Avskedade kontrollanter till AD
Seko stämmer ISS i Arbetsdomstolen för avskedandet av biljettkontrollanter i Stockholm. De centrala förhandlingarna med Almega ledde inte till att biljettkontrollanterna fick tillbaka sina jobb. Läs mer
Alla vet vilka problem järnvägen har men ingen med makt vågar göra något åt dem. Jörgen Lundström, ordförande för Seko på Infranord, vill skippa upphandlingar och dyra mellanled. Ut med pengarna på spåret, där kompetensen finns, hos järnvägsföretag, tekniker och besiktningsmän.
Alla kan se, förstå och räkna ut att industrin, resenärerna och hela samhället drabbas av stora kostnader på grund av systemfel inom järnvägen.
Kritiken mot Trafikverket är massiv. Det må vara en berättigad kritik i de flesta fall, men de jobbar trots allt på regeringens och statens uppdrag och frågan är: Hur ser detta uppdrag ut? För att politikerna ska våga sätta ner foten tillsätts akademiska utredningar för att lösa ett praktiskt problem.
Utredningen levererar en delrapport som i sak håller med den allmänna kritiken och säger det vi redan vet: Järnvägen fungerar inte som den ska för att underhållet är dåligt, men det behöver utredas ytterligare!
För att visa handlingskraft försöker politikerna överträffa varandra med politiska utspel om mer pengar till järnvägen. Mer pengar i ett system som vi alla är överens om inte fungerar, mer pengar för att lappa och laga, mer pengar till en myndighet som kritiseras för att inte veta vad den gör: Trafikverket har inte tillräcklig järnvägskompetens för att bedriva underhåll i egen regi är slutsatsen.
Vem har den kompetensen då? Det är väl inte så att den har dött ut de senaste fem åren? Nej, kompetensen finns ute på spåren, hos järnvägsföretagen, hos alla järnvägstekniker och besiktare som dagligen ser fel och brister som behöver åtgärdas utan att få göra något åt detta i förebyggande syfte. Dit borde alla pengar gå, utan fördyrande mellanled. Där kan det förebyggande underhållet bli verklighet.
Samla ihop alla pengar som försvinner i transaktionskostnader vid upphandling, vid rättstvister, till vinster i företagen och inte minst pengarna som går till akademiska utredningar om ett praktiskt problem. Bara utredningskostnaderna borde räcka till några växelbyten eller kilometervis med kontaktledning. Se till att pengarna omsätts till åtgärder i spår! Med ett järnvägsunderhåll i egen regi så kan vi spara mycket mer åt hela samhället. Alla ser, alla vet, alla förstår men ingen vid makten vågar.
Seko stämmer ISS i Arbetsdomstolen för avskedandet av biljettkontrollanter i Stockholm. De centrala förhandlingarna med Almega ledde inte till att biljettkontrollanterna fick tillbaka sina jobb. Läs mer
ISS har vidtagit tillräckliga åtgärder när det gäller de sexuella trakasserierna på biljettkontrollen. Det säger ISS affärsområdeschef Ulrika Andersson. Läs mer
Franska energiarbetare stänger av strömmen för dåliga arbetsgivare och lovar samtidigt att leverera billigare el till hushållen. - Vi vill tvinga regeringen till att helt lägga om kurs, säger Rachel Neis, hos gasföretaget GRDF. Läs mer
Seko och Almega kunde inte komma överens om hur problemen med sexuella trakasserier på ISS biljettkontroll ska lösas. Seko förbereder nu en stämning till Arbetsdomstolen. Läs mer
– Jag är trygg i min yrkesroll och kan bemöta de intagna på ett helt annat sätt idag jämfört med när jag var ny på jobbet, säger Anette Skrydtrup, kriminalvårdare på häktet i Helsingborg. Läs mer
– Varför ska man vara med i facket och betala medlemsavgift när alla får ta del av villkoren som vi förhandlar fram? Frågan lyfts när Sekos vice ordförande, Gabriella Lavecchia, besöker klubb Fastigheter i Stockholm, som en del av medlemsveckan. Läs mer
Brevbärare och postombud riskerar att oskyddade exponeras för den extremt farliga drogen fentanyl. Arbetsmetoder för att göra postpersonalen tryggare har tagits fram. Läs mer
Kadir Kasirga kom till Sverige från Kurdistan som 15-åring. Efter många år som fackligt aktiv i Seko kandiderar han i höst till riksdagen för Socialdemokraterna. Läs mer
Problemet är inte att det går dåligt för Sverige. Problemet är att våra gemensamma tillgångar är orättvist fördelade. Läs mer
"Vi förväntar oss att en samlad arbetarrörelse gör gemensam sak för att utveckla den svenska modellen där en rättvis och trygg sjukförsäkring är självklar!" Det skriver Agneta Tiger Seko och Ingemar Nilsson, riksdagsledamot (S). Läs mer
I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer
Den 1 maj tar MTR över städningen av pendeltågen i Stockholm. Enligt Seko innebär övergången en facklig seger för medlemmarna, då viktiga villkor behålls eller stärks. Läs mer
Tullkriminalen vill använda brevbärare som spanare, det väcker obehag och frågor om säkerhet och ansvar. Men brevhemligheten väger tungt. Läs mer
Det blev en hel del mothugg och kritik när 6F:s och Katalys rapport ”Lågt lönemärke gynnar högavlönade” diskuterades på ett seminarium i Stockholm på tisdagen. Läs mer
Kriminalvården får kritik av Justitiekanslern, JK, för att en regionchefer brutit mot repressalieförbudet i grundlagarna. Offentliganställda får inte straffas för att de uttalar sig om sin arbetsplats i media. Läs mer
De privatanställda tjänstemännens löner har ökat mer än arbetarnas vid flera avtalsperioder sedan sedan industriavtalets tillkomst 1998. För att vända trenden behövs ett högre ”märke” och samtidiga låglönesatsningar. Läs mer
ISS har avskedat fyra biljettkontrollanter av personliga skäl. ISS uppger att de fyra validerat sina egna SL-kort, vilket skulle vara att likställa med fusk eller bedrägeri. Seko har ogiltigförklarat samtliga avsked och menar att de fyra enbart följt företagets instruktioner. Läs mer
På Youtube finns videon #lättaankar, där kvinnor inom svensk sjöfart vittnar om grova övergrepp och sexuella trakasserier på jobbet. Ett Metoo-upprop i branschen har samlat 1150 underskrifter. Läs mer
Löner plus sociala avgifter.
1 kommentar
Kent
Bra inlägg. Jag har delat det med min lokala tidning Norra Skåne.