Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Lina Yafi och Helena Wallin uppmanar resenärer att stödja Sekos Facebooksida "Rör inte min konduktör" Foto: Karin Lindgren Strömbäck
Nyhet

”Idiotiskt att ta bort konduktörerna”

När Sekos Helena Wallin, Lina Yafi och Martin Arnsten delar ut flygblad och kexchoklad till resenärerna på Tvärbanan vid Liljeholmen i Stockholm i dag på morgonen är budskapet tydligt: -Idag kämpar vi för våra konduktörer. Arriva och SL vill ersätta dem med stolpar, säger de

26 november 2014 11:39

De allra flesta, om inte alla som tar emot flygbladet, blir upprörda. Oj, oj, det vill vi inte säger de med en mun.

Joy Kuar åker Tvärbanan till jobbet vid Mårtensdal varje dag och sammanfattar det många känner:

-Det är idiotiskt. Konduktörerna skapar trivsel, jag har lärt känna dem som arbetar på min linje, vi hälsar på varandra med ord som: hur har din dag varit och så vidare. Jag jobbar med barn och ungdomar och de säger samma sak, de är trygga på tåget, säger han.

Joy Kuar känner sig respekterad av personalen på tågen och vill inte att det ska ersättas med fler kontroller.

Sekos kampanj är ett svar på ett förslag från Arriva, som kör lokalbanorna i Stockholm och från SL/Trafikförvaltningen om att ta bort konduktörerna. Istället ska resenärerna använda stolpar för att visera sina biljetter. Förslaget behandlades av politikerna i landstingets trafiknämnd i september, men efter protester från facket bordlades ärendet. Politikerna ville ha in fackliga synpunkter innan beslut tas.

Den officiella anledningen till att Arriva och SL vill ersätta konduktörerna med stolpar är att de handdatorer som konduktörerna använder för att kolla och sälja biljetter är för tunga och ger arbetsskador. För ett år sedan var det skyddsstopp på att använda den dåvarande apparaten. Sen dess har personalen fått ny utrustning, förkortat kallad BKU (Bärbar konduktörsutrustning).

Att det finns ett problem med tunga handdatorer håller facket med om, men Seko ser arbetsmiljön som ett svepskäl för arbetsgivaren Arriva att säga upp konduktörerna och därmed spara pengar.

Det finns möjlighet att bygga om apparaterna så att de blir lättare att använda, enligt Seko, som haft kontakter med tillverkaren.

-Om Arriva är så måna om oss och vår arbetsmiljö skulle de redan förra året agerat för att förbättra den, bygga om handdatorerna och tryckt på SL, men de har inget gjort. Istället kommer det här förslaget, säger Helena Wallin, ordförande för Sekoklubben på Roslagsbanan.

 

SL och Arriva hänvisar till en utredning av oberoende ergonomer som hävdar att det inte spelar någon roll hur mycket apparaterna väger. Arbetssättet i sig, att sträcka fram armen till passagerare för att kolla deras biljetter, är en fara för hälsan.

Sekotidningen har tagit del av ergonomernas utredning. Den säger inte att konduktörerna ska ersättas av stolpar, utan rekommenderar stolpvisering som komplement.

Thomas Ahlberg, utredare på SL/Trafikförvaltningen och den som ansvarar för det underlag som politikerna ska ta ställning till håller dock fast vid sin tolkning att inget arbete ska utföras med handdator/BKU oavsett vikt.

Nästa sammanträde i trafiknämnden är den 2 december, men ärendet kommer inte upp, enligt trafiklandstingsrådet Kristoffer Tamsons pressekreterare Claes Wersäll.

-Allianspartierna ska först ha en politisk beredning, säger han. Sannolikt blir det ett beslut efter nyår.

 

 

Karin Lindgren Strömbäck, reporter
karin.lindgrenstromback@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Alltid redo till havs

Alltid redo till havs

Att hämta och lämna lotsar, bistå Sjöräddningen och att sprida de dödas aska. Det är huvuduppgifterna för båtmännen ombord på tjänstebåt 2013 i Malmö. Läs mer

Privat jobbförmedling
Ylva Johansson: Matchningsföretag måste leverera

Ylva Johansson: Matchningsföretag måste leverera

Arbetsmarknadsminister Ylva Johansson (S) kommenterar Arbetet och Sekotidningens avslöjande om att Arbetsförmedlingens externa jobbcoacher får vara hur dåliga som helst på 27 orter i landet – utan att slängas ut. Läs mer

