Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Tema: Opålitlig järnväg
Debatt

Ingen vågar det järnvägen behöver

Alla vet vilka problem järnvägen har men ingen med makt vågar göra något åt dem. Jörgen Lundström, ordförande för Seko på Infranord, vill skippa upphandlingar och dyra mellanled. Ut med pengarna på spåret, där kompetensen finns, hos järnvägsföretag, tekniker och besiktningsmän.

16 juni 2015 14:01

Alla kan se, förstå och räkna ut att industrin, resenärerna och hela samhället drabbas av stora kostnader på grund av systemfel inom järnvägen.

Kritiken mot Trafikverket är massiv. Det må vara en berättigad kritik i de flesta fall, men de jobbar trots allt på regeringens och statens uppdrag och frågan är: Hur ser detta uppdrag ut? För att politikerna ska våga sätta ner foten tillsätts akademiska utredningar för att lösa ett praktiskt problem.

Utredningen levererar en delrapport som i sak håller med den allmänna kritiken och säger det vi redan vet: Järnvägen fungerar inte som den ska för att underhållet är dåligt, men det behöver utredas ytterligare!

För att visa handlingskraft försöker politikerna överträffa varandra med politiska utspel om mer pengar till järnvägen. Mer pengar i ett system som vi alla är överens om inte fungerar, mer pengar för att lappa och laga, mer pengar till en myndighet som kritiseras för att inte veta vad den gör: Trafikverket har inte tillräcklig järnvägskompetens för att bedriva underhåll i egen regi är slutsatsen.

Vem har den kompetensen då? Det är väl inte så att den har dött ut de senaste fem åren? Nej, kompetensen finns ute på spåren, hos järnvägsföretagen, hos alla järnvägstekniker och besiktare som dagligen ser fel och brister som behöver åtgärdas utan att få göra något åt detta i förebyggande syfte. Dit borde alla pengar gå, utan fördyrande mellanled. Där kan det förebyggande underhållet bli verklighet.

Samla ihop alla pengar som försvinner i transaktionskostnader vid upphandling, vid rättstvister, till vinster i företagen och inte minst pengarna som går till akademiska utredningar om ett praktiskt problem. Bara utredningskostnaderna borde räcka till några växelbyten eller kilometervis med kontaktledning. Se till att pengarna omsätts till åtgärder i spår! Med ett järnvägsunderhåll i egen regi så kan vi spara mycket mer åt hela samhället. Alla ser, alla vet, alla förstår men ingen vid makten vågar.

Jörgen Lundström, ordförande Seko Infranord
redaktionen@sekotidningen.se

Dela det här

1 kommentar

  1. Kent

    Bra inlägg. Jag har delat det med min lokala tidning Norra Skåne.

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Rättelse om Postnordartikel

Fel version av artikeln ”Seko postens kupp mot danska facket” är publicerad i senaste numret av Sekotidningen och innehåller felaktiga citat. Det beror på att reportern missuppfattade Seko postens ordförande Johan Lindholm, vilket vi ber om ursäkt för. Den korrekta versionen av texten finns att läsa här https://sekotidningen.se/artikel/spelet-om-postnord/ Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

Höjd pensionsålder

De sex partierna i pensionsgruppen har slutit en överenskommelse om att förändra pensionssystemet. Lägstaåldern för pensionsuttag höjs från 61 till 64 år, rätten att jobba kvar höjs från 67 till 69 år och skyddet för de fattigaste pensionärerna stärks. Läs mer

Metoo-upprop inom Kriminalvården

Över 1000 anställda och tidigare anställda inom Kriminalvården har skrivit under uppropet #virivermurarna mot sexuella trakasserier och kränkningar på jobbet. Läs mer

Chefen viktig för trivseln

Chefen viktig för trivseln

Stoppa allt skitsnack, låt ingen vara eller känna sig utesluten, glöm inte de sjukskrivna. Några tips från Seko Skåne om vägen till en trivsam arbetsplats. Läs mer

