Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Reportage

Alla kan köra på någon

Hösten 2011 avbröt helsingborgaren Jörgen Fransson ett välplanerat självmordsförsök. – Jag insåg plötsligt att det inte var en bra dag att dö på, och sedan tänkte jag: stackars lokförare. Lokföraren Vilhelm Bratuschek på Veolia Transport i Malmö vet hur det är. För snart fem år sedan lade sig en man på spåret framför tåget som Vilhelm körde.

16 april 2013 13:47

För fyra år sedan fick Jörgen Fransson diagnosen utmattningsdepression. 13 olika läkare har under årens lopp klassat honom som inte arbetsför.

Ändå tycker Försäkringskassan att han är frisk.

– Jag har jobbat dubbelt ända sedan tonåren och lyssnade inte på kroppens alla små varningssignaler. Helt plötsligt förmådde jag inte göra någonting. När den första läkaren såg hur det var ställt sa han: ”Grattis, du har inte gått in i väggen. Du har tagit sats och sprungit”, säger Jörgen Fransson som fick veta att han sökt hjälp i grevens tid.

Värst är dagarna när han inte kan gå upp ur sängen.

– Sådana dagar händer inget men det är då jag kan börja planera, berättar Jörgen Fransson. När alla avskedsbrev, testamentet, detaljerna för begravningen ställs i ordning, mår jag alltid riktigt bra.

Jörgen Fransson har planerat att ta sitt liv många gånger. Ett allvarligt tillbud inträffade hösten 2011.

Målet var att kasta sig framför tåget, en snabb och säker död enligt statistiken, och med hög status bland likasinnade i slutna chatt forum på bland annat Facebook. En sådan död uppges kräva god planering och med framförhållning försåg Jörgen Fransson sig med information om tidtabeller, hastigheter, tågnät och tågsättens utformning. För att vara riktigt säker åkte han även själv med på en tur för att klocka tiden mellan olika punkter.

– Då det var dags satte jag på mig lite finare kläder, tog med en cigarr och satte mig längs rälsen.

– När jag i lugn och ro rökt färdigt slog det mig plötsligt att det här inte var en bra dag att dö på. Då hade jag suttit så nära tåget att jag kunde ta på det när det rusade förbi.

Vilhelm Bratuschek, 53, har arbetat som lokförare sedan 1986. För fem år sedan var han med om sin första och hittills enda påkörning.

Utslaget på 27 arbetsår betraktas det som lindrigt. 95 procent av de 84 kollegerna på Veolia Transport uppges ha varit utsatta för samma problem en eller flera gånger. Tillsammans med kollegan Håkan Strandquist, som även är samordnare för kamrathjälparna på Veolia Transport, konstaterar Vilhelm Bratuschek att alla lokförare räknar med att drabbas av minst en personpåkörning under sin karriär.

Olyckorna inträffar ofta runt storhelger och i storstadsregionerna. Kanske också på våren och runt skolavslutningar. Påfallande ofta även när det är vackert väder. Och majoriteten av olyckorna är självmord, i många fall i grupper av tre.

– I mitt fall kom jag körande på ett fält och såg en kille som joggade i civila kläder. Plötsligt sprang han upp på spåret och la huvudet på rälsen. Han blev halshuggen direkt.

Vilhelm Bratuschek vittnar om paniken som uppstod. Han höll för öronen och tvingades nödbromsa. Det första intrycket var lukten från bromsfriktionen som påminner om bakelit. Sedan blev han helt tom i huvudet och därefter förbannad.

– För att människan gjort detta mot dig, säger han.

Proceduren som följde var regelmässig. Fjärren kontaktades, banan stängdes av och sedan kom räddningstjänst och polis. Efter utandningsprov och ett kort polisförhör såg en kamrathjälpare till att han kom säkert hem.

Innan han lämnade tåget hade han informerat passagerarna om händelsen.

