Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Annelie Dahlberg städar rastplatser på Öland. Foto: Kristina Wirén
Reportage

I fåk och solsken

Annelie Dahlberg kör 30 milj om dagen och städar alla rastplatser på Öland. Visst kan det kännas tungt när klockan ringer fyra på morgonen, men att se solen gå upp över alvaret ger henne kraft.

1 september 2014 12:41

Vid klockan åtta på morgonen har Annelie Dahlberg varit igång i tre timmar och städat flera rastplatser.
– Det är bra att vara ute tidigt medan alla i husvagnar och husbilar sover, för sedan blir det kö till toaletterna, säger Annelie
Dahlberg.
Hon befinner sig på Idehultet som är den första rastplatsen norrut efter Ölandsbron. Ett par har stannat för att sova där i sin lastbil under natten och tar sitt morgonkaffe under ett ståbord med tak. Annelie Dahlberg hjälper kvinnan som har en fråga om vattnet
på toaletten.
– Det är första stoppet efter bron och den här rastplatsen är välbesökt, säger Annelie Dahlberg. Platserna är viktiga för dem som kör långt. Man måste stanna och ta paus. Alla turister
är glada och trevliga. Jag får många frågor om vägbeskrivningar och ge restaurangtips.
Annelie är 52 år och började arbeta som inhoppare på helger en sommar för 15 år sedan, och blev kvar på heltid. I tolv år var hon
anställd av NCC. Sedan tre år tillbaka är hon Peab-anställd.
– Det är ett fritt arbete under ansvar. Jag vet vad jag ska göra.

För Annelie Dahlberg innebär det heltidsjobb att hålla 15 rastplatser i ordning. Hon städar toaletter och plockar skräp, lagar det som är trasigt och byter skyltar.
Dagen efter midsommar är det extra stökigt.
– Då är det massor av burkar, flaskor och grillar överallt. Jag vet knappt var jag ska börja.
På sommaren när det är högsäsong för turismen på Öland är bemanningen förstärkt med ytterligare två personer, men resten av
året är det Annelie Dahlberg som själv ansvarar för skötseln av rastplatserna.
Hon kör uppåt 30 mil på en arbetsdag längs ön. För att slippa den värsta turisttrafiken tar hon alternativa vägar.

Annelie arbetar hela sommaren utan att ta semester, eftersom hon vill att rastplatserna är fina när turisterna kommer.
– Det är ”mina” rastplatser. Jag är klar vid tvåtiden så jag har ändå hela eftermiddagen ledig när det är fint väder.
Hennes recept för att hålla platserna i ordning är att vara noggrann.
– Jag försöker hålla så rent som möjligt, och plockar fimpar och allt som ligger slängt.
Håller man det fint är det ingen som vill börja skräpa ned, men är det redan skräpigt känner  nog folk att de kan kasta lite till.
31 oktober stänger en del mindre rastplatser.
Under vintern har hon bara sex öppna rastplatser att arbeta med. Plogbilen röjer undan snö på platserna, men framför toalettdörrarna bildas snöhögar som Annelie
Dahlberg får skyffla undan.

Även om det är lugnare i trafiken på vintern kan hon i stället
få lägga tid på att köra försiktigt när det är ölandsfåk, ett snöoväder med hårda vindar.
Det händer också att hon får ta sig loss om hon kört fast med bilen i en snödriva.
– På vintern börjar jag jobba lite senare, vid åtta på morgonen, annars är det kolsvart ute.
Framåt våren är det dags att olja alla sittgrupper,
runt 100 stycken.
– På våren är folk ute så fort det är fint väder. Ibland hinner jag inte mer än doppa penseln i burken förrän det dyker upp besökare
som vill sitta och fika vid sittplatserna. Jag har inte alltid hunnit olja in alla möbler inför sommaren men jag får ta lite då och då.
Varje dag innebär i stort sett samma arbetsuppgifter.
– Det är ett evighetsjobb och man kan tycka att det aldrig tar slut, men när jag träffar folk och får positiva reaktioner är det roligt.
Under åren har hon varit med om att många dumpar sopor längs vägen, vilket innebär merarbete för Annelie Dahlberg.
– När det tidigare fanns större sopkärl vid platserna var problemet också större. Sedan fick vi vanliga soptunnor och de var jämt
överfulla. Det var inte kul. Därefter sattes det dit papperskorgar. Det var också värre innan de öppnade återvinningsstationer. Då kunde folk ha utrensningar hemma och lämna allt möjligt på rastplatserna, som en soffa eller en tv. Det är bättre nu.

