Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Nyhet

Ingen strejk på järnvägen

Seko har accepterat medlarnas slutbud i järnvägskonflikten. Därmed blir det inte någon strejk.

19 juni 2013 19:53

Ett viktigt krav från Seko var att avtalet skulle kunna sägas upp årligen. Det kravet fick man igenom vilket innebär att om ett företag försöker försämra villkoren för de anställda så kan avtalet sägas upp och förhandlingar föras utan fredsplikt.

Frågan blev extra aktuell sedan SJ tog över Götalandståg. Sekos ordförande Janne Rudén säger att med avtalet som skrevs under ikväll kan man förhindra att nya arbetsgivare dumpar avtalsvillkoren.

– Nu har vi tillsammans med Almega tagit ansvar för den svenska modellen som bygger på starka kollektivavtal. I dagsläget kan ett byte av arbetsgivare få dramatiska konsekvenser för våra medlemmar i form av dumpade anställningsvillkor. Nu har vi äntligen hittat en lösning, säger Janne Rudén, förbundsordförande, SEKO.

Uppgörelsen innebär att avtalsvärdet är fullt ut bevarat för medlemmarna på Götalandståg.

Avtalet löper under tre år, från 1 april i år till 31 mars 2016. Löneutrymmet är 6,8 procent, men är uppsägningsbart varje år.

Löneökningar är 2,7 procent, 1,8 procent respektive 2,3 procent för det sista året

Dessutom inleds ett partsgemensamt arbete för att stärka det centrala avtalet med särskilt fokus på ”balansen av attraktiva arbets- och anställningsvillkor” för de anställda.

 

Vi återkommer under morgondagen med mer information om avtalet och med kommentarer.

Mats Andersson, chefredaktör
mats.andersson@sekotidningen.se

Dela det här

3 kommentarer

  1. Andreas

    Underbart! Men nu till en viktig fråga i ärendet som vi alla nere på Västtågen undrar över.
    Får vi behålla avtalet som skrevs under 2010 när DSB tog över trafiken, eller är det så att vi tvingas ner på SJ ABs löner?
    Det framgår inte 100% tydligt
    Så frågan är
    Får vi behålla våra löner och allt som vi en gång började jobba under?
    Tack för segern!
    Stolt SEKOmedlem

  2. Bussförare i Umeå.

    Man tror man baxnar! Just nu strejkar Sveriges busschaufförer om bättre anställningstrygghet och övertagande av personal vid upphandling. Och vad gör ni? Viker ner er och tillsätter en arbetsgrupp. Samma öde drabbade busschaufförerna för två år sedan när kravet om start och stopp på samma ställe var uppe på avtalskonferenserna. Då begravde man kravet i en arbetsgrupp, sedan hände ingenting. Samma sak drabbade också anställda inom vård och omsorg där en arbetsgrupp skulle se över visstidsanställningarna. Då fack och arbetsgivare inte vill ta ansvar för de anställdas villkor begraver man avtalskraven i arbetsgrupper. Vem på LO kom på den här iden med arbetsgrupper? Det här ofoget måste stävjas. Vad ska vi strejkande busschaufförer göra nu? Tacka för draghjälpen från Seko??? Skäms på er!

  3. Timmis-strejken 2014, del 2: Lite om Västtrafiken 2009-2013, och om strejken som aldrig bröt ut. | Ja ja, bra bra...

    […] bud ger seko möjlighet att säga upp det centrala avtalet varje år accepterar man medlarbudet och strejken blåses av bara timmar innan den skulle brutit ut. Seko är nöjda med uppgörelsen, och avtalssekreterare Valle Karlsson säger […]

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Rättelse om Postnordartikel

Fel version av artikeln ”Seko postens kupp mot danska facket” är publicerad i senaste numret av Sekotidningen och innehåller felaktiga citat. Det beror på att reportern missuppfattade Seko postens ordförande Johan Lindholm, vilket vi ber om ursäkt för. Den korrekta versionen av texten finns att läsa här https://sekotidningen.se/artikel/spelet-om-postnord/ Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

Höjd pensionsålder

De sex partierna i pensionsgruppen har slutit en överenskommelse om att förändra pensionssystemet. Lägstaåldern för pensionsuttag höjs från 61 till 64 år, rätten att jobba kvar höjs från 67 till 69 år och skyddet för de fattigaste pensionärerna stärks. Läs mer

