Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Robin Kristoffersson svetsar ny räls och en stickande lukt sprider sig. Nu ska Strukton mäta luftkvaliteten. Foto: Rebecka Uhlin
Reportage

I rök och damm

Luften fylls periodvis av damm och avgaser när underhållsarbete pågår i tunnelbanan nattetid. Det sticker i ögon och hals på de anställda, men ingen vet om det är farligt för hälsan.

28 mars 2017 13:36

För att försöka få svar genomför Strukton Rail, i samverkan med personal och skyddsombud, mätningar av luften under våren. Kanske kan oron hos personalen stillas. Kanske företaget vidtar åtgärder.

Under tiden pågår arbetet som vanligt.

När Sekotidningen är på besök är det sista februari och fettisdag. Dagen har gått i semlans tecken och natten är inget undantag. 120 bakverk är beställda till Strukton Rails matsal i Västberga i södra Stockholm.

Nattarbetsledaren Johan Höglund plockar fram låda efter låda. Kaffemaskinerna går varma och sorlet av röster fyller rummet.

Banarbetaren Mikael Asp tar sin tredje semla för dagen. Ta en till du, säger kollegerna runt fikabordet uppmuntrande. Nej. säger Mikael, det här får bli den sista för i dag.

Mikael Asp

Klockan är snart 23 och arbetsnatten för personalen vid Stockholms tunnelbana har just börjat. Signaltekniker, elektriker, banarbetare, svetsare, lokförare och nattarbetsledare samlas för en inledande fika. Det mumsas på semlor och snacket går.

Samtalsämnena
rör allt från vilken cykel som är bäst till ölpriserna på barer i Vietnam och Thailand. Samtidigt förbereds nattens arbete.

Denna natt ska ett stort gäng till Hallonbergen på norra sidan av stan. Rälsbyte, växelbyte, svetsning, makadamutlägg och spårriktning står på schemat. Allt ska klaffa med material och manskap. Och då är det manskap i dess bokstavliga mening.

– Strukton har en handfull kvinnliga lokförare men det finns nog ingen tjej bland banfolket, säger Johan Höglund. Det vore ett lyft att få in kvinnor.

Strukton Rail har underhållskontraktet för t­banan sedan 2013 och det löper åtminstone fram till 2020. Strukton har även kontrakt med Trafikverket och vann nyligen Stockholms central, Stockholm mitt kallat. För något år sedan tog Strukton över en av konkurrenterna i branschen, Balfour Beatty.

Tunnelbanan sträcker sig nio mil under och över jord och behöver omvårdnad dygnet runt. Akuta fel åtgärdas omedelbart, oavsett klockslag, medan det långsiktiga underhållet främst sker nattetid när tågen står stilla. Det betyder också att de flesta underhållsarbetare jobbar natt. Fem nätter i veckan – från 23 till 05:30 – med helgen ledig.

Det fungerar perfekt, tycker en del, jobbigt, säger andra.

Nu är det natt till onsdag och efter en semla eller två är det dags att dra ut i kylan.

Att jobba under jord, med luften tidvis full av damm och avgaser från diesel, svetsaggregat, makadamsugar och sliptåg tar sig konkreta uttryck. Svart snor, smuts i duschen och andningsproblem. De flesta här har varit med om att det sticker i näsan och blir svårt att andas.

Om luften i tunnlarna också är farlig för hälsan är det ingen som vet. Saeed Abbasi vid Kungliga tekniska högskolan i Stockholm har i en doktorsavhandling visat att det finns mängder av partiklar och damm från metaller och sten i luften, synliga och osynliga. Hittills har dock få studier gjorts av hur detta påverkar underhållsarbetarnas hälsa.

Strukton gjorde en exponeringsmätning i tunnelbanan 2016. Då mättes bland annat kvarts och diesel. Det visade på nivåer under gränsvärdena.

Trots att det är klarlagt att såväl dieselångor som kvartsdamm i höga doser kan leda till cancer och hjärt-och kärlsjukdomar är underhållsarbetarnas arbetsmiljö ett närapå outforskat område.

”Mätningar behöver göras”, skriver professor Bengt Järvholm, expert på kvartsdamm, i ett mejl till Sekotidningen.

De studier som finns av t-banemiljö har valt att titta på påverkan på passagerare och i viss mån tunnelbaneförare. Dessa har inte visat några alarmerande samband.

Men det kanske blir ändring på det nu. Under våren genomförs mätningar av luftkvaliteten i tunnlarna nattetid. I samverkan med personalen har Strukton gett företagshälsovårdsbolaget Previa uppdraget att mäta buller, damm, avgaser och kvarts.

