Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Debatt

Industri i världsklass kräver infrastruktur i världsklass

Janne Rudén, förbundsordförande Seko och Anders Ferbe, förbundsordförande IF Metall skriver om hur krisen för järnvägen även drabbar industrin och de kräver en helhetssyn på infrastrukturen med industrin och jobben, ekonomin och miljön i fokus.

12 juni 2015 11:00

Industrin är Sveriges motor. Många svenska företag håller världsklass och bidrar till exportinkomster som betalar för grundläggande funktioner som skola, vård och omsorg. Tyvärr hänger den svenska infrastrukturen inte alls med i utvecklingen. Det leder till fördyrade transportkostnader, hämmad tillväxt och försämrad konkurrenskraft. Det tydligaste exemplet är järnvägen.

Sverige är glesbefolkat med exportberoende industri. Det är långt till marknaderna där industrin säljer sina varor och vårt land har små lokala regioner som måste länkas samman. Därför är det är nödvändigt att ge industrin kompensation för avståndshandikappet till den europeiska marknaden. Lösningen är en infrastruktur som presterar i världsklass.

Granskningen som Dagens Arbete och Sekotidningen har gjort visar tyvärr på motsatsen. Istället för kompensation får industrin nackdelar när det gäller kostnader, tillväxt och konkurrenskraft. En mängd flaskhalsar inom väg- och järnvägsnätet bidrar till att transporterna av industrins varor och produkter inte går väsentligt snabbare än cykelfart.

Allt fler tåg trängs på de slitna svenska järnvägarna där både person- och godstrafik ökar kraftigt. Samtidigt håller järnvägsnätet på att falla samman.

Trafikverket konstaterar att det totala antalet anmälda fel per spårkilometer ökade på alla banor utom de som hade liten eller ingen trafik under förra året. 660 spårväxlar behöver bytas ut, men bara 25 byttes under år 2013. Det uppdämda behovet av att byta ut spår ligger på 1 400 kilometer, men 2013 byttes bara 90 kilometer.

Detta håller inte. Industrin behöver en infrastruktur med prestanda som är bättre än i våra starkaste konkurrentländer. Vi pratar världsklass. För järnvägarnas del gäller det kortsiktigt om att säkra underhållet. En stor del av problemen på det området beror på oklarheter när det gäller hur underhållet ska organiseras. För att få samordning och kontroll över läget i spåren behöver Trafikverket få sin roll förtydligad.

I ett längre perspektiv behövs nya järnvägsspår som ger högre tillgänglighet och bättre transporttider. Utöver att stärka järnvägen för smartare och snabbare transporter behövs höghastighetsförbindelser som länkar samman de tre storstadsregionerna. Vi vill också se investeringar för att åtgärda de 100 största flaskhalsarna.

För industrin är det dessutom viktigt att se över och minska de senaste årens banavgiftshöjningar. De avgifterna höjer kostnaderna för att transportera på järnväg och bidrar till förflyttning av gods från tåg till lastbil. Ur miljösynpunkt är det en utveckling i helt fel riktning.

Malm, stål, trä och massa kommer att vara väsentliga i en ny industrialisering av Sverige. I många år fungerade sambanden mellan råvaruproducenter och industri utmärkt, men med tiden har transportförmågan halkat efter. Det krävs en långsiktig helhetssyn på infrastrukturen för att ta igen det glappet. I den helhetssynen behöver industrin och jobben, ekonomin och miljön placeras i fokus.

Anders Ferbe, förbundsordförande IF Metall, Janne Rudén, förbundsordförande Seko
redaktionen@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Ny postlag skippar brev över natten

Regeringen har presenterat ett förslag till ny postlag. Seko posten är positivt till stora delar av innehållet, men är besviket över att postboxar inte blir standard. Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

Seko och Fastighets går vidare med planerna på samgående

Planerna på att slå ihop de två förbunden har sedan en tid legat i malpåse i väntan på att avtalsrörelsen och kongresser ska vara avklarade. Nu har de tagit beslut om att tillsätta en utredning. Läs mer

Strid om gräns för kvartsdamm

Strid om gräns för kvartsdamm

Arbetsmiljöverket lade ett förslag om halverat gränsvärde för det farliga kvartsdammet. Medicinsk expertis och facket välkomnar förslaget medan arbetsgivarna tycker att det blir för dyrt. Nu är det inte säkert att det blir någon sänkning. Läs mer

