Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

För dig som arbetar med service och kommunikation
Krönika

Hur vill vi leva

Vare sig himmel eller helvete, men ett litet steg mot ett bättre liv. Det är dags att införa 35 timmars arbetsvecka, skriver Daniel Suhonen.

7 januari 2016 10:31

Det var inför valet 2010. Jag hade snackat politik med unga fackliga metallare 20–30 år gamla. Mestadels killar och diskussionen hade pendlat kring arbetarrörelsens historia, välfärd, skattesänkningar och värderingar.

Någon hade sagt grejer som SD:are skulle nickat instämmande till, men jag hade mött upp, tagit i det där och vridit och vänt på argumenten.

Till slut hade det kokat ner till en fråga om trygghet. Att man ville att en själv och ens ungar skulle få en bra framtid. Var det hotat, bubblade det upp saker.

Men det som påverkade mig djupt var en annan värdediskussion. Jag frågade helt enkelt vilka som ville ha tusen kronor mer i månadslön. Alla räckte upp handen.

Man ville ha den tryggheten en tusenlapp innebar, sa en kille. Men så frågade jag att om de visste att de skulle ha jobb, att de skulle ha en bostad, att deras ungar i framtiden fick en bra skola och trygghet – skulle de då helst vilja ha pengar eller kortare arbetstid – exempelvis en extra semestervecka?

Alla började räcka upp händerna. Och berätta om vad de skulle göra om de fick mer tid. En skulle vara med sin dotter. En ville åka till Köpenhamn med hojen. En tredje skulle lära sig dansa.

Samtalet hade så mycket som vår tids politiska samtal saknar. Optimism, en vision, handfasta drömmar om förbättringar.

När frågan ställdes så: Om vi kan garantera grundläggande trygghet – vill du då ha mer pengar eller mer fritid? Då svarade alla fritid.

Den erfarenheten tog jag med mig i Katalys arbete med dess senaste rapport som handlar om hur man kan införa 35 timmars normalarbetsvecka.

Vi blir över tid allt rikare. Den politiska frågan är hur medborgarna vill använda och fördela detta ökande välstånd. Mellan år 1870 och 2014 halverades den genomsnittliga arbetstiden per person i Sverige och resten av den rika världen från cirka 3 500 arbetstimmar per år till 1 600 timmar.

BNP per capita ökade under samma tidsperiod med cirka 1 500 procent i fasta priser. Historiskt har vårt ökade välstånd gett oss både fritid och materiellt välstånd, men de senaste åren har arbetstidsförkortningen stannat av.

Den lagstadgade normalarbetstiden om 40 timmar som heltidsnorm har varit oförändrad sedan 1973.

Diskussioner om kortare arbetstid rör alltid upp starka känslor. Många kritiker tror att det skulle innebära ruin för samhället om vi kortade arbetstiden. En del anhängare tror tvärtom att kortare arbetstid helt skulle lösa svåra samhällsproblem och medföra lägre arbetslöshet, bättre klimat, ökad jämställdhet.

Katalys rapport visar att ingen av dessa beskrivningar är korrekt. Men rätt genomförd är en kortad arbetstid till 35-timmarsvecka en välfärds- och jämställdhetsreform.

Men i grunden handlar det om värderingar. Hur vill vi leva våra liv? Vad värderar vi i livet, och hur vill löntagarna ta ut sin del av den växande produktiviteten?

Ett sådant litet steg mot ett bättre liv för många borde vara en attraktiv reform, inte minst i 2018 års valrörelse.

Mats Andersson, chefredaktör
mats.andersson@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Arriva fortsätter köra Pågatågen

Idag blev det klart att Arriva fortsätter köra Pågatågen för Skånetrafikens räkning. Politikerna i Region Skåne har också beslutat att Arriva ska sköta hela affären, det vill säga även underhåll av stationer och ersättningstrafik. Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

Krav växlade mellan Seko och Arbetsgivarverket

Idag har parterna på staten växlat yrkanden med varandra. Seko kräver löneökningar enligt LO-samordningen med låglönesatsning samt tryggare anställningar och bättre arbetsmiljö. Läs mer

