Vad anser Seko, skyddsombud, om fyra flöden i köld?

Är detta en riktigt fin arbets- miljö med tanke på den längre utdelningstid i och med fyra flöden?

Istället för att vara på ett varmt kontor skall vi sitta i svinkalla bilar som knappt går. Värmen i utdelningsbilarna är under all kritik. Vid temperatur på minus 28 grader kommer det endast fisljummen värme ur fläkt- systemet.

Att Postnord har en miljöpolicy är bara ord på papper.

Ökad bränsleförbrukning på grund av längre tid ute i bilarna, är den kostnaden medräknad i fyra flöden?

Sedan att miljön får mer stryk av Postnords ”smarta idé”, vem bryr sig?

Sedan är man tvungen att ha bilen på tomgång eftersom man inte kan lita på att bilen startar om man tar sin fikarast ute på turen.

Med fyra flöden är det hopplöst att få en vettig tid för fika, inte ovanligt med fika vid halv- fyra fyra. Sen skall man hem och käka middag vid fem.

Sedan har detta medfört att en del stressar så helvetiskt och hoppar över lunchen för att de inte hinner med. Flödesledare/ lagledare och UC tycker att dessa personer är bland de bästa på kontoret, och detta syns förmodligen i lönekuvertet.

Vi övriga som tar vår fastställda lunch på 30 min anses vara ”jobbiga”. Förmodligen ser det ut så här på flera kontor.

Krafttag från Seko angående fyra flöden är önskvärt. Har vi inga nöjda kunder, har vi inget jobb att utföra.

Att dela ut post klockan 19.30, är det det Postnord kallar service.