Metoo-upprop inom Kriminalvården

Över 1000 anställda och tidigare anställda inom Kriminalvården har skrivit under uppropet #virivermurarna mot sexuella trakasserier och kränkningar på jobbet. Läs mer

Chefen viktig för trivseln

Chefen viktig för trivseln

Stoppa allt skitsnack, låt ingen vara eller känna sig utesluten, glöm inte de sjukskrivna. Några tips från Seko Skåne om vägen till en trivsam arbetsplats. Läs mer

Tågkompaniet ska köra Krösatågen

Nu är det klart att Krösatågen tas över av Tågkompaniet från och med december 2018 och nio år framåt. Båda affärerna, nord och syd, ingår i upphandlingen. Idag är det Transdev som kör trafiken. Läs mer

Först på plats efter olyckan

Först på plats efter olyckan

Att se en svårt skadad, kanske avliden, människa påverkar alla. -Vi är inga hårda typer utan känslor, säger Anders, som är en av Trafikverkets olycksplatsansvariga. Läs mer

”Jag bestämmer över mitt arbete”

”Jag bestämmer över mitt arbete”

Läs mer

Han ger de asylsökande en röst

Han ger de asylsökande en röst

Viktor Bankes mobil ringer i det närmaste oavbrutet, sms trillar in, han svarar ett par tre gånger. ”Det kan vara dagis”, säger han ursäktande. Läs mer

För dyrt med god arbetsmiljö

För dyrt med god arbetsmiljö

Kedjan med entreprenörer hade fem länkar, med Trafikverket överst. Men den sista länken brast och en provanställd 22-åring omkom i en olycka. Kanske hade den undvikits om facket fått spela sin roll. Läs mer

Inga arbetare på riksdagslistan

Inte ett fackligt namn på valbar plats när socialdemokraterna i Norrbotten sätter ihop sin riksdagslista. Det är helt enkelt inte acceptabelt tycker LO-distriktet i Norra Sverige. Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

Mutanklagelser mot Trafikverket

Mutanklagelser mot Trafikverket

”Vi ska vända på alla stenar.” Det var löftet från Trafikverket när Sekotidningen i april skrev om den muthärva som Kalla fakta på TV4 fortsatt att granska. Läs mer

Samtal på liv och död

Samtal på liv och död

Lotta Andersson har varit med länge, medan Johan Ridell är ganska ny på jobbet som operatör på Polisens kontaktcenter i Malmö. De har mycket gemensamt och förenas i sin kärlek till de som ringer 114 14. Läs mer

Seko tappar inte längre medlemmar

-Seko tappar inte längre medlemmar. Antalet aktiva medlemmar är strax under 74 000 och har legat stilla sedan april i år. Läs mer

Trendbrott när åtta fartyg flaggar svenskt

Vinden tycks ha vänt för den svenska handelsflottan.  Tre rederier har beslutat att låta sammanlagt åtta fartyg gå under svensk flagg. Läs mer

Externt företag vill ta över SJ:s kundtjänst

SJ kan låta ett externt företag ta över verksamheten vid servicecentret i Ånge. SJ har ett 100-tal anställda i Ånge, som nu är oroliga för avtalsdumpning. Men enligt SJ kan det vara ett sätt att rädda jobben. Läs mer

Sänkt avgift i Sekos a-kassa

Avgiften till Sekos a-kassa sänks med 15 kronor den 1 januari 2018, under förutsättning att beslutet godkänns av Inspektionen för arbetslöshetsförsäkringen, IAF. Läs mer

Sju av tio arbetslösa slår i a-kassetaket

Sju av tio arbetslösa slår i a-kassetaket

Trots höjningen av a-kassetaket för två år sedan är många arbetslösa fortfarande underförsäkrade. Åtta av tio av arbetslösa Sekoiter får mindre än 80 procent. För hela arbetsmarknaden är det sju av tio. Läs mer

ROBOTISERING
Konduktören Niclas blev ersatt av en stolpe

Konduktören Niclas blev ersatt av en stolpe

Kommer robotarna att ta över jobben? Forskare, politiker, fack och arbetsgivare är överens om att vi står inför en helt ny arbetsmarknad. Sekotidningen har bland annat pratat med konduktören Niclas som blev ersatt av en stolpe och arbetsmarknadsministern som "leker med tanken" att a-kassan kan användas till kompetensutveckling även om man inte är arbetslös. Läs mer

Landsorganisationen / LO

Se Huvudorganisationer