Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

För dig som arbetar med service och kommunikation
Robin Kristoffersson svetsar ny räls och en stickande lukt sprider sig. Nu ska Strukton mäta luftkvaliteten. Foto: Rebecka Uhlin
Reportage

I rök och damm

Luften fylls periodvis av damm och avgaser när underhållsarbete pågår i tunnelbanan nattetid. Det sticker i ögon och hals på de anställda, men ingen vet om det är farligt för hälsan.

28 mars 2017 13:36

För att försöka få svar genomför Strukton Rail, i samverkan med personal och skyddsombud, mätningar av luften under våren. Kanske kan oron hos personalen stillas. Kanske företaget vidtar åtgärder.

Under tiden pågår arbetet som vanligt.

När Sekotidningen är på besök är det sista februari och fettisdag. Dagen har gått i semlans tecken och natten är inget undantag. 120 bakverk är beställda till Strukton Rails matsal i Västberga i södra Stockholm.

Nattarbetsledaren Johan Höglund plockar fram låda efter låda. Kaffemaskinerna går varma och sorlet av röster fyller rummet.

Banarbetaren Mikael Asp tar sin tredje semla för dagen. Ta en till du, säger kollegerna runt fikabordet uppmuntrande. Nej. säger Mikael, det här får bli den sista för i dag.

Mikael Asp

Klockan är snart 23 och arbetsnatten för personalen vid Stockholms tunnelbana har just börjat. Signaltekniker, elektriker, banarbetare, svetsare, lokförare och nattarbetsledare samlas för en inledande fika. Det mumsas på semlor och snacket går.

Samtalsämnena
rör allt från vilken cykel som är bäst till ölpriserna på barer i Vietnam och Thailand. Samtidigt förbereds nattens arbete.

Denna natt ska ett stort gäng till Hallonbergen på norra sidan av stan. Rälsbyte, växelbyte, svetsning, makadamutlägg och spårriktning står på schemat. Allt ska klaffa med material och manskap. Och då är det manskap i dess bokstavliga mening.

– Strukton har en handfull kvinnliga lokförare men det finns nog ingen tjej bland banfolket, säger Johan Höglund. Det vore ett lyft att få in kvinnor.

Strukton Rail har underhållskontraktet för t­banan sedan 2013 och det löper åtminstone fram till 2020. Strukton har även kontrakt med Trafikverket och vann nyligen Stockholms central, Stockholm mitt kallat. För något år sedan tog Strukton över en av konkurrenterna i branschen, Balfour Beatty.

Tunnelbanan sträcker sig nio mil under och över jord och behöver omvårdnad dygnet runt. Akuta fel åtgärdas omedelbart, oavsett klockslag, medan det långsiktiga underhållet främst sker nattetid när tågen står stilla. Det betyder också att de flesta underhållsarbetare jobbar natt. Fem nätter i veckan – från 23 till 05:30 – med helgen ledig.

Det fungerar perfekt, tycker en del, jobbigt, säger andra.

Nu är det natt till onsdag och efter en semla eller två är det dags att dra ut i kylan.

Att jobba under jord, med luften tidvis full av damm och avgaser från diesel, svetsaggregat, makadamsugar och sliptåg tar sig konkreta uttryck. Svart snor, smuts i duschen och andningsproblem. De flesta här har varit med om att det sticker i näsan och blir svårt att andas.

Om luften i tunnlarna också är farlig för hälsan är det ingen som vet. Saeed Abbasi vid Kungliga tekniska högskolan i Stockholm har i en doktorsavhandling visat att det finns mängder av partiklar och damm från metaller och sten i luften, synliga och osynliga. Hittills har dock få studier gjorts av hur detta påverkar underhållsarbetarnas hälsa.

Strukton gjorde en exponeringsmätning i tunnelbanan 2016. Då mättes bland annat kvarts och diesel. Det visade på nivåer under gränsvärdena.

Trots att det är klarlagt att såväl dieselångor som kvartsdamm i höga doser kan leda till cancer och hjärt-och kärlsjukdomar är underhållsarbetarnas arbetsmiljö ett närapå outforskat område.

”Mätningar behöver göras”, skriver professor Bengt Järvholm, expert på kvartsdamm, i ett mejl till Sekotidningen.

