Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Nyhet

Hopp om fler fasta jobb

26 april 2010 12:26

Säsongsanställningar är en av flera frågor som parterna ska diskutera vidare i olika arbetsgrupper.
Karl-Johan Andersson, ordförande för Seko NCC Roads, hade hoppats på tuffare skrivningar redan i årets avtal.
– Nu går det att fortsätta säsongsanställa, säger han. Seko har dock fått löften om att arbetsgivarna ska göra allt för att begränsa säsongsjobben.
Urban Svensson är facklig företrädare för Seko på Peab. Han håller med Karl-Johan Andersson om att det borde blivit mer tvingande regler om tillsvidareanställningar.
– Vi har avtal om årsarbetstid och tillsvidareanställningar som fler företag skulle kunna använda. Jag hoppas arbetsgruppen hittar de en lösning så blir det lika för alla.
Urban Svensson är också besviken över bemanningsfrågan, som han tycker öppnar för arbetsgivarna att tricksa. I avtalet är det en femveckorsgräns innan arbetsgivaren behöver förhandla.
– Jag tycker det är för lång tid. Det ska inte förekomma att man hyr in folk när det finns någon med återanställningsrätt, säger han.
Lönehöjningarna finns det inget att säga om, anser Urban Svensson och Karl-Johan Andersson. De är på samma nivå som andra avtal. Avtalet ger 287 kronor per månad i år och 461 nästa år. Avtalet löper ut den 29 februari 2012 och höjningarna läggs i de flesta fall ut generellt.
– Vi har några företag med lönebildningsavtal och där ska hälften av höjning läggas i en pott, säger Karl-Johan Andersson.
I branschen pågår en dragkamp mellan BI och Almega när det gäller vilken arbetsgivarorganisation som ska organisera arbetsgivare inom väg- och järnvägsanläggning.
Svevia, tidigare Vägverket produktion är kvar i Arbetsgivarverket, medan Infranord, tidigare Banverket produktion, valt att gå med i Almega. Seko vill helst att alla företag går på samma avtal och lösningen skulle kunna vara ett infrastrukturavtal inom BI som är gemensamt med tjänstemännen.
En arbetsgrupp ska även försöka arbeta fram ett nytt infrastrukturavtal på BI:s område.
– Vi har inte haft medarbetaravtal tidigare, säger Karl-Johan Andersson. Arbetsgivarna tror gärna att det betyder att de kan göra upp med var och en, men så är det ju inte.
Ett annat inslag i avtalet är en arbetstidsförkortning med 16 timmar, totalt 32 timmar att plocka ut när det passar.

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Upprop mot sexuella trakasserier inom sjöfarten

Idag presenteras ”lättaankar, ett upprop mot sexuella trakasserier inom sjöfarten. 1150 kvinnor i branschen har skrivit under sjöfartens eget #metoo-upprop. Läs mer

Fängelseblockad efter mordförsök

Fängelseblockad efter mordförsök

Franska fängelser har blockerats av personalen under de senaste dagarna. I förra veckan överfölls tre kriminalvårdare av en terroristdömd intern. Ett regelrätt attentat, enligt facket som nu kräver tryggare arbetsförhållanden. Läs mer

”Erfarenhet borde synas på lönen”

”Erfarenhet borde synas på lönen”

– Jag är trygg i min yrkesroll och kan bemöta de intagna på ett helt annat sätt idag jämfört med när jag var ny på jobbet, säger Anette Skrydtrup, kriminalvårdare på häktet i Helsingborg. Läs mer

Seko: Damberg lyssnade om Samhall

Mötet mellan LO-förbunden på Samhall och näringsminister Mikael Damberg igår torsdag var givande. Ministern lyssnade. Det säger Sekos ombudsman Annika Ödebrink Läs mer

Först på plats efter olyckan

Först på plats efter olyckan

Att se en svårt skadad, kanske avliden, människa påverkar alla. -Vi är inga hårda typer utan känslor, säger Anders, som är en av Trafikverkets olycksplatsansvariga. Läs mer

