I går och i dag har spårtrafikbranschen avtalskonferens på Sekos kursgård Lastberget, norr om Stockholm. Målet är att peka ut viktiga frågor att driva i avtalsrörelsen, vid sidan av de krav som LO-samordningen redan lagt fast, 2,8 procent och 672 kronor för de som tjänar under 24 000 kronor.

Loss of license var en av de viktigaste avtalsfrågorna även i förra årets avtalsrörelse. Då kom parterna överens om att utreda vad en försäkring för de som inte kan arbeta kvar i säkerhetstjänst skulle kosta. Den arbetsgrupp som tillsattes 2016 har hittills fått fram att 10-12 personer blir av med sin licens varje år. En försäkring för dessa skulle kosta 8-9 miljoner kronor. Arbetsgruppen är dock inte klar med sitt arbete ännu.

Conny Roos är lokförare på Hector Rail och han hoppas att det blir en lösning i årets avtalsrörelse.

-Det är absolut den viktigaste frågan för oss. Jag har kolleger som drabbats av diabetes och andra sjukdomar och det vore bra att veta att det finns en trygg lösning, säger han.

I övrigt diskuterade avtalskonferensen allt från höjda pensionsavsättningar, till extra låglönesatsningar och höjda ob-tillägg. Flera pekade på behovet av återhämtning och vila i jobbet och hade förslag om att ställa arbetsmiljökrav i avtalsrörelsen.

I mitten av mars får vi veta vilka krav som Seko till sist lämnar till Almega.