Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

För dig som arbetar med service och kommunikation
Nyhet

Ingen har koll på riskerna vid spårarbete

Det går inte att säga om antalet olyckor och tillbud vid spårarbete ökat eller minskat. Det saknas tillförlitlig statistik över vilka arbeten som utförs och om något hänt i samband med arbetet.

20 november 2014 14:15

Det är bland annat brister i Trafikverkets rapportsystem som gör det omöjligt att få en bild av risker och säkerhet i spårmiljön.

Det skriver Statens haverikommission i en temarapport om säkerhet vid arbete i spårmiljö som presenteras i dag.

Utredningen inleddes 2012 efter att flera stora olyckor inträffat. Tanken var att försöka ta reda på vad som hänt, varför och om det behövs säkerhetshöjande åtgärder.

Haverikommissionen har granskat 91 händelser under 2012 som de dåvarande tre största utförarna Infranord, Strukton och Balfour Beatty rapporterat. Sedan dess har Strukton gått samman med Balfour Beatty.

Slutsatsen av utredningen är att ingen, varken ansvariga myndigheter eller inblandade företag, har kontroll över vad som sker ute i spåren.

Flertalet arbeten sker utan förplanering, vilket ska vara det normala vid underhållsarbete enligt de föreskrifter som styr verksamheten. Det som ska vara undantaget, direktplanering på plats i samband med att arbetet utförs, är istället det normala. Dessutom saknas ofta dokumentation över riskbedömning och åtgärder.

Utredningen visar att arbeten som förplaneras och riskbedöms enligt reglerna minskar risken för olyckor och tillbud.

En viktig förutsättning för att olycksrisken ska minska är också att alla inblandade har bra information om hur det ser ut på den plats där arbetet utförs. Enligt Haverikommission finns stora brister i överföringen av information.

Roger Sturk är arbetsmiljöansvarig för Seko inom Infranord. Han har ännu inte tagit del av Haverikommissionens rapport, men han säger att säkerheten har förbättrats sedan 2012.

-Alla har ryckts upp sig, säger han. De som arbetar ute i spåret, chefer och underentreprenörer har förbättrat sitt säkerhetstänk. Dessutom kommer vi inte ut i spåren längre om arbetet inte är förplanerat, med undantag för akuta fel. Det beror på att Trafikverket skärpt sina krav, säger Roger Sturk.

Haverikommissionen är dock inte nöjd med hur ansvariga myndigheter, Trafikverket, Transportstyrelsen och Arbetsmiljöverket, följer upp och utövar kontroll över järnvägsunderhållsarbetet.

Det har skett vissa förbättringar men Haverikommssionen vill se mer. Bland annat föreslår utredarna att Transportstyrelsen ger Trafikverket i uppdrag att säkerställa att entreprenörer har den lokalkännedom som krävs. Transportstyrelsen bör också verka för att det blir en gemensam databas för olycksrapportering. De system som finns i dag fungerar inte.

Även Arbetsmiljöverket uppmanas att i samarbete med Transportstyrelsen utöka antalet löpande inspektioner av spårarbete. I dag är Arbetsmiljöverket nästan uteslutande ute på besök när tillbud och olyckor inträffat. Det tycker inte Haverikommissionen är tillräckligt.

Karin Lindgren Strömbäck, reporter
karin.lindgrenstromback@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

650 får gå från Telia

Telia måste spara i den svenska verksamheten och bantar med cirka 650 tjänster, av dessa är ett 40-tal Sekomedlemmar. Det står klart efter gårdagens fackliga förhandlingar. Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

Besvikna pendelstädare oroar sig för framtiden

Besvikna pendelstädare oroar sig för framtiden

Det blev 28 städare som förlorar sitt arbete på pendeln i Stockholm när Solreneriet drar ner. 41 städare får sin arbetstid sänkt till 50, 40 eller 20 procent. Fyra får nytt jobb på tunnelbanan. Läs mer

Kongress 2017

Allt om kongressen

Läs mer

Slipp stressen på semestern

Slipp stressen på semestern

På ISS Transport i Malmö har de anställda lite olika planer inför semestern. Några planerar, andra tar dagen som den kommer. Läs mer

