Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

För dig som arbetar med service och kommunikation
Lina Yafi och Helena Wallin uppmanar resenärer att stödja Sekos Facebooksida "Rör inte min konduktör" Foto: Karin Lindgren Strömbäck
Nyhet

”Idiotiskt att ta bort konduktörerna”

När Sekos Helena Wallin, Lina Yafi och Martin Arnsten delar ut flygblad och kexchoklad till resenärerna på Tvärbanan vid Liljeholmen i Stockholm i dag på morgonen är budskapet tydligt: -Idag kämpar vi för våra konduktörer. Arriva och SL vill ersätta dem med stolpar, säger de

26 november 2014 11:39

De allra flesta, om inte alla som tar emot flygbladet, blir upprörda. Oj, oj, det vill vi inte säger de med en mun.

Joy Kuar åker Tvärbanan till jobbet vid Mårtensdal varje dag och sammanfattar det många känner:

-Det är idiotiskt. Konduktörerna skapar trivsel, jag har lärt känna dem som arbetar på min linje, vi hälsar på varandra med ord som: hur har din dag varit och så vidare. Jag jobbar med barn och ungdomar och de säger samma sak, de är trygga på tåget, säger han.

Joy Kuar känner sig respekterad av personalen på tågen och vill inte att det ska ersättas med fler kontroller.

Sekos kampanj är ett svar på ett förslag från Arriva, som kör lokalbanorna i Stockholm och från SL/Trafikförvaltningen om att ta bort konduktörerna. Istället ska resenärerna använda stolpar för att visera sina biljetter. Förslaget behandlades av politikerna i landstingets trafiknämnd i september, men efter protester från facket bordlades ärendet. Politikerna ville ha in fackliga synpunkter innan beslut tas.

Den officiella anledningen till att Arriva och SL vill ersätta konduktörerna med stolpar är att de handdatorer som konduktörerna använder för att kolla och sälja biljetter är för tunga och ger arbetsskador. För ett år sedan var det skyddsstopp på att använda den dåvarande apparaten. Sen dess har personalen fått ny utrustning, förkortat kallad BKU (Bärbar konduktörsutrustning).

Att det finns ett problem med tunga handdatorer håller facket med om, men Seko ser arbetsmiljön som ett svepskäl för arbetsgivaren Arriva att säga upp konduktörerna och därmed spara pengar.

Det finns möjlighet att bygga om apparaterna så att de blir lättare att använda, enligt Seko, som haft kontakter med tillverkaren.

-Om Arriva är så måna om oss och vår arbetsmiljö skulle de redan förra året agerat för att förbättra den, bygga om handdatorerna och tryckt på SL, men de har inget gjort. Istället kommer det här förslaget, säger Helena Wallin, ordförande för Sekoklubben på Roslagsbanan.

 

SL och Arriva hänvisar till en utredning av oberoende ergonomer som hävdar att det inte spelar någon roll hur mycket apparaterna väger. Arbetssättet i sig, att sträcka fram armen till passagerare för att kolla deras biljetter, är en fara för hälsan.

Sekotidningen har tagit del av ergonomernas utredning. Den säger inte att konduktörerna ska ersättas av stolpar, utan rekommenderar stolpvisering som komplement.

Thomas Ahlberg, utredare på SL/Trafikförvaltningen och den som ansvarar för det underlag som politikerna ska ta ställning till håller dock fast vid sin tolkning att inget arbete ska utföras med handdator/BKU oavsett vikt.

Nästa sammanträde i trafiknämnden är den 2 december, men ärendet kommer inte upp, enligt trafiklandstingsrådet Kristoffer Tamsons pressekreterare Claes Wersäll.

-Allianspartierna ska först ha en politisk beredning, säger han. Sannolikt blir det ett beslut efter nyår.

 

 

Karin Lindgren Strömbäck, reporter
karin.lindgrenstromback@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

650 får gå från Telia

Telia måste spara i den svenska verksamheten och bantar med cirka 650 tjänster, av dessa är ett 40-tal Sekomedlemmar. Det står klart efter gårdagens fackliga förhandlingar. Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

Besvikna pendelstädare oroar sig för framtiden

Besvikna pendelstädare oroar sig för framtiden

Det blev 28 städare som förlorar sitt arbete på pendeln i Stockholm när Solreneriet drar ner. 41 städare får sin arbetstid sänkt till 50, 40 eller 20 procent. Fyra får nytt jobb på tunnelbanan. Läs mer