Mätningarna ska förhoppningsvis ge svar som den fråga som många ställer sig: är halterna så höga att personalen riskerar att bli sjuk?

Frågan är känslig, och aningen skrämmande. Kanske kan mätningarna leda till bättre arbetsmiljö. Få vill säga öppet vad de tycker, men oron finns där. Dammet och avgaserna är ett återkommande diskussionsämne.

– Det finns ju personlig skyddsutrustning, men det fuskas en del med den. Den är ofta i vägen när man jobbar, men jag tror användningen har ökat, säger Mikael Asp.

Han litar personligen på de hälsokontroller som företagshälsovården gör med jämna mellanrum.

– Jag har jobbat i tunnelbanan i 30 år och hittills har det inte visat något, säger han.

Beatrice Fernström sätter mätutrustning på Henrik Velén.

Onsdagsnattens svetsare är utrustade med Previas mätutrustning. Det finns olika svetsmetoder och alla ska granskas. Om det visar sig att luftkvaliteten är dålig och halterna för höga måste företaget, enligt föreskrifterna, ordna med nödvändig skyddsutrustning, säger Previas utsända Betarice Fernström.

– Den bästa skyddsutrustningen är ju den som används. Det är en brist att skyddsutrustning överlag är dåligt anpassad till individens behov och att många därför avstår från den, säger hon.

Svetsaren Henrik Velén är väl medveten om att svetsrök kan vara hälsofarlig. Han använder andningsskydd när han vet att det är ett giftigt ämne i det material han jobbar med.

–Jag använder glasögon och då är andningsskyddet ofta ett hinder, det blir imma på glasen och jag ser inte tillräckligt bra. Eftersom jobbet är tungt vill man att skyddsutrustningen ska fungera. Jag använder när jag måste, säger han.

Under natten svetsar han och kollegan Robin Kristoffersson nylagd räls, de gjuter samman rälen och slipar så att den blir helt slät. Vid sidan av dem glider spårriktningsmaskinen och makadamvagnen fram på var sitt spår.

Det sprider sig en metallisk doft och sticker i halsen när Henrik och Robin jobbar. Henrik svettas i värmen. Det är så vackert, säger han och visar mobilbilder han tagit från kvällens arbete.

Vi befinner oss kanske en kilometer in i tunneln mellan Hallonbergen och Rissne. Enda sättet att nå arbetsplatsen för oss och svetsarna är att promenera längs spåren. Och samtidigt undvika kontakt med den strömförande skenan. Det knastrar under våra fötter. Skyddsskorna hjälper oss att hålla balansen på makadamen. Elen är avstängd där Henrik, Robin och de andra jobbar och kanske är det Billy Gardell som stängt av strömmen. Han är elsäkerhetsledare och den som har kontakt med eldriftcentralen.

–Inget jobb får påbörjas innan jag ger mitt godkännande, säger Billy.

Natten går mot sitt slut för oss och nattarbetsledaren Johan Höglund visar vägen tillbaka till ingången i berget. Han har bilen parkerad utanför.

Inne i tunneln fortsätter Billy, Henrik och de andra en dryg timme till. Vid 5-tiden drar trafiken igång och innan dess måste de vara klara med nattens pensum och hinna städa undan efter sig.

– Det är inte meningen att människan ska arbeta på natten, tror Johan Höglund. Jag gillar det inte, men det är en njutning att köra genom stans tomma gator. Det är riktigt fint.

 

Karin Lindgren Strömbäck
redaktionen@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Förvaltningsrätten: Bring citymail ska se till att brevbärare kan gå på toaletten

Förvaltningsrätten: Bring citymail ska se till att brevbärare kan gå på toaletten

Bring citymail ska se till att brevbärarna kan äta under tillfredsställande förhållanden, tillbringa pauser på lämplig plats och säkerställa att det finns tillräckligt många toaletter med låsbar dörr. Läs mer

Personalen får betala priset för avreglerad elmarknad

Personalen får betala priset för avreglerad elmarknad

Det har gått 20 år sedan elmarknaden avreglerades. Nu är det hög tid för en utvärdering och att regeringen säkrar att det finns tillräckligt med personal och kompetens i branschen. Läs mer

Friad för dödsolycka

Friad för dödsolycka

Göta hovrätt friar samtliga åtalade för dödsolyckan på Åsbro kursgård 2014. Det blir heller ingen företagsbot för kursgården. Läs mer