– Alla förstod, utom en man som insisterade på att jag skulle köra vidare så att han inte missade sitt flyg. Jag ska inte berätta vad han fick till svar.

Efter några dagar var Vilhelm Bratuschek i tjänst igen. Men första gången han passerade olyckplatsen fanns en kamrathjälpare med på turen.

Vilhelm Bratuschek och Håkan Strandquist framhåller att det är bra att den obetalda karensdagen för frånvaro i samband med påkörning slopats. Stödet från arbetsgivare och kamrathjälpare är oumbärligt.

– Det är ofta en makaber syn som möter en på olycksplatsen med likdelar som är utspridda överallt. Reaktionerna är individuella och alla sinnen samverkar. Jag hade en förstående hustru därhemma som jag kunde prata med. Det hjälpte. Men det finns också kolleger som är helt ensamma, berättar Vilhelm Bratuschek.

Även om antalet personpåkörningar inte visar någon tendens att minska känner Vilhelm Bratuschek inte till om några undersökningar gjorts för att titta närmare på lokförarnas och tågpersonalens psykosociala hälsa.

Antalet långtidssjukskrivningar bland lokförarna uppges dock vara få och för att hantera pressen har det i egna led utvecklats märkbart tuffa jargonger.

Det finns även en bestämd uppfattning att publicering i media inspirerar till ännu fler dåd. Känsligt är också minnesplatser. Att vänner och anhöriga placerar blommor och ljus på platser där personer dött river bara upp sår.

– Vi sätter en klar gräns i kontakter med anhöriga. Det är inte tillåtet att kontakta oss. Men en del anhöriga är ändå kreativa. Det har till och med hänt att lokförare fått ta emot rejäla utskällningar från anhöriga i chock, säger Håkan Strandquist som inte tror att problemet med personpåkörningar kan byggas bort.

Att ta reda på vem den förolyckade personen i fråga var är heller inte av intresse.

Enligt Jörgen Fransson, som planerade att ta sitt liv, ser de festa som vill ta livet av sig på rälsen bara tåget som en maskin.

– De allra festa tänker inte alls på lokföraren men just den gången gjorde jag det, säger Jörgen Fransson.

– Som tur är går det längre mellan gångerna som jag får de här tankarna. Målet är att slippa medicineringen och bli helt frisk en dag.

Veronica Rönnlund
redaktionen@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

ISS: Vi har vidtagit tillräckliga åtgärder

ISS: Vi har vidtagit tillräckliga åtgärder

ISS har vidtagit tillräckliga åtgärder när det gäller de sexuella trakasserierna på biljettkontrollen. Det säger ISS affärsområdeschef Ulrika Andersson. Läs mer

Fransk strejkvåg når energisektorn

Fransk strejkvåg når energisektorn

Franska energiarbetare stänger av strömmen för dåliga arbetsgivare och lovar samtidigt att leverera billigare el till hushållen. - Vi vill tvinga regeringen till att helt lägga om kurs, säger Rachel Neis, hos gasföretaget GRDF. Läs mer

Sextrakasserier på ISS till AD

Sextrakasserier på ISS till AD

Seko och Almega kunde inte komma överens om hur problemen med sexuella trakasserier på ISS biljettkontroll ska lösas. Seko förbereder nu en stämning till Arbetsdomstolen. Läs mer

”Jag är ung och har inte behövt kriga”

”Jag är ung och har inte behövt kriga”

– Varför ska man vara med i facket och betala medlemsavgift när alla får ta del av villkoren som vi förhandlar fram? Frågan lyfts när Sekos vice ordförande, Gabriella Lavecchia, besöker klubb Fastigheter i Stockholm, som en del av medlemsveckan. Läs mer

”Erfarenhet borde synas på lönen”

”Erfarenhet borde synas på lönen”

– Jag är trygg i min yrkesroll och kan bemöta de intagna på ett helt annat sätt idag jämfört med när jag var ny på jobbet, säger Anette Skrydtrup, kriminalvårdare på häktet i Helsingborg. Läs mer