Det händer fortfarande att besökare slänger mer än bara servetter, pappersmuggar eller annat fikaskräp.
– Nu, med alla husbilar som är som rullande hem, slängs soppåsar. Jag har sagt till turister som slängt sopor och det har hänt att de blivit arga och hotfulla. En gång var det ett
yngre par som slängde flera soppåsar på en rastplats och jag sa till dem att det var förbjudet.

De blev jättesura och åkte därifrån men sedan ringde de min chef och frågade och han sa att de kunde få böter. Då vände de och
kom tillbaka, plockade med sig soppåsarna och bad om ursäkt.
Hon minns en tidig morgon när hon kom till en rastplats och upptäckte en stor hög med bananer.
– Jag funderade om jag var uppe för tidigt, hade jobbat för mycket, hallucinerade och såg fel, men någon hade faktiskt lämnat en massa bananer. Jag skulle verkligen vilja
veta varför.

Tidigare arbetade Annelie Dahlberg med andra städjobb och på fabrik men trivs bättre nu. Längs arbetsrutten ser hon både hav och Ölands stora alvar.
– Jag älskar mitt jobb. Visst är det jobbigt vissa dagar när klockan ringer vid fyra, jag är trött och har tennisarmbåge. Då är det inte kul, men det är bara att gå upp. Att jag trivs beror mycket på att jag får vara ute, jag får frisk luft, sol, regn, snö och blåst. Att se solen gå upp över alvaret ger energi. Har jag kört runt i fåken och
är genomisad är det ändå en charm att komma hem och värma sig, säger Annelie Dahlberg.

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Kvinnor avstår fackliga kurser efter sextrakasserier

Kvinnor avstår fackliga kurser efter sextrakasserier

Sexuella trakasserier är så vanligt förekommande att kvinnor avstår från att gå på fackliga kurser. Nyligen inträffade ett allvarligare fall på LO:s kursgård Runö.  Läs mer

Lokföraren som inte var sjuk

Lokföraren som inte var sjuk

Det här är berättelsen om lokföraren som inte var sjuk och arbetsgivaren som gav honom ett ultimatum: ät medicin eller få sparken! Nu är frågan på väg till Arbetsdomstolen och Lasse Holm hoppas på upprättelse. Men under tiden mår han dåligt. Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

Valle Karlsson: Inget ska sopas under mattan

-Vi förstår att vi inom Seko och fackföreningsrörelsen inte är fredade från sexuella trakasserier. Och vi tar det väldigt allvarligt. Nu måste vi gå från ord till handling. Läs mer

Chefen viktig för trivseln

Chefen viktig för trivseln

Stoppa allt skitsnack, låt ingen vara eller känna sig utesluten, glöm inte de sjukskrivna. Några tips från Seko Skåne om vägen till en trivsam arbetsplats. Läs mer

Spelet om Postnord

Spelet om Postnord

Seko posten sparkade ut de danska fackrepresentanterna ur bolagsstyrelsen. Danskarna blev sura, men enligt Seko posten var det nödvändigt för få danska och svenska staten att enas om ett kapitaltillskott till Postnord. Läs mer

När jobbet leder till döden

När jobbet leder till döden

Hittills i år har 40 personer dött på jobbet. Här är en berättelse om hur det kan gå till. Om entreprenörskedjor, bristande kontroll och olyckliga omständigheter. Läs mer

