Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

För dig som arbetar med service och kommunikation
Nyhet

Höjda böter för NCC i asfaltkartellen

28 maj 2009 11:22

Sammanlagt höjs böterna med 40 miljoner kronor för de inblandade bolagen jämfört med tingsrättens dom från 2007.
   – Domen är en seger för stat och kommuner, och ytterst skattebetalarna, som fått betala överpriser för asfaltarbeten. Byggbolagen i kartellen kom överens om priser och delade upp marknaden mellan sig. Att uppträda så på marknaden är inte acceptabelt, säger Konkurrensverkets generaldirektör Dan Sjöblom.
   Skärpningen av NCC:s straff beror på företagets ledande ställning i den asfaltkartell som uppdagades 2001. Då har företaget ändå fått ett 30-procentigt avdrag för att det valde att underlätta Konkurrensverkets utredning av kartellen. Hos NCC är missnöjet stort.
   – Detta hade varit ett gyllene tillfälle för Marknadsdomstolen att visa att det är värt en peng att samarbeta. Vår bedömning är att domen riskerar att minska företags vilja att underlätta
utredningar i liknande situationer, säger Ulf Wallin, juridisk rådgivare inom NCC-koncernen, i en kommentar till domen.
   Tre Peab-bolag dömdes också i Marknadsdomstolen. För Peab Asfalt och Peab Asfalt Syd fastställdes tingsrättens bötesbelopp på drygt 33 miljoner respektive 1,5 miljoner. Peab Sverige fick däremot en sänkning på 10 miljoner, från 50 till 40 miljoner kronor. Även bolaget S. Grus & Asfalt fick sänkta böter, från 3 till 2,5 miljoner kronor. Anledningen är att de båda bolagen endast deltagit i begränsad omfattning enligt Marknadsdomstolen.
   Ett bolag, Svenska Väg, frias helt då det inte visats att det deltagit i kartellen.
Marknadsdomstolens dom kan inte överklagas.
   Det var 2001 som några före detta NCC-chefer kontaktade Konkurrensverket och berättade om asfaltkartellen. En kartell där de stora spelarna hade delat upp marknaden mellan sig. NCC, Skanska och Peab träffades regelbundet från 1993, för att göra upp vilket företag som skulle få vilka affärer. År 1995 anslöt sig också Vägverket produktion till Kartellen. Vissa mindre aktörer kunde få betalt för att låta bli att delta i upphandlingar eller lägga allt för höga bud.
   Efter en lång utredning hamnade målet slutligen i Stockholms tingsrätt. Konkurrensverket krävde böter på 1,2 miljarder från nio företag. Sex av dem överklagade liksom Konkurrensverket som ville att böterna skulle höjas för tre av företagen.
   Till viss del gick alltså Marknadsdomstolen på Konkurrensverkets linje då den totala summan på de så kallade konkurrensskadeavgifterna höjdes med närmare 40 miljoner, till en halv miljard. Men det är fortfarande långt ifrån de 1,2 miljarder verket ursprungligen krävde.

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

650 får gå från Telia

Telia måste spara i den svenska verksamheten och bantar med cirka 650 tjänster, av dessa är ett 40-tal Sekomedlemmar. Det står klart efter gårdagens fackliga förhandlingar. Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

Besvikna pendelstädare oroar sig för framtiden

Besvikna pendelstädare oroar sig för framtiden

Det blev 28 städare som förlorar sitt arbete på pendeln i Stockholm när Solreneriet drar ner. 41 städare får sin arbetstid sänkt till 50, 40 eller 20 procent. Fyra får nytt jobb på tunnelbanan. Läs mer

Kongress 2017

Allt om kongressen

Läs mer

Slipp stressen på semestern

Slipp stressen på semestern

På ISS Transport i Malmö har de anställda lite olika planer inför semestern. Några planerar, andra tar dagen som den kommer. Läs mer

Strejk stoppar finska tåg

Lokförarna i Finland lägger ner arbetet i protest i kväll klockan 19.00 svensk tid. Sju andra transportfack är redo att stödja aktionen. Läs mer

