Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Lina Yafi och Helena Wallin uppmanar resenärer att stödja Sekos Facebooksida "Rör inte min konduktör" Foto: Karin Lindgren Strömbäck
Nyhet

”Idiotiskt att ta bort konduktörerna”

När Sekos Helena Wallin, Lina Yafi och Martin Arnsten delar ut flygblad och kexchoklad till resenärerna på Tvärbanan vid Liljeholmen i Stockholm i dag på morgonen är budskapet tydligt: -Idag kämpar vi för våra konduktörer. Arriva och SL vill ersätta dem med stolpar, säger de

26 november 2014 11:39

De allra flesta, om inte alla som tar emot flygbladet, blir upprörda. Oj, oj, det vill vi inte säger de med en mun.

Joy Kuar åker Tvärbanan till jobbet vid Mårtensdal varje dag och sammanfattar det många känner:

-Det är idiotiskt. Konduktörerna skapar trivsel, jag har lärt känna dem som arbetar på min linje, vi hälsar på varandra med ord som: hur har din dag varit och så vidare. Jag jobbar med barn och ungdomar och de säger samma sak, de är trygga på tåget, säger han.

Joy Kuar känner sig respekterad av personalen på tågen och vill inte att det ska ersättas med fler kontroller.

Sekos kampanj är ett svar på ett förslag från Arriva, som kör lokalbanorna i Stockholm och från SL/Trafikförvaltningen om att ta bort konduktörerna. Istället ska resenärerna använda stolpar för att visera sina biljetter. Förslaget behandlades av politikerna i landstingets trafiknämnd i september, men efter protester från facket bordlades ärendet. Politikerna ville ha in fackliga synpunkter innan beslut tas.

Den officiella anledningen till att Arriva och SL vill ersätta konduktörerna med stolpar är att de handdatorer som konduktörerna använder för att kolla och sälja biljetter är för tunga och ger arbetsskador. För ett år sedan var det skyddsstopp på att använda den dåvarande apparaten. Sen dess har personalen fått ny utrustning, förkortat kallad BKU (Bärbar konduktörsutrustning).

Att det finns ett problem med tunga handdatorer håller facket med om, men Seko ser arbetsmiljön som ett svepskäl för arbetsgivaren Arriva att säga upp konduktörerna och därmed spara pengar.

Det finns möjlighet att bygga om apparaterna så att de blir lättare att använda, enligt Seko, som haft kontakter med tillverkaren.

-Om Arriva är så måna om oss och vår arbetsmiljö skulle de redan förra året agerat för att förbättra den, bygga om handdatorerna och tryckt på SL, men de har inget gjort. Istället kommer det här förslaget, säger Helena Wallin, ordförande för Sekoklubben på Roslagsbanan.

 

SL och Arriva hänvisar till en utredning av oberoende ergonomer som hävdar att det inte spelar någon roll hur mycket apparaterna väger. Arbetssättet i sig, att sträcka fram armen till passagerare för att kolla deras biljetter, är en fara för hälsan.

Sekotidningen har tagit del av ergonomernas utredning. Den säger inte att konduktörerna ska ersättas av stolpar, utan rekommenderar stolpvisering som komplement.

Thomas Ahlberg, utredare på SL/Trafikförvaltningen och den som ansvarar för det underlag som politikerna ska ta ställning till håller dock fast vid sin tolkning att inget arbete ska utföras med handdator/BKU oavsett vikt.

Nästa sammanträde i trafiknämnden är den 2 december, men ärendet kommer inte upp, enligt trafiklandstingsrådet Kristoffer Tamsons pressekreterare Claes Wersäll.

-Allianspartierna ska först ha en politisk beredning, säger han. Sannolikt blir det ett beslut efter nyår.

 

 

Karin Lindgren Strömbäck, reporter
karin.lindgrenstromback@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

12 miljoner kronor till Sekomedlemmar

Medlemmar i Seko fick förra året ut 12,6 miljoner kronor i olika ersättningar tack vare LO-TCO Rättsskydd. Till största del gällde det sjuk- och arbetsskadeanmälningar. Läs mer

Förlikning i antabusfallet

Förlikning i antabusfallet

Pendeltågsföraren som vägrade äta antabus och först hotades med uppsägning och sedan omplacerades har ingått en förlikning med arbetsgivaren. Läs mer

”Erfarenhet borde synas på lönen”

”Erfarenhet borde synas på lönen”