”Det vi gör har aldrig gjorts förut”

”Det vi gör har aldrig gjorts förut”

Pierre Fredriksson är verkstadsingenjör vid Uppsala universitet och gillar att arbeta i teknikens framkant. Läs mer

Med orättvisorna i fokus

Med orättvisorna i fokus

Hennes drivkraft är kampen mot orättvisor. Och det är en fajt som Gabriella Lavecchia tagit i många olika roller inom arbetarrörelsen. Sedan i våras som vice förbundsordförande för Seko. Läs mer

För dyrt med god arbetsmiljö

För dyrt med god arbetsmiljö

Kedjan med entreprenörer hade fem länkar, med Trafikverket överst. Men den sista länken brast och en provanställd 22-åring omkom i en olycka. Kanske hade den undvikits om facket fått spela sin roll. Läs mer

Inga arbetare på riksdagslistan

Inte ett fackligt namn på valbar plats när socialdemokraterna i Norrbotten sätter ihop sin riksdagslista. Det är helt enkelt inte acceptabelt tycker LO-distriktet i Norra Sverige. Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

6F utreder ny lönemodell

Förbunden inom 6 F har länge varit kritiska till den svenska lönebildningsmodellen. Nu tillsätter förbunden en gemensam utredning som ska försöka hitta en bättre modell. Läs mer

Kvinnligt nätverk viktigt forum att prata ut om jobbet

Kvinnligt nätverk viktigt forum att prata ut om jobbet

– Titta så små byxorna är, säger tunneltvättare Madelene Berglund och lyfter upp en arbetsbyxa från bordet där ett av de större klädföretagen placerat sitt utbud. Läs mer

Rödgrönt löfte om skärgårdstrafik i egen regi

Vid en facklig hearing i landstingshuset i Stockholm lovade de rödgröna att ta tillbaka bland annat delar av skärgårdstrafiken i egen regi om de kommer till makten. För personalens och resenärernas skull, men också för att få en möjlighet att jämföra olika driftsformer. Läs mer

Avtal klart för skärgårdstrafik

Seko och Almega har kommit överens om ett nytt treårigt avtal för de anställda i skärgårdstrafiken. Därmed dras strejkvarslet tillbaka. Läs mer

Väg- och ban öppnar för ny yrkesutbildning

Väg- och ban öppnar för ny yrkesutbildning

Även väg- och banbranschen har nu ett avtal om yrkesintroduktionsanställning, YA. Unga, nyanlända och långtidsarbetslösa kan lära sig ett yrke och samtidigt få lön, arbetsgivaren står för handledning men slipper betala arbetsgivaravgift. Läs mer

Tågvärdar testar kroppskameror

Under tre månader framåt ska ett antal tågvärdar på Pågatågen bära kroppskameror. Tanken är att det ska öka tryggheten ombord på tågen. En utvärdering får avgöra om alla ska bära kameror. Läs mer

Arbetsmiljöverket kritiserar Strukton

Arbetsmiljöverket kritiserar Strukton

Efter en inspektion på Strukton rail riktar Arbetsmiljöverket kritik mot företagets arbetsmiljöarbetet. Bolaget har två månader på sig att svara hur man ska åtgärda bristerna. Läs mer

Försäkringar
Fackets försäkring hjälpte Tomas efter stroken

Fackets försäkring hjälpte Tomas efter stroken

Paketchauffören Tomas Dahl fick en stroke för tre år sedan. Genom Sekos sjukförsäkring fick han 50 000 kronor – pengar som var välkomna när han blev sjukskriven på heltid i tre månader. Läs mer

Löneglidning

Löneökningar som ligger utöver de pengar man kommit överens om i de centrala kollektivavtalen. Förekommer ibland efter lokala löneförhandlingar och gäller för ett enskilt företag eller enskild arbetsplats.