De studier som finns av t-banemiljö har valt att titta på påverkan på passagerare och i viss mån tunnelbaneförare. Dessa har inte visat några alarmerande samband.

Men det kanske blir ändring på det nu. Under våren genomförs mätningar av luftkvaliteten i tunnlarna nattetid. I samverkan med personalen har Strukton gett företagshälsovårdsbolaget Previa uppdraget att mäta buller, damm, avgaser och kvarts.

Mätningarna ska förhoppningsvis ge svar som den fråga som många ställer sig: är halterna så höga att personalen riskerar att bli sjuk?

Frågan är känslig, och aningen skrämmande. Kanske kan mätningarna leda till bättre arbetsmiljö. Få vill säga öppet vad de tycker, men oron finns där. Dammet och avgaserna är ett återkommande diskussionsämne.

– Det finns ju personlig skyddsutrustning, men det fuskas en del med den. Den är ofta i vägen när man jobbar, men jag tror användningen har ökat, säger Mikael Asp.

Han litar personligen på de hälsokontroller som företagshälsovården gör med jämna mellanrum.

– Jag har jobbat i tunnelbanan i 30 år och hittills har det inte visat något, säger han.

Beatrice Fernström sätter mätutrustning på Henrik Velén.

Onsdagsnattens svetsare är utrustade med Previas mätutrustning. Det finns olika svetsmetoder och alla ska granskas. Om det visar sig att luftkvaliteten är dålig och halterna för höga måste företaget, enligt föreskrifterna, ordna med nödvändig skyddsutrustning, säger Previas utsända Betarice Fernström.

– Den bästa skyddsutrustningen är ju den som används. Det är en brist att skyddsutrustning överlag är dåligt anpassad till individens behov och att många därför avstår från den, säger hon.

Svetsaren Henrik Velén är väl medveten om att svetsrök kan vara hälsofarlig. Han använder andningsskydd när han vet att det är ett giftigt ämne i det material han jobbar med.

–Jag använder glasögon och då är andningsskyddet ofta ett hinder, det blir imma på glasen och jag ser inte tillräckligt bra. Eftersom jobbet är tungt vill man att skyddsutrustningen ska fungera. Jag använder när jag måste, säger han.

Under natten svetsar han och kollegan Robin Kristoffersson nylagd räls, de gjuter samman rälen och slipar så att den blir helt slät. Vid sidan av dem glider spårriktningsmaskinen och makadamvagnen fram på var sitt spår.

Det sprider sig en metallisk doft och sticker i halsen när Henrik och Robin jobbar. Henrik svettas i värmen. Det är så vackert, säger han och visar mobilbilder han tagit från kvällens arbete.

Vi befinner oss kanske en kilometer in i tunneln mellan Hallonbergen och Rissne. Enda sättet att nå arbetsplatsen för oss och svetsarna är att promenera längs spåren. Och samtidigt undvika kontakt med den strömförande skenan. Det knastrar under våra fötter. Skyddsskorna hjälper oss att hålla balansen på makadamen. Elen är avstängd där Henrik, Robin och de andra jobbar och kanske är det Billy Gardell som stängt av strömmen. Han är elsäkerhetsledare och den som har kontakt med eldriftcentralen.

–Inget jobb får påbörjas innan jag ger mitt godkännande, säger Billy.

Natten går mot sitt slut för oss och nattarbetsledaren Johan Höglund visar vägen tillbaka till ingången i berget. Han har bilen parkerad utanför.

Inne i tunneln fortsätter Billy, Henrik och de andra en dryg timme till. Vid 5-tiden drar trafiken igång och innan dess måste de vara klara med nattens pensum och hinna städa undan efter sig.

– Det är inte meningen att människan ska arbeta på natten, tror Johan Höglund. Jag gillar det inte, men det är en njutning att köra genom stans tomma gator. Det är riktigt fint.

