Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Tema: Osäkra vägjobb
Claes Halvars är huvudskyddsombud på Svevia. Foto: Hans Logren

”Hastigheterna måste sänkas”

Sekos huvudskyddsombud på några av de större företagen i branschen är överens om att det går för fort förbi vägarbetsplatserna. Både vid ombyggnad och asfaltering.

26 augusti 2016 13:33

Hastigheterna måste ner och trafiken ledas om där det är möjligt.

– Vi måste göra något, säger Glenn Nordström, huvudskyddsombud på Skanska. I somras var Seko ute och mätte hastigheten och det var verkligen nedslående. Väldigt många kör för fort.

För honom är omledning av trafiken prio 1. Att få bort trafiken från arbetsplatserna är säkrast, och det gör arbetet mer effektivt. Något som Krister Rosén, huvudskyddsombud, (HSO) på NCC håller med om.

– Jag föredrar avstängning och omledning, säger han. Arbetet går snabbare, ger en bättre kvalitet och livslängden på vägen ökar med tre fyra år om vi inte släpper på trafiken på en gång.

– NCC har ett färskt exempel mellan Norrköping och Katrineholm där vägen var avstängd under ett par veckor. Det fungerade utmärkt.

Många kommuner har insett detta, säger Krister, men Trafikverket är en bromskloss. Även om det har blivit något bättre.

– Trafikverket prioriterar trafiken framför oss som arbetar på vägarna. Därför väljer de så sällan att leda om trafiken. Om bilisterna får veta i god tid att det ska vara avstängt fungerar det bra.

Glenn Nordström har lagt märke till att räddningstjänsten börjat stänga av vägar när de arbetar.

– Har vi inte samma arbetsmiljöregler? undrar han.

Bertil Ekström är HSO på Peab anläggning. Omledning är nummer ett även för honom, men det är inte alltid det fungerar.

– Det kan leda till att tung trafik leds in i samhällen, förbi förskolor och skolor. Det brukar Trafikverket säga nej till och det förstår jag, säger han.

Även Claes Halvars, som är huvudskyddsombud på Svevia, håller med om att omledning och avstängning är bra, men han tror att mycket går att göra på arbetsplatsen.

– Det finns ett bra sätt att få ner hastigheten vid vägarbeten och det är att göra det omöjligt att köra fortare än den hastighetsgräns som är satt, exempelvis 30 km/timme, säger han.

– Det gör man genom fysiska hinder, eller genom att göra genomfarten smal och trång. Det bästa är att själv köra igenom arbetsplatsen för att få trafikantens perspektiv. Skyltningen ska vara tydlig och det ska vara enkelt att köra rätt.

Krister Rosén håller med om att olika fysiska hinder drar ner tempot. Men han befarar att det inte blir gjort om det kostar extra.

Att alla insatser, och det finns många sätt att skydda vägarbetarna, kostar pengar är de fyra huvudskyddsombuden väl medvetna om. Pengar styr det mesta, konstaterar de. Därför vore det bra om säkerheten fick en särskild peng från början.

Glenn Nordström tror lösningen är att trafikanordningen, TA- planen, som anger vilka regler som gäller och hur säkerheten ska tillgodoses, plockas ut ur upphandlingen.

– De regler som gäller, de gäller. Och det kostar vad det kostar. Den kostnaden bör vara given från början, säger han. Resten av upphandlingen kan företagen priskonkurrera om.

Det är en lösning som även Bertil Ekström lyfter fram.

Kontroll och uppföljning är bra, säger skyddsombuden, och den får gärna öka. I dag är det för få kontrollanter ute på vägarna.

– Det enda som verkligen hjälper är om Arbetsmiljöverket kommer ut och lägger ett vite, men det händer nästan aldrig, säger Glenn Nordström. Det är alldeles för få inspektörer.

Trafikverket inför nya regler vid årsskiftet som innebär att företag som inte följer säkerhetsreglerna på sikt kan uteslutas från upphandlingar. Claes Halvars tycker det är bra.

– Då lönar det sig att vara seriös. Bolag som lägger mycket pengar på säkerhet bör prioriteras vid upphandling, säger han.

Glenn Nordström tror dock inte att det påverkar säkerheten särskilt mycket.

– Det blir bara ett annat företag som får jobbet i stället, och det bolaget kanske inte är ett dugg bättre, säger han

Som skyddsombud försöker Claes, Krister, Glenn och Bertil ständigt påverka arbetsmiljön. Helst
vill de komma
in i processen
så tidigt som
möjligt, innan
arbetet påbörjas. De anser att
skyddsombud
har kunskap som är viktig att utnyttja i riskbedömningen.

– Vi har en dialog med Trafikverket och försöker få till en omledning, det brukar vara det första vi tar upp, säger Bertil Ek- ström.

Claes Halvars konstaterar att en TA-plan kan se fin ut på papperet men vara helt annorlunda i verkligheten.

– Vi vet inte hur det ser ut förrän vi varit på platsen. Det är först då vi kan planera för en säker arbetsplats, säger Claes Halvars.

