Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

För dig som arbetar med service och kommunikation
Tema: Osäkra vägjobb

”Hastigheterna måste sänkas”

Sekos huvudskyddsombud på några av de större företagen i branschen är överens om att det går för fort förbi vägarbetsplatserna. Både vid ombyggnad och asfaltering.

26 augusti 2016 13:33

Hastigheterna måste ner och trafiken ledas om där det är möjligt.

– Vi måste göra något, säger Glenn Nordström, huvudskyddsombud på Skanska. I somras var Seko ute och mätte hastigheten och det var verkligen nedslående. Väldigt många kör för fort.

För honom är omledning av trafiken prio 1. Att få bort trafiken från arbetsplatserna är säkrast, och det gör arbetet mer effektivt. Något som Krister Rosén, huvudskyddsombud, (HSO) på NCC håller med om.

– Jag föredrar avstängning och omledning, säger han. Arbetet går snabbare, ger en bättre kvalitet och livslängden på vägen ökar med tre fyra år om vi inte släpper på trafiken på en gång.

– NCC har ett färskt exempel mellan Norrköping och Katrineholm där vägen var avstängd under ett par veckor. Det fungerade utmärkt.

Många kommuner har insett detta, säger Krister, men Trafikverket är en bromskloss. Även om det har blivit något bättre.

– Trafikverket prioriterar trafiken framför oss som arbetar på vägarna. Därför väljer de så sällan att leda om trafiken. Om bilisterna får veta i god tid att det ska vara avstängt fungerar det bra.

Glenn Nordström har lagt märke till att räddningstjänsten börjat stänga av vägar när de arbetar.

– Har vi inte samma arbetsmiljöregler? undrar han.

Bertil Ekström är HSO på Peab anläggning. Omledning är nummer ett även för honom, men det är inte alltid det fungerar.

– Det kan leda till att tung trafik leds in i samhällen, förbi förskolor och skolor. Det brukar Trafikverket säga nej till och det förstår jag, säger han.

Även Claes Halvars, som är huvudskyddsombud på Svevia, håller med om att omledning och avstängning är bra, men han tror att mycket går att göra på arbetsplatsen.

– Det finns ett bra sätt att få ner hastigheten vid vägarbeten och det är att göra det omöjligt att köra fortare än den hastighetsgräns som är satt, exempelvis 30 km/timme, säger han.

– Det gör man genom fysiska hinder, eller genom att göra genomfarten smal och trång. Det bästa är att själv köra igenom arbetsplatsen för att få trafikantens perspektiv. Skyltningen ska vara tydlig och det ska vara enkelt att köra rätt.

Krister Rosén håller med om att olika fysiska hinder drar ner tempot. Men han befarar att det inte blir gjort om det kostar extra.

Att alla insatser, och det finns många sätt att skydda vägarbetarna, kostar pengar är de fyra huvudskyddsombuden väl medvetna om. Pengar styr det mesta, konstaterar de. Därför vore det bra om säkerheten fick en särskild peng från början.

Glenn Nordström tror lösningen är att trafikanordningen, TA- planen, som anger vilka regler som gäller och hur säkerheten ska tillgodoses, plockas ut ur upphandlingen.

– De regler som gäller, de gäller. Och det kostar vad det kostar. Den kostnaden bör vara given från början, säger han. Resten av upphandlingen kan företagen priskonkurrera om.

Det är en lösning som även Bertil Ekström lyfter fram.

Kontroll och uppföljning är bra, säger skyddsombuden, och den får gärna öka. I dag är det för få kontrollanter ute på vägarna.

– Det enda som verkligen hjälper är om Arbetsmiljöverket kommer ut och lägger ett vite, men det händer nästan aldrig, säger Glenn Nordström. Det är alldeles för få inspektörer.

Trafikverket inför nya regler vid årsskiftet som innebär att företag som inte följer säkerhetsreglerna på sikt kan uteslutas från upphandlingar. Claes Halvars tycker det är bra.

– Då lönar det sig att vara seriös. Bolag som lägger mycket pengar på säkerhet bör prioriteras vid upphandling, säger han.

Glenn Nordström tror dock inte att det påverkar säkerheten särskilt mycket.

– Det blir bara ett annat företag som får jobbet i stället, och det bolaget kanske inte är ett dugg bättre, säger han

Som skyddsombud försöker Claes, Krister, Glenn och Bertil ständigt påverka arbetsmiljön. Helst
vill de komma
in i processen
så tidigt som
möjligt, innan
arbetet påbörjas. De anser att
skyddsombud
har kunskap som är viktig att utnyttja i riskbedömningen.

– Vi har en dialog med Trafikverket och försöker få till en omledning, det brukar vara det första vi tar upp, säger Bertil Ek- ström.

Claes Halvars konstaterar att en TA-plan kan se fin ut på papperet men vara helt annorlunda i verkligheten.

– Vi vet inte hur det ser ut förrän vi varit på platsen. Det är först då vi kan planera för en säker arbetsplats, säger Claes Halvars.

