Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Insändare

Hopplös arbetsmiljö med fyra flöden

23 februari 2016 13:45

Vad anser Seko, skyddsombud, om fyra flöden i köld?

Är detta en riktigt fin arbets- miljö med tanke på den längre utdelningstid i och med fyra flöden?

Istället för att vara på ett varmt kontor skall vi sitta i svinkalla bilar som knappt går. Värmen i utdelningsbilarna är under all kritik. Vid temperatur på minus 28 grader kommer det endast fisljummen värme ur fläkt- systemet.

Att Postnord har en miljöpolicy är bara ord på papper.

Ökad bränsleförbrukning på grund av längre tid ute i bilarna, är den kostnaden medräknad i fyra flöden?

Sedan att miljön får mer stryk av Postnords ”smarta idé”, vem bryr sig?

Sedan är man tvungen att ha bilen på tomgång eftersom man inte kan lita på att bilen startar om man tar sin fikarast ute på turen.

Med fyra flöden är det hopplöst att få en vettig tid för fika, inte ovanligt med fika vid halv- fyra fyra. Sen skall man hem och käka middag vid fem.

Sedan har detta medfört att en del stressar så helvetiskt och hoppar över lunchen för att de inte hinner med. Flödesledare/ lagledare och UC tycker att dessa personer är bland de bästa på kontoret, och detta syns förmodligen i lönekuvertet.

Vi övriga som tar vår fastställda lunch på 30 min anses vara ”jobbiga”. Förmodligen ser det ut så här på flera kontor.

Krafttag från Seko angående fyra flöden är önskvärt. Har vi inga nöjda kunder, har vi inget jobb att utföra.

Att dela ut post klockan 19.30, är det det Postnord kallar service.

Undrande undrar om undrens tid är förbi
redaktionen@sekotidningen.se

Dela det här

2 kommentarer

  1. Erika Ahlqvist, chef distribution Postnord

    Just nu pågår stora förändringar inom Postnord, i både infrastruktur och arbetssätt. När svenskarna skickar fler paket och färre brev måste vi anpassa vårt sätt att arbeta.
    Det innebär att vi hela tiden måste se över hanteringen av brev och paket, från det att de lämnas in till oss, via våra terminaler, till brevbärarkontoren och vidare ut till företag och hushåll.
    För att kunna utvecklas och fortsätta ge bra och relevant service till hela Sverige måste Postnord, liksom alla företag, ha större intäkter än kostnader. En organisation som inte har resurser att följa med när omvärlden förändras riskerar att tappa i förtroende.
    De förändringar vi gör nu är bland de mest genomgripande i Postnords och Postens historia. Som vid alla stora förändringar kan det finnas rutiner och processer som inte fungerar till hundra procent redan första dagen, eller ens andra.
    Det kan leda till frustration och ibland stress hos alla som är delaktiga i förändringen. Det är tråkigt när det händer och Postnord som arbetsgivare har ett stort ansvar för sina medarbetare.
    Koncept utdelning (KU) och de fyra flödena skapar möjligheter för stora delar av verksamheten, men det har hela tiden varit känt att KU inte är optimalt överallt.
    De synpunkter som kommer in kommer att ligga till grund för justeringar.

  2. "Fd Postiljon"

    Jag har jobbat nästan 45 år i Posten (PostNord) men slutade förra året. Har väl aldrig varit med om ett system som fungerar så dåligt som fyra flöden.
    Där jag jobbade fick vi vår post från Hallsberg och under den tiden  (ca 1,5 år) så var det cirka 20 brev som låg fel i de finställda posten varje dag !  
    Det var allt från sjukhus till vanliga räkningar. Det hade hamnat fel gator i det finställda posten fast de breven hade rätt postnummer – dag ut å dag in samma elände! 

    Du skriver att det inte kan bli bra ens på första eller andra dagen efter nya rutiner. Du , jag tror att de som jobbar på posten förstår det. När det gått 1,5 år utan det blivit bättre vad ska du säga om det?
    Koncept utdelning borde heta koncept feldelning!

    En annan sak som inte är så bra heller, är att eftersändningar ligger kvar upp mot en vecka mellan varven. Undrar vad kunderna skulle säga om de visste om det, de har ju betalat en summa för att få det gjort eller hur? 
    Sen det här att plocka på flera ställen i bilen är ju inte heller så bra. Har man långa lådställ 15-25 st i varje tar det 4-5 ggr så lång tid mot att plocka in den finställda i den vanliga posten från början.
    Jag förlorade ca 45 min varje dag i körning, det är nettominuter efter jag dragit bort den tiden det skulle tagit att plockat upp den finställda.  

    Nu senast hörde jag att hubben i Karlskoga som förser Degerfors med post har slutat med det. Gissa varför?  Det funkar inte, de har gått tillbaks till det gamla igen.
    Till sist tycker jag ni chefer måste kunna erkänna att detta spektakel är en dundermiss! 

