Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Nyhet

ID-lagen klubbad i riksdagen

Transportörerna får ansvaret att organisera id-kontrollerna för alla som reser till Sverige med tåg, färja och buss. Kravet är att kunna visa att man utfört kontroll annars väntar vite på 50000 kronor.

18 december 2015 11:14

Från den 4 januari nästa år och sex månader framåt måste alla som reser till Sverige från ett annat land med tåg, båt eller buss visa upp id-handlingar. Undantagna är barn under 18 år som reser tillsammans med föräldrar som har id-handlingar.

Ansvaret för att organisera kontrollerna läggs på transportörerna som riskerar böter på 50000 kronor om kontrollen inte utförts.

– Vi har inga detaljerade krav på hur det ska gå till utan där är det transportörerna som är mest lämpade att utforma kontrollerna, sa infrastrukturminister Anna Johansson när hon presenterade den nya lagen.

Däremot krävs inte att transportören ska kunna avgöra om kontrollerade id-handlingar är giltiga. Böterna gäller per transport, inte per person som inte kontrollerats.

Polisen får i uppdrag att utforma föreskrifter till lagen, till exempel förtydliganden kring vilka typer av dokument som är giltiga som id-handlingar.

Det är också polisen som ska kontrollera att transportörerna uppfyllt sin del. Men hur det ska gå till är upp till polisen att utforma.

Förordningen, som kallas Särskilda åtgärder vid allvarlig fara för den allmänna ordningen eller den inre säkerheten i landet, klubbades i riksdagen i går och den nya lagen gäller från den 21 december och tre år framåt. Den ger regering möjlighet att vidta särskilda åtgärder när man tycker att det behövs. De särskilda åtgärderna gäller i max sex månader i taget, med möjlighet till förlängning med två veckors varsel.

Enligt Skånetrafiken återstår nu arbetet med att utforma detaljerna kring hur ID-kontrollerna rent faktiskt ska ske, och att informera resenärerna om detta.

Enligt Sydsvenska Dagbladet blir det danska DSB som via ett inhyrt vaktbolag ska sköta id-kontrollerna vid järnvägsstationen på Kastrups flygplats.

– Det som händer nu är att DSB fullföljer sin planering för hur kontrollerna ska ske. Nästa vecka, före jul, kommer vi gemensamt att kunna gå ut med mer detaljerad information till våra kunder, säger Magnus Andersson, tågchef på Skånetrafiken i en kommentar.

För SJ:s del handlar det om trafiken från Köpenhamn, men även från Oslo och Narvik i Norge.

Enligt SJ arbetar man nu med frågan och tittar på olika tänkbara scenarier och lösningar. Just nu ligger fokus på att identifiera samtliga förutsättningar för att kunna få id-kontroller på plats i Danmark och Norge i tid till den 4 januari.

Hur id-kontrollerna ska genomföras och hur de kommer att påverka SJ:s medarbetare och resenärer anser man i dagsläget vara för tidigt att svara på.

Mattias Dahlgren, Reporter
mattias.dahlgren@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Upprop mot sexuella trakasserier inom sjöfarten

Idag presenteras ”lättaankar, ett upprop mot sexuella trakasserier inom sjöfarten. 1150 kvinnor i branschen har skrivit under sjöfartens eget #metoo-upprop. Läs mer

Fängelseblockad efter mordförsök

Fängelseblockad efter mordförsök

Franska fängelser har blockerats av personalen under de senaste dagarna. I förra veckan överfölls tre kriminalvårdare av en terroristdömd intern. Ett regelrätt attentat, enligt facket som nu kräver tryggare arbetsförhållanden. Läs mer

”Erfarenhet borde synas på lönen”

”Erfarenhet borde synas på lönen”

– Jag är trygg i min yrkesroll och kan bemöta de intagna på ett helt annat sätt idag jämfört med när jag var ny på jobbet, säger Anette Skrydtrup, kriminalvårdare på häktet i Helsingborg. Läs mer

Seko: Damberg lyssnade om Samhall

Mötet mellan LO-förbunden på Samhall och näringsminister Mikael Damberg igår torsdag var givande. Ministern lyssnade. Det säger Sekos ombudsman Annika Ödebrink Läs mer

