Det säger Mikael Danielsson, affärsområdeschef för Veolia Öresundståg.

-Vi fick förslaget under de centrala förhandlingarna på måndagen och det fanns inget mer att diskutera innan vi har satt oss in i förslaget, säger han. Vi har pratat om flera olika upplägg. Nu har vi fått en ny vinkling.

Enligt Mikael Danielsson har fack och arbetsgivare under förhandlingarna varit eniga om olika schemalösningar, men sedan inte kunnat enas om hur protokollet ska skrivas. En bild av förhandlingarna som Sekos företrädare inte känner igen.

Seko vill ha garantier för att Veolia begränsar användningen av vikarier och timanställda. Det har Veolia hittills sagt nej till.

På fredag möts de centrala parterna för fortsatta förhandlingar, det handlar dels om en lösning av de lokala frågorna, dels om reglerna i det centrala branschavtalet när det gäller deltider och visstider.

På söndag väntas medlarna i den centrala tvisten mellan Almega och Seko komma med sin hemställan, det vill säga sitt förslag till lösning. Sekos strejkvarsel träder i kraft måndag den 2 juni.