Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Reportage

Alla kan köra på någon

Hösten 2011 avbröt helsingborgaren Jörgen Fransson ett välplanerat självmordsförsök. – Jag insåg plötsligt att det inte var en bra dag att dö på, och sedan tänkte jag: stackars lokförare. Lokföraren Vilhelm Bratuschek på Veolia Transport i Malmö vet hur det är. För snart fem år sedan lade sig en man på spåret framför tåget som Vilhelm körde.

16 april 2013 13:47

För fyra år sedan fick Jörgen Fransson diagnosen utmattningsdepression. 13 olika läkare har under årens lopp klassat honom som inte arbetsför.

Ändå tycker Försäkringskassan att han är frisk.

– Jag har jobbat dubbelt ända sedan tonåren och lyssnade inte på kroppens alla små varningssignaler. Helt plötsligt förmådde jag inte göra någonting. När den första läkaren såg hur det var ställt sa han: ”Grattis, du har inte gått in i väggen. Du har tagit sats och sprungit”, säger Jörgen Fransson som fick veta att han sökt hjälp i grevens tid.

Värst är dagarna när han inte kan gå upp ur sängen.

– Sådana dagar händer inget men det är då jag kan börja planera, berättar Jörgen Fransson. När alla avskedsbrev, testamentet, detaljerna för begravningen ställs i ordning, mår jag alltid riktigt bra.

Jörgen Fransson har planerat att ta sitt liv många gånger. Ett allvarligt tillbud inträffade hösten 2011.

Målet var att kasta sig framför tåget, en snabb och säker död enligt statistiken, och med hög status bland likasinnade i slutna chatt forum på bland annat Facebook. En sådan död uppges kräva god planering och med framförhållning försåg Jörgen Fransson sig med information om tidtabeller, hastigheter, tågnät och tågsättens utformning. För att vara riktigt säker åkte han även själv med på en tur för att klocka tiden mellan olika punkter.

– Då det var dags satte jag på mig lite finare kläder, tog med en cigarr och satte mig längs rälsen.

– När jag i lugn och ro rökt färdigt slog det mig plötsligt att det här inte var en bra dag att dö på. Då hade jag suttit så nära tåget att jag kunde ta på det när det rusade förbi.

Vilhelm Bratuschek, 53, har arbetat som lokförare sedan 1986. För fem år sedan var han med om sin första och hittills enda påkörning.

Utslaget på 27 arbetsår betraktas det som lindrigt. 95 procent av de 84 kollegerna på Veolia Transport uppges ha varit utsatta för samma problem en eller flera gånger. Tillsammans med kollegan Håkan Strandquist, som även är samordnare för kamrathjälparna på Veolia Transport, konstaterar Vilhelm Bratuschek att alla lokförare räknar med att drabbas av minst en personpåkörning under sin karriär.

Olyckorna inträffar ofta runt storhelger och i storstadsregionerna. Kanske också på våren och runt skolavslutningar. Påfallande ofta även när det är vackert väder. Och majoriteten av olyckorna är självmord, i många fall i grupper av tre.

– I mitt fall kom jag körande på ett fält och såg en kille som joggade i civila kläder. Plötsligt sprang han upp på spåret och la huvudet på rälsen. Han blev halshuggen direkt.

Vilhelm Bratuschek vittnar om paniken som uppstod. Han höll för öronen och tvingades nödbromsa. Det första intrycket var lukten från bromsfriktionen som påminner om bakelit. Sedan blev han helt tom i huvudet och därefter förbannad.

– För att människan gjort detta mot dig, säger han.

Proceduren som följde var regelmässig. Fjärren kontaktades, banan stängdes av och sedan kom räddningstjänst och polis. Efter utandningsprov och ett kort polisförhör såg en kamrathjälpare till att han kom säkert hem.

Innan han lämnade tåget hade han informerat passagerarna om händelsen.

– Alla förstod, utom en man som insisterade på att jag skulle köra vidare så att han inte missade sitt flyg. Jag ska inte berätta vad han fick till svar.

