Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Tema: Osäkra vägjobb
Claes Halvars är huvudskyddsombud på Svevia. Foto: Hans Logren

”Hastigheterna måste sänkas”

Sekos huvudskyddsombud på några av de större företagen i branschen är överens om att det går för fort förbi vägarbetsplatserna. Både vid ombyggnad och asfaltering.

26 augusti 2016 13:33

Hastigheterna måste ner och trafiken ledas om där det är möjligt.

– Vi måste göra något, säger Glenn Nordström, huvudskyddsombud på Skanska. I somras var Seko ute och mätte hastigheten och det var verkligen nedslående. Väldigt många kör för fort.

För honom är omledning av trafiken prio 1. Att få bort trafiken från arbetsplatserna är säkrast, och det gör arbetet mer effektivt. Något som Krister Rosén, huvudskyddsombud, (HSO) på NCC håller med om.

– Jag föredrar avstängning och omledning, säger han. Arbetet går snabbare, ger en bättre kvalitet och livslängden på vägen ökar med tre fyra år om vi inte släpper på trafiken på en gång.

– NCC har ett färskt exempel mellan Norrköping och Katrineholm där vägen var avstängd under ett par veckor. Det fungerade utmärkt.

Många kommuner har insett detta, säger Krister, men Trafikverket är en bromskloss. Även om det har blivit något bättre.

– Trafikverket prioriterar trafiken framför oss som arbetar på vägarna. Därför väljer de så sällan att leda om trafiken. Om bilisterna får veta i god tid att det ska vara avstängt fungerar det bra.

Glenn Nordström har lagt märke till att räddningstjänsten börjat stänga av vägar när de arbetar.

– Har vi inte samma arbetsmiljöregler? undrar han.

Bertil Ekström är HSO på Peab anläggning. Omledning är nummer ett även för honom, men det är inte alltid det fungerar.

– Det kan leda till att tung trafik leds in i samhällen, förbi förskolor och skolor. Det brukar Trafikverket säga nej till och det förstår jag, säger han.

Även Claes Halvars, som är huvudskyddsombud på Svevia, håller med om att omledning och avstängning är bra, men han tror att mycket går att göra på arbetsplatsen.

– Det finns ett bra sätt att få ner hastigheten vid vägarbeten och det är att göra det omöjligt att köra fortare än den hastighetsgräns som är satt, exempelvis 30 km/timme, säger han.

– Det gör man genom fysiska hinder, eller genom att göra genomfarten smal och trång. Det bästa är att själv köra igenom arbetsplatsen för att få trafikantens perspektiv. Skyltningen ska vara tydlig och det ska vara enkelt att köra rätt.

Krister Rosén håller med om att olika fysiska hinder drar ner tempot. Men han befarar att det inte blir gjort om det kostar extra.

Att alla insatser, och det finns många sätt att skydda vägarbetarna, kostar pengar är de fyra huvudskyddsombuden väl medvetna om. Pengar styr det mesta, konstaterar de. Därför vore det bra om säkerheten fick en särskild peng från början.

Glenn Nordström tror lösningen är att trafikanordningen, TA- planen, som anger vilka regler som gäller och hur säkerheten ska tillgodoses, plockas ut ur upphandlingen.

– De regler som gäller, de gäller. Och det kostar vad det kostar. Den kostnaden bör vara given från början, säger han. Resten av upphandlingen kan företagen priskonkurrera om.

Det är en lösning som även Bertil Ekström lyfter fram.

Kontroll och uppföljning är bra, säger skyddsombuden, och den får gärna öka. I dag är det för få kontrollanter ute på vägarna.

– Det enda som verkligen hjälper är om Arbetsmiljöverket kommer ut och lägger ett vite, men det händer nästan aldrig, säger Glenn Nordström. Det är alldeles för få inspektörer.

Trafikverket inför nya regler vid årsskiftet som innebär att företag som inte följer säkerhetsreglerna på sikt kan uteslutas från upphandlingar. Claes Halvars tycker det är bra.

– Då lönar det sig att vara seriös. Bolag som lägger mycket pengar på säkerhet bör prioriteras vid upphandling, säger han.

Glenn Nordström tror dock inte att det påverkar säkerheten särskilt mycket.

– Det blir bara ett annat företag som får jobbet i stället, och det bolaget kanske inte är ett dugg bättre, säger han

Som skyddsombud försöker Claes, Krister, Glenn och Bertil ständigt påverka arbetsmiljön. Helst
vill de komma
in i processen
så tidigt som
möjligt, innan
arbetet påbörjas. De anser att
skyddsombud
har kunskap som är viktig att utnyttja i riskbedömningen.

– Vi har en dialog med Trafikverket och försöker få till en omledning, det brukar vara det första vi tar upp, säger Bertil Ek- ström.

Claes Halvars konstaterar att en TA-plan kan se fin ut på papperet men vara helt annorlunda i verkligheten.

– Vi vet inte hur det ser ut förrän vi varit på platsen. Det är först då vi kan planera för en säker arbetsplats, säger Claes Halvars.