 

Karin Lindgren Strömbäck, reporter
karin.lindgrenstromback@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Arriva fortsätter köra Pågatågen

Idag blev det klart att Arriva fortsätter köra Pågatågen för Skånetrafikens räkning. Politikerna i Region Skåne har också beslutat att Arriva ska sköta hela affären, det vill säga även underhåll av stationer och ersättningstrafik. Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

Krav växlade mellan Seko och Arbetsgivarverket

Idag har parterna på staten växlat yrkanden med varandra. Seko kräver löneökningar enligt LO-samordningen med låglönesatsning samt tryggare anställningar och bättre arbetsmiljö. Läs mer

Kongress 2017

Allt om kongressen

Läs mer

Slipp stressen på semestern

Slipp stressen på semestern

På ISS Transport i Malmö har de anställda lite olika planer inför semestern. Några planerar, andra tar dagen som den kommer. Läs mer

Seko stämmer Leif–Ivan Karlsson

Seko stämmer Leif-Ivan Karlsson på 1,4 miljoner kronor i obetalda löner efter Birger Jarl-konkursen. Läs mer

Långa dagar i bilen – utan riktig lön

Långa dagar i bilen – utan riktig lön

De berättar om långa dagar i bilen. Om jobbiga körningar när sömnen tränger sig på, och så det värsta – att vara borta från familjen långt in på kvällen, var och varannan dag. Läs mer

”Vi får kämpa hela tiden”

”Vi får kämpa hela tiden”

Läs mer

Janne Rudén tackar för sig

Janne Rudén tackar för sig

Efter 15 år som förbundsordförande har Janne Rudén gått i pension. Här berättar han om framgångar och bakslag och om fördelen med att Frölunda förlorar i ishockey. Läs mer

Seko är sina medlemmar

Seko är sina medlemmar

En ny förbundsledning ska nu göra Seko till ett öppet och lyssnande förbund dit nya söker sig och gamla stannar kvar. Läs mer

Nej till begränsningar i konflikträtten

Uppenbarligen blir det ett ingrepp i förhandlingarna till fördel för en arbetsgivare som agerar antifackligt, skriver Seko Stockholms styrelse apropå regeringens kommande utredning av konflikträtten. Läs mer

Vill Jernhusen ha fler försenade tåg?

Kanske är det som författaren Jesper Meijling hävdar att fastighetsbolaget Jernhusen och dess stationshus bäst Läs mer

Dödsolycka på Malmbanan

Under gårdagen omkom en 21-årig man från Jokkmokk när han blev påkörd bakifrån av ett tåg strax söder om Abisko. Läs mer

Minst och bäst – på Boxholmsdepån gick övergången utan problem

Minst och bäst – på Boxholmsdepån gick övergången utan problem

När Alstom tog över Boxholmsdepån 2014 var det Jörgen Liebgotts tredje arbetsgivare på sex år. Alla övergångar har varit okej, men det senaste bytet gick riktigt bra, säger han. Läs mer

Avtal klart på KFS energi

Seko och de kommunala energibolagen i KFS har tecknat ett nytt treårigt avtal. Avtalet ger löneökningar enligt det så kallade märket på 6,5 procent och innehåller en låglönesatsning. Läs mer

Åsbro kursgård döms för arbetsmiljöbrott

En instruktör vid Åsbro kursgård döms till 60 dagsböter för arbetsmiljöbrott genom vållande till annans död. Företaget döms att betala en miljon kronor i företagsbot. Läs mer

Fortsatt många arbetsskador

Arbetsmiljön blir inte bättre för Sekos yrkesgrupper när man ser till antalet anmälda olycksfall och sjukdomar som orsakats på jobbet. Läs mer

One contact säger upp kundservicepersonal

One contact varslar drygt 20-talet anställda på kundservice i Malmö om uppsägning. Enligt Seko beror varslet på att företaget tappat sin största kund. Läs mer

Städavtalet klart

Seko och Fastighets har tecknat ett nytt städavtal med Almega. Därmed blir det ingen strejk nästa onsdag. Uppgörelsen innebär en låglönesatsning på 83 kronor, enligt de båda facken. Läs mer

Nöjda parter på ME-avtalet

Båda parter är nöjda med det nya maskinföraravtalet som Seko och ME slöt i går. Utökad arbetstidsförkortning byttes mot längre ramtid för ordinarie arbetstid. Dessutom innehåller avtalet nya skrivningar för in- och uthyrning. Läs mer

Bristyrken
Svårt för många branscher att locka ungdomar

Svårt för många branscher att locka ungdomar

En ko ställer sig och tittar på Linnea Sundfors när hon åker upp i liftkorgen. Hon och Leif Bergman är i Smedsbyn utanför Örnsköldsvik för att besikta gatubelysningen. Läs mer

Medlare

En person som kallas in om parterna inte kan komma överens och det inte går att komma längre i förhandlingarna. Medlare utses av Medlingsinstitutet.