Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

För dig som arbetar med service och kommunikation
Insändare

Hopplös arbetsmiljö med fyra flöden

23 februari 2016 13:45

Vad anser Seko, skyddsombud, om fyra flöden i köld?

Är detta en riktigt fin arbets- miljö med tanke på den längre utdelningstid i och med fyra flöden?

Istället för att vara på ett varmt kontor skall vi sitta i svinkalla bilar som knappt går. Värmen i utdelningsbilarna är under all kritik. Vid temperatur på minus 28 grader kommer det endast fisljummen värme ur fläkt- systemet.

Att Postnord har en miljöpolicy är bara ord på papper.

Ökad bränsleförbrukning på grund av längre tid ute i bilarna, är den kostnaden medräknad i fyra flöden?

Sedan att miljön får mer stryk av Postnords ”smarta idé”, vem bryr sig?

Sedan är man tvungen att ha bilen på tomgång eftersom man inte kan lita på att bilen startar om man tar sin fikarast ute på turen.

Med fyra flöden är det hopplöst att få en vettig tid för fika, inte ovanligt med fika vid halv- fyra fyra. Sen skall man hem och käka middag vid fem.

Sedan har detta medfört att en del stressar så helvetiskt och hoppar över lunchen för att de inte hinner med. Flödesledare/ lagledare och UC tycker att dessa personer är bland de bästa på kontoret, och detta syns förmodligen i lönekuvertet.

Vi övriga som tar vår fastställda lunch på 30 min anses vara ”jobbiga”. Förmodligen ser det ut så här på flera kontor.

Krafttag från Seko angående fyra flöden är önskvärt. Har vi inga nöjda kunder, har vi inget jobb att utföra.

Att dela ut post klockan 19.30, är det det Postnord kallar service.

Undrande undrar om undrens tid är förbi
redaktionen@sekotidningen.se

Dela det här

2 kommentarer

  1. Erika Ahlqvist, chef distribution Postnord

    Just nu pågår stora förändringar inom Postnord, i både infrastruktur och arbetssätt. När svenskarna skickar fler paket och färre brev måste vi anpassa vårt sätt att arbeta.
    Det innebär att vi hela tiden måste se över hanteringen av brev och paket, från det att de lämnas in till oss, via våra terminaler, till brevbärarkontoren och vidare ut till företag och hushåll.
    För att kunna utvecklas och fortsätta ge bra och relevant service till hela Sverige måste Postnord, liksom alla företag, ha större intäkter än kostnader. En organisation som inte har resurser att följa med när omvärlden förändras riskerar att tappa i förtroende.
    De förändringar vi gör nu är bland de mest genomgripande i Postnords och Postens historia. Som vid alla stora förändringar kan det finnas rutiner och processer som inte fungerar till hundra procent redan första dagen, eller ens andra.
    Det kan leda till frustration och ibland stress hos alla som är delaktiga i förändringen. Det är tråkigt när det händer och Postnord som arbetsgivare har ett stort ansvar för sina medarbetare.
    Koncept utdelning (KU) och de fyra flödena skapar möjligheter för stora delar av verksamheten, men det har hela tiden varit känt att KU inte är optimalt överallt.
    De synpunkter som kommer in kommer att ligga till grund för justeringar.

  2. "Fd Postiljon"

    Jag har jobbat nästan 45 år i Posten (PostNord) men slutade förra året. Har väl aldrig varit med om ett system som fungerar så dåligt som fyra flöden.
    Där jag jobbade fick vi vår post från Hallsberg och under den tiden  (ca 1,5 år) så var det cirka 20 brev som låg fel i de finställda posten varje dag !  
    Det var allt från sjukhus till vanliga räkningar. Det hade hamnat fel gator i det finställda posten fast de breven hade rätt postnummer – dag ut å dag in samma elände! 

    Du skriver att det inte kan bli bra ens på första eller andra dagen efter nya rutiner. Du , jag tror att de som jobbar på posten förstår det. När det gått 1,5 år utan det blivit bättre vad ska du säga om det?
    Koncept utdelning borde heta koncept feldelning!

    En annan sak som inte är så bra heller, är att eftersändningar ligger kvar upp mot en vecka mellan varven. Undrar vad kunderna skulle säga om de visste om det, de har ju betalat en summa för att få det gjort eller hur? 
    Sen det här att plocka på flera ställen i bilen är ju inte heller så bra. Har man långa lådställ 15-25 st i varje tar det 4-5 ggr så lång tid mot att plocka in den finställda i den vanliga posten från början.
    Jag förlorade ca 45 min varje dag i körning, det är nettominuter efter jag dragit bort den tiden det skulle tagit att plockat upp den finställda.  

    Nu senast hörde jag att hubben i Karlskoga som förser Degerfors med post har slutat med det. Gissa varför?  Det funkar inte, de har gått tillbaks till det gamla igen.
    Till sist tycker jag ni chefer måste kunna erkänna att detta spektakel är en dundermiss! 

