Det framgår av regeringens budgetproposition, som presenterades tidigare i veckan.
– Vi har nått en halv seger med tanke på alla förslag som fanns om att skära i verksamheten. Samtidigt är vi missbelåtna med att man väljer att föra in HKF i Sjöfartsverket. Vi fruktar att HKF kommer att dö sotdöden där, säger Sekos vice ordförande Tomas Abrahamsson.
Exemplet som förskräcker finns i Norge, där en liknande modell infördes för några år sedan. Sedan dess har HKF:s norska systerorganisation tvingats dra ner rejält på verksamheten.
– Det är obegripligt att denna hetsjakt mot en väl fungerande myndighet som är självfinansierande har pågått i så många år. Vi har mycket svårt att se motiven bakom förändringen.
Den statliga utredning som ligger till grund för de förändringar som nu föreslås presenterades i våras och fick massiv kritik från alla parter inom sjöfarten.
Så snart riksdagen fastställt budgetförslaget kommer en organisationskommitté att tillsättas för att förbereda överföringen till Sjöfartsverket.