Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

För dig som arbetar med service och kommunikation
Insändare

Har Seko gått med på nytt arbetssätt på Posten?

13 november 2014 12:42

Nu verkar det som Postnord skall skynda sig och driva igenom fyra flöden (ett nytt arbetssätt för brevbärare med större andel med maskinsorterad post, reds anm) så fort som möjligt. Vad är Seko posts inställning till detta arbetssätt som många anser vara döden för oss brevbärare. Har vi inte tillräckligt problem med nacke och axlar?

Givetvis går Postnord ut med att det fungerar perfekt och att det är förhandlat med berörda parter. Seko post? Huvudskyddsombud?

Vilka är det från fackligt håll som suttit med i förhandlingar, den eller de får gärna svara i Sekotidningen.

Det är nog inte många brevbärare som känner att detta löser de problem som vi har på nacke och axlar samt den tidsnöd som vi ständigt lever med. Men arbetsmiljö är ingen hög prioritet eftersom arbetsmiljöenkäten är inställd.

 

Undrande undrar om undrens tid är förbi!
redaktionen@sekotidningen.se

Dela det här

3 kommentarer

  1. Seko Posten

    Frågan om fyra flöden i brevbäringen är hanterad i samverkan. Vi tvingas konstatera att det finns vissa brister från arbetsgivarens sida utifrån det parterna samverkat om. Framför allt försöker man forcera genomförandet snabbare än de 15 månader man räknat med från början och det påverkar genomförandet negativt.

    Vi har markerat att vi inte ser modellen med fyra flöden som lämpliga i brevbäring med trappuppgångar utan fastighetsboxar. Detta arbetssätt ställer också höga krav på rätt utrustning och rätt fordon, här finns det också tydliga brister som orsakas av att arbetsgivaren forcerar införandet. Det är väldigt tydligt att Seko Posten inte delar arbetsgivarens uppfattning om att allt fungerar perfekt på de ställen där man börjat med fyra flöden, vilket tydligt har framgått av vår Medlemsinformation i vecka 45.

    Skyddsorganisation arbetar med att ta fram en riskanalys, den är inte helt klar än och våra skyddsombud kommer naturligtvis att noggrant bevaka hur det här utvecklas.

    En viktig del för att inte dra på sig förslitningsskador med eller utan fyra flöden, är att vi jobbar rätt. Väldigt många postanställda har en så stark lojalitet att man offrar sin egen hälsa för att leva upp till kundernas förväntningar. Vi ska naturligtvis försöka göra ett så bra jobb som möjligt, men om arbetsgivaren genom omöjliga arbetssätt och/eller otillräcklig bemanning inte gör det möjligt, måste ansvaret för det helt och hållet läggas på arbetsgivaren. Vi är medvetna om att pressen på de anställda är hård och att det kan vara svårt att undvika stressituationer för att lösa problem som orsakats av underbemanning, felaktiga arbetsredskap och fordon. Vi måste helt enkelt jobba rätt och vi måste också använda de arbetsredskap som finns.

    Seko Postens styrelse

  2. Kenth blidstål

    Hej !

    Efter 40 år funderar jag på att säga upp mig

    Ont i axlar o armar,

    Postjobbet har blivit vår tids slaveri

    Har varit lojal i fyrtio år men vad händer,hela mitt liv förstörs av stress o fyra flöden
    Detta med fyra flöden är dårskap

    Posten är tragiskt

  3. Nisse

    Lägg ner fyra flöden NU!
    Vi är inga bläckfiskar!!!!

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

650 får gå från Telia

Telia måste spara i den svenska verksamheten och bantar med cirka 650 tjänster, av dessa är ett 40-tal Sekomedlemmar. Det står klart efter gårdagens fackliga förhandlingar. Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

Besvikna pendelstädare oroar sig för framtiden

Besvikna pendelstädare oroar sig för framtiden

Det blev 28 städare som förlorar sitt arbete på pendeln i Stockholm när Solreneriet drar ner. 41 städare får sin arbetstid sänkt till 50, 40 eller 20 procent. Fyra får nytt jobb på tunnelbanan. Läs mer

Kongress 2017

Allt om kongressen

Läs mer

Slipp stressen på semestern

Slipp stressen på semestern

På ISS Transport i Malmö har de anställda lite olika planer inför semestern. Några planerar, andra tar dagen som den kommer. Läs mer

