Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Tema: Osäkra vägjobb
Claes Halvars är huvudskyddsombud på Svevia. Foto: Hans Logren

”Hastigheterna måste sänkas”

Sekos huvudskyddsombud på några av de större företagen i branschen är överens om att det går för fort förbi vägarbetsplatserna. Både vid ombyggnad och asfaltering.

26 augusti 2016 13:33

Hastigheterna måste ner och trafiken ledas om där det är möjligt.

– Vi måste göra något, säger Glenn Nordström, huvudskyddsombud på Skanska. I somras var Seko ute och mätte hastigheten och det var verkligen nedslående. Väldigt många kör för fort.

För honom är omledning av trafiken prio 1. Att få bort trafiken från arbetsplatserna är säkrast, och det gör arbetet mer effektivt. Något som Krister Rosén, huvudskyddsombud, (HSO) på NCC håller med om.

– Jag föredrar avstängning och omledning, säger han. Arbetet går snabbare, ger en bättre kvalitet och livslängden på vägen ökar med tre fyra år om vi inte släpper på trafiken på en gång.

– NCC har ett färskt exempel mellan Norrköping och Katrineholm där vägen var avstängd under ett par veckor. Det fungerade utmärkt.

Många kommuner har insett detta, säger Krister, men Trafikverket är en bromskloss. Även om det har blivit något bättre.

– Trafikverket prioriterar trafiken framför oss som arbetar på vägarna. Därför väljer de så sällan att leda om trafiken. Om bilisterna får veta i god tid att det ska vara avstängt fungerar det bra.

Glenn Nordström har lagt märke till att räddningstjänsten börjat stänga av vägar när de arbetar.

– Har vi inte samma arbetsmiljöregler? undrar han.

Bertil Ekström är HSO på Peab anläggning. Omledning är nummer ett även för honom, men det är inte alltid det fungerar.

– Det kan leda till att tung trafik leds in i samhällen, förbi förskolor och skolor. Det brukar Trafikverket säga nej till och det förstår jag, säger han.

Även Claes Halvars, som är huvudskyddsombud på Svevia, håller med om att omledning och avstängning är bra, men han tror att mycket går att göra på arbetsplatsen.

– Det finns ett bra sätt att få ner hastigheten vid vägarbeten och det är att göra det omöjligt att köra fortare än den hastighetsgräns som är satt, exempelvis 30 km/timme, säger han.

– Det gör man genom fysiska hinder, eller genom att göra genomfarten smal och trång. Det bästa är att själv köra igenom arbetsplatsen för att få trafikantens perspektiv. Skyltningen ska vara tydlig och det ska vara enkelt att köra rätt.

Krister Rosén håller med om att olika fysiska hinder drar ner tempot. Men han befarar att det inte blir gjort om det kostar extra.

Att alla insatser, och det finns många sätt att skydda vägarbetarna, kostar pengar är de fyra huvudskyddsombuden väl medvetna om. Pengar styr det mesta, konstaterar de. Därför vore det bra om säkerheten fick en särskild peng från början.

Glenn Nordström tror lösningen är att trafikanordningen, TA- planen, som anger vilka regler som gäller och hur säkerheten ska tillgodoses, plockas ut ur upphandlingen.

– De regler som gäller, de gäller. Och det kostar vad det kostar. Den kostnaden bör vara given från början, säger han. Resten av upphandlingen kan företagen priskonkurrera om.

Det är en lösning som även Bertil Ekström lyfter fram.

Kontroll och uppföljning är bra, säger skyddsombuden, och den får gärna öka. I dag är det för få kontrollanter ute på vägarna.

– Det enda som verkligen hjälper är om Arbetsmiljöverket kommer ut och lägger ett vite, men det händer nästan aldrig, säger Glenn Nordström. Det är alldeles för få inspektörer.

Trafikverket inför nya regler vid årsskiftet som innebär att företag som inte följer säkerhetsreglerna på sikt kan uteslutas från upphandlingar. Claes Halvars tycker det är bra.

– Då lönar det sig att vara seriös. Bolag som lägger mycket pengar på säkerhet bör prioriteras vid upphandling, säger han.

Glenn Nordström tror dock inte att det påverkar säkerheten särskilt mycket.

– Det blir bara ett annat företag som får jobbet i stället, och det bolaget kanske inte är ett dugg bättre, säger han

Som skyddsombud försöker Claes, Krister, Glenn och Bertil ständigt påverka arbetsmiljön. Helst
vill de komma
in i processen
så tidigt som
möjligt, innan
arbetet påbörjas. De anser att
skyddsombud
har kunskap som är viktig att utnyttja i riskbedömningen.

– Vi har en dialog med Trafikverket och försöker få till en omledning, det brukar vara det första vi tar upp, säger Bertil Ek- ström.

Claes Halvars konstaterar att en TA-plan kan se fin ut på papperet men vara helt annorlunda i verkligheten.

– Vi vet inte hur det ser ut förrän vi varit på platsen. Det är först då vi kan planera för en säker arbetsplats, säger Claes Halvars.

