Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Insändare

Hopplös arbetsmiljö med fyra flöden

23 februari 2016 13:45

Vad anser Seko, skyddsombud, om fyra flöden i köld?

Är detta en riktigt fin arbets- miljö med tanke på den längre utdelningstid i och med fyra flöden?

Istället för att vara på ett varmt kontor skall vi sitta i svinkalla bilar som knappt går. Värmen i utdelningsbilarna är under all kritik. Vid temperatur på minus 28 grader kommer det endast fisljummen värme ur fläkt- systemet.

Att Postnord har en miljöpolicy är bara ord på papper.

Ökad bränsleförbrukning på grund av längre tid ute i bilarna, är den kostnaden medräknad i fyra flöden?

Sedan att miljön får mer stryk av Postnords ”smarta idé”, vem bryr sig?

Sedan är man tvungen att ha bilen på tomgång eftersom man inte kan lita på att bilen startar om man tar sin fikarast ute på turen.

Med fyra flöden är det hopplöst att få en vettig tid för fika, inte ovanligt med fika vid halv- fyra fyra. Sen skall man hem och käka middag vid fem.

Sedan har detta medfört att en del stressar så helvetiskt och hoppar över lunchen för att de inte hinner med. Flödesledare/ lagledare och UC tycker att dessa personer är bland de bästa på kontoret, och detta syns förmodligen i lönekuvertet.

Vi övriga som tar vår fastställda lunch på 30 min anses vara ”jobbiga”. Förmodligen ser det ut så här på flera kontor.

Krafttag från Seko angående fyra flöden är önskvärt. Har vi inga nöjda kunder, har vi inget jobb att utföra.

Att dela ut post klockan 19.30, är det det Postnord kallar service.

Undrande undrar om undrens tid är förbi
redaktionen@sekotidningen.se

Dela det här

2 kommentarer

  1. Erika Ahlqvist, chef distribution Postnord

    Just nu pågår stora förändringar inom Postnord, i både infrastruktur och arbetssätt. När svenskarna skickar fler paket och färre brev måste vi anpassa vårt sätt att arbeta.
    Det innebär att vi hela tiden måste se över hanteringen av brev och paket, från det att de lämnas in till oss, via våra terminaler, till brevbärarkontoren och vidare ut till företag och hushåll.
    För att kunna utvecklas och fortsätta ge bra och relevant service till hela Sverige måste Postnord, liksom alla företag, ha större intäkter än kostnader. En organisation som inte har resurser att följa med när omvärlden förändras riskerar att tappa i förtroende.
    De förändringar vi gör nu är bland de mest genomgripande i Postnords och Postens historia. Som vid alla stora förändringar kan det finnas rutiner och processer som inte fungerar till hundra procent redan första dagen, eller ens andra.
    Det kan leda till frustration och ibland stress hos alla som är delaktiga i förändringen. Det är tråkigt när det händer och Postnord som arbetsgivare har ett stort ansvar för sina medarbetare.
    Koncept utdelning (KU) och de fyra flödena skapar möjligheter för stora delar av verksamheten, men det har hela tiden varit känt att KU inte är optimalt överallt.
    De synpunkter som kommer in kommer att ligga till grund för justeringar.

  2. "Fd Postiljon"

    Jag har jobbat nästan 45 år i Posten (PostNord) men slutade förra året. Har väl aldrig varit med om ett system som fungerar så dåligt som fyra flöden.
    Där jag jobbade fick vi vår post från Hallsberg och under den tiden  (ca 1,5 år) så var det cirka 20 brev som låg fel i de finställda posten varje dag !  
    Det var allt från sjukhus till vanliga räkningar. Det hade hamnat fel gator i det finställda posten fast de breven hade rätt postnummer – dag ut å dag in samma elände! 

    Du skriver att det inte kan bli bra ens på första eller andra dagen efter nya rutiner. Du , jag tror att de som jobbar på posten förstår det. När det gått 1,5 år utan det blivit bättre vad ska du säga om det?
    Koncept utdelning borde heta koncept feldelning!

    En annan sak som inte är så bra heller, är att eftersändningar ligger kvar upp mot en vecka mellan varven. Undrar vad kunderna skulle säga om de visste om det, de har ju betalat en summa för att få det gjort eller hur? 
    Sen det här att plocka på flera ställen i bilen är ju inte heller så bra. Har man långa lådställ 15-25 st i varje tar det 4-5 ggr så lång tid mot att plocka in den finställda i den vanliga posten från början.
    Jag förlorade ca 45 min varje dag i körning, det är nettominuter efter jag dragit bort den tiden det skulle tagit att plockat upp den finställda.  

    Nu senast hörde jag att hubben i Karlskoga som förser Degerfors med post har slutat med det. Gissa varför?  Det funkar inte, de har gått tillbaks till det gamla igen.
    Till sist tycker jag ni chefer måste kunna erkänna att detta spektakel är en dundermiss! 

