Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Reportage

Alla kan köra på någon

Hösten 2011 avbröt helsingborgaren Jörgen Fransson ett välplanerat självmordsförsök. – Jag insåg plötsligt att det inte var en bra dag att dö på, och sedan tänkte jag: stackars lokförare. Lokföraren Vilhelm Bratuschek på Veolia Transport i Malmö vet hur det är. För snart fem år sedan lade sig en man på spåret framför tåget som Vilhelm körde.

16 april 2013 13:47

För fyra år sedan fick Jörgen Fransson diagnosen utmattningsdepression. 13 olika läkare har under årens lopp klassat honom som inte arbetsför.

Ändå tycker Försäkringskassan att han är frisk.

– Jag har jobbat dubbelt ända sedan tonåren och lyssnade inte på kroppens alla små varningssignaler. Helt plötsligt förmådde jag inte göra någonting. När den första läkaren såg hur det var ställt sa han: ”Grattis, du har inte gått in i väggen. Du har tagit sats och sprungit”, säger Jörgen Fransson som fick veta att han sökt hjälp i grevens tid.

Värst är dagarna när han inte kan gå upp ur sängen.

– Sådana dagar händer inget men det är då jag kan börja planera, berättar Jörgen Fransson. När alla avskedsbrev, testamentet, detaljerna för begravningen ställs i ordning, mår jag alltid riktigt bra.

Jörgen Fransson har planerat att ta sitt liv många gånger. Ett allvarligt tillbud inträffade hösten 2011.

Målet var att kasta sig framför tåget, en snabb och säker död enligt statistiken, och med hög status bland likasinnade i slutna chatt forum på bland annat Facebook. En sådan död uppges kräva god planering och med framförhållning försåg Jörgen Fransson sig med information om tidtabeller, hastigheter, tågnät och tågsättens utformning. För att vara riktigt säker åkte han även själv med på en tur för att klocka tiden mellan olika punkter.

– Då det var dags satte jag på mig lite finare kläder, tog med en cigarr och satte mig längs rälsen.

– När jag i lugn och ro rökt färdigt slog det mig plötsligt att det här inte var en bra dag att dö på. Då hade jag suttit så nära tåget att jag kunde ta på det när det rusade förbi.

Vilhelm Bratuschek, 53, har arbetat som lokförare sedan 1986. För fem år sedan var han med om sin första och hittills enda påkörning.

Utslaget på 27 arbetsår betraktas det som lindrigt. 95 procent av de 84 kollegerna på Veolia Transport uppges ha varit utsatta för samma problem en eller flera gånger. Tillsammans med kollegan Håkan Strandquist, som även är samordnare för kamrathjälparna på Veolia Transport, konstaterar Vilhelm Bratuschek att alla lokförare räknar med att drabbas av minst en personpåkörning under sin karriär.

Olyckorna inträffar ofta runt storhelger och i storstadsregionerna. Kanske också på våren och runt skolavslutningar. Påfallande ofta även när det är vackert väder. Och majoriteten av olyckorna är självmord, i många fall i grupper av tre.

– I mitt fall kom jag körande på ett fält och såg en kille som joggade i civila kläder. Plötsligt sprang han upp på spåret och la huvudet på rälsen. Han blev halshuggen direkt.

Vilhelm Bratuschek vittnar om paniken som uppstod. Han höll för öronen och tvingades nödbromsa. Det första intrycket var lukten från bromsfriktionen som påminner om bakelit. Sedan blev han helt tom i huvudet och därefter förbannad.

– För att människan gjort detta mot dig, säger han.

Proceduren som följde var regelmässig. Fjärren kontaktades, banan stängdes av och sedan kom räddningstjänst och polis. Efter utandningsprov och ett kort polisförhör såg en kamrathjälpare till att han kom säkert hem.

Innan han lämnade tåget hade han informerat passagerarna om händelsen.

– Alla förstod, utom en man som insisterade på att jag skulle köra vidare så att han inte missade sitt flyg. Jag ska inte berätta vad han fick till svar.

Efter några dagar var Vilhelm Bratuschek i tjänst igen. Men första gången han passerade olyckplatsen fanns en kamrathjälpare med på turen.

Vilhelm Bratuschek och Håkan Strandquist framhåller att det är bra att den obetalda karensdagen för frånvaro i samband med påkörning slopats. Stödet från arbetsgivare och kamrathjälpare är oumbärligt.

– Det är ofta en makaber syn som möter en på olycksplatsen med likdelar som är utspridda överallt. Reaktionerna är individuella och alla sinnen samverkar. Jag hade en förstående hustru därhemma som jag kunde prata med. Det hjälpte. Men det finns också kolleger som är helt ensamma, berättar Vilhelm Bratuschek.

Även om antalet personpåkörningar inte visar någon tendens att minska känner Vilhelm Bratuschek inte till om några undersökningar gjorts för att titta närmare på lokförarnas och tågpersonalens psykosociala hälsa.

Antalet långtidssjukskrivningar bland lokförarna uppges dock vara få och för att hantera pressen har det i egna led utvecklats märkbart tuffa jargonger.

Det finns även en bestämd uppfattning att publicering i media inspirerar till ännu fler dåd. Känsligt är också minnesplatser. Att vänner och anhöriga placerar blommor och ljus på platser där personer dött river bara upp sår.

– Vi sätter en klar gräns i kontakter med anhöriga. Det är inte tillåtet att kontakta oss. Men en del anhöriga är ändå kreativa. Det har till och med hänt att lokförare fått ta emot rejäla utskällningar från anhöriga i chock, säger Håkan Strandquist som inte tror att problemet med personpåkörningar kan byggas bort.

Att ta reda på vem den förolyckade personen i fråga var är heller inte av intresse.