Strejk stoppar finska tåg

Lokförarna i Finland lägger ner arbetet i protest i kväll klockan 19.00 svensk tid. Sju andra transportfack är redo att stödja aktionen. Läs mer

Långa dagar i bilen – utan riktig lön

Långa dagar i bilen – utan riktig lön

De berättar om långa dagar i bilen. Om jobbiga körningar när sömnen tränger sig på, och så det värsta – att vara borta från familjen långt in på kvällen, var och varannan dag. Läs mer

”Vi får kämpa hela tiden”

”Vi får kämpa hela tiden”

Läs mer

Janne Rudén tackar för sig

Janne Rudén tackar för sig

Efter 15 år som förbundsordförande har Janne Rudén gått i pension. Här berättar han om framgångar och bakslag och om fördelen med att Frölunda förlorar i ishockey. Läs mer

Seko är sina medlemmar

Seko är sina medlemmar

En ny förbundsledning ska nu göra Seko till ett öppet och lyssnande förbund dit nya söker sig och gamla stannar kvar. Läs mer

Nej till begränsningar i konflikträtten

Uppenbarligen blir det ett ingrepp i förhandlingarna till fördel för en arbetsgivare som agerar antifackligt, skriver Seko Stockholms styrelse apropå regeringens kommande utredning av konflikträtten. Läs mer

Vill Jernhusen ha fler försenade tåg?

Kanske är det som författaren Jesper Meijling hävdar att fastighetsbolaget Jernhusen och dess stationshus bäst Läs mer

Chaufför omkom vid Postnords terminal

En chaufför har avlidit i en olycka vid Postnords terminal i Segeltorp i södra Stockholm. Olyckan inträffade för en vecka sedan och chauffören avled efter några dagar på sjukhus. Läs mer

Minst och bäst – på Boxholmsdepån gick övergången utan problem

Minst och bäst – på Boxholmsdepån gick övergången utan problem

När Alstom tog över Boxholmsdepån 2014 var det Jörgen Liebgotts tredje arbetsgivare på sex år. Alla övergångar har varit okej, men det senaste bytet gick riktigt bra, säger han. Läs mer

Konkurrens får finska fack att se rött

Konkurrens får finska fack att se rött

UPPDATERAD MED VARSEL OM POLITISK STREJK. Huvudlöst! Det säger facket om den finska regeringens förslag att utsätta passagerartrafiken på landets järnvägar för konkurrens. Läs mer

Arbetsmiljöbrott på Euromaint

Arbetsmiljöbrott på Euromaint

Euromaint Rail har accepterat att betala en företagsbot på 200 000 kronor efter en arbetsolycka på bolagets anläggning på Minuthandelsgatan i Göteborg 2015. Läs mer

DSB vill sälja Upptåget till Transdev

Danska DSB säljer DSB Uppland, Upptåget, till Transdev. Innan affären går i lås ska dock Region Uppsala godta försäljningen. Läs mer

Boden breddar lokförarutbildningen

I september börjar en ny kull lokförarelever sin utbildning i Boden. Fyra av 27 har utomsvensk bakgrund. De har rekryterats till utbildningen tack vare riktade insatser. Läs mer

Reneriets vd: Vi klarar kvaliteten med färre städare

Reneriets vd Tina Wessman Hellstadius säger till Sekotidningen att hon är övertygad om att företaget klarar kvaliteten på städningen på Stockholms pendeltåg med färre anställda. Läs mer

Mellan 15 och 25 pendelstädare sägs upp

I början av juli varslades 90 pendeltågsstädare på Reneriet i Stockholm om uppsägning. Efter förhandlingar med facket är det klart att upp emot 25 heltidstjänster försvinner och 40 tidigare heltidsjobb omvandlas till deltid. Läs mer

Bristyrken
Svårt för många branscher att locka ungdomar

Svårt för många branscher att locka ungdomar

En ko ställer sig och tittar på Linnea Sundfors när hon åker upp i liftkorgen. Hon och Leif Bergman är i Smedsbyn utanför Örnsköldsvik för att besikta gatubelysningen. Läs mer

Reallöneökning

Hur köpkraften förändras under tiden. En reallöneökning gör att man kan köpa fler varor och tjänster än tidigare.