Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Tema: Arbetsplatsen
Stefan Drougge servar en terrängbil som varit i Afghanistan Foto: Lasse Modin
Reportage

Här får försvarets prylar nytt liv

Terrängbilar och klimat­aggregat får nytt liv på markverkstaden på Uppsala garnison. Här finns också delar av Försvarsmaktens största och nyaste förband, FMTIS, och försvarets bästa svetsare.

12 februari 2016 13:37

Mari-Ann Larsson är ordförande för Sekos Försvarsklubb Uppsala/Bålsta Garnison. Hon arbetar i FMTIS som bildades 1 januari i år och då blev Sveriges största förband.

När Sekotidningen frågar vad FMTIS står för blir hon osäker och måste slå upp det. Det är så krångligt att man satt upp en lapp i fikarummet på hennes arbetsplats där svaret står: ”FMTIS = Försvarsmaktens telekommunikations- och informationssystemförband”. Något som i det civila livet förmodligen skulle kallas it-avdelning.

Mari-Ann Larsson började sin karriär som flygplansteletekniker på avionikverkstaden, när det fanns en flygflottilj här.

– Jag har jobbat med teknik hela tiden sedan 1992 då jag började och nu är jag inköpare av tekniska prylar.

Hon gillar att arbeta för Försvarsmakten och anser att det fackliga arbetet går lätt.

– Det fackliga funkar jättebra här. Det är högt i tak och vi har ett väldigt bra samverkansklimat. De problem som kan finnas är när någon mellanchef glömmer bort att samverka i någon fråga, men det löser sig alltid.

På FMTIS jobbar också klubbens nyaste medlem, teleingenjören Kenneth Sundqvist, som jobbat här i tre månader.

garnisonen2

– Jag jobbade på ett dotterbolag till Ericsson som AXE-tekniker. När Ericsson förlorade kontraktet i det här området skulle jag vara tvungen att jobba i Stockholm varje dag. Så när en gammal kollega tipsade om det här jobbet så sökte jag. Arbetet var mer självständigt på Ericsson men det var också ganska ensamt. Än så länge ångrar jag mig inte.

Peter Rogulla är aggregatreparatör. Aggregat i det här fallet är till exempel dieseldrivna elverk att använda i fält, eller klimatanläggningar som bland annat används för att kyla större tält i utlandsuppdrag.

garnisonen3

Själv har han varit på många utlandsuppdrag, eller systemstödsresa som det kallas när civilpersonal åker ner för reparation och underhåll av materiel. Kosovo, Mali samt ett tjugotal vändor till Afghanistan.

– Det blir lite som ett gift. Det är extremt krävande men väldigt roligt. Sedan är det ju alltid skönt att komma hem igen, men så börjar jag snart längta ut igen, säger Peter Rogulla.

När Sekotidningen är på besök håller han på med översyn av ett elverk som just kommit hem efter tjänst i Afghanistan.

– Tanken är att allt materiel som inte är förrådsställt ska in en gång om året för översyn och reparation.

Strax intill står mekanikern Henrik Benneborg och reparerar en sop- och blåsmaskin. Den används på ygfältets start- och landningsbanor och gör vad den heter – sopar och blåser för att få bort snön.

– Banorna ska ju vara öppna hela tiden och måste vara helt rena från snö. Sedan kör friktionsbilen där borta över banan för att mäta friktionen, säger Henrik Benneborg och pekar på vad som ser ut som en vanlig Saab, men som är utrustad med ett femte hjul.

Det fälls ned när bilen kör på landningsbanan. Sedan mäter man hur snabbt det femte hjulet snurrar i förhållande till bilens fart, då får man reda på hur halt det är på banan.

Maskinen, som är en av fyra på flygfältet, har haft stort oljeläckage men är nu reparerad.

garnisonen4

– Jag har bytt oljetråg och lite annat, så nu ska den ut igen, säger Henrik Benneborg innan han går och hämtar en traktor för att släpa ut maskinen från verkstaden.

Han har jobbat här sedan 1994, ett år efter att verkstaden byggdes, och trivs på det stora hela bra.

– Men det känns som vi inte är lika delaktiga i helheten sedan våra tjänster yttades över till FMV. Jag hade hellre jobbat kvar i Försvarsmakten, allt var enklare då.

Det han syftar på är när många anställda inom FMLOG (Försvarsmaktens logistik) flyttades över till den civila myndigheten FMV (Försvarets materielverk) år 2013.

En annan förändring inom försvaret som märks av i verkstaden är när värnplikten skrotades och Sverige gick över till ett yrkesförsvar.

– En gång i tiden hade vi verkstadstroppar här, som bestod av värnpliktiga med intresse och lämplighet för mekanik. Det innebar att vi var fler i verkstaden, säger fordonsreparatören Stefan Drougge.

garnisonen6

Han står och mekar med en terrängbil som även den precis kommit tillbaka efter uppdrag i Afghanistan.

Genom åren, han började här 1996, har han varit med om ett antal namnbyten på organisationen samt ett myndighetsbyte. Efter överflyttningen till FMV har det varit stora problem.

– Ja, reservdelshanteringen har lämnat en hel del i övrigt att önska. Det har varit svårt att få fram delar och ibland har man inte vetat vart man ska vända sig. Men det har börjat sätta sig nu, säger Stefan Drougge.

Hans Rengren gjorde lumpen här 1979 och blev anställd 1981, så han har tillbringat större delen av sitt vuxna (arbets)liv på den före detta flygflottiljen. Efter en rad byten av arbetsuppgifter och organisationsnamn arbetar han nu på FMTIS som it-tekniker.