 

Karin Lindgren Strömbäck, reporter
karin.lindgrenstromback@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

ISS: Vi har vidtagit tillräckliga åtgärder

ISS: Vi har vidtagit tillräckliga åtgärder

ISS har vidtagit tillräckliga åtgärder när det gäller de sexuella trakasserierna på biljettkontrollen. Det säger ISS affärsområdeschef Ulrika Andersson. Läs mer

Fransk strejkvåg når energisektorn

Fransk strejkvåg når energisektorn

Franska energiarbetare stänger av strömmen för dåliga arbetsgivare och lovar samtidigt att leverera billigare el till hushållen. - Vi vill tvinga regeringen till att helt lägga om kurs, säger Rachel Neis, hos gasföretaget GRDF. Läs mer

Sextrakasserier på ISS till AD

Sextrakasserier på ISS till AD

Seko och Almega kunde inte komma överens om hur problemen med sexuella trakasserier på ISS biljettkontroll ska lösas. Seko förbereder nu en stämning till Arbetsdomstolen. Läs mer

”Jag är ung och har inte behövt kriga”

”Jag är ung och har inte behövt kriga”

– Varför ska man vara med i facket och betala medlemsavgift när alla får ta del av villkoren som vi förhandlar fram? Frågan lyfts när Sekos vice ordförande, Gabriella Lavecchia, besöker klubb Fastigheter i Stockholm, som en del av medlemsveckan. Läs mer

”Erfarenhet borde synas på lönen”

”Erfarenhet borde synas på lönen”

– Jag är trygg i min yrkesroll och kan bemöta de intagna på ett helt annat sätt idag jämfört med när jag var ny på jobbet, säger Anette Skrydtrup, kriminalvårdare på häktet i Helsingborg. Läs mer

Facklig seger när MTR tar över städning

Den 1 maj tar MTR över städningen av pendeltågen i Stockholm. Enligt Seko innebär övergången en facklig seger för medlemmarna, då viktiga villkor behålls eller stärks. Läs mer

Många brev med narkotika på Posten

Brevbärare och postombud riskerar att oskyddade exponeras för den extremt farliga drogen fentanyl. Arbetsmetoder för att göra postpersonalen tryggare har tagits fram. Läs mer

”Vi är som Sherlock Holmes”

”Vi är som Sherlock Holmes”

Läs mer

Med jämlikhet i fokus

Med jämlikhet i fokus

Kadir Kasirga kom till Sverige från Kurdistan som 15-åring. Efter många år som fackligt aktiv i Seko kandiderar han i höst till riksdagen för Socialdemokraterna.
 Läs mer

Vem vill jobba mer?

Vem vill jobba mer?

Problemet är inte att det går dåligt för Sverige. Problemet är att våra gemensamma tillgångar är orättvist fördelade. Läs mer

En sjukförsäkring att lita på

"Vi förväntar oss att en samlad arbetarrörelse gör gemensam sak för att utveckla den svenska modellen där en rättvis och trygg sjukförsäkring är självklar!" Det skriver Agneta Tiger Seko och Ingemar Nilsson, riksdagsledamot (S). Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

6F:s lönerapport får kritik

6F:s lönerapport får kritik

Det blev en hel del mothugg och kritik när 6F:s och Katalys rapport ”Lågt lönemärke gynnar högavlönade” diskuterades på ett seminarium i Stockholm på tisdagen. Läs mer

Tull vill att brevbärare knarkspanar

Tull vill att brevbärare knarkspanar

Tullkriminalen vill använda brevbärare som spanare, det väcker obehag och frågor om säkerhet och ansvar. Men brevhemligheten väger tungt. Läs mer

Facklig företrädare fick rätt – JK kritiserar Kriminalvården

Facklig företrädare fick rätt – JK kritiserar Kriminalvården

Kriminalvården får kritik av Justitiekanslern, JK, för att en regionchefer brutit mot repressalieförbudet i grundlagarna. Offentliganställda får inte straffas för att de uttalar sig om sin arbetsplats i media. Läs mer

Ny rapport: Arbetare missgynnas av lågt lönemärke

Ny rapport: Arbetare missgynnas av lågt lönemärke

De privatanställda tjänstemännens löner har ökat mer än arbetarnas vid flera avtalsperioder sedan sedan industriavtalets tillkomst 1998. För att vända trenden behövs ett högre ”märke” och samtidiga låglönesatsningar. Läs mer

Sparkade av ISS – kräver jobbet tillbaka

Sparkade av ISS – kräver jobbet tillbaka

ISS har avskedat fyra biljettkontrollanter av personliga skäl. ISS uppger att de fyra validerat sina egna SL-kort, vilket skulle vara att likställa med fusk eller bedrägeri. Seko har ogiltigförklarat samtliga avsked och menar att de fyra enbart följt företagets instruktioner. Läs mer

MTR tar över städning av pendeln

MTR tar över städning av pendeln

MTR och Solreneriet inleder fackliga förhandlingar om att MTR ska ta över städningen av pendeltågen i Stockholm. Läs mer

Efter metoo – de efterlyser visselblåsare på sjön

Efter metoo – de efterlyser visselblåsare på sjön

På Youtube finns videon #lättaankar, där kvinnor inom svensk sjöfart vittnar om grova övergrepp och sexuella trakasserier på jobbet. Ett Metoo-upprop i branschen har samlat 1150 underskrifter. Läs mer

Lönerevision

Lokala löneförhandlingar där man ser över och utvärderar lönesättningen. Sker vanligen en gång per år.