Efter några dagar var Vilhelm Bratuschek i tjänst igen. Men första gången han passerade olyckplatsen fanns en kamrathjälpare med på turen.

Vilhelm Bratuschek och Håkan Strandquist framhåller att det är bra att den obetalda karensdagen för frånvaro i samband med påkörning slopats. Stödet från arbetsgivare och kamrathjälpare är oumbärligt.

– Det är ofta en makaber syn som möter en på olycksplatsen med likdelar som är utspridda överallt. Reaktionerna är individuella och alla sinnen samverkar. Jag hade en förstående hustru därhemma som jag kunde prata med. Det hjälpte. Men det finns också kolleger som är helt ensamma, berättar Vilhelm Bratuschek.

Även om antalet personpåkörningar inte visar någon tendens att minska känner Vilhelm Bratuschek inte till om några undersökningar gjorts för att titta närmare på lokförarnas och tågpersonalens psykosociala hälsa.

Antalet långtidssjukskrivningar bland lokförarna uppges dock vara få och för att hantera pressen har det i egna led utvecklats märkbart tuffa jargonger.

Det finns även en bestämd uppfattning att publicering i media inspirerar till ännu fler dåd. Känsligt är också minnesplatser. Att vänner och anhöriga placerar blommor och ljus på platser där personer dött river bara upp sår.

– Vi sätter en klar gräns i kontakter med anhöriga. Det är inte tillåtet att kontakta oss. Men en del anhöriga är ändå kreativa. Det har till och med hänt att lokförare fått ta emot rejäla utskällningar från anhöriga i chock, säger Håkan Strandquist som inte tror att problemet med personpåkörningar kan byggas bort.

Att ta reda på vem den förolyckade personen i fråga var är heller inte av intresse.

Enligt Jörgen Fransson, som planerade att ta sitt liv, ser de festa som vill ta livet av sig på rälsen bara tåget som en maskin.

– De allra festa tänker inte alls på lokföraren men just den gången gjorde jag det, säger Jörgen Fransson.

– Som tur är går det längre mellan gångerna som jag får de här tankarna. Målet är att slippa medicineringen och bli helt frisk en dag.

Veronica Rönnlund
redaktionen@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Förvaltningsrätten: Bring citymail ska se till att brevbärare kan gå på toaletten

Förvaltningsrätten: Bring citymail ska se till att brevbärare kan gå på toaletten

Bring citymail ska se till att brevbärarna kan äta under tillfredsställande förhållanden, tillbringa pauser på lämplig plats och säkerställa att det finns tillräckligt många toaletter med låsbar dörr. Läs mer

Personalen får betala priset för avreglerad elmarknad

Personalen får betala priset för avreglerad elmarknad

Det har gått 20 år sedan elmarknaden avreglerades. Nu är det hög tid för en utvärdering och att regeringen säkrar att det finns tillräckligt med personal och kompetens i branschen. Läs mer

Friad för dödsolycka

Friad för dödsolycka

Göta hovrätt friar samtliga åtalade för dödsolyckan på Åsbro kursgård 2014. Det blir heller ingen företagsbot för kursgården. Läs mer

Slavlöner på fartyg

Dubbla kontrakt är vanligt för anställda ombord på bekvämlighetsflaggade fartyg. Ett officiellt som följer internationella avtal och ett hemligt där lönerna är orimligt låga, uppger tidningen Arbetet. Något Sekotidningen tidigare skrivit om. Läs mer

”Erfarenhet borde synas på lönen”

”Erfarenhet borde synas på lönen”

– Jag är trygg i min yrkesroll och kan bemöta de intagna på ett helt annat sätt idag jämfört med när jag var ny på jobbet, säger Anette Skrydtrup, kriminalvårdare på häktet i Helsingborg. Läs mer

”Dålig snöröjning ökar risken för urspårning”

”Dålig snöröjning ökar risken för urspårning”

Snöröjningen på järnvägen i norra Sverige är sämre i år än tidigare. Det anser Green cargo som noterat att antalet incidenter med mindre urspårningar ökat. Trafikverket medger att snöröjningen brustit. Läs mer