”Jag bestämmer över mitt arbete”

”Jag bestämmer över mitt arbete”

Läs mer

Han ger de asylsökande en röst

Han ger de asylsökande en röst

Viktor Bankes mobil ringer i det närmaste oavbrutet, sms trillar in, han svarar ett par tre gånger. ”Det kan vara dagis”, säger han ursäktande. Läs mer

Himmel eller helvete

Himmel eller helvete

Det är ingen mening att slå sönder maskinerna, bättre att slåss för en rättvis fördelning av vinsterna som robotar och automatisering ger. Och kanske få en kortare arbetstid. Läs mer

Inga arbetare på riksdagslistan

Inte ett fackligt namn på valbar plats när socialdemokraterna i Norrbotten sätter ihop sin riksdagslista. Det är helt enkelt inte acceptabelt tycker LO-distriktet i Norra Sverige. Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

Samtal på liv och död

Samtal på liv och död

Lotta Andersson har varit med länge, medan Johan Ridell är ganska ny på jobbet som operatör på Polisens kontaktcenter i Malmö. De har mycket gemensamt och förenas i sin kärlek till de som ringer 114 14. Läs mer

Seko kritiserar utredning om strejkrätten

Seko kritiserar utredning om strejkrätten

Seko riktar allvarlig kritik mot den utredning regeringen har tillsatt för att se över strejkrätten. Om strejkrätten begränsas kan det få allvarliga konsekvenser för hela arbetsmarknadsmodellen varnar Seko. Läs mer

Därför röstar jag på socialdemokraterna

Läs mer

Ännu inte avgjort om Tågkompaniet tar över Krösatågen

I slutet av 2017 kom beskedet att Tågkompaniet tar över trafiken på Krösatågen från och med december 2018. Strax därefter överklagade Transdev beslutet. Läs mer

Samhall säger upp allt fler

I morgon träffar Seko och övriga sex LO-förbund näringsminister Mikael Damberg för att ge sin bild av arbetsmiljön och verksamheten på statliga Samhall. Ministern har kallat till mötet, enligt tidningen Fastighetsfolket. Läs mer

ITF-kontrollanter räddar sjömanslön

Sjömän på bekvämlighetsflaggade fartyg har svårt att få ut rätt löner. Men tack vare de svenska ITF-inspektörerna tvingades redarna betala över 850 000 kronor i retroaktiva löner under 2017 skriver Transportarbetaren. Läs mer

Reallönesänkning

Hur köpkraften förändras under tiden. En reallönesänkning gör att man kan köpa färre varor och tjänster än tidigare.

ROBOTISERING
Konduktören Niclas blev ersatt av en stolpe

Konduktören Niclas blev ersatt av en stolpe

Kommer robotarna att ta över jobben? Forskare, politiker, fack och arbetsgivare är överens om att vi står inför en helt ny arbetsmarknad. Sekotidningen har bland annat pratat med konduktören Niclas som blev ersatt av en stolpe och arbetsmarknadsministern som "leker med tanken" att a-kassan kan användas till kompetensutveckling även om man inte är arbetslös. Läs mer

Lokförare avled av sina skador

Lokföraren som skadades svårt i en arbetsplatsolycka i Bastuträsk onsdags förra veckan har avlidit av sina skador. Mannens arbetsgivare Green cargo fick beskedet natten till lördag. Läs mer

Kritiskt för den skadade lokföraren

Den lokförare som skadades allvarligt vid en arbetsplatsolycka i Bastuträsk i onsdags har flyttats till Norrlands universitetssjukhus i Umeå. Hans tillstånd är kritiskt. Läs mer

Lokförare allvarligt skadad i arbetsplatsolycka

En lokförare vid Green cargo skadades allvarligt vid en arbetsplatsolycka i Bastuträsk igår morse. Läs mer