Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

SHK: Så många olyckor och incidenter tyder på systemfel

Statens haverikommission har inlett en granskning av säkerheten vid järnvägsarbeten. Det sker efter att det hittills i år har rapporterats 29 mer eller mindre allvarliga incidenter där spårarbetare eller maskiner befunnit sig på spår som varit trafikerade.

20 december 2012 16:42

Senast i november kolliderade ett godståg med en spårgående traktorgrävare som befann sig på samma spår. Något som inte ska kunna hända.

– Det är så många olyckor och incidenter att något verkar vara fel i systemet, säger Jonas Bäckstrand, utredningsordförande på Haverikommissionen.

– Från vår horisont finns en misstanke om att det finns säkerhetsbrister och vi ska nu utreda vad dessa beror på.

Enligt honom är det mycket ovanligt att man gör utredningar som inte bara rör en enskild händelse.

– Var och en av de här olyckorna och incidenterna är inte tillräckligt allvarlig för att vi ska utreda dem.

– Men sammantagna gör de att vi ser det som angeläget att titta närmare på det här.

Han vill inte uttala sig om det skett en ökning de senaste åren, då man inte tittat bakåt.

– Vi har reagerat på antalet händelser i år och vårt fokus är framåtriktat. Vad är fel, och hur ska man åtgärda det för att undvika framtida problem?

I tidigare utredningar av enskilda händelser, till exempel Kimstadolyckan, har Haverikommissionen riktat hård kritik mot Trafikverket och slagit fast att det är Trafikverket som har ansvaret för riskbedömningen vid ett projekt. Men den utredning som nu drar i gång börjar från noll.

– Vi tittar helt förutsättningslöst på det här. Trafikverket är en del av granskningen men även entreprenörerna och det är alldeles för tidigt att uttala sig om var problemen ligger.

Haverikommissionens mål är att vara klara med utredningen inom ett år.

Mattias Dahlgren, Reporter
mattias.dahlgren@sekotidningen.se

Relaterade ämnen

Dela det här

1 kommentar

  1. NilsGösta Enquist

    Det är verkligen på tiden att verkligheten kommer fram i ljuset! Sverige är förhoppningsvis inte någon bananrepublik vad gäller Arbetsmiljö, Arbetsledning och arbetsmetoder. Uppenbara brister på grund av den KULTUR som utvecklats sedan man inte längre kan räkna sig som livstidsanställd. Dessutom SJ som med alla medel djävlats så mycket det bara går. Understödda av Fackets företrädare och ett antal politiker. Skrämmande.

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Arbetsmiljöverket kritiserar Strukton

Arbetsmiljöverket kritiserar Strukton

Efter en inspektion på Strukton rail riktar Arbetsmiljöverket kritik mot företagets arbetsmiljöarbetet. Bolaget har två månader på sig att svara hur man ska åtgärda bristerna. Läs mer

SJ får vite för dålig arbetsmiljö

SJ döms att betala 600 000 kronor i vite på grund av att man inte rättat sig efter Arbetsmiljöverkets förbud rörande arbete på bangården i Hagalund. Läs mer

Ny föreskrift om social arbetsmiljö

Arbetsmiljöverket ska nu utfärda en ny föreskrift om social arbetsmiljö. Den behandlar ohälsosam arbetsbelastning, konflikter och kränkande behandling, samt att arbetstidens förläggning inte får leda till ohälsa. Läs mer

S lovar nya järnvägsmiljarder

Vinner de rödgröna valet väntar nyinvesteringar i järnvägen på 27 miljarder kronor. 10 miljarder går till järnvägsunderhåll och 5 miljarder till underhåll av vägar. Läs mer

Arbetsmiljöbrott på Euromaint

En anställd på Euromaint föll och fick frakturer i höften och högerhanden när han arbetade på taket till en av SJ:s personvagnar. Bolaget har nu fått ett strafföreläggande med företagsbot på 300 000 kronor för arbetsmiljöbrott. Läs mer

”Strategiskt felslut av Trafikverket”

Satsa på förebyggande järnvägsunderhåll i stället för akututryckningar. På så sätt får vi mer underhåll för en betydligt mindre slant. Det menar järnvägexperten Per Corshammar. Läs mer

Euromaint döms för arbetsmiljöbrott

Annandag jul 2010 skadades en av Euromaints anställda vid bärgning av ett urspårat tåg i Solna. Solna tingsrätt har nu dömt bolaget att betala 400 000 kronor i företagsbot för arbetsmiljöbrott. Läs mer

Slår fast sambandet asfalt – cancer

Arbete med asfalt innebär hälsofaror, och kan öka risken för cancer. Det slår nu det franska folkhälsoinstitutet fast i en rapport. Facken är nöjda. Läs mer

Fransk cancerdom förvånar

För tre år sedan avled en fransk kärnkraftsarbetare i cancer. Nu döms arbetsgivaren, elbolaget EDF, till dryga skadestånd. Domen väcker förvåning i Sverige. Läs mer

Svevia döms för arbetsmiljöbrott

Dumperföraren gick ner i ett närmare tre meter djupt schakt för en kontrollmätning. På väg upp rasade schaktmassorna över honom och han skadades svårt. Nu har Svevia fått en företagsbot på 300 000 kronor för arbetsmiljöbrott. Läs mer