– Jag är trygg i min yrkesroll och kan bemöta de intagna på ett helt annat sätt idag jämfört med när jag var ny på jobbet, säger Anette Skrydtrup, kriminalvårdare på häktet i Helsingborg. Läs mer

Upprop mot sexuella trakasserier inom sjöfarten

Idag presenteras ”lättaankar, ett upprop mot sexuella trakasserier inom sjöfarten. 1150 kvinnor i branschen har skrivit under sjöfartens eget #metoo-upprop. Läs mer

Först på plats efter olyckan

Först på plats efter olyckan

Att se en svårt skadad, kanske avliden, människa påverkar alla. -Vi är inga hårda typer utan känslor, säger Anders, som är en av Trafikverkets olycksplatsansvariga. Läs mer

”Jag bestämmer över mitt arbete”

”Jag bestämmer över mitt arbete”

Läs mer

Han ger de asylsökande en röst

Han ger de asylsökande en röst

Viktor Bankes mobil ringer i det närmaste oavbrutet, sms trillar in, han svarar ett par tre gånger. ”Det kan vara dagis”, säger han ursäktande. Läs mer

Himmel eller helvete

Himmel eller helvete

Det är ingen mening att slå sönder maskinerna, bättre att slåss för en rättvis fördelning av vinsterna som robotar och automatisering ger. Och kanske få en kortare arbetstid. Läs mer

Inga arbetare på riksdagslistan

Inte ett fackligt namn på valbar plats när socialdemokraterna i Norrbotten sätter ihop sin riksdagslista. Det är helt enkelt inte acceptabelt tycker LO-distriktet i Norra Sverige. Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

Samtal på liv och död

Samtal på liv och död

Lotta Andersson har varit med länge, medan Johan Ridell är ganska ny på jobbet som operatör på Polisens kontaktcenter i Malmö. De har mycket gemensamt och förenas i sin kärlek till de som ringer 114 14. Läs mer

Fängelseblockad efter mordförsök

Fängelseblockad efter mordförsök

Franska fängelser har blockerats av personalen under de senaste dagarna. I förra veckan överfölls tre kriminalvårdare av en terroristdömd intern. Ett regelrätt attentat, enligt facket som nu kräver tryggare arbetsförhållanden. Läs mer

Seko: Damberg lyssnade om Samhall

Mötet mellan LO-förbunden på Samhall och näringsminister Mikael Damberg igår torsdag var givande. Ministern lyssnade. Det säger Sekos ombudsman Annika Ödebrink Läs mer

Seko kritiserar utredning om strejkrätten

Seko kritiserar utredning om strejkrätten

Seko riktar allvarlig kritik mot den utredning regeringen har tillsatt för att se över strejkrätten. Om strejkrätten begränsas kan det få allvarliga konsekvenser för hela arbetsmarknadsmodellen varnar Seko. Läs mer

Därför röstar jag på socialdemokraterna

Läs mer

Ännu inte avgjort om Tågkompaniet tar över Krösatågen

I slutet av 2017 kom beskedet att Tågkompaniet tar över trafiken på Krösatågen från och med december 2018. Strax därefter överklagade Transdev beslutet. Läs mer

Lönekostnad

Löner plus sociala avgifter.

ROBOTISERING
Konduktören Niclas blev ersatt av en stolpe

Konduktören Niclas blev ersatt av en stolpe

Kommer robotarna att ta över jobben? Forskare, politiker, fack och arbetsgivare är överens om att vi står inför en helt ny arbetsmarknad. Sekotidningen har bland annat pratat med konduktören Niclas som blev ersatt av en stolpe och arbetsmarknadsministern som "leker med tanken" att a-kassan kan användas till kompetensutveckling även om man inte är arbetslös. Läs mer

Samhall säger upp allt fler

I morgon träffar Seko och övriga sex LO-förbund näringsminister Mikael Damberg för att ge sin bild av arbetsmiljön och verksamheten på statliga Samhall. Ministern har kallat till mötet, enligt tidningen Fastighetsfolket. Läs mer

ITF-kontrollanter räddar sjömanslön

Sjömän på bekvämlighetsflaggade fartyg har svårt att få ut rätt löner. Men tack vare de svenska ITF-inspektörerna tvingades redarna betala över 850 000 kronor i retroaktiva löner under 2017 skriver Transportarbetaren. Läs mer

Lokförare avled av sina skador

Lokföraren som skadades svårt i en arbetsplatsolycka i Bastuträsk onsdags förra veckan har avlidit av sina skador. Mannens arbetsgivare Green cargo fick beskedet natten till lördag. Läs mer