Enligt Jörgen Fransson, som planerade att ta sitt liv, ser de festa som vill ta livet av sig på rälsen bara tåget som en maskin.

– De allra festa tänker inte alls på lokföraren men just den gången gjorde jag det, säger Jörgen Fransson.

– Som tur är går det längre mellan gångerna som jag får de här tankarna. Målet är att slippa medicineringen och bli helt frisk en dag.

Veronica Rönnlund
redaktionen@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Rättelse om Postnordartikel

Fel version av artikeln ”Seko postens kupp mot danska facket” är publicerad i senaste numret av Sekotidningen och innehåller felaktiga citat. Det beror på att reportern missuppfattade Seko postens ordförande Johan Lindholm, vilket vi ber om ursäkt för. Den korrekta versionen av texten finns att läsa här https://sekotidningen.se/artikel/spelet-om-postnord/ Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

Höjd pensionsålder

De sex partierna i pensionsgruppen har slutit en överenskommelse om att förändra pensionssystemet. Lägstaåldern för pensionsuttag höjs från 61 till 64 år, rätten att jobba kvar höjs från 67 till 69 år och skyddet för de fattigaste pensionärerna stärks. Läs mer

Metoo-upprop inom Kriminalvården

Över 1000 anställda och tidigare anställda inom Kriminalvården har skrivit under uppropet #virivermurarna mot sexuella trakasserier och kränkningar på jobbet. Läs mer

Chefen viktig för trivseln

Chefen viktig för trivseln

Stoppa allt skitsnack, låt ingen vara eller känna sig utesluten, glöm inte de sjukskrivna. Några tips från Seko Skåne om vägen till en trivsam arbetsplats. Läs mer

Tågkompaniet ska köra Krösatågen

Nu är det klart att Krösatågen tas över av Tågkompaniet från och med december 2018 och nio år framåt. Båda affärerna, nord och syd, ingår i upphandlingen. Idag är det Transdev som kör trafiken. Läs mer

Först på plats efter olyckan

Först på plats efter olyckan

Att se en svårt skadad, kanske avliden, människa påverkar alla. -Vi är inga hårda typer utan känslor, säger Anders, som är en av Trafikverkets olycksplatsansvariga. Läs mer

”Jag bestämmer över mitt arbete”

”Jag bestämmer över mitt arbete”

Läs mer

Han ger de asylsökande en röst

Han ger de asylsökande en röst

Viktor Bankes mobil ringer i det närmaste oavbrutet, sms trillar in, han svarar ett par tre gånger. ”Det kan vara dagis”, säger han ursäktande. Läs mer

För dyrt med god arbetsmiljö

För dyrt med god arbetsmiljö

Kedjan med entreprenörer hade fem länkar, med Trafikverket överst. Men den sista länken brast och en provanställd 22-åring omkom i en olycka. Kanske hade den undvikits om facket fått spela sin roll. Läs mer

Inga arbetare på riksdagslistan

Inte ett fackligt namn på valbar plats när socialdemokraterna i Norrbotten sätter ihop sin riksdagslista. Det är helt enkelt inte acceptabelt tycker LO-distriktet i Norra Sverige. Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

Mutanklagelser mot Trafikverket

Mutanklagelser mot Trafikverket

”Vi ska vända på alla stenar.” Det var löftet från Trafikverket när Sekotidningen i april skrev om den muthärva som Kalla fakta på TV4 fortsatt att granska. Läs mer

Samtal på liv och död

Samtal på liv och död

Lotta Andersson har varit med länge, medan Johan Ridell är ganska ny på jobbet som operatör på Polisens kontaktcenter i Malmö. De har mycket gemensamt och förenas i sin kärlek till de som ringer 114 14. Läs mer

Seko tappar inte längre medlemmar

-Seko tappar inte längre medlemmar. Antalet aktiva medlemmar är strax under 74 000 och har legat stilla sedan april i år. Läs mer

Trendbrott när åtta fartyg flaggar svenskt

Vinden tycks ha vänt för den svenska handelsflottan.  Tre rederier har beslutat att låta sammanlagt åtta fartyg gå under svensk flagg. Läs mer

Externt företag vill ta över SJ:s kundtjänst

SJ kan låta ett externt företag ta över verksamheten vid servicecentret i Ånge. SJ har ett 100-tal anställda i Ånge, som nu är oroliga för avtalsdumpning. Men enligt SJ kan det vara ett sätt att rädda jobben. Läs mer

Sänkt avgift i Sekos a-kassa

Avgiften till Sekos a-kassa sänks med 15 kronor den 1 januari 2018, under förutsättning att beslutet godkänns av Inspektionen för arbetslöshetsförsäkringen, IAF. Läs mer

Sju av tio arbetslösa slår i a-kassetaket

Sju av tio arbetslösa slår i a-kassetaket

Trots höjningen av a-kassetaket för två år sedan är många arbetslösa fortfarande underförsäkrade. Åtta av tio av arbetslösa Sekoiter får mindre än 80 procent. För hela arbetsmarknaden är det sju av tio. Läs mer

ROBOTISERING
Konduktören Niclas blev ersatt av en stolpe

Konduktören Niclas blev ersatt av en stolpe

Kommer robotarna att ta över jobben? Forskare, politiker, fack och arbetsgivare är överens om att vi står inför en helt ny arbetsmarknad. Sekotidningen har bland annat pratat med konduktören Niclas som blev ersatt av en stolpe och arbetsmarknadsministern som "leker med tanken" att a-kassan kan användas till kompetensutveckling även om man inte är arbetslös. Läs mer

Låglönesatsning

En särskild satsning i kollektivavtalsförhandlingarna på de personer eller grupper som har de lägsta lönerna.