 

Karin Lindgren Strömbäck
redaktionen@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Stort varsel på stockholmspendeln

Stort varsel på stockholmspendeln

Idag har 90 städare på pendeltågen i Stockholm varslats om uppsägning. Deras arbetsgivare Sol Reneriet blev ”fetlurade” av MTR, säger en anställd. Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

Arriva fortsätter köra Pågatågen

Idag blev det klart att Arriva fortsätter köra Pågatågen för Skånetrafikens räkning. Politikerna i Region Skåne har också beslutat att Arriva ska sköta hela affären, det vill säga även underhåll av stationer och ersättningstrafik. Läs mer

Kongress 2017

Allt om kongressen

Läs mer

Slipp stressen på semestern

Slipp stressen på semestern

På ISS Transport i Malmö har de anställda lite olika planer inför semestern. Några planerar, andra tar dagen som den kommer. Läs mer

Krav växlade mellan Seko och Arbetsgivarverket

Idag har parterna på staten växlat yrkanden med varandra. Seko kräver löneökningar enligt LO-samordningen med låglönesatsning samt tryggare anställningar och bättre arbetsmiljö. Läs mer

Långa dagar i bilen – utan riktig lön

Långa dagar i bilen – utan riktig lön

De berättar om långa dagar i bilen. Om jobbiga körningar när sömnen tränger sig på, och så det värsta – att vara borta från familjen långt in på kvällen, var och varannan dag. Läs mer

”Vi får kämpa hela tiden”

”Vi får kämpa hela tiden”

Läs mer

Janne Rudén tackar för sig

Janne Rudén tackar för sig

Efter 15 år som förbundsordförande har Janne Rudén gått i pension. Här berättar han om framgångar och bakslag och om fördelen med att Frölunda förlorar i ishockey. Läs mer

Seko är sina medlemmar

Seko är sina medlemmar

En ny förbundsledning ska nu göra Seko till ett öppet och lyssnande förbund dit nya söker sig och gamla stannar kvar. Läs mer

Nej till begränsningar i konflikträtten

Uppenbarligen blir det ett ingrepp i förhandlingarna till fördel för en arbetsgivare som agerar antifackligt, skriver Seko Stockholms styrelse apropå regeringens kommande utredning av konflikträtten. Läs mer

Vill Jernhusen ha fler försenade tåg?

Kanske är det som författaren Jesper Meijling hävdar att fastighetsbolaget Jernhusen och dess stationshus bäst Läs mer

Seko stämmer Leif–Ivan Karlsson

Seko stämmer Leif-Ivan Karlsson på 1,4 miljoner kronor i obetalda löner efter Birger Jarl-konkursen. Läs mer

Minst och bäst – på Boxholmsdepån gick övergången utan problem

Minst och bäst – på Boxholmsdepån gick övergången utan problem

När Alstom tog över Boxholmsdepån 2014 var det Jörgen Liebgotts tredje arbetsgivare på sex år. Alla övergångar har varit okej, men det senaste bytet gick riktigt bra, säger han. Läs mer

Dödsolycka på Malmbanan

Under gårdagen omkom en 21-årig man från Jokkmokk när han blev påkörd bakifrån av ett tåg strax söder om Abisko. Läs mer

Avtal klart på KFS energi

Seko och de kommunala energibolagen i KFS har tecknat ett nytt treårigt avtal. Avtalet ger löneökningar enligt det så kallade märket på 6,5 procent och innehåller en låglönesatsning. Läs mer

Åsbro kursgård döms för arbetsmiljöbrott

En instruktör vid Åsbro kursgård döms till 60 dagsböter för arbetsmiljöbrott genom vållande till annans död. Företaget döms att betala en miljon kronor i företagsbot. Läs mer

Fortsatt många arbetsskador

Arbetsmiljön blir inte bättre för Sekos yrkesgrupper när man ser till antalet anmälda olycksfall och sjukdomar som orsakats på jobbet. Läs mer

One contact säger upp kundservicepersonal

One contact varslar drygt 20-talet anställda på kundservice i Malmö om uppsägning. Enligt Seko beror varslet på att företaget tappat sin största kund. Läs mer

Städavtalet klart

Seko och Fastighets har tecknat ett nytt städavtal med Almega. Därmed blir det ingen strejk nästa onsdag. Uppgörelsen innebär en låglönesatsning på 83 kronor, enligt de båda facken. Läs mer

Bristyrken
Svårt för många branscher att locka ungdomar

Svårt för många branscher att locka ungdomar

En ko ställer sig och tittar på Linnea Sundfors när hon åker upp i liftkorgen. Hon och Leif Bergman är i Smedsbyn utanför Örnsköldsvik för att besikta gatubelysningen. Läs mer

Branschavtal

Ett kollektivavtal som tecknats för en hel bransch. Inom Seko är spårtrafikavtalet ett branschavtal.