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Kvinnor avstår fackliga kurser efter sextrakasserier

Kvinnor avstår fackliga kurser efter sextrakasserier

Sexuella trakasserier är så vanligt förekommande att kvinnor avstår från att gå på fackliga kurser. Nyligen inträffade ett allvarligare fall på LO:s kursgård Runö.  Läs mer

Lokföraren som inte var sjuk

Lokföraren som inte var sjuk

Det här är berättelsen om lokföraren som inte var sjuk och arbetsgivaren som gav honom ett ultimatum: ät medicin eller få sparken! Nu är frågan på väg till Arbetsdomstolen och Lasse Holm hoppas på upprättelse. Men under tiden mår han dåligt. Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

Valle Karlsson: Inget ska sopas under mattan

-Vi förstår att vi inom Seko och fackföreningsrörelsen inte är fredade från sexuella trakasserier. Och vi tar det väldigt allvarligt. Nu måste vi gå från ord till handling. Läs mer

Chefen viktig för trivseln

Chefen viktig för trivseln

Stoppa allt skitsnack, låt ingen vara eller känna sig utesluten, glöm inte de sjukskrivna. Några tips från Seko Skåne om vägen till en trivsam arbetsplats. Läs mer

Spelet om Postnord

Spelet om Postnord

Seko posten sparkade ut de danska fackrepresentanterna ur bolagsstyrelsen. Danskarna blev sura, men enligt Seko posten var det nödvändigt för få danska och svenska staten att enas om ett kapitaltillskott till Postnord. Läs mer

När jobbet leder till döden

När jobbet leder till döden

Hittills i år har 40 personer dött på jobbet. Här är en berättelse om hur det kan gå till. Om entreprenörskedjor, bristande kontroll och olyckliga omständigheter. Läs mer

”Det vi gör har aldrig gjorts förut”

”Det vi gör har aldrig gjorts förut”

Pierre Fredriksson är verkstadsingenjör vid Uppsala universitet och gillar att arbeta i teknikens framkant. Läs mer

Med orättvisorna i fokus

Med orättvisorna i fokus

Hennes drivkraft är kampen mot orättvisor. Och det är en fajt som Gabriella Lavecchia tagit i många olika roller inom arbetarrörelsen. Sedan i våras som vice förbundsordförande för Seko. Läs mer

För dyrt med god arbetsmiljö

För dyrt med god arbetsmiljö

Kedjan med entreprenörer hade fem länkar, med Trafikverket överst. Men den sista länken brast och en provanställd 22-åring omkom i en olycka. Kanske hade den undvikits om facket fått spela sin roll. Läs mer

Inga arbetare på riksdagslistan

Inte ett fackligt namn på valbar plats när socialdemokraterna i Norrbotten sätter ihop sin riksdagslista. Det är helt enkelt inte acceptabelt tycker LO-distriktet i Norra Sverige. Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

6F utreder ny lönemodell

Förbunden inom 6 F har länge varit kritiska till den svenska lönebildningsmodellen. Nu tillsätter förbunden en gemensam utredning som ska försöka hitta en bättre modell. Läs mer

Kvinnligt nätverk viktigt forum att prata ut om jobbet

Kvinnligt nätverk viktigt forum att prata ut om jobbet

– Titta så små byxorna är, säger tunneltvättare Madelene Berglund och lyfter upp en arbetsbyxa från bordet där ett av de större klädföretagen placerat sitt utbud. Läs mer

Rödgrönt löfte om skärgårdstrafik i egen regi

Vid en facklig hearing i landstingshuset i Stockholm lovade de rödgröna att ta tillbaka bland annat delar av skärgårdstrafiken i egen regi om de kommer till makten. För personalens och resenärernas skull, men också för att få en möjlighet att jämföra olika driftsformer. Läs mer

Avtal klart för skärgårdstrafik

Seko och Almega har kommit överens om ett nytt treårigt avtal för de anställda i skärgårdstrafiken. Därmed dras strejkvarslet tillbaka. Läs mer

Väg- och ban öppnar för ny yrkesutbildning

Väg- och ban öppnar för ny yrkesutbildning

Även väg- och banbranschen har nu ett avtal om yrkesintroduktionsanställning, YA. Unga, nyanlända och långtidsarbetslösa kan lära sig ett yrke och samtidigt få lön, arbetsgivaren står för handledning men slipper betala arbetsgivaravgift. Läs mer

Tågvärdar testar kroppskameror

Under tre månader framåt ska ett antal tågvärdar på Pågatågen bära kroppskameror. Tanken är att det ska öka tryggheten ombord på tågen. En utvärdering får avgöra om alla ska bära kameror. Läs mer

Arbetsmiljöverket kritiserar Strukton

Arbetsmiljöverket kritiserar Strukton

Efter en inspektion på Strukton rail riktar Arbetsmiljöverket kritik mot företagets arbetsmiljöarbetet. Bolaget har två månader på sig att svara hur man ska åtgärda bristerna. Läs mer

Försäkringar
Fackets försäkring hjälpte Tomas efter stroken

Fackets försäkring hjälpte Tomas efter stroken

Paketchauffören Tomas Dahl fick en stroke för tre år sedan. Genom Sekos sjukförsäkring fick han 50 000 kronor – pengar som var välkomna när han blev sjukskriven på heltid i tre månader. Läs mer

Sifferlöst avtal

Se Nollavtal.