 

Karin Lindgren Strömbäck, reporter
karin.lindgrenstromback@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Förvaltningsrätten: Bring citymail ska se till att brevbärare kan gå på toaletten

Förvaltningsrätten: Bring citymail ska se till att brevbärare kan gå på toaletten

Bring citymail ska se till att brevbärarna kan äta under tillfredsställande förhållanden, tillbringa pauser på lämplig plats och säkerställa att det finns tillräckligt många toaletter med låsbar dörr. Läs mer

Personalen får betala priset för avreglerad elmarknad

Personalen får betala priset för avreglerad elmarknad

Det har gått 20 år sedan elmarknaden avreglerades. Nu är det hög tid för en utvärdering och att regeringen säkrar att det finns tillräckligt med personal och kompetens i branschen. Läs mer

Friad för dödsolycka

Friad för dödsolycka

Göta hovrätt friar samtliga åtalade för dödsolyckan på Åsbro kursgård 2014. Det blir heller ingen företagsbot för kursgården. Läs mer

Slavlöner på fartyg

Dubbla kontrakt är vanligt för anställda ombord på bekvämlighetsflaggade fartyg. Ett officiellt som följer internationella avtal och ett hemligt där lönerna är orimligt låga, uppger tidningen Arbetet. Något Sekotidningen tidigare skrivit om. Läs mer

”Erfarenhet borde synas på lönen”

”Erfarenhet borde synas på lönen”

– Jag är trygg i min yrkesroll och kan bemöta de intagna på ett helt annat sätt idag jämfört med när jag var ny på jobbet, säger Anette Skrydtrup, kriminalvårdare på häktet i Helsingborg. Läs mer

”Dålig snöröjning ökar risken för urspårning”

”Dålig snöröjning ökar risken för urspårning”

Snöröjningen på järnvägen i norra Sverige är sämre i år än tidigare. Det anser Green cargo som noterat att antalet incidenter med mindre urspårningar ökat. Trafikverket medger att snöröjningen brustit. Läs mer

Harly håller koll på entreprenörerna

Harly håller koll på entreprenörerna

I januari förra året fick Trafikverket ett regeringsuppdrag att sköta leveransuppföljningen av järnvägsunderhållet i egen regi. Redan i september var Harly Nielsen ute för att hålla koll på att entreprenörerna gör det de ska. Läs mer

”Ingen dag är den andra lik”

”Ingen dag är den andra lik”

Freddie Åfeldt är transportledare på Hector rail och han gillar såväl jobbet som kollegerna. Läs mer

Raka spåret in i politiken

Raka spåret in i politiken

Lina el Yafi hamnade i hetluften när hon som klubbordförande drev kampanj för de uppsagda konduktörerna på tvärbanan. Nu gör hon politisk raketkarriär och kommer av allt att döma bli landstingspolitiker efter valet. Läs mer

Himmel eller helvete

Himmel eller helvete

Det är ingen mening att slå sönder maskinerna, bättre att slåss för en rättvis fördelning av vinsterna som robotar och automatisering ger. Och kanske få en kortare arbetstid. Läs mer

Billigare fackföreningsavgift bra för tryggheten

Den svenska modellen bygger på att löntagare är med i facket. Våra fackförbund ser till att löne- och avtalsvillkor följs och att nödvändiga försäkringar finns, inte minst avtals- och tjänstepension. Därför går vi socialdemokrater nu fram med förslag om att det ska bli billigare att vara med i facket. Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

Svårare för fifflande entreprenörer

Svårare för fifflande entreprenörer

Idag presenterade regeringen ett förslag om entreprenörsansvar i bygg- och anläggningsbranschen. Detta för att skydda de anställdas löner och stoppa osund konkurrens. Läs mer

ny på arbetsmarknaden
Maskinföraren Ghalia bryter normen

Maskinföraren Ghalia bryter normen

Ghalia Alhindi flydde från Syrien till Sverige för drygt två år sedan. Bland det första hon gjorde här var att lära sig cykla, sedan tog hon körkort och nu går hon en maskinförarutbildning. – Sen blir det lastbil och till slut flygplan, säger hon halvt på skämt, halvt på allvar. Läs mer

6F i bråk med Jan Björklund

6F i bråk med Jan Björklund

Efter att Liberalernas partiledare Jan Björklund uttalat sig om ”de militanta LO-förbunden i 6F” i tidningen Arbetet kontrar nu 6F med att kalla Björklund politikens främsta huligan. Läs mer

Språkförbistring kan ligga bakom dödsolycka

De två estniska montörer som omkom vid ett kraftledningsarbete i Dalarna hösten 2016 kunde inte svenska och det kan ha bidragit till att de gjorde misstag. Läs mer

Seko: ”Omplacering av fackligt ombud en bestraffning”

Kriminalvården vill omplacera en facklig förtroendevald på anstalten Ljustadalen efter påståenden om kränkande särbehandling. Läs mer

Starkt stöd för vägarbetare som slog sönder bilruta

Starkt stöd för vägarbetare som slog sönder bilruta

Vägarbetaren Timmy Edström slog en asfaltraka genom vindrutan på en bil när föraren vägrade dra ner farten. Nu har han dömts till böter och skadestånd, men han får starkt stöd och pengar från kolleger och allmänhet. Läs mer

Lönsamt övertidsarbete kan leda till ohälsa

Lönsamt övertidsarbete kan leda till ohälsa

Vissa medarbetare i Kriminalvården arbetar väldigt mycket övertid. Den är frivillig och ger i de flesta fall betydande extrainkomster. Vilket i sin tur gör det svårt för skyddsombud och fack att se till att avtal följs. Läs mer

Förtjänstutvecklingsgaranti

En garanti i de centrala kollektivavtalen för att de grupper som inte får någon löneglidning inte ska få det sämre under avtalsperioden.