Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Nyhet

Ingen har koll på riskerna vid spårarbete

Det går inte att säga om antalet olyckor och tillbud vid spårarbete ökat eller minskat. Det saknas tillförlitlig statistik över vilka arbeten som utförs och om något hänt i samband med arbetet.

20 november 2014 14:15

Det är bland annat brister i Trafikverkets rapportsystem som gör det omöjligt att få en bild av risker och säkerhet i spårmiljön.

Det skriver Statens haverikommission i en temarapport om säkerhet vid arbete i spårmiljö som presenteras i dag.

Utredningen inleddes 2012 efter att flera stora olyckor inträffat. Tanken var att försöka ta reda på vad som hänt, varför och om det behövs säkerhetshöjande åtgärder.

Haverikommissionen har granskat 91 händelser under 2012 som de dåvarande tre största utförarna Infranord, Strukton och Balfour Beatty rapporterat. Sedan dess har Strukton gått samman med Balfour Beatty.

Slutsatsen av utredningen är att ingen, varken ansvariga myndigheter eller inblandade företag, har kontroll över vad som sker ute i spåren.

Flertalet arbeten sker utan förplanering, vilket ska vara det normala vid underhållsarbete enligt de föreskrifter som styr verksamheten. Det som ska vara undantaget, direktplanering på plats i samband med att arbetet utförs, är istället det normala. Dessutom saknas ofta dokumentation över riskbedömning och åtgärder.

Utredningen visar att arbeten som förplaneras och riskbedöms enligt reglerna minskar risken för olyckor och tillbud.

En viktig förutsättning för att olycksrisken ska minska är också att alla inblandade har bra information om hur det ser ut på den plats där arbetet utförs. Enligt Haverikommission finns stora brister i överföringen av information.

Roger Sturk är arbetsmiljöansvarig för Seko inom Infranord. Han har ännu inte tagit del av Haverikommissionens rapport, men han säger att säkerheten har förbättrats sedan 2012.

-Alla har ryckts upp sig, säger han. De som arbetar ute i spåret, chefer och underentreprenörer har förbättrat sitt säkerhetstänk. Dessutom kommer vi inte ut i spåren längre om arbetet inte är förplanerat, med undantag för akuta fel. Det beror på att Trafikverket skärpt sina krav, säger Roger Sturk.

Haverikommissionen är dock inte nöjd med hur ansvariga myndigheter, Trafikverket, Transportstyrelsen och Arbetsmiljöverket, följer upp och utövar kontroll över järnvägsunderhållsarbetet.

Det har skett vissa förbättringar men Haverikommssionen vill se mer. Bland annat föreslår utredarna att Transportstyrelsen ger Trafikverket i uppdrag att säkerställa att entreprenörer har den lokalkännedom som krävs. Transportstyrelsen bör också verka för att det blir en gemensam databas för olycksrapportering. De system som finns i dag fungerar inte.

Även Arbetsmiljöverket uppmanas att i samarbete med Transportstyrelsen utöka antalet löpande inspektioner av spårarbete. I dag är Arbetsmiljöverket nästan uteslutande ute på besök när tillbud och olyckor inträffat. Det tycker inte Haverikommissionen är tillräckligt.

Karin Lindgren Strömbäck, reporter
karin.lindgrenstromback@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Seko vill förhandla om utbildningsjobb

Alla LO-förbund utom Transport vill förhandla med arbetsgivarna för att få fram nya jobb till nyanlända och andra som står långt från arbetsmarknaden. Utgångspunkten är det förslag om utbildningsjobb som LO lade fram i mars i år. Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

Kvarts ger Svevia böter

Kvarts ger Svevia böter

Svevia har dömts att betala 150 000 kronor i sanktionsavgift för att ha brutit mot föreskrifterna om kvarts. Det saknades dokument om risker med höga kvartshalter på ett arbetsställe i Storuman. Läs mer

Ännu inget nytt arbetstidsavtal på NTE

Förhandlingarna om nytt arbetstidsavtal för personalen på Nationella transportenheten, NTE, inom Kriminalvården fortsätter. Seko har hittills sagt nej till arbetsgivarens förslag. Läs mer