Långa dagar i bilen – utan riktig lön

Långa dagar i bilen – utan riktig lön

De berättar om långa dagar i bilen. Om jobbiga körningar när sömnen tränger sig på, och så det värsta – att vara borta från familjen långt in på kvällen, var och varannan dag. Läs mer

”Vi får kämpa hela tiden”

”Vi får kämpa hela tiden”

Läs mer

Janne Rudén tackar för sig

Janne Rudén tackar för sig

Efter 15 år som förbundsordförande har Janne Rudén gått i pension. Här berättar han om framgångar och bakslag och om fördelen med att Frölunda förlorar i ishockey. Läs mer

Seko är sina medlemmar

Seko är sina medlemmar

En ny förbundsledning ska nu göra Seko till ett öppet och lyssnande förbund dit nya söker sig och gamla stannar kvar. Läs mer

Nej till begränsningar i konflikträtten

Uppenbarligen blir det ett ingrepp i förhandlingarna till fördel för en arbetsgivare som agerar antifackligt, skriver Seko Stockholms styrelse apropå regeringens kommande utredning av konflikträtten. Läs mer

Vill Jernhusen ha fler försenade tåg?

Kanske är det som författaren Jesper Meijling hävdar att fastighetsbolaget Jernhusen och dess stationshus bäst Läs mer

Chaufför omkom vid Postnords terminal

En chaufför har avlidit i en olycka vid Postnords terminal i Segeltorp i södra Stockholm. Olyckan inträffade för en vecka sedan och chauffören avled efter några dagar på sjukhus. Läs mer

Minst och bäst – på Boxholmsdepån gick övergången utan problem

Minst och bäst – på Boxholmsdepån gick övergången utan problem

När Alstom tog över Boxholmsdepån 2014 var det Jörgen Liebgotts tredje arbetsgivare på sex år. Alla övergångar har varit okej, men det senaste bytet gick riktigt bra, säger han. Läs mer

Konkurrens får finska fack att se rött

Konkurrens får finska fack att se rött

UPPDATERAD MED VARSEL OM POLITISK STREJK. Huvudlöst! Det säger facket om den finska regeringens förslag att utsätta passagerartrafiken på landets järnvägar för konkurrens. Läs mer

Arbetsmiljöbrott på Euromaint

Arbetsmiljöbrott på Euromaint

Euromaint Rail har accepterat att betala en företagsbot på 200 000 kronor efter en arbetsolycka på bolagets anläggning på Minuthandelsgatan i Göteborg 2015. Läs mer

DSB vill sälja Upptåget till Transdev

Danska DSB säljer DSB Uppland, Upptåget, till Transdev. Innan affären går i lås ska dock Region Uppsala godta försäljningen. Läs mer

Boden breddar lokförarutbildningen

I september börjar en ny kull lokförarelever sin utbildning i Boden. Fyra av 27 har utomsvensk bakgrund. De har rekryterats till utbildningen tack vare riktade insatser. Läs mer

Reneriets vd: Vi klarar kvaliteten med färre städare

Reneriets vd Tina Wessman Hellstadius säger till Sekotidningen att hon är övertygad om att företaget klarar kvaliteten på städningen på Stockholms pendeltåg med färre anställda. Läs mer

Mellan 15 och 25 pendelstädare sägs upp

I början av juli varslades 90 pendeltågsstädare på Reneriet i Stockholm om uppsägning. Efter förhandlingar med facket är det klart att upp emot 25 heltidstjänster försvinner och 40 tidigare heltidsjobb omvandlas till deltid. Läs mer

Bristyrken
Svårt för många branscher att locka ungdomar

Svårt för många branscher att locka ungdomar

En ko ställer sig och tittar på Linnea Sundfors när hon åker upp i liftkorgen. Hon och Leif Bergman är i Smedsbyn utanför Örnsköldsvik för att besikta gatubelysningen. Läs mer

Konfliktvarsel

Innan en fackförening eller arbetsgivarorganisation vidtar en konfliktåtgärd måste de varsla sin motpart och Medlingsinstitutet om sina planer minst sju dagar i förväg.