Tågkompaniet ska köra Krösatågen

Nu är det klart att Krösatågen tas över av Tågkompaniet från och med december 2018 och nio år framåt. Båda affärerna, nord och syd, ingår i upphandlingen. Idag är det Transdev som kör trafiken. Läs mer

Först på plats efter olyckan

Först på plats efter olyckan

Att se en svårt skadad, kanske avliden, människa påverkar alla. -Vi är inga hårda typer utan känslor, säger Anders, som är en av Trafikverkets olycksplatsansvariga. Läs mer

”Jag bestämmer över mitt arbete”

”Jag bestämmer över mitt arbete”

Läs mer

Han ger de asylsökande en röst

Han ger de asylsökande en röst

Viktor Bankes mobil ringer i det närmaste oavbrutet, sms trillar in, han svarar ett par tre gånger. ”Det kan vara dagis”, säger han ursäktande. Läs mer

För dyrt med god arbetsmiljö

För dyrt med god arbetsmiljö

Kedjan med entreprenörer hade fem länkar, med Trafikverket överst. Men den sista länken brast och en provanställd 22-åring omkom i en olycka. Kanske hade den undvikits om facket fått spela sin roll. Läs mer

Inga arbetare på riksdagslistan

Inte ett fackligt namn på valbar plats när socialdemokraterna i Norrbotten sätter ihop sin riksdagslista. Det är helt enkelt inte acceptabelt tycker LO-distriktet i Norra Sverige. Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

Mutanklagelser mot Trafikverket

Mutanklagelser mot Trafikverket

”Vi ska vända på alla stenar.” Det var löftet från Trafikverket när Sekotidningen i april skrev om den muthärva som Kalla fakta på TV4 fortsatt att granska. Läs mer

Samtal på liv och död

Samtal på liv och död

Lotta Andersson har varit med länge, medan Johan Ridell är ganska ny på jobbet som operatör på Polisens kontaktcenter i Malmö. De har mycket gemensamt och förenas i sin kärlek till de som ringer 114 14. Läs mer

Seko tappar inte längre medlemmar

-Seko tappar inte längre medlemmar. Antalet aktiva medlemmar är strax under 74 000 och har legat stilla sedan april i år. Läs mer

Trendbrott när åtta fartyg flaggar svenskt

Vinden tycks ha vänt för den svenska handelsflottan.  Tre rederier har beslutat att låta sammanlagt åtta fartyg gå under svensk flagg. Läs mer

Externt företag vill ta över SJ:s kundtjänst

SJ kan låta ett externt företag ta över verksamheten vid servicecentret i Ånge. SJ har ett 100-tal anställda i Ånge, som nu är oroliga för avtalsdumpning. Men enligt SJ kan det vara ett sätt att rädda jobben. Läs mer

Sänkt avgift i Sekos a-kassa

Avgiften till Sekos a-kassa sänks med 15 kronor den 1 januari 2018, under förutsättning att beslutet godkänns av Inspektionen för arbetslöshetsförsäkringen, IAF. Läs mer

Sju av tio arbetslösa slår i a-kassetaket

Sju av tio arbetslösa slår i a-kassetaket

Trots höjningen av a-kassetaket för två år sedan är många arbetslösa fortfarande underförsäkrade. Åtta av tio av arbetslösa Sekoiter får mindre än 80 procent. För hela arbetsmarknaden är det sju av tio. Läs mer

ROBOTISERING
Konduktören Niclas blev ersatt av en stolpe

Konduktören Niclas blev ersatt av en stolpe

Kommer robotarna att ta över jobben? Forskare, politiker, fack och arbetsgivare är överens om att vi står inför en helt ny arbetsmarknad. Sekotidningen har bland annat pratat med konduktören Niclas som blev ersatt av en stolpe och arbetsmarknadsministern som "leker med tanken" att a-kassan kan användas till kompetensutveckling även om man inte är arbetslös. Läs mer

Blockad

En stridsåtgärd då arbetstagarsidan stoppar vissa arbeten