I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina biljetter på valideringsstolpar på perrongerna.

SL och Arriva argumenterade att konduktörerna på grund av trängsel i vagnarna inte kunde säkra att alla betalar för resorna. Alltså skulle SL gå miste om intäkter om konduktörerna blev kvar.

Nu visar det sig dock att det där med intäktssäkringen kanske inte är så viktigt trots allt. Under sex månader ersätts spårvagnarna med bussar. Bussarna saknar valideringsutrustning och SL kan därmed inte ta betalt av resenärerna. För att underlätta påstigande och göra ersättningstrafiken snabbare får resenärerna också stiga på i bussarnas bakre dörrar, meddelar SL.

Det går alltså att resa utan biljett. Samtidigt finns kravet på att resenären ska ha en giltig biljett kvar.

Det är bara det att ingen kollar.

På en fråga från Sekotidningen om hur SL har råd att låta bussarna gå utan viseringsutrustning svarar SL:s presstjänst att eftersom majoriteten, 85 procent, har periodbiljett, och de allra flesta byter till andra trafikslag när de stiger av ersättningsbussen  ”tror vi att intäktsbortfallet i sammanhanget rör sig om en mycket liten summa.”

SL är medvetna om att det kan finnas resenärer som passar på att åka en kortare sträcka utan biljett. Hur många det är och vad det i så fall kostar i intäktsbortfall för SL ”är omöjligt att veta”. Det skriver SL trots att tjänstemännen räknat ut att stolparna, som ersätter konduktörerna, kan öka intäkterna med en miljoner per månad. Det är den uppgift politikerna fått i samband med beslutet att permanenta stolparna.

SL skriver vidare i sitt svarsmejl:

”Den eventuella kostnaden väljer vi att acceptera som en konsekvens av själva avstängningen av Tvärbanan.”

Sekos lokalbaneklubb, som företräder de sparkade konduktörerna, poängterar att avskedandet av konduktörerna byggde på att SL förlorade en massa pengar på att resenärer inte viserades i tillräcklig omfattning.

”Nu säger plötsligt SL att det är ”en mycket lite summa” som de förlorar på att biljetter inte valideras. Mycket upprörande och det är ytterligare ett bevis på att målet var att spara pengar genom att sparka konduktörerna”, skriver klubben i en kommentar.

Ökade intäkter i all ära, men sänkta kostnader är bättre.