Kongress 2017

Allt om kongressen

Läs mer

Slipp stressen på semestern

Slipp stressen på semestern

På ISS Transport i Malmö har de anställda lite olika planer inför semestern. Några planerar, andra tar dagen som den kommer. Läs mer

Strejk stoppar finska tåg

Lokförarna i Finland lägger ner arbetet i protest i kväll klockan 19.00 svensk tid. Sju andra transportfack är redo att stödja aktionen. Läs mer

Långa dagar i bilen – utan riktig lön

Långa dagar i bilen – utan riktig lön

De berättar om långa dagar i bilen. Om jobbiga körningar när sömnen tränger sig på, och så det värsta – att vara borta från familjen långt in på kvällen, var och varannan dag. Läs mer

”Vi får kämpa hela tiden”

”Vi får kämpa hela tiden”

Läs mer

Janne Rudén tackar för sig

Janne Rudén tackar för sig

Efter 15 år som förbundsordförande har Janne Rudén gått i pension. Här berättar han om framgångar och bakslag och om fördelen med att Frölunda förlorar i ishockey. Läs mer

Seko är sina medlemmar

Seko är sina medlemmar

En ny förbundsledning ska nu göra Seko till ett öppet och lyssnande förbund dit nya söker sig och gamla stannar kvar. Läs mer

Nej till begränsningar i konflikträtten

Uppenbarligen blir det ett ingrepp i förhandlingarna till fördel för en arbetsgivare som agerar antifackligt, skriver Seko Stockholms styrelse apropå regeringens kommande utredning av konflikträtten. Läs mer

Vill Jernhusen ha fler försenade tåg?

Kanske är det som författaren Jesper Meijling hävdar att fastighetsbolaget Jernhusen och dess stationshus bäst Läs mer

Chaufför omkom vid Postnords terminal

En chaufför har avlidit i en olycka vid Postnords terminal i Segeltorp i södra Stockholm. Olyckan inträffade för en vecka sedan och chauffören avled efter några dagar på sjukhus. Läs mer

Minst och bäst – på Boxholmsdepån gick övergången utan problem

Minst och bäst – på Boxholmsdepån gick övergången utan problem

När Alstom tog över Boxholmsdepån 2014 var det Jörgen Liebgotts tredje arbetsgivare på sex år. Alla övergångar har varit okej, men det senaste bytet gick riktigt bra, säger han. Läs mer

Konkurrens får finska fack att se rött

Konkurrens får finska fack att se rött

UPPDATERAD MED VARSEL OM POLITISK STREJK. Huvudlöst! Det säger facket om den finska regeringens förslag att utsätta passagerartrafiken på landets järnvägar för konkurrens. Läs mer

Arbetsmiljöbrott på Euromaint

Arbetsmiljöbrott på Euromaint

Euromaint Rail har accepterat att betala en företagsbot på 200 000 kronor efter en arbetsolycka på bolagets anläggning på Minuthandelsgatan i Göteborg 2015. Läs mer

DSB vill sälja Upptåget till Transdev

Danska DSB säljer DSB Uppland, Upptåget, till Transdev. Innan affären går i lås ska dock Region Uppsala godta försäljningen. Läs mer

Boden breddar lokförarutbildningen

I september börjar en ny kull lokförarelever sin utbildning i Boden. Fyra av 27 har utomsvensk bakgrund. De har rekryterats till utbildningen tack vare riktade insatser. Läs mer

Reneriets vd: Vi klarar kvaliteten med färre städare

Reneriets vd Tina Wessman Hellstadius säger till Sekotidningen att hon är övertygad om att företaget klarar kvaliteten på städningen på Stockholms pendeltåg med färre anställda. Läs mer

Mellan 15 och 25 pendelstädare sägs upp

I början av juli varslades 90 pendeltågsstädare på Reneriet i Stockholm om uppsägning. Efter förhandlingar med facket är det klart att upp emot 25 heltidstjänster försvinner och 40 tidigare heltidsjobb omvandlas till deltid. Läs mer

Bristyrken
Svårt för många branscher att locka ungdomar

Svårt för många branscher att locka ungdomar

En ko ställer sig och tittar på Linnea Sundfors när hon åker upp i liftkorgen. Hon och Leif Bergman är i Smedsbyn utanför Örnsköldsvik för att besikta gatubelysningen. Läs mer

Mertidsblockad

En stridsåtgärd där facket stoppar allt mertidsarbete på en arbetsplats eller inom ett företag.