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Upprop mot sexuella trakasserier inom sjöfarten

Idag presenteras ”lättaankar, ett upprop mot sexuella trakasserier inom sjöfarten. 1150 kvinnor i branschen har skrivit under sjöfartens eget #metoo-upprop. Läs mer

Fängelseblockad efter mordförsök

Fängelseblockad efter mordförsök

Franska fängelser har blockerats av personalen under de senaste dagarna. I förra veckan överfölls tre kriminalvårdare av en terroristdömd intern. Ett regelrätt attentat, enligt facket som nu kräver tryggare arbetsförhållanden. Läs mer

”Erfarenhet borde synas på lönen”

”Erfarenhet borde synas på lönen”

– Jag är trygg i min yrkesroll och kan bemöta de intagna på ett helt annat sätt idag jämfört med när jag var ny på jobbet, säger Anette Skrydtrup, kriminalvårdare på häktet i Helsingborg. Läs mer

Seko: Damberg lyssnade om Samhall

Mötet mellan LO-förbunden på Samhall och näringsminister Mikael Damberg igår torsdag var givande. Ministern lyssnade. Det säger Sekos ombudsman Annika Ödebrink Läs mer

Först på plats efter olyckan

Först på plats efter olyckan

Att se en svårt skadad, kanske avliden, människa påverkar alla. -Vi är inga hårda typer utan känslor, säger Anders, som är en av Trafikverkets olycksplatsansvariga. Läs mer

”Jag bestämmer över mitt arbete”

”Jag bestämmer över mitt arbete”

Läs mer

Han ger de asylsökande en röst

Han ger de asylsökande en röst

Viktor Bankes mobil ringer i det närmaste oavbrutet, sms trillar in, han svarar ett par tre gånger. ”Det kan vara dagis”, säger han ursäktande. Läs mer

Himmel eller helvete

Himmel eller helvete

Det är ingen mening att slå sönder maskinerna, bättre att slåss för en rättvis fördelning av vinsterna som robotar och automatisering ger. Och kanske få en kortare arbetstid. Läs mer

Inga arbetare på riksdagslistan

Inte ett fackligt namn på valbar plats när socialdemokraterna i Norrbotten sätter ihop sin riksdagslista. Det är helt enkelt inte acceptabelt tycker LO-distriktet i Norra Sverige. Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

Samtal på liv och död

Samtal på liv och död

Lotta Andersson har varit med länge, medan Johan Ridell är ganska ny på jobbet som operatör på Polisens kontaktcenter i Malmö. De har mycket gemensamt och förenas i sin kärlek till de som ringer 114 14. Läs mer

Seko kritiserar utredning om strejkrätten

Seko kritiserar utredning om strejkrätten

Seko riktar allvarlig kritik mot den utredning regeringen har tillsatt för att se över strejkrätten. Om strejkrätten begränsas kan det få allvarliga konsekvenser för hela arbetsmarknadsmodellen varnar Seko. Läs mer

Därför röstar jag på socialdemokraterna

Läs mer

Ännu inte avgjort om Tågkompaniet tar över Krösatågen

I slutet av 2017 kom beskedet att Tågkompaniet tar över trafiken på Krösatågen från och med december 2018. Strax därefter överklagade Transdev beslutet. Läs mer

Samhall säger upp allt fler

I morgon träffar Seko och övriga sex LO-förbund näringsminister Mikael Damberg för att ge sin bild av arbetsmiljön och verksamheten på statliga Samhall. Ministern har kallat till mötet, enligt tidningen Fastighetsfolket. Läs mer

ITF-kontrollanter räddar sjömanslön

Sjömän på bekvämlighetsflaggade fartyg har svårt att få ut rätt löner. Men tack vare de svenska ITF-inspektörerna tvingades redarna betala över 850 000 kronor i retroaktiva löner under 2017 skriver Transportarbetaren. Läs mer

Lönediskriminering

Osakliga löneskillnader, som inte motiveras av skillnader i erfarenhet, ansvar, produktivitet med mera.

ROBOTISERING
Konduktören Niclas blev ersatt av en stolpe

Konduktören Niclas blev ersatt av en stolpe

Kommer robotarna att ta över jobben? Forskare, politiker, fack och arbetsgivare är överens om att vi står inför en helt ny arbetsmarknad. Sekotidningen har bland annat pratat med konduktören Niclas som blev ersatt av en stolpe och arbetsmarknadsministern som "leker med tanken" att a-kassan kan användas till kompetensutveckling även om man inte är arbetslös. Läs mer

Lokförare avled av sina skador

Lokföraren som skadades svårt i en arbetsplatsolycka i Bastuträsk onsdags förra veckan har avlidit av sina skador. Mannens arbetsgivare Green cargo fick beskedet natten till lördag. Läs mer

Kritiskt för den skadade lokföraren

Den lokförare som skadades allvarligt vid en arbetsplatsolycka i Bastuträsk i onsdags har flyttats till Norrlands universitetssjukhus i Umeå. Hans tillstånd är kritiskt. Läs mer

Lokförare allvarligt skadad i arbetsplatsolycka

En lokförare vid Green cargo skadades allvarligt vid en arbetsplatsolycka i Bastuträsk igår morse. Läs mer