Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Reportage

Harly håller koll på entreprenörerna

I januari förra året fick Trafikverket ett regeringsuppdrag att sköta leveransuppföljningen av järnvägsunderhållet i egen regi. Redan i september var Harly Nielsen ute för att hålla koll på att entreprenörerna gör det de ska.

9 februari 2018 08:00

Rydaholms station. Harly Nielsen kliver in i teknikhuset och slår av automatiken för belysningen. Då tänds alla lampor över spåret, trots fullt dagsljus. Sedan går han ut för att kontrollera att entreprenören verkligen har bytt de två armaturerna som man sagt sig ha gjort.

– Jodå, nu är det led-armatur. Enligt kontraktet ska de ha bytt två armaturer och fyra lampor i armaturerna. Och det stämmer ju, konstaterar han.

Näst på tur står kontroll av ett element i en växel. Då måste han först ringa fjärrtågklareraren, eller ”fjärren”, för ett planeringssamtal.

”Hej, mitt namn är tillsynsman Nielsen från Tra kverket. Jag är i Rydaholm och ska inspektera växel 21. Jag skulle behöva a- skydd. Det räcker med tio minuter.”

– Jo, jag fick tio minuter. Vi ska bara vänta in ett tåg så kan vi gå sedan, förklarar han.

När tåget närmar sig gör han en signal med handen till lokföraren som svarar med att blinka med ljusen.

– Signalen betyder att alla vi här är medvetna om att tåget kommer.

När tåget sedan lämnat stationen ringer han ”fjärren” en gång till, och berättar att han nu kommer koppla på kontaktdonen på rälsen. Då kortsluts spåret som om det vore ett tåg där, vilket innebär att inget annat tåg kan komma.

Sedan går han ut i växeln och kollar i sina papper.

– De ska ha bytt ett orange element här, säger han medan han borstar undan lite snö.

– Och det stämmer, det ser man på att det är blankare än de andra.

Så även här har entreprenören utfört sina åtaganden. I alla fall nästan. När Harly Nielsen tittar sig omkring upptäcker han det gamla elementet som sticker upp ur snön ett par meter bort.

– Där har de slarvat. De ska ta med sig de gamla grejerna, så det skriver jag som ”övrigt”, säger han samtidigt som han tar en bild på det slängda elementet.

Även när han kontrollerar det dieseldrivna reservelverket får han skriva ned några anmärkningar. Entreprenören ska testköra elverket en gång i månaden genom att slå av den ordinarie strömmen för att se om reservelverket går igång. Men när han tittar på listan över testkörningar visar det sig att det gjordes två gånger i oktober med bara en veckas mellanrum men sedan ingen gång i november.

– Det blir en anmärkning i protokollet då entreprenören inte följt kontraktsvillkoren, säger Harly Nielsen.

Ytterligare en brist som upptäcks är bränslefiltret som ska bytas en gång om året. På locket har de skrivit när det senast byttes – 21 december 2016.

– Det är ju mer än ett år. Så det blir också en anmärkning i leveransuppföljningen.

Även här ska han fotodokumentera som underlag, men nu har telefonen dött, förmodligen på grund av kylan. I stället får Frida Persson, som är senior projektledare på Trafikverket, ta fram sin mobil och fota.

– Men annars ser det bra ut. Rent och snyggt och tillräckligt med diesel, konstaterar han sedan.

Harly Nielsen har jobbat med järnvägsel sedan 1979. Först på SJ, när de drev anläggningen, sedan i tur och ordning på Banverket, Banverket produktion, Banverket förvaltning och nu på Trafikverket. Sedan september innehar han en av de nyinrättade tjänsterna som leveransuppföljare inom Trafikverket.

– Jag sökte tjänsten för jag vill vara ute mer. Innan dess var jag projektingenjör och höll i produktionsmöten och liknande. Min tanke var att vara ute 50 procent av tiden, men mot slutet var det 98 procent inne och bara 2 ute. Nu är jag ute fyra dagar och på kontoret en.

Tidigare har kontrollerna upphandlats och utförts av konsulter, men i januari 2017 fick Trafikverket ett regeringsuppdrag att sköta leveransuppföljning i egen regi.

Frida Persson fick uppdraget att projektleda regeringsuppdraget i mars samma år, och samma månad påbörjades anställningsprocessen av de första leveransuppföljarna.

