Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

För dig som arbetar med service och kommunikation
Tema: Avtal 2017
Spårbranschen har avtalskonferens på Sekos kursgård Lastberget. Loss of license är en av de viktigaste frågorna.
Nyhet

Hyvling viktigt när spårtrafiken spikar avtalskrav

När spårtrafikens förtroendevalda träffas för att diskutera avtalskrav 2017 är alla överens om att det är mycket viktigt att lösa frågan om ”loss of license”. Liksom att hitta ett sätt att göra det svårare för arbetsgivarna att hyvla, det vill säga att omvandla heltider till deltider.

21 februari 2017 11:22

I går och i dag har spårtrafikbranschen avtalskonferens på Sekos kursgård Lastberget, norr om Stockholm. Målet är att peka ut viktiga frågor att driva i avtalsrörelsen, vid sidan av de krav som LO-samordningen redan lagt fast, 2,8 procent och 672 kronor för de som tjänar under 24 000 kronor.

Loss of license var en av de viktigaste avtalsfrågorna även i förra årets avtalsrörelse. Då kom parterna överens om att utreda vad en försäkring för de som inte kan arbeta kvar i säkerhetstjänst skulle kosta. Den arbetsgrupp som tillsattes 2016 har hittills fått fram att 10-12 personer blir av med sin licens varje år. En försäkring för dessa skulle kosta 8-9 miljoner kronor. Arbetsgruppen är dock inte klar med sitt arbete ännu.

Conny Roos är lokförare på Hector Rail och han hoppas att det blir en lösning i årets avtalsrörelse.

-Det är absolut den viktigaste frågan för oss. Jag har kolleger som drabbats av diabetes och andra sjukdomar och det vore bra att veta att det finns en trygg lösning, säger han.

I övrigt diskuterade avtalskonferensen allt från höjda pensionsavsättningar, till extra låglönesatsningar och höjda ob-tillägg. Flera pekade på behovet av återhämtning och vila i jobbet och hade förslag om att ställa arbetsmiljökrav i avtalsrörelsen.

I mitten av mars får vi veta vilka krav som Seko till sist lämnar till Almega.

Karin Lindgren Strömbäck, reporter
karin.lindgrenstromback@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Fota ditt jobb

Fota ditt jobb

Visa upp din arbetsplats, delta i Sekotidningens fototävling ”Mitt jobb”. Enda kravet är att bilden på något sätt ska ha anknytning till jobbet och gärna till dina arbetskamrater. Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

Varnar för smutsigare pendeltåg

Varnar för smutsigare pendeltåg

Hur skitigt blir det på Stockholms pendeltåg och stationer om hälften av städarna sägs upp? Ingen skillnad, enligt arbetsgivaren. Det tror inte städarna. Läs mer

Kongress 2017

Allt om kongressen

Läs mer

Slipp stressen på semestern

Slipp stressen på semestern

På ISS Transport i Malmö har de anställda lite olika planer inför semestern. Några planerar, andra tar dagen som den kommer. Läs mer

Stort varsel på stockholmspendeln

Stort varsel på stockholmspendeln

Idag har 90 städare på pendeltågen i Stockholm varslats om uppsägning. Deras arbetsgivare Sol Reneriet blev ”fetlurade” av MTR, säger en anställd. Läs mer

Långa dagar i bilen – utan riktig lön

Långa dagar i bilen – utan riktig lön

De berättar om långa dagar i bilen. Om jobbiga körningar när sömnen tränger sig på, och så det värsta – att vara borta från familjen långt in på kvällen, var och varannan dag. Läs mer

”Vi får kämpa hela tiden”

”Vi får kämpa hela tiden”

Läs mer

Janne Rudén tackar för sig

Janne Rudén tackar för sig

Efter 15 år som förbundsordförande har Janne Rudén gått i pension. Här berättar han om framgångar och bakslag och om fördelen med att Frölunda förlorar i ishockey. Läs mer

Seko är sina medlemmar

Seko är sina medlemmar

En ny förbundsledning ska nu göra Seko till ett öppet och lyssnande förbund dit nya söker sig och gamla stannar kvar. Läs mer

Nej till begränsningar i konflikträtten

Uppenbarligen blir det ett ingrepp i förhandlingarna till fördel för en arbetsgivare som agerar antifackligt, skriver Seko Stockholms styrelse apropå regeringens kommande utredning av konflikträtten. Läs mer

Vill Jernhusen ha fler försenade tåg?

Kanske är det som författaren Jesper Meijling hävdar att fastighetsbolaget Jernhusen och dess stationshus bäst Läs mer

Arriva fortsätter köra Pågatågen

Idag blev det klart att Arriva fortsätter köra Pågatågen för Skånetrafikens räkning. Politikerna i Region Skåne har också beslutat att Arriva ska sköta hela affären, det vill säga även underhåll av stationer och ersättningstrafik. Läs mer

Minst och bäst – på Boxholmsdepån gick övergången utan problem

Minst och bäst – på Boxholmsdepån gick övergången utan problem

När Alstom tog över Boxholmsdepån 2014 var det Jörgen Liebgotts tredje arbetsgivare på sex år. Alla övergångar har varit okej, men det senaste bytet gick riktigt bra, säger han. Läs mer

Krav växlade mellan Seko och Arbetsgivarverket

Idag har parterna på staten växlat yrkanden med varandra. Seko kräver löneökningar enligt LO-samordningen med låglönesatsning samt tryggare anställningar och bättre arbetsmiljö. Läs mer

Seko stämmer Leif–Ivan Karlsson

Seko stämmer Leif-Ivan Karlsson på 1,4 miljoner kronor i obetalda löner efter Birger Jarl-konkursen. Läs mer

Dödsolycka på Malmbanan

Under gårdagen omkom en 21-årig man från Jokkmokk när han blev påkörd bakifrån av ett tåg strax söder om Abisko. Läs mer

Avtal klart på KFS energi

Seko och de kommunala energibolagen i KFS har tecknat ett nytt treårigt avtal. Avtalet ger löneökningar enligt det så kallade märket på 6,5 procent och innehåller en låglönesatsning. Läs mer

Åsbro kursgård döms för arbetsmiljöbrott

En instruktör vid Åsbro kursgård döms till 60 dagsböter för arbetsmiljöbrott genom vållande till annans död. Företaget döms att betala en miljon kronor i företagsbot. Läs mer

Fortsatt många arbetsskador

Arbetsmiljön blir inte bättre för Sekos yrkesgrupper när man ser till antalet anmälda olycksfall och sjukdomar som orsakats på jobbet. Läs mer

Bristyrken
Svårt för många branscher att locka ungdomar

Svårt för många branscher att locka ungdomar

En ko ställer sig och tittar på Linnea Sundfors när hon åker upp i liftkorgen. Hon och Leif Bergman är i Smedsbyn utanför Örnsköldsvik för att besikta gatubelysningen. Läs mer

Reallönesänkning

Hur köpkraften förändras under tiden. En reallönesänkning gör att man kan köpa färre varor och tjänster än tidigare.