Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Nyhet

Ingen strejk på järnvägen

Seko har accepterat medlarnas slutbud i järnvägskonflikten. Därmed blir det inte någon strejk.

19 juni 2013 19:53

Ett viktigt krav från Seko var att avtalet skulle kunna sägas upp årligen. Det kravet fick man igenom vilket innebär att om ett företag försöker försämra villkoren för de anställda så kan avtalet sägas upp och förhandlingar föras utan fredsplikt.

Frågan blev extra aktuell sedan SJ tog över Götalandståg. Sekos ordförande Janne Rudén säger att med avtalet som skrevs under ikväll kan man förhindra att nya arbetsgivare dumpar avtalsvillkoren.

– Nu har vi tillsammans med Almega tagit ansvar för den svenska modellen som bygger på starka kollektivavtal. I dagsläget kan ett byte av arbetsgivare få dramatiska konsekvenser för våra medlemmar i form av dumpade anställningsvillkor. Nu har vi äntligen hittat en lösning, säger Janne Rudén, förbundsordförande, SEKO.

Uppgörelsen innebär att avtalsvärdet är fullt ut bevarat för medlemmarna på Götalandståg.

Avtalet löper under tre år, från 1 april i år till 31 mars 2016. Löneutrymmet är 6,8 procent, men är uppsägningsbart varje år.

Löneökningar är 2,7 procent, 1,8 procent respektive 2,3 procent för det sista året

Dessutom inleds ett partsgemensamt arbete för att stärka det centrala avtalet med särskilt fokus på ”balansen av attraktiva arbets- och anställningsvillkor” för de anställda.

 

Vi återkommer under morgondagen med mer information om avtalet och med kommentarer.

Mats Andersson, chefredaktör
mats.andersson@sekotidningen.se

Dela det här

3 kommentarer

  1. Andreas

    Underbart! Men nu till en viktig fråga i ärendet som vi alla nere på Västtågen undrar över.
    Får vi behålla avtalet som skrevs under 2010 när DSB tog över trafiken, eller är det så att vi tvingas ner på SJ ABs löner?
    Det framgår inte 100% tydligt
    Så frågan är
    Får vi behålla våra löner och allt som vi en gång började jobba under?
    Tack för segern!
    Stolt SEKOmedlem

  2. Bussförare i Umeå.

    Man tror man baxnar! Just nu strejkar Sveriges busschaufförer om bättre anställningstrygghet och övertagande av personal vid upphandling. Och vad gör ni? Viker ner er och tillsätter en arbetsgrupp. Samma öde drabbade busschaufförerna för två år sedan när kravet om start och stopp på samma ställe var uppe på avtalskonferenserna. Då begravde man kravet i en arbetsgrupp, sedan hände ingenting. Samma sak drabbade också anställda inom vård och omsorg där en arbetsgrupp skulle se över visstidsanställningarna. Då fack och arbetsgivare inte vill ta ansvar för de anställdas villkor begraver man avtalskraven i arbetsgrupper. Vem på LO kom på den här iden med arbetsgrupper? Det här ofoget måste stävjas. Vad ska vi strejkande busschaufförer göra nu? Tacka för draghjälpen från Seko??? Skäms på er!

  3. Timmis-strejken 2014, del 2: Lite om Västtrafiken 2009-2013, och om strejken som aldrig bröt ut. | Ja ja, bra bra...

    […] bud ger seko möjlighet att säga upp det centrala avtalet varje år accepterar man medlarbudet och strejken blåses av bara timmar innan den skulle brutit ut. Seko är nöjda med uppgörelsen, och avtalssekreterare Valle Karlsson säger […]

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

ISS: Vi har vidtagit tillräckliga åtgärder

ISS: Vi har vidtagit tillräckliga åtgärder

ISS har vidtagit tillräckliga åtgärder när det gäller de sexuella trakasserierna på biljettkontrollen. Det säger ISS affärsområdeschef Ulrika Andersson. Läs mer

Fransk strejkvåg når energisektorn

Fransk strejkvåg når energisektorn

Franska energiarbetare stänger av strömmen för dåliga arbetsgivare och lovar samtidigt att leverera billigare el till hushållen. - Vi vill tvinga regeringen till att helt lägga om kurs, säger Rachel Neis, hos gasföretaget GRDF. Läs mer

Sextrakasserier på ISS till AD

Sextrakasserier på ISS till AD

Seko och Almega kunde inte komma överens om hur problemen med sexuella trakasserier på ISS biljettkontroll ska lösas. Seko förbereder nu en stämning till Arbetsdomstolen. Läs mer

