Ordet strejkbryteri har använts flitigt i diskussionerna kring de förlängda Pågatågen. Något som Skånetrafiken tydligen tagit till sig.

– Ja det har vi, men sedan kan man alltid diskutera om det är strejkbryteri eller inte. Men vi vill inte uppfattas som att vi är en del av den här konflikten. Därför slutar vi, säger Ulrika Mebius, presschef på Skånetrafiken.

Enligt henne är det alltså ett beslut som tagits tillsammans med Arriva som kör Pågatågen.

Men det var ni som beställda de förlängda tågen?

– Det kan man ju säga eftersom det är vi som är huvudman.

Hur tänkte ni då?

– Vi gör alltid bedömningar om det kan behövas utökad kapacitet. Och nu gjorde vi bedömning på strejkens två första dagar att det behövdes för trafikanternas skull.

Seko bekräftar att man fått besked om att Pågatågen ska gå som normalt.

– Ja, vi blev kontaktade av Arriva och de berättade att det inte skulle blir några fler förlängningar av tågen. Och det ser vi positivt på, säger PO Fällman, ansvarig ombudsman på Seko.

Det har funnits ett hot från Seko om att strejken kunde ha utökats till att omfatta även Pågatågen på grund av de förlängda tågen. Men när det utökade varslet kom i dag var det alltså endast en annan av Veolias linjer, Kustpilen, som drabbades.