Slavlöner på fartyg

Dubbla kontrakt är vanligt för anställda ombord på bekvämlighetsflaggade fartyg. Ett officiellt som följer internationella avtal och ett hemligt där lönerna är orimligt låga, uppger tidningen Arbetet. Något Sekotidningen tidigare skrivit om. Läs mer

”Erfarenhet borde synas på lönen”

”Erfarenhet borde synas på lönen”

– Jag är trygg i min yrkesroll och kan bemöta de intagna på ett helt annat sätt idag jämfört med när jag var ny på jobbet, säger Anette Skrydtrup, kriminalvårdare på häktet i Helsingborg. Läs mer

”Dålig snöröjning ökar risken för urspårning”

”Dålig snöröjning ökar risken för urspårning”

Snöröjningen på järnvägen i norra Sverige är sämre i år än tidigare. Det anser Green cargo som noterat att antalet incidenter med mindre urspårningar ökat. Trafikverket medger att snöröjningen brustit. Läs mer

Harly håller koll på entreprenörerna

Harly håller koll på entreprenörerna

I januari förra året fick Trafikverket ett regeringsuppdrag att sköta leveransuppföljningen av järnvägsunderhållet i egen regi. Redan i september var Harly Nielsen ute för att hålla koll på att entreprenörerna gör det de ska. Läs mer

”Ingen dag är den andra lik”

”Ingen dag är den andra lik”

Freddie Åfeldt är transportledare på Hector rail och han gillar såväl jobbet som kollegerna. Läs mer

Raka spåret in i politiken

Raka spåret in i politiken

Lina el Yafi hamnade i hetluften när hon som klubbordförande drev kampanj för de uppsagda konduktörerna på tvärbanan. Nu gör hon politisk raketkarriär och kommer av allt att döma bli landstingspolitiker efter valet. Läs mer

Himmel eller helvete

Himmel eller helvete

Det är ingen mening att slå sönder maskinerna, bättre att slåss för en rättvis fördelning av vinsterna som robotar och automatisering ger. Och kanske få en kortare arbetstid. Läs mer

Billigare fackföreningsavgift bra för tryggheten

Den svenska modellen bygger på att löntagare är med i facket. Våra fackförbund ser till att löne- och avtalsvillkor följs och att nödvändiga försäkringar finns, inte minst avtals- och tjänstepension. Därför går vi socialdemokrater nu fram med förslag om att det ska bli billigare att vara med i facket. Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

Svårare för fifflande entreprenörer

Svårare för fifflande entreprenörer

Idag presenterade regeringen ett förslag om entreprenörsansvar i bygg- och anläggningsbranschen. Detta för att skydda de anställdas löner och stoppa osund konkurrens. Läs mer

ny på arbetsmarknaden
Maskinföraren Ghalia bryter normen

Maskinföraren Ghalia bryter normen

Ghalia Alhindi flydde från Syrien till Sverige för drygt två år sedan. Bland det första hon gjorde här var att lära sig cykla, sedan tog hon körkort och nu går hon en maskinförarutbildning. – Sen blir det lastbil och till slut flygplan, säger hon halvt på skämt, halvt på allvar. Läs mer

6F i bråk med Jan Björklund

6F i bråk med Jan Björklund

Efter att Liberalernas partiledare Jan Björklund uttalat sig om ”de militanta LO-förbunden i 6F” i tidningen Arbetet kontrar nu 6F med att kalla Björklund politikens främsta huligan. Läs mer

Språkförbistring kan ligga bakom dödsolycka

De två estniska montörer som omkom vid ett kraftledningsarbete i Dalarna hösten 2016 kunde inte svenska och det kan ha bidragit till att de gjorde misstag. Läs mer

Seko: ”Omplacering av fackligt ombud en bestraffning”

Kriminalvården vill omplacera en facklig förtroendevald på anstalten Ljustadalen efter påståenden om kränkande särbehandling. Läs mer

Starkt stöd för vägarbetare som slog sönder bilruta

Starkt stöd för vägarbetare som slog sönder bilruta

Vägarbetaren Timmy Edström slog en asfaltraka genom vindrutan på en bil när föraren vägrade dra ner farten. Nu har han dömts till böter och skadestånd, men han får starkt stöd och pengar från kolleger och allmänhet. Läs mer

Lönsamt övertidsarbete kan leda till ohälsa

Lönsamt övertidsarbete kan leda till ohälsa

Vissa medarbetare i Kriminalvården arbetar väldigt mycket övertid. Den är frivillig och ger i de flesta fall betydande extrainkomster. Vilket i sin tur gör det svårt för skyddsombud och fack att se till att avtal följs. Läs mer

Lönesättning

Att fastställa lönenivåerna för en grupp eller i ett företag.