Jobbar kvar för att det är kul

Jobbar kvar för att det är kul

Pelle Olsson är både kriminalvårdare och pensionär. Han tycker att han har fått det bästa av allt och rekommenderar andra samma sak. Men inte för att klamra sig fast vid jobbet. Läs mer

Franska protester mot ny arbetslag

Franska protester mot ny arbetslag

Hundratusentals franska invånare deltog idag i demonstrationer mot Macrons nya arbetslag. - Idag lyssnar man bara på arbetsgivarna. Men det är förvånansvärt svårt att få folk att engagera sig trots utvecklingen, säger Rachel Neis fackombud vid det franska gasbolaget. Läs mer

Ökad risk för inhyrda

Ökad risk för inhyrda

Det är farligare att vara inhyrd än anställd.
På bangården Älvsjö är det många bemannings- företag på plats. Signalarna Maria Kax och Ola Rydberg tycker att en introduktion av inhyrda borde vara obligatorisk Läs mer

”Jag gillar att vara utomhus”

”Jag gillar att vara utomhus”

Läs mer

Väjer inte för det pinsamma

Väjer inte för det pinsamma

Sekotidningen möter högaktuelle Ruben Östlund – prisbelönt filmregissör som gärna trycker på våra ömma punkter. Läs mer

Upphandling på slak lina

Upphandling på slak lina

Upphandlingar är ofta ett vågspel. Men en sak är säker, går det åt skogen drabbas inte de ytterst ansvariga, det är de anställda som råkar illa ut. Som nu på pendeltågen i Stockholm Läs mer

Billigare vara med i facket

Nu återinför socialdemokraterna skattereduktion för fackföreningsavgift, så det är bara att bli med i facket igen, skriver två socialdemokratiska riksdagsledamöter. Läs mer

Vill Jernhusen ha fler försenade tåg?

Kanske är det som författaren Jesper Meijling hävdar att fastighetsbolaget Jernhusen och dess stationshus bäst Läs mer

Seko lämnar Nordea

Sekos förbundsstyrelse har tagit beslut om att förbundet ska lämna Nordea. Förbundet har en halvmiljard placerad hos banken. Även LO har beslutat att lämna Nordea, liksom Handels och Transport. Läs mer

Chef kränkte medarbetare

Chef kränkte medarbetare

En chef på LVM-hemmet Runnagården i Örebro har enligt en intern utredning kränkt medarbetare under en längre tid. Läs mer

Seko upprörs över Nordeas flytt

Efter Nordeas besked om flytt till Finland har två fackförbund tagit beslut om att byta bank. Seko, som har en halv miljard placerad hos Nordea, avvaktar diskussion i LO-styrelsen innan man tar beslut. Läs mer

Postnord tar till sig kritiken

Postnord tar till sig kritiken

Det går fortsatt dåligt för Postnord. Kunderna klagar, ägaren staten är missnöjd med ekonomin och kvaliteten och tillsynsmyndigheten Post-och telestyrelsen är bekymrad. Samtidigt kräver Seko att den dansk-svenska fusionen bryts. Läs mer

Avdrag för fackavgift återinförs

Vänsterpartiet och regeringen har i budgetförhandlingarna kommit överens om att återinföra avdragsrätt för fackföreningsavgiften från och med juli 2018. Dessutom avskaffas en karensdag i a-kassan. Läs mer

Tre avtal kvar

Tre avtal återstår för Sekos del i årets avtalsrörelse: staten, skärgårdstrafiken och Samhall. Alla tre löper ut den sista september och parterna har så smått börjat känna på varandra. Läs mer

Regeringen flyttar myndigheter

Regeringen har beslutat att helt eller delvis flytta sju myndigheter från Stockholm till andra orter. Seko har inga medlemmar på de berörda myndigheterna, men regeringen har flaggat för fler beslut före valet nästa år. Läs mer

Här är vinnarna i fototävlingen

Här är vinnarna i fototävlingen

Det har kommit in många vackra, fascinerande och fantasieggande bilder till Sekotidningens fototävling. Juryn har nu utsett vinnarna. Titta och njut! I bildspelet ovan är samtliga bidrag publicerade. Läs mer

Resultatlön

En rörlig lönedel som varierar efter resultatet, ofta för en lokal grupp eller enhet.