Harly håller koll på entreprenörerna

Harly håller koll på entreprenörerna

I januari förra året fick Trafikverket ett regeringsuppdrag att sköta leveransuppföljningen av järnvägsunderhållet i egen regi. Redan i september var Harly Nielsen ute för att hålla koll på att entreprenörerna gör det de ska. Läs mer

”Ingen dag är den andra lik”

”Ingen dag är den andra lik”

Freddie Åfeldt är transportledare på Hector rail och han gillar såväl jobbet som kollegerna. Läs mer

Raka spåret in i politiken

Raka spåret in i politiken

Lina el Yafi hamnade i hetluften när hon som klubbordförande drev kampanj för de uppsagda konduktörerna på tvärbanan. Nu gör hon politisk raketkarriär och kommer av allt att döma bli landstingspolitiker efter valet. Läs mer

Himmel eller helvete

Himmel eller helvete

Det är ingen mening att slå sönder maskinerna, bättre att slåss för en rättvis fördelning av vinsterna som robotar och automatisering ger. Och kanske få en kortare arbetstid. Läs mer

Billigare fackföreningsavgift bra för tryggheten

Den svenska modellen bygger på att löntagare är med i facket. Våra fackförbund ser till att löne- och avtalsvillkor följs och att nödvändiga försäkringar finns, inte minst avtals- och tjänstepension. Därför går vi socialdemokrater nu fram med förslag om att det ska bli billigare att vara med i facket. Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

Svårare för fifflande entreprenörer

Svårare för fifflande entreprenörer

Idag presenterade regeringen ett förslag om entreprenörsansvar i bygg- och anläggningsbranschen. Detta för att skydda de anställdas löner och stoppa osund konkurrens. Läs mer

ny på arbetsmarknaden
Maskinföraren Ghalia bryter normen

Maskinföraren Ghalia bryter normen

Ghalia Alhindi flydde från Syrien till Sverige för drygt två år sedan. Bland det första hon gjorde här var att lära sig cykla, sedan tog hon körkort och nu går hon en maskinförarutbildning. – Sen blir det lastbil och till slut flygplan, säger hon halvt på skämt, halvt på allvar. Läs mer

6F i bråk med Jan Björklund

6F i bråk med Jan Björklund

Efter att Liberalernas partiledare Jan Björklund uttalat sig om ”de militanta LO-förbunden i 6F” i tidningen Arbetet kontrar nu 6F med att kalla Björklund politikens främsta huligan. Läs mer

Språkförbistring kan ligga bakom dödsolycka

De två estniska montörer som omkom vid ett kraftledningsarbete i Dalarna hösten 2016 kunde inte svenska och det kan ha bidragit till att de gjorde misstag. Läs mer

Seko: ”Omplacering av fackligt ombud en bestraffning”

Kriminalvården vill omplacera en facklig förtroendevald på anstalten Ljustadalen efter påståenden om kränkande särbehandling. Läs mer

Starkt stöd för vägarbetare som slog sönder bilruta

Starkt stöd för vägarbetare som slog sönder bilruta

Vägarbetaren Timmy Edström slog en asfaltraka genom vindrutan på en bil när föraren vägrade dra ner farten. Nu har han dömts till böter och skadestånd, men han får starkt stöd och pengar från kolleger och allmänhet. Läs mer

Lönsamt övertidsarbete kan leda till ohälsa

Lönsamt övertidsarbete kan leda till ohälsa

Vissa medarbetare i Kriminalvården arbetar väldigt mycket övertid. Den är frivillig och ger i de flesta fall betydande extrainkomster. Vilket i sin tur gör det svårt för skyddsombud och fack att se till att avtal följs. Läs mer

Avtalskonferens

Möten där lokala förtroendevalda och Sekos förhandlingsombudsmän diskuterar och prioriterar vilka krav man ska ställa i kollektivavtalsförhandlingarna avtalsområde för avtalsområde.