Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Nyhet

Inga löften om att konduktörer ska finnas kvar

Konduktörerna på Stockholms lokalbanor ska inte längre visera biljetter. Det har majoriteten i landstingets trafiknämnd kommit överens om. Formellt beslut fattas den 3 februari. Till att börja med ska modellen provas på ett antal stationer.

23 januari 2015 09:57

-Majoriteten är överens om att konduktörerna ska få en utvecklad roll. De ska vara mer av tågvärdar i vagnarna och på plattformarna. Resenärerna ska själva visera biljetterna via stolpar på perrongerna, säger Claes Wersäll, pressansvarig hos det moderata trafiklandstingsrådet Kristoffer Tamsons.

Seko har under hösten kampanjat för att konduktörerna inte ska ersättas av stolpar och ser att det fortfarande saknas garantier för att konduktörerna ska få vara kvar på Tvärbanan och övriga spårvagnar. Roslagsbanan är tågtrafik och måste ha tågvärdar ombord.

-Problemet med den här överenskommelsen är att politikerna inte kommer att fatta beslut om att det ska finnas tågvärdar ombord, säger P O Fällman, ombudsman på Seko.

Hur många konduktörer som ska arbeta kvar i lokaltrafiken är inte en politisk fråga, enligt Claes Wersäll.

-Det blir en fråga för arbetsgivaren och facket att diskutera. Men det behövs tågvärdar, och de kommer att ha en viktig funktion, säger han.

Ett syfte med förändringen är att få in mer intäkter från resenärerna. Det hoppas politikerna nu uppnå. Seko hävdar dock att biljettstolpar kan minska intäkterna.

-Det bygger på att resenärerna väljer att betala vid de nya stolparna. Vi tror knappast att fusket minskar, säger PO Fällman.

En annan orsak till att frågan om visering på tågen är aktuell är att Arbetsmiljöverket granskat om de handdatorer (BKU) som konduktörerna använder har orsakat arbetsskador. Enligt verket, som stöder sig på arbetsgivaren Arrivas bedömning, har användningen av BKU så stor risk att datorn inte ska användas alls.

-Den riskbedömning Arriva gjort med hjälp av Previa är imponerande. Det framgår tydligt vilka risker som finns, säger arbetsmiljöinspektör Per-Erik Johansson.

-Att det innebär att jobb försvinner är inte en fråga som Arbetsmiljöverket tar hänsyn till, lägger han till.

Försöksverksamheten med biljettstolpar ska pågår mellan 6 och 12 månader och omfattar samtliga stationer på Tvärbanan och Nockebybanan.

Karin Lindgren Strömbäck, reporter
karin.lindgrenstromback@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Förlikning i antabusfallet

Förlikning i antabusfallet

Pendeltågsföraren som vägrade äta antabus och först hotades med uppsägning och sedan omplacerades har ingått en förlikning med arbetsgivaren. Läs mer

Upprop mot sexuella trakasserier inom sjöfarten

Idag presenteras ”lättaankar, ett upprop mot sexuella trakasserier inom sjöfarten. 1150 kvinnor i branschen har skrivit under sjöfartens eget #metoo-upprop. Läs mer

”Erfarenhet borde synas på lönen”

”Erfarenhet borde synas på lönen”

– Jag är trygg i min yrkesroll och kan bemöta de intagna på ett helt annat sätt idag jämfört med när jag var ny på jobbet, säger Anette Skrydtrup, kriminalvårdare på häktet i Helsingborg. Läs mer

Fängelseblockad efter mordförsök

Fängelseblockad efter mordförsök

Franska fängelser har blockerats av personalen under de senaste dagarna. I förra veckan överfölls tre kriminalvårdare av en terroristdömd intern. Ett regelrätt attentat, enligt facket som nu kräver tryggare arbetsförhållanden. Läs mer