Jobbar kvar för att det är kul

Jobbar kvar för att det är kul

Pelle Olsson är både kriminalvårdare och pensionär. Han tycker att han har fått det bästa av allt och rekommenderar andra samma sak. Men inte för att klamra sig fast vid jobbet. Läs mer

”Dialog med facket är viktig”

”Dialog med facket är viktig”

Tomas Eneroth fick en rivstart på posten som infrastrukturminister sedan företrädaren, Anna Johansson, fick gå efter IT-skandalen på Transportstyrelsen. Till Sekotidningen säger han bland annat att han vill se än mer järnvägsunderhåll i statlig regi. Läs mer

Kenneths uppdrag: hitta kabeln

Kenneths uppdrag: hitta kabeln

Kenneth Häggman tycker att han hittat hem. Med havstomt, egen brygga och bastu, hund, katt och hästar är jobbet som kabelutsättare i och kring Örnsköldsvik pricken över i. Läs mer

”Jag gillar att vara utomhus”

”Jag gillar att vara utomhus”

Läs mer

Väjer inte för det pinsamma

Väjer inte för det pinsamma

Sekotidningen möter högaktuelle Ruben Östlund – prisbelönt filmregissör som gärna trycker på våra ömma punkter. Läs mer

Upphandling på slak lina

Upphandling på slak lina

Upphandlingar är ofta ett vågspel. Men en sak är säker, går det åt skogen drabbas inte de ytterst ansvariga, det är de anställda som råkar illa ut. Som nu på pendeltågen i Stockholm Läs mer

Billigare vara med i facket

Nu återinför socialdemokraterna skattereduktion för fackföreningsavgift, så det är bara att bli med i facket igen, skriver två socialdemokratiska riksdagsledamöter. Läs mer

Vill Jernhusen ha fler försenade tåg?

Kanske är det som författaren Jesper Meijling hävdar att fastighetsbolaget Jernhusen och dess stationshus bäst Läs mer

Nytt avtal för anställda på Samhall

Efter konfliktvarsel och medlarbud har parterna kommit överens om ett nytt avtal för anställda på Samhall. Avtalet ger 7,1 procent i löneökningar under tre år och innehåller en låglönesatsning. Läs mer

Ökad risk för inhyrda

Ökad risk för inhyrda

Det är farligare att vara inhyrd än anställd.
På bangården Älvsjö är det många bemannings- företag på plats. Signalarna Maria Kax och Ola Rydberg tycker att en introduktion av inhyrda borde vara obligatorisk Läs mer

Utredning kring Sekohärvan står still

Det rättsliga efterspelet till den så kallade Sekohärvan drar ut på tiden. Polisen har ingen utsedd utredare och fortfarande har inga förhör hållits med de inblandade. Läs mer

Seko sjöfolk anmäler stiftelse för dyra resor

Seko sjöfolk anmäler stiftelse för dyra resor

Seko sjöfolk har anmält Stiftelsen Stockholms sjöfartshotell till länsstyrelsen. Omfattande resor för styrelsen bryter mot stadgarna, enligt anmälan. Men stiftelsens ordförande menar att resorna är viktiga för verksamhetens utveckling. Läs mer

Avtal klart på staten

Ett nytt treårigt avtal är klart på staten. Seko är överens med Arbetsgivarverket om ett totalt utrymme på minst 6,5 procent. Seko har också fått gehör för en låglönesatsning. Läs mer

Carina kan arbeta halvtid – uppmanas ta tjänstledigt

Carina kan arbeta halvtid – uppmanas ta tjänstledigt

Brevbäraren Carina Östermans axlar är utslitna och hon kan inte längre arbeta heltid med sina ordinarie arbetsuppgifter. Trots att hon klarat att arbeta halvtid under våren uppmanar Postnord henne att ta tjänstledigt för att söka nytt arbete. Läs mer

Varsel om konflikt på Samhall

LO-förbunden har lämnat ett varsel om konflikt på Samhall. Om parterna inte kommer överens före den 12 oktober kommer konfliktåtgärderna bryta ut. Oenighet kring låglönesatsningen ligger bakom. Läs mer

Chef kränkte medarbetare

Chef kränkte medarbetare

En chef på LVM-hemmet Runnagården i Örebro har enligt en intern utredning kränkt medarbetare under en längre tid. Läs mer

Retroaktiv lön

Tillägg till tidigare utbetald lön på grund av att ett nytt kollektivavtal träffats i efterhand.