 

Karin Lindgren Strömbäck, reporter
karin.lindgrenstromback@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Rättelse om Postnordartikel

Fel version av artikeln ”Seko postens kupp mot danska facket” är publicerad i senaste numret av Sekotidningen och innehåller felaktiga citat. Det beror på att reportern missuppfattade Seko postens ordförande Johan Lindholm, vilket vi ber om ursäkt för. Den korrekta versionen av texten finns att läsa här https://sekotidningen.se/artikel/spelet-om-postnord/ Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

Höjd pensionsålder

De sex partierna i pensionsgruppen har slutit en överenskommelse om att förändra pensionssystemet. Lägstaåldern för pensionsuttag höjs från 61 till 64 år, rätten att jobba kvar höjs från 67 till 69 år och skyddet för de fattigaste pensionärerna stärks. Läs mer

Metoo-upprop inom Kriminalvården

Över 1000 anställda och tidigare anställda inom Kriminalvården har skrivit under uppropet #virivermurarna mot sexuella trakasserier och kränkningar på jobbet. Läs mer

Chefen viktig för trivseln

Chefen viktig för trivseln

Stoppa allt skitsnack, låt ingen vara eller känna sig utesluten, glöm inte de sjukskrivna. Några tips från Seko Skåne om vägen till en trivsam arbetsplats. Läs mer

Tågkompaniet ska köra Krösatågen

Nu är det klart att Krösatågen tas över av Tågkompaniet från och med december 2018 och nio år framåt. Båda affärerna, nord och syd, ingår i upphandlingen. Idag är det Transdev som kör trafiken. Läs mer

Först på plats efter olyckan

Först på plats efter olyckan

Att se en svårt skadad, kanske avliden, människa påverkar alla. -Vi är inga hårda typer utan känslor, säger Anders, som är en av Trafikverkets olycksplatsansvariga. Läs mer

”Jag bestämmer över mitt arbete”

”Jag bestämmer över mitt arbete”

Läs mer

Han ger de asylsökande en röst

Han ger de asylsökande en röst

Viktor Bankes mobil ringer i det närmaste oavbrutet, sms trillar in, han svarar ett par tre gånger. ”Det kan vara dagis”, säger han ursäktande. Läs mer

För dyrt med god arbetsmiljö

För dyrt med god arbetsmiljö

Kedjan med entreprenörer hade fem länkar, med Trafikverket överst. Men den sista länken brast och en provanställd 22-åring omkom i en olycka. Kanske hade den undvikits om facket fått spela sin roll. Läs mer

Inga arbetare på riksdagslistan

Inte ett fackligt namn på valbar plats när socialdemokraterna i Norrbotten sätter ihop sin riksdagslista. Det är helt enkelt inte acceptabelt tycker LO-distriktet i Norra Sverige. Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

Mutanklagelser mot Trafikverket

Mutanklagelser mot Trafikverket

”Vi ska vända på alla stenar.” Det var löftet från Trafikverket när Sekotidningen i april skrev om den muthärva som Kalla fakta på TV4 fortsatt att granska. Läs mer

Samtal på liv och död

Samtal på liv och död

Lotta Andersson har varit med länge, medan Johan Ridell är ganska ny på jobbet som operatör på Polisens kontaktcenter i Malmö. De har mycket gemensamt och förenas i sin kärlek till de som ringer 114 14. Läs mer

Seko tappar inte längre medlemmar

-Seko tappar inte längre medlemmar. Antalet aktiva medlemmar är strax under 74 000 och har legat stilla sedan april i år. Läs mer

Trendbrott när åtta fartyg flaggar svenskt

Vinden tycks ha vänt för den svenska handelsflottan.  Tre rederier har beslutat att låta sammanlagt åtta fartyg gå under svensk flagg. Läs mer

Externt företag vill ta över SJ:s kundtjänst

SJ kan låta ett externt företag ta över verksamheten vid servicecentret i Ånge. SJ har ett 100-tal anställda i Ånge, som nu är oroliga för avtalsdumpning. Men enligt SJ kan det vara ett sätt att rädda jobben. Läs mer

Sänkt avgift i Sekos a-kassa

Avgiften till Sekos a-kassa sänks med 15 kronor den 1 januari 2018, under förutsättning att beslutet godkänns av Inspektionen för arbetslöshetsförsäkringen, IAF. Läs mer

Sju av tio arbetslösa slår i a-kassetaket

Sju av tio arbetslösa slår i a-kassetaket

Trots höjningen av a-kassetaket för två år sedan är många arbetslösa fortfarande underförsäkrade. Åtta av tio av arbetslösa Sekoiter får mindre än 80 procent. För hela arbetsmarknaden är det sju av tio. Läs mer

ROBOTISERING
Konduktören Niclas blev ersatt av en stolpe

Konduktören Niclas blev ersatt av en stolpe

Kommer robotarna att ta över jobben? Forskare, politiker, fack och arbetsgivare är överens om att vi står inför en helt ny arbetsmarknad. Sekotidningen har bland annat pratat med konduktören Niclas som blev ersatt av en stolpe och arbetsmarknadsministern som "leker med tanken" att a-kassan kan användas till kompetensutveckling även om man inte är arbetslös. Läs mer

Löneväxling

Att byta en del av lönen mot en förmån, till exempel tjänstebil eller pensionsförmån.