– Jag håller på med allt från fiberdragning till installationer på datorer, men också transporter och mycket övningsverksamhet. Då är jag med ute på övningar och sätter upp kommunikations- och it-system, kopplar fiber och sådant.

garnisonen5

Men han inledde karriären som svetsare.

– Jag började som flottiljsvetsare 1981, säger han men blir avbruten av Mari-Ann Larsson:

– Ja, och du var ju känd som försvarets bästa svetsare.

– Jo, jag hade licenser för att svetsa allt utom under vatten, medger han.

– Men du var också känd för att svetsa ovanligt snyggt, framhärdar Mari-Ann Larsson.

– Ja, så var det väl.

Mattias Dahlgren, Reporter
mattias.dahlgren@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Dödsolycka ombord på Silja Symphony

Dödsolycka ombord på Silja Symphony

En målare som arbetade med att renovera hytter ombord på Silja Symphony omkom i en arbetsplatsolycka i lördags. Dödsorsaken uppges vara en felaktig bygglampa som gett mannen en elchock. Läs mer

SJ:s kundtjänst privatiseras

SJ:s kundtjänst privatiseras

SJ har beslutat att lägga ut kundtjänsten i Ånge på ett privat företag. Webhelp, som tar över, lovar att vara kvar i minst fem år och har skrivit ett specialavtal för de anställda. Läs mer

Brevbärare blev överfallen vid sin bil

Brevbärare blev överfallen vid sin bil

Två män försökte med våld ta brevbäraren Åsa Åsbergs postbil. En av männen greppade så hårt tag om Åsas nacke att hon har ständig värk flera veckor efteråt. Hon chockades och gav inte männen bilnycklarna. Läs mer

Många besök under Sekos medlemsvecka

Många besök under Sekos medlemsvecka

Närmare 10 000 anställda i Sekos branscher fick besök när Seko hade medlemsvecka i april. Nu har förbundet registrerat plussiffror i medlemsregistret för första gången på länge. Läs mer

Experten: Så undviker du en stressig semester

Experten: Så undviker du en stressig semester

Sommarsemestern ser många fram emot som en tid för att ta det lugnt och ha det härligt. Men så blir det långt ifrån alltid när ambitionerna blir för stora. Vi frågade Samuel West, psykolog och forskare, hur man kan tänka för att inte hamna i värsta semesterstressen. Läs mer

Häktet i Göteborg flyttade på skyddsombud

Häktet i Göteborg flyttade på skyddsombud

I april beslutade Kriminalvården i region väst att flytta Sekos skyddsombud Leif Kyldal från häktet Göteborg till Skogomeanstalten. Han närmaste chef hade känt sig hotad när Leif pekade på arbetsmiljöproblem på avdelningen. Läs mer

Seko hjälpte Bo när vibrationsskador avslutade yrkeslivet

Seko hjälpte Bo när vibrationsskador avslutade yrkeslivet

Vibrationsskador satte stopp för Bo Hadrys yrkesliv. Genom Seko har han fått hjälp att söka de ersättningar han har rätt till. – Helt plötsligt har det funnits en massa pengar på kontot. Läs mer

”Vi är som Sherlock Holmes”

”Vi är som Sherlock Holmes”

Läs mer

Med jämlikhet i fokus

Med jämlikhet i fokus

Kadir Kasirga kom till Sverige från Kurdistan som 15-åring. Efter många år som fackligt aktiv i Seko kandiderar han i höst till riksdagen för Socialdemokraterna.
 Läs mer

Vem vill jobba mer?

Vem vill jobba mer?

Problemet är inte att det går dåligt för Sverige. Problemet är att våra gemensamma tillgångar är orättvist fördelade. Läs mer

En sjukförsäkring att lita på

"Vi förväntar oss att en samlad arbetarrörelse gör gemensam sak för att utveckla den svenska modellen där en rättvis och trygg sjukförsäkring är självklar!" Det skriver Agneta Tiger Seko och Ingemar Nilsson, riksdagsledamot (S). Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

LO-prognos: Bra tillfälle att främja välfärden

LO-prognos: Bra tillfälle att främja välfärden

LO:s ekonomer räknar med ytterligare några goda år - och med lägre arbetslöshet än någon annan prognosmakare. Använd de goda tiderna för att ta itu med bristerna i välfärden, uppmanar de. Läs mer

Lagom stress är en del av arbetet på Sjöfartsverket

Lagom stress är en del av arbetet på Sjöfartsverket

– Jag skriver en lista och bockar av varje sak som jag har gjort när det blir körigt på jobbet, säger Janet Floreng Lindfors som arbetar som administratör på Sjöfartsverket i Malmö. Läs mer

Indien: Facklig kamp gav rätt till mammaledighet

Indien: Facklig kamp gav rätt till mammaledighet

Kvinnliga busskonduktörer i den indiska delstaten Maharashtra får sin betalda mammaledighet utökad från sex till nio månader. Bland annat tack vare Sekos stöd till det lokala facket och dess kvinnliga aktivister. Läs mer

Efter granskningen av Förbifarten: ”Ser över handlingsalternativ”

Efter granskningen av Förbifarten: ”Ser över handlingsalternativ”

Trafikverket ”ser över möjliga handlingsalternativ” och ska göra en ”heltäckande analys” av arbetsmiljöarbetet. Det sker efter tidningen Arbetets avslöjande om allvarliga arbetsmiljöbrister på Förbifart Stockholm-bygget på Lovön. Läs mer