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

650 får gå från Telia

Telia måste spara i den svenska verksamheten och bantar med cirka 650 tjänster, av dessa är ett 40-tal Sekomedlemmar. Det står klart efter gårdagens fackliga förhandlingar. Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

Besvikna pendelstädare oroar sig för framtiden

Besvikna pendelstädare oroar sig för framtiden

Det blev 28 städare som förlorar sitt arbete på pendeln i Stockholm när Solreneriet drar ner. 41 städare får sin arbetstid sänkt till 50, 40 eller 20 procent. Fyra får nytt jobb på tunnelbanan. Läs mer

Kongress 2017

Allt om kongressen

Läs mer

Slipp stressen på semestern

Slipp stressen på semestern

På ISS Transport i Malmö har de anställda lite olika planer inför semestern. Några planerar, andra tar dagen som den kommer. Läs mer

Strejk stoppar finska tåg

Lokförarna i Finland lägger ner arbetet i protest i kväll klockan 19.00 svensk tid. Sju andra transportfack är redo att stödja aktionen. Läs mer

Långa dagar i bilen – utan riktig lön

Långa dagar i bilen – utan riktig lön

De berättar om långa dagar i bilen. Om jobbiga körningar när sömnen tränger sig på, och så det värsta – att vara borta från familjen långt in på kvällen, var och varannan dag. Läs mer

”Vi får kämpa hela tiden”

”Vi får kämpa hela tiden”

Läs mer

Janne Rudén tackar för sig

Janne Rudén tackar för sig

Efter 15 år som förbundsordförande har Janne Rudén gått i pension. Här berättar han om framgångar och bakslag och om fördelen med att Frölunda förlorar i ishockey. Läs mer

Seko är sina medlemmar

Seko är sina medlemmar

En ny förbundsledning ska nu göra Seko till ett öppet och lyssnande förbund dit nya söker sig och gamla stannar kvar. Läs mer

Nej till begränsningar i konflikträtten

Uppenbarligen blir det ett ingrepp i förhandlingarna till fördel för en arbetsgivare som agerar antifackligt, skriver Seko Stockholms styrelse apropå regeringens kommande utredning av konflikträtten. Läs mer

Vill Jernhusen ha fler försenade tåg?

Kanske är det som författaren Jesper Meijling hävdar att fastighetsbolaget Jernhusen och dess stationshus bäst Läs mer

Chaufför omkom vid Postnords terminal

En chaufför har avlidit i en olycka vid Postnords terminal i Segeltorp i södra Stockholm. Olyckan inträffade för en vecka sedan och chauffören avled efter några dagar på sjukhus. Läs mer

Minst och bäst – på Boxholmsdepån gick övergången utan problem

Minst och bäst – på Boxholmsdepån gick övergången utan problem

När Alstom tog över Boxholmsdepån 2014 var det Jörgen Liebgotts tredje arbetsgivare på sex år. Alla övergångar har varit okej, men det senaste bytet gick riktigt bra, säger han. Läs mer

Konkurrens får finska fack att se rött

Konkurrens får finska fack att se rött

UPPDATERAD MED VARSEL OM POLITISK STREJK. Huvudlöst! Det säger facket om den finska regeringens förslag att utsätta passagerartrafiken på landets järnvägar för konkurrens. Läs mer

Arbetsmiljöbrott på Euromaint

Arbetsmiljöbrott på Euromaint

Euromaint Rail har accepterat att betala en företagsbot på 200 000 kronor efter en arbetsolycka på bolagets anläggning på Minuthandelsgatan i Göteborg 2015. Läs mer

DSB vill sälja Upptåget till Transdev

Danska DSB säljer DSB Uppland, Upptåget, till Transdev. Innan affären går i lås ska dock Region Uppsala godta försäljningen. Läs mer

Boden breddar lokförarutbildningen

I september börjar en ny kull lokförarelever sin utbildning i Boden. Fyra av 27 har utomsvensk bakgrund. De har rekryterats till utbildningen tack vare riktade insatser. Läs mer

Reneriets vd: Vi klarar kvaliteten med färre städare

Reneriets vd Tina Wessman Hellstadius säger till Sekotidningen att hon är övertygad om att företaget klarar kvaliteten på städningen på Stockholms pendeltåg med färre anställda. Läs mer

Mellan 15 och 25 pendelstädare sägs upp

I början av juli varslades 90 pendeltågsstädare på Reneriet i Stockholm om uppsägning. Efter förhandlingar med facket är det klart att upp emot 25 heltidstjänster försvinner och 40 tidigare heltidsjobb omvandlas till deltid. Läs mer

Bristyrken
Svårt för många branscher att locka ungdomar

Svårt för många branscher att locka ungdomar

En ko ställer sig och tittar på Linnea Sundfors när hon åker upp i liftkorgen. Hon och Leif Bergman är i Smedsbyn utanför Örnsköldsvik för att besikta gatubelysningen. Läs mer

Generell löneökning

En löneökning som utgår till alla som omfattas av ett kollektivavtal