Kongress 2017

Allt om kongressen

Läs mer

Slipp stressen på semestern

Slipp stressen på semestern

På ISS Transport i Malmö har de anställda lite olika planer inför semestern. Några planerar, andra tar dagen som den kommer. Läs mer

Seko stämmer Leif–Ivan Karlsson

Seko stämmer Leif-Ivan Karlsson på 1,4 miljoner kronor i obetalda löner efter Birger Jarl-konkursen. Läs mer

Långa dagar i bilen – utan riktig lön

Långa dagar i bilen – utan riktig lön

De berättar om långa dagar i bilen. Om jobbiga körningar när sömnen tränger sig på, och så det värsta – att vara borta från familjen långt in på kvällen, var och varannan dag. Läs mer

”Vi får kämpa hela tiden”

”Vi får kämpa hela tiden”

Läs mer

Janne Rudén tackar för sig

Janne Rudén tackar för sig

Efter 15 år som förbundsordförande har Janne Rudén gått i pension. Här berättar han om framgångar och bakslag och om fördelen med att Frölunda förlorar i ishockey. Läs mer

Seko är sina medlemmar

Seko är sina medlemmar

En ny förbundsledning ska nu göra Seko till ett öppet och lyssnande förbund dit nya söker sig och gamla stannar kvar. Läs mer

Nej till begränsningar i konflikträtten

Uppenbarligen blir det ett ingrepp i förhandlingarna till fördel för en arbetsgivare som agerar antifackligt, skriver Seko Stockholms styrelse apropå regeringens kommande utredning av konflikträtten. Läs mer

Vill Jernhusen ha fler försenade tåg?

Kanske är det som författaren Jesper Meijling hävdar att fastighetsbolaget Jernhusen och dess stationshus bäst Läs mer

Dödsolycka på Malmbanan

Under gårdagen omkom en 21-årig man från Jokkmokk när han blev påkörd bakifrån av ett tåg strax söder om Abisko. Läs mer

Minst och bäst – på Boxholmsdepån gick övergången utan problem

Minst och bäst – på Boxholmsdepån gick övergången utan problem

När Alstom tog över Boxholmsdepån 2014 var det Jörgen Liebgotts tredje arbetsgivare på sex år. Alla övergångar har varit okej, men det senaste bytet gick riktigt bra, säger han. Läs mer

Avtal klart på KFS energi

Seko och de kommunala energibolagen i KFS har tecknat ett nytt treårigt avtal. Avtalet ger löneökningar enligt det så kallade märket på 6,5 procent och innehåller en låglönesatsning. Läs mer

Åsbro kursgård döms för arbetsmiljöbrott

En instruktör vid Åsbro kursgård döms till 60 dagsböter för arbetsmiljöbrott genom vållande till annans död. Företaget döms att betala en miljon kronor i företagsbot. Läs mer

Fortsatt många arbetsskador

Arbetsmiljön blir inte bättre för Sekos yrkesgrupper när man ser till antalet anmälda olycksfall och sjukdomar som orsakats på jobbet. Läs mer

One contact säger upp kundservicepersonal

One contact varslar drygt 20-talet anställda på kundservice i Malmö om uppsägning. Enligt Seko beror varslet på att företaget tappat sin största kund. Läs mer

Städavtalet klart

Seko och Fastighets har tecknat ett nytt städavtal med Almega. Därmed blir det ingen strejk nästa onsdag. Uppgörelsen innebär en låglönesatsning på 83 kronor, enligt de båda facken. Läs mer

Nöjda parter på ME-avtalet

Båda parter är nöjda med det nya maskinföraravtalet som Seko och ME slöt i går. Utökad arbetstidsförkortning byttes mot längre ramtid för ordinarie arbetstid. Dessutom innehåller avtalet nya skrivningar för in- och uthyrning. Läs mer

Bristyrken
Svårt för många branscher att locka ungdomar

Svårt för många branscher att locka ungdomar

En ko ställer sig och tittar på Linnea Sundfors när hon åker upp i liftkorgen. Hon och Leif Bergman är i Smedsbyn utanför Örnsköldsvik för att besikta gatubelysningen. Läs mer

Central förhandling

En förhandling som förs mellan centrala arbetstagar- och arbetsgivarorganisationer. Till exempel mellan Seko och Almega. Se Sekos motparter.