Strejk stoppar finska tåg

Lokförarna i Finland lägger ner arbetet i protest i kväll klockan 19.00 svensk tid. Sju andra transportfack är redo att stödja aktionen. Läs mer

Långa dagar i bilen – utan riktig lön

Långa dagar i bilen – utan riktig lön

De berättar om långa dagar i bilen. Om jobbiga körningar när sömnen tränger sig på, och så det värsta – att vara borta från familjen långt in på kvällen, var och varannan dag. Läs mer

”Vi får kämpa hela tiden”

”Vi får kämpa hela tiden”

Läs mer

Janne Rudén tackar för sig

Janne Rudén tackar för sig

Efter 15 år som förbundsordförande har Janne Rudén gått i pension. Här berättar han om framgångar och bakslag och om fördelen med att Frölunda förlorar i ishockey. Läs mer

Seko är sina medlemmar

Seko är sina medlemmar

En ny förbundsledning ska nu göra Seko till ett öppet och lyssnande förbund dit nya söker sig och gamla stannar kvar. Läs mer

Nej till begränsningar i konflikträtten

Uppenbarligen blir det ett ingrepp i förhandlingarna till fördel för en arbetsgivare som agerar antifackligt, skriver Seko Stockholms styrelse apropå regeringens kommande utredning av konflikträtten. Läs mer

Vill Jernhusen ha fler försenade tåg?

Kanske är det som författaren Jesper Meijling hävdar att fastighetsbolaget Jernhusen och dess stationshus bäst Läs mer

Chaufför omkom vid Postnords terminal

En chaufför har avlidit i en olycka vid Postnords terminal i Segeltorp i södra Stockholm. Olyckan inträffade för en vecka sedan och chauffören avled efter några dagar på sjukhus. Läs mer

Minst och bäst – på Boxholmsdepån gick övergången utan problem

Minst och bäst – på Boxholmsdepån gick övergången utan problem

När Alstom tog över Boxholmsdepån 2014 var det Jörgen Liebgotts tredje arbetsgivare på sex år. Alla övergångar har varit okej, men det senaste bytet gick riktigt bra, säger han. Läs mer

Konkurrens får finska fack att se rött

Konkurrens får finska fack att se rött

UPPDATERAD MED VARSEL OM POLITISK STREJK. Huvudlöst! Det säger facket om den finska regeringens förslag att utsätta passagerartrafiken på landets järnvägar för konkurrens. Läs mer

Arbetsmiljöbrott på Euromaint

Arbetsmiljöbrott på Euromaint

Euromaint Rail har accepterat att betala en företagsbot på 200 000 kronor efter en arbetsolycka på bolagets anläggning på Minuthandelsgatan i Göteborg 2015. Läs mer

DSB vill sälja Upptåget till Transdev

Danska DSB säljer DSB Uppland, Upptåget, till Transdev. Innan affären går i lås ska dock Region Uppsala godta försäljningen. Läs mer

Boden breddar lokförarutbildningen

I september börjar en ny kull lokförarelever sin utbildning i Boden. Fyra av 27 har utomsvensk bakgrund. De har rekryterats till utbildningen tack vare riktade insatser. Läs mer

Reneriets vd: Vi klarar kvaliteten med färre städare

Reneriets vd Tina Wessman Hellstadius säger till Sekotidningen att hon är övertygad om att företaget klarar kvaliteten på städningen på Stockholms pendeltåg med färre anställda. Läs mer

Mellan 15 och 25 pendelstädare sägs upp

I början av juli varslades 90 pendeltågsstädare på Reneriet i Stockholm om uppsägning. Efter förhandlingar med facket är det klart att upp emot 25 heltidstjänster försvinner och 40 tidigare heltidsjobb omvandlas till deltid. Läs mer

Bristyrken
Svårt för många branscher att locka ungdomar

Svårt för många branscher att locka ungdomar

En ko ställer sig och tittar på Linnea Sundfors när hon åker upp i liftkorgen. Hon och Leif Bergman är i Smedsbyn utanför Örnsköldsvik för att besikta gatubelysningen. Läs mer

Sifferlöst avtal

Se Nollavtal.