Fransk strejkvår stoppar utförsäljning

Fransk strejkvår stoppar utförsäljning

En tre månader lång strejk har inte hindrat att passagerartrafiken öppnas för konkurrens. Men en ny lag ska stoppa privatisering av SNCF, det statliga franska järnvägsbolaget. Läs mer

Privat jobbförmedling
Kommunerna där jobbmatchningen kan vara hur dålig som helst

Kommunerna där jobbmatchningen kan vara hur dålig som helst

Arbetsförmedlingen slänger ut matchningsföretag som inte hittar jobb till arbetslösa deltagare. Men i 27 kommuner kan företagen ha hur dåliga resultat som helst – och ändå få vara kvar. Läs mer

Experten: Så undviker du en stressig semester

Experten: Så undviker du en stressig semester

Sommarsemestern ser många fram emot som en tid för att ta det lugnt och ha det härligt. Men så blir det långt ifrån alltid när ambitionerna blir för stora. Vi frågade Samuel West, psykolog och forskare, hur man kan tänka för att inte hamna i värsta semesterstressen. Läs mer

Städbolag betalade ut fel lön – nu får städarna rätt

Städbolag betalade ut fel lön – nu får städarna rätt

Drygt 40 städare på Solreneriet i Stockholm har under lång tid fått fel lön. Enligt Seko har städföretaget, som jobbat på uppdrag av MTR, varit skyldiga städarna en halv miljon. Efter förhandlingar har Seko nu lyckats få ut merparten av pengarna. Läs mer

”Vi sköter marken kring slottet”

”Vi sköter marken kring slottet”

Läs mer

Demokratins räddare

Demokratins räddare

Demokratin är hotad från två håll, menar Sverker Gustavsson som forskar om populismen och dess framväxt. Nu är han aktuell som medförfattare till boken ”Vad krävs för att rädda demokratin?”. Läs mer

Ta politikernas oro på allvar

Ta politikernas oro på allvar

Politiker som som har svårt att hantera sin oro innebär på sikt en fara för samhällsutvecklingen. Ett tips är att sluta lyssna på dem som skriker högst och istället satsa på en rättvis fördelning av välfärden. Läs mer

Tryggare jobb med socialdemokratisk regering

Tryggare jobb med socialdemokratisk regering

När de borgerliga partierna tillsammans med Sverigedemokraterna tar kampen mot anställningstrygghet, då måste vi visa att socialdemokraterna står för tryggare jobb och justa villkor. Det skriver tre riksdagskandidater och Seko-medlemmar i en debattartikel. Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

Seko: Kriminalvården behöver mer resurser

Seko: Kriminalvården behöver mer resurser

Det är trångt, mycket ensamarbete, trakasserier, hot och våld inom Kriminalvården. Det visar en medlemsundersökning som Seko gjort bland medlemmar på anstalter, häkten och i transportverksamheten. Läs mer

Privat jobbförmedling
Så blir arbetslösa en kassako för bemanningsbolag

Så blir arbetslösa en kassako för bemanningsbolag

Bemanningsbolag jobbcoachar arbetslösa på uppdrag av Arbetsförmedlingen. Samtidigt anställer de själva sina deltagare och får bonus för varje fixat jobb. I en gemensam granskning har Sekotidningen och Arbetet tittat på hur det går till. Läs mer

Parterna lägger förslag om strejkrätten

Parterna lägger förslag om strejkrätten

De fackliga centralorganisationerna LO, TCO och Saco har gjort upp med de privata arbetsgivarna i Svenskt näringsliv om förändringar av strejkrätten. Förslaget innebär att stridsåtgärder ska endast få vidtas för att uppnå kollektivavtal med fredsplikt. Läs mer

Järnvägsunderhåll
Statligt järvägsunderhåll – nostalgi eller framtid

Statligt järvägsunderhåll – nostalgi eller framtid

Regeringen föreslår att Trafikverket ska sköta hälften av järnvägsunderhållet i egen regi. Seko gillar förslaget, men det finns privatanställda som är kritiska och känner sig förbisedda av förbundet. Läs mer

Uppsagt arbetstidsavtal på Green Cargo

Uppsagt arbetstidsavtal på Green Cargo

Seko Green Cargo har sagt upp arbetstidsavtalet som infördes 2017. Anledningen är att schemana för lokförarna blev sämre trots löften om motsatsen. Läs mer

Fredsplikt

När ett kollektivavtal är undertecknat råder fredsplikt, då får varken arbetstagar- eller arbetsgivarorganisationer vidta stridsåtgärder.