Först på plats efter olyckan

Först på plats efter olyckan

Att se en svårt skadad, kanske avliden, människa påverkar alla. -Vi är inga hårda typer utan känslor, säger Anders, som är en av Trafikverkets olycksplatsansvariga. Läs mer

”Jag bestämmer över mitt arbete”

”Jag bestämmer över mitt arbete”

Läs mer

Han ger de asylsökande en röst

Han ger de asylsökande en röst

Viktor Bankes mobil ringer i det närmaste oavbrutet, sms trillar in, han svarar ett par tre gånger. ”Det kan vara dagis”, säger han ursäktande. Läs mer

Himmel eller helvete

Himmel eller helvete

Det är ingen mening att slå sönder maskinerna, bättre att slåss för en rättvis fördelning av vinsterna som robotar och automatisering ger. Och kanske få en kortare arbetstid. Läs mer

Inga arbetare på riksdagslistan

Inte ett fackligt namn på valbar plats när socialdemokraterna i Norrbotten sätter ihop sin riksdagslista. Det är helt enkelt inte acceptabelt tycker LO-distriktet i Norra Sverige. Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

Samtal på liv och död

Samtal på liv och död

Lotta Andersson har varit med länge, medan Johan Ridell är ganska ny på jobbet som operatör på Polisens kontaktcenter i Malmö. De har mycket gemensamt och förenas i sin kärlek till de som ringer 114 14. Läs mer

Seko kritiserar utredning om strejkrätten

Seko kritiserar utredning om strejkrätten

Seko riktar allvarlig kritik mot den utredning regeringen har tillsatt för att se över strejkrätten. Om strejkrätten begränsas kan det få allvarliga konsekvenser för hela arbetsmarknadsmodellen varnar Seko. Läs mer

Därför röstar jag på socialdemokraterna

Läs mer

Ännu inte avgjort om Tågkompaniet tar över Krösatågen

I slutet av 2017 kom beskedet att Tågkompaniet tar över trafiken på Krösatågen från och med december 2018. Strax därefter överklagade Transdev beslutet. Läs mer

Samhall säger upp allt fler

I morgon träffar Seko och övriga sex LO-förbund näringsminister Mikael Damberg för att ge sin bild av arbetsmiljön och verksamheten på statliga Samhall. Ministern har kallat till mötet, enligt tidningen Fastighetsfolket. Läs mer

ITF-kontrollanter räddar sjömanslön

Sjömän på bekvämlighetsflaggade fartyg har svårt att få ut rätt löner. Men tack vare de svenska ITF-inspektörerna tvingades redarna betala över 850 000 kronor i retroaktiva löner under 2017 skriver Transportarbetaren. Läs mer

Nollavtal

Ett kollektivavtal utan centralt överenskomna löneökningar.

ROBOTISERING
Konduktören Niclas blev ersatt av en stolpe

Konduktören Niclas blev ersatt av en stolpe

Kommer robotarna att ta över jobben? Forskare, politiker, fack och arbetsgivare är överens om att vi står inför en helt ny arbetsmarknad. Sekotidningen har bland annat pratat med konduktören Niclas som blev ersatt av en stolpe och arbetsmarknadsministern som "leker med tanken" att a-kassan kan användas till kompetensutveckling även om man inte är arbetslös. Läs mer

Lokförare avled av sina skador

Lokföraren som skadades svårt i en arbetsplatsolycka i Bastuträsk onsdags förra veckan har avlidit av sina skador. Mannens arbetsgivare Green cargo fick beskedet natten till lördag. Läs mer

Kritiskt för den skadade lokföraren

Den lokförare som skadades allvarligt vid en arbetsplatsolycka i Bastuträsk i onsdags har flyttats till Norrlands universitetssjukhus i Umeå. Hans tillstånd är kritiskt. Läs mer

Lokförare allvarligt skadad i arbetsplatsolycka

En lokförare vid Green cargo skadades allvarligt vid en arbetsplatsolycka i Bastuträsk igår morse. Läs mer