Facklig seger när MTR tar över städning

Den 1 maj tar MTR över städningen av pendeltågen i Stockholm. Enligt Seko innebär övergången en facklig seger för medlemmarna, då viktiga villkor behålls eller stärks. Läs mer

Många brev med narkotika på Posten

Brevbärare och postombud riskerar att oskyddade exponeras för den extremt farliga drogen fentanyl. Arbetsmetoder för att göra postpersonalen tryggare har tagits fram. Läs mer

”Vi är som Sherlock Holmes”

”Vi är som Sherlock Holmes”

Läs mer

Med jämlikhet i fokus

Med jämlikhet i fokus

Kadir Kasirga kom till Sverige från Kurdistan som 15-åring. Efter många år som fackligt aktiv i Seko kandiderar han i höst till riksdagen för Socialdemokraterna.
 Läs mer

Vem vill jobba mer?

Vem vill jobba mer?

Problemet är inte att det går dåligt för Sverige. Problemet är att våra gemensamma tillgångar är orättvist fördelade. Läs mer

En sjukförsäkring att lita på

"Vi förväntar oss att en samlad arbetarrörelse gör gemensam sak för att utveckla den svenska modellen där en rättvis och trygg sjukförsäkring är självklar!" Det skriver Agneta Tiger Seko och Ingemar Nilsson, riksdagsledamot (S). Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

6F:s lönerapport får kritik

6F:s lönerapport får kritik

Det blev en hel del mothugg och kritik när 6F:s och Katalys rapport ”Lågt lönemärke gynnar högavlönade” diskuterades på ett seminarium i Stockholm på tisdagen. Läs mer

Tull vill att brevbärare knarkspanar

Tull vill att brevbärare knarkspanar

Tullkriminalen vill använda brevbärare som spanare, det väcker obehag och frågor om säkerhet och ansvar. Men brevhemligheten väger tungt. Läs mer

Facklig företrädare fick rätt – JK kritiserar Kriminalvården

Facklig företrädare fick rätt – JK kritiserar Kriminalvården

Kriminalvården får kritik av Justitiekanslern, JK, för att en regionchefer brutit mot repressalieförbudet i grundlagarna. Offentliganställda får inte straffas för att de uttalar sig om sin arbetsplats i media. Läs mer

Ny rapport: Arbetare missgynnas av lågt lönemärke

Ny rapport: Arbetare missgynnas av lågt lönemärke

De privatanställda tjänstemännens löner har ökat mer än arbetarnas vid flera avtalsperioder sedan sedan industriavtalets tillkomst 1998. För att vända trenden behövs ett högre ”märke” och samtidiga låglönesatsningar. Läs mer

Sparkade av ISS – kräver jobbet tillbaka

Sparkade av ISS – kräver jobbet tillbaka

ISS har avskedat fyra biljettkontrollanter av personliga skäl. ISS uppger att de fyra validerat sina egna SL-kort, vilket skulle vara att likställa med fusk eller bedrägeri. Seko har ogiltigförklarat samtliga avsked och menar att de fyra enbart följt företagets instruktioner. Läs mer

MTR tar över städning av pendeln

MTR tar över städning av pendeln

MTR och Solreneriet inleder fackliga förhandlingar om att MTR ska ta över städningen av pendeltågen i Stockholm. Läs mer

Efter metoo – de efterlyser visselblåsare på sjön

Efter metoo – de efterlyser visselblåsare på sjön

På Youtube finns videon #lättaankar, där kvinnor inom svensk sjöfart vittnar om grova övergrepp och sexuella trakasserier på jobbet. Ett Metoo-upprop i branschen har samlat 1150 underskrifter. Läs mer

Strejkvakt

En vakt som har i uppgift att stoppa strejkbrytare från att arbeta på en arbetsplats som har försatts i blockad eller strejk.