Först på plats efter olyckan

Först på plats efter olyckan

Att se en svårt skadad, kanske avliden, människa påverkar alla. -Vi är inga hårda typer utan känslor, säger Anders, som är en av Trafikverkets olycksplatsansvariga. Läs mer

”Jag bestämmer över mitt arbete”

”Jag bestämmer över mitt arbete”

Läs mer

Han ger de asylsökande en röst

Han ger de asylsökande en röst

Viktor Bankes mobil ringer i det närmaste oavbrutet, sms trillar in, han svarar ett par tre gånger. ”Det kan vara dagis”, säger han ursäktande. Läs mer

Himmel eller helvete

Himmel eller helvete

Det är ingen mening att slå sönder maskinerna, bättre att slåss för en rättvis fördelning av vinsterna som robotar och automatisering ger. Och kanske få en kortare arbetstid. Läs mer

Inga arbetare på riksdagslistan

Inte ett fackligt namn på valbar plats när socialdemokraterna i Norrbotten sätter ihop sin riksdagslista. Det är helt enkelt inte acceptabelt tycker LO-distriktet i Norra Sverige. Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

Samtal på liv och död

Samtal på liv och död

Lotta Andersson har varit med länge, medan Johan Ridell är ganska ny på jobbet som operatör på Polisens kontaktcenter i Malmö. De har mycket gemensamt och förenas i sin kärlek till de som ringer 114 14. Läs mer

Seko: Damberg lyssnade om Samhall

Mötet mellan LO-förbunden på Samhall och näringsminister Mikael Damberg igår torsdag var givande. Ministern lyssnade. Det säger Sekos ombudsman Annika Ödebrink Läs mer

Seko kritiserar utredning om strejkrätten

Seko kritiserar utredning om strejkrätten

Seko riktar allvarlig kritik mot den utredning regeringen har tillsatt för att se över strejkrätten. Om strejkrätten begränsas kan det få allvarliga konsekvenser för hela arbetsmarknadsmodellen varnar Seko. Läs mer

Därför röstar jag på socialdemokraterna

Läs mer

Ännu inte avgjort om Tågkompaniet tar över Krösatågen

I slutet av 2017 kom beskedet att Tågkompaniet tar över trafiken på Krösatågen från och med december 2018. Strax därefter överklagade Transdev beslutet. Läs mer

Samhall säger upp allt fler

I morgon träffar Seko och övriga sex LO-förbund näringsminister Mikael Damberg för att ge sin bild av arbetsmiljön och verksamheten på statliga Samhall. Ministern har kallat till mötet, enligt tidningen Fastighetsfolket. Läs mer

Sekundärkonflikt

Detsamma som sympatiåtgärd.

ROBOTISERING
Konduktören Niclas blev ersatt av en stolpe

Konduktören Niclas blev ersatt av en stolpe

Kommer robotarna att ta över jobben? Forskare, politiker, fack och arbetsgivare är överens om att vi står inför en helt ny arbetsmarknad. Sekotidningen har bland annat pratat med konduktören Niclas som blev ersatt av en stolpe och arbetsmarknadsministern som "leker med tanken" att a-kassan kan användas till kompetensutveckling även om man inte är arbetslös. Läs mer

ITF-kontrollanter räddar sjömanslön

Sjömän på bekvämlighetsflaggade fartyg har svårt att få ut rätt löner. Men tack vare de svenska ITF-inspektörerna tvingades redarna betala över 850 000 kronor i retroaktiva löner under 2017 skriver Transportarbetaren. Läs mer

Lokförare avled av sina skador

Lokföraren som skadades svårt i en arbetsplatsolycka i Bastuträsk onsdags förra veckan har avlidit av sina skador. Mannens arbetsgivare Green cargo fick beskedet natten till lördag. Läs mer

Kritiskt för den skadade lokföraren

Den lokförare som skadades allvarligt vid en arbetsplatsolycka i Bastuträsk i onsdags har flyttats till Norrlands universitetssjukhus i Umeå. Hans tillstånd är kritiskt. Läs mer