrivit under uppropet #virivermurarna mot sexuella trakasserier och kränkningar på jobbet. Läs mer

Chefen viktig för trivseln

Chefen viktig för trivseln

Stoppa allt skitsnack, låt ingen vara eller känna sig utesluten, glöm inte de sjukskrivna. Några tips från Seko Skåne om vägen till en trivsam arbetsplats. Läs mer

Tågkompaniet ska köra Krösatågen

Nu är det klart att Krösatågen tas över av Tågkompaniet från och med december 2018 och nio år framåt. Båda affärerna, nord och syd, ingår i upphandlingen. Idag är det Transdev som kör trafiken. Läs mer

Först på plats efter olyckan

Först på plats efter olyckan

Att se en svårt skadad, kanske avliden, människa påverkar alla. -Vi är inga hårda typer utan känslor, säger Anders, som är en av Trafikverkets olycksplatsansvariga. Läs mer

”Jag bestämmer över mitt arbete”

”Jag bestämmer över mitt arbete”

Läs mer

Han ger de asylsökande en röst

Han ger de asylsökande en röst

Viktor Bankes mobil ringer i det närmaste oavbrutet, sms trillar in, han svarar ett par tre gånger. ”Det kan vara dagis”, säger han ursäktande. Läs mer

För dyrt med god arbetsmiljö

För dyrt med god arbetsmiljö

Kedjan med entreprenörer hade fem länkar, med Trafikverket överst. Men den sista länken brast och en provanställd 22-åring omkom i en olycka. Kanske hade den undvikits om facket fått spela sin roll. Läs mer

Inga arbetare på riksdagslistan

Inte ett fackligt namn på valbar plats när socialdemokraterna i Norrbotten sätter ihop sin riksdagslista. Det är helt enkelt inte acceptabelt tycker LO-distriktet i Norra Sverige. Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

Mutanklagelser mot Trafikverket

Mutanklagelser mot Trafikverket

”Vi ska vända på alla stenar.” Det var löftet från Trafikverket när Sekotidningen i april skrev om den muthärva som Kalla fakta på TV4 fortsatt att granska. Läs mer

Samtal på liv och död

Samtal på liv och död

Lotta Andersson har varit med länge, medan Johan Ridell är ganska ny på jobbet som operatör på Polisens kontaktcenter i Malmö. De har mycket gemensamt och förenas i sin kärlek till de som ringer 114 14. Läs mer

Seko tappar inte längre medlemmar

-Seko tappar inte längre medlemmar. Antalet aktiva medlemmar är strax under 74 000 och har legat stilla sedan april i år. Läs mer

Trendbrott när åtta fartyg flaggar svenskt

Vinden tycks ha vänt för den svenska handelsflottan.  Tre rederier har beslutat att låta sammanlagt åtta fartyg gå under svensk flagg. Läs mer

Externt företag vill ta över SJ:s kundtjänst

SJ kan låta ett externt företag ta över verksamheten vid servicecentret i Ånge. SJ har ett 100-tal anställda i Ånge, som nu är oroliga för avtalsdumpning. Men enligt SJ kan det vara ett sätt att rädda jobben. Läs mer

Sänkt avgift i Sekos a-kassa

Avgiften till Sekos a-kassa sänks med 15 kronor den 1 januari 2018, under förutsättning att beslutet godkänns av Inspektionen för arbetslöshetsförsäkringen, IAF. Läs mer

Sju av tio arbetslösa slår i a-kassetaket

Sju av tio arbetslösa slår i a-kassetaket

Trots höjningen av a-kassetaket för två år sedan är många arbetslösa fortfarande underförsäkrade. Åtta av tio av arbetslösa Sekoiter får mindre än 80 procent. För hela arbetsmarknaden är det sju av tio. Läs mer

ROBOTISERING
Konduktören Niclas blev ersatt av en stolpe

Konduktören Niclas blev ersatt av en stolpe

Kommer robotarna att ta över jobben? Forskare, politiker, fack och arbetsgivare är överens om att vi står inför en helt ny arbetsmarknad. Sekotidningen har bland annat pratat med konduktören Niclas som blev ersatt av en stolpe och arbetsmarknadsministern som "leker med tanken" att a-kassan kan användas till kompetensutveckling även om man inte är arbetslös. Läs mer

Övertidsblockad

En stridsåtgärd där facket stoppar allt övertidsarbete på en arbetsplats eller inom ett företag.