”Jag är ung och har inte behövt kriga”

”Jag är ung och har inte behövt kriga”

– Varför ska man vara med i facket och betala medlemsavgift när alla får ta del av villkoren som vi förhandlar fram? Frågan lyfts när Sekos vice ordförande, Gabriella Lavecchia, besöker klubb Fastigheter i Stockholm, som en del av medlemsveckan. Läs mer

”Erfarenhet borde synas på lönen”

”Erfarenhet borde synas på lönen”

– Jag är trygg i min yrkesroll och kan bemöta de intagna på ett helt annat sätt idag jämfört med när jag var ny på jobbet, säger Anette Skrydtrup, kriminalvårdare på häktet i Helsingborg. Läs mer

Facklig seger när MTR tar över städning

Den 1 maj tar MTR över städningen av pendeltågen i Stockholm. Enligt Seko innebär övergången en facklig seger för medlemmarna, då viktiga villkor behålls eller stärks. Läs mer

Många brev med narkotika på Posten

Brevbärare och postombud riskerar att oskyddade exponeras för den extremt farliga drogen fentanyl. Arbetsmetoder för att göra postpersonalen tryggare har tagits fram. Läs mer

”Vi är som Sherlock Holmes”

”Vi är som Sherlock Holmes”

Läs mer

Med jämlikhet i fokus

Med jämlikhet i fokus

Kadir Kasirga kom till Sverige från Kurdistan som 15-åring. Efter många år som fackligt aktiv i Seko kandiderar han i höst till riksdagen för Socialdemokraterna.
 Läs mer

Vem vill jobba mer?

Vem vill jobba mer?

Problemet är inte att det går dåligt för Sverige. Problemet är att våra gemensamma tillgångar är orättvist fördelade. Läs mer

En sjukförsäkring att lita på

"Vi förväntar oss att en samlad arbetarrörelse gör gemensam sak för att utveckla den svenska modellen där en rättvis och trygg sjukförsäkring är självklar!" Det skriver Agneta Tiger Seko och Ingemar Nilsson, riksdagsledamot (S). Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

6F:s lönerapport får kritik

6F:s lönerapport får kritik

Det blev en hel del mothugg och kritik när 6F:s och Katalys rapport ”Lågt lönemärke gynnar högavlönade” diskuterades på ett seminarium i Stockholm på tisdagen. Läs mer

Tull vill att brevbärare knarkspanar

Tull vill att brevbärare knarkspanar

Tullkriminalen vill använda brevbärare som spanare, det väcker obehag och frågor om säkerhet och ansvar. Men brevhemligheten väger tungt. Läs mer

Facklig företrädare fick rätt – JK kritiserar Kriminalvården

Facklig företrädare fick rätt – JK kritiserar Kriminalvården

Kriminalvården får kritik av Justitiekanslern, JK, för att en regionchefer brutit mot repressalieförbudet i grundlagarna. Offentliganställda får inte straffas för att de uttalar sig om sin arbetsplats i media. Läs mer

Ny rapport: Arbetare missgynnas av lågt lönemärke

Ny rapport: Arbetare missgynnas av lågt lönemärke

De privatanställda tjänstemännens löner har ökat mer än arbetarnas vid flera avtalsperioder sedan sedan industriavtalets tillkomst 1998. För att vända trenden behövs ett högre ”märke” och samtidiga låglönesatsningar. Läs mer

Sparkade av ISS – kräver jobbet tillbaka

Sparkade av ISS – kräver jobbet tillbaka

ISS har avskedat fyra biljettkontrollanter av personliga skäl. ISS uppger att de fyra validerat sina egna SL-kort, vilket skulle vara att likställa med fusk eller bedrägeri. Seko har ogiltigförklarat samtliga avsked och menar att de fyra enbart följt företagets instruktioner. Läs mer

MTR tar över städning av pendeln

MTR tar över städning av pendeln

MTR och Solreneriet inleder fackliga förhandlingar om att MTR ska ta över städningen av pendeltågen i Stockholm. Läs mer

Efter metoo – de efterlyser visselblåsare på sjön

Efter metoo – de efterlyser visselblåsare på sjön

På Youtube finns videon #lättaankar, där kvinnor inom svensk sjöfart vittnar om grova övergrepp och sexuella trakasserier på jobbet. Ett Metoo-upprop i branschen har samlat 1150 underskrifter. Läs mer

Lokala löneförhandlingar

Förhandlingar om nya löner som sker lokalt; för ett företag eller för en arbetsplats.