– Det gick fort. I den första vändan anställde vi 21 personer och i princip alla var seniora med erfarenhet och kunde snabbt börja utföra leveransuppföljningar ute i järnvägsanläggningen. I dagarna ska vi ut med en annons för att anställa 19 till. För att minska risken för att dränera marknaden på erfaren järnvägskompetens kommer vi nu även att bredda ansökningsmöjligheterna och därmed öppna upp för nyrekryteringar till branschen. Det kommer naturligtvis innebära en längre uppstartssträcka men vi tror på gott stöd från de som redan idag arbetar som leveransuppföljare, säger Frida Persson.

De flesta av de dem som anställs nu ska alltså ut i de olika distrikten och stärka upp grupperna som redan finns där. I södra distriktet, där Harly Nielsen jobbar, från Nässjö och söderut är man idag fyra internt anställda personer, en med elkompetens, en med signalkompetens och två med bankompetens. Med nyanställningarna ska de bli dubbelt så många medan befintliga konsulter slussas ut.

– Men av de 19 ska 2–3 ha en annan kompetens och arbeta med att samla in och analysera data från distrikten. Är det samma typer av fel som dyker upp överallt eller är det lokala variationer? Är det en och samma entreprenör som har brister i alla områden? Sådana frågor söker svar, och där behöver vi förbättra överblicken nationellt eftersom konsulterna på de olika distrikten arbetat olika, säger Frida Persson.

Och just den bristande kollen var den främsta anledningen till regeringsuppdraget. En statlig utredning konstaterade för några år sedan att Trafikverket saknade tillräcklig kontroll över anläggningen. Dessutom såg utredaren stora brister i det system som fanns för att registrera och analysera problemen.

I regeringsuppdraget ingår även att utföra manuell underhållsbesiktning i egen regi. Underhållsbesiktning utförs för att fånga det långsiktiga underhållsbehovet i järnvägsanläggningen, något som idag utförs av entreprenörerna. Men där vill Trafikverket avvakta ett tag då digitaliseringen ger nya möjligheter att utföra delar av den manuella underhållsbesiktningen med ny teknik.

– Det händer så väldigt mycket inom digitaliseringen på det området så vi vill först titta på vad det ger. Så under en övergångsperiod låter vi det ligga kvar på entreprenörerna, säger Frida Persson.

Det handlar till exempel om mätutrustning som monteras på befintliga tåg som skickar data om järnvägsanläggningens skick.

– Vi kommer säkert behöva några personer ute i spåret, men just nu vet vi inte hur många så då är det bättre att avvakta.

Men om Harly Nielsen fick bestämma så skulle Trafikverket sköta allt.

– Min personliga åsikt är att allt underhåll ska ligga på staten. När jag började upplevde jag att folk kände mer ansvar för helheten.

Men att man tagit hem leveransuppföljningen är ett bra första steg, tycker han.

– Det behövs verkligen. Även om konsulterna också upptäckte saker, så får vi bättre koll om vi gör det själva. Då kan vi verkligen se att vi får det vi betalar för, säger Harly Nielsen.

Mattias Dahlgren, Reporter
mattias.dahlgren@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

ISS: Vi har vidtagit tillräckliga åtgärder

ISS: Vi har vidtagit tillräckliga åtgärder

ISS har vidtagit tillräckliga åtgärder när det gäller de sexuella trakasserierna på biljettkontrollen. Det säger ISS affärsområdeschef Ulrika Andersson. Läs mer

Fransk strejkvåg når energisektorn

Fransk strejkvåg når energisektorn

Franska energiarbetare stänger av strömmen för dåliga arbetsgivare och lovar samtidigt att leverera billigare el till hushållen. - Vi vill tvinga regeringen till att helt lägga om kurs, säger Rachel Neis, hos gasföretaget GRDF. Läs mer

Sextrakasserier på ISS till AD

Sextrakasserier på ISS till AD

Seko och Almega kunde inte komma överens om hur problemen med sexuella trakasserier på ISS biljettkontroll ska lösas. Seko förbereder nu en stämning till Arbetsdomstolen. Läs mer

”Jag är ung och har inte behövt kriga”

”Jag är ung och har inte behövt kriga”

– Varför ska man vara med i facket och betala medlemsavgift när alla får ta del av villkoren som vi förhandlar fram? Frågan lyfts när Sekos vice ordförande, Gabriella Lavecchia, besöker klubb Fastigheter i Stockholm, som en del av medlemsveckan. Läs mer

”Erfarenhet borde synas på lönen”

”Erfarenhet borde synas på lönen”

– Jag är trygg i min yrkesroll och kan bemöta de intagna på ett helt annat sätt idag jämfört med när jag var ny på jobbet, säger Anette Skrydtrup, kriminalvårdare på häktet i Helsingborg. Läs mer

Facklig seger när MTR tar över städning

Den 1 maj tar MTR över städningen av pendeltågen i Stockholm. Enligt Seko innebär övergången en facklig seger för medlemmarna, då viktiga villkor behålls eller stärks. Läs mer

Många brev med narkotika på Posten

Brevbärare och postombud riskerar att oskyddade exponeras för den extremt farliga drogen fentanyl. Arbetsmetoder för att göra postpersonalen tryggare har tagits fram. Läs mer

”Vi är som Sherlock Holmes”

”Vi är som Sherlock Holmes”

Läs mer

Med jämlikhet i fokus

Med jämlikhet i fokus

Kadir Kasirga kom till Sverige från Kurdistan som 15-åring. Efter många år som fackligt aktiv i Seko kandiderar han i höst till riksdagen för Socialdemokraterna.
 Läs mer

Vem vill jobba mer?

Vem vill jobba mer?

Problemet är inte att det går dåligt för Sverige. Problemet är att våra gemensamma tillgångar är orättvist fördelade. Läs mer

En sjukförsäkring att lita på

"Vi förväntar oss att en samlad arbetarrörelse gör gemensam sak för att utveckla den svenska modellen där en rättvis och trygg sjukförsäkring är självklar!" Det skriver Agneta Tiger Seko och Ingemar Nilsson, riksdagsledamot (S). Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

6F:s lönerapport får kritik

6F:s lönerapport får kritik

Det blev en hel del mothugg och kritik när 6F:s och Katalys rapport ”Lågt lönemärke gynnar högavlönade” diskuterades på ett seminarium i Stockholm på tisdagen. Läs mer

Tull vill att brevbärare knarkspanar

Tull vill att brevbärare knarkspanar

Tullkriminalen vill använda brevbärare som spanare, det väcker obehag och frågor om säkerhet och ansvar. Men brevhemligheten väger tungt. Läs mer

Facklig företrädare fick rätt – JK kritiserar Kriminalvården

Facklig företrädare fick rätt – JK kritiserar Kriminalvården

Kriminalvården får kritik av Justitiekanslern, JK, för att en regionchefer brutit mot repressalieförbudet i grundlagarna. Offentliganställda får inte straffas för att de uttalar sig om sin arbetsplats i media. Läs mer

Ny rapport: Arbetare missgynnas av lågt lönemärke

Ny rapport: Arbetare missgynnas av lågt lönemärke

De privatanställda tjänstemännens löner har ökat mer än arbetarnas vid flera avtalsperioder sedan sedan industriavtalets tillkomst 1998. För att vända trenden behövs ett högre ”märke” och samtidiga låglönesatsningar. Läs mer

Sparkade av ISS – kräver jobbet tillbaka

Sparkade av ISS – kräver jobbet tillbaka

ISS har avskedat fyra biljettkontrollanter av personliga skäl. ISS uppger att de fyra validerat sina egna SL-kort, vilket skulle vara att likställa med fusk eller bedrägeri. Seko har ogiltigförklarat samtliga avsked och menar att de fyra enbart följt företagets instruktioner. Läs mer

MTR tar över städning av pendeln

MTR tar över städning av pendeln

MTR och Solreneriet inleder fackliga förhandlingar om att MTR ska ta över städningen av pendeltågen i Stockholm. Läs mer

Efter metoo – de efterlyser visselblåsare på sjön

Efter metoo – de efterlyser visselblåsare på sjön

På Youtube finns videon #lättaankar, där kvinnor inom svensk sjöfart vittnar om grova övergrepp och sexuella trakasserier på jobbet. Ett Metoo-upprop i branschen har samlat 1150 underskrifter. Läs mer

Uppgörelse

Är detsamma som överenskommelse. Parterna har gjort upp eller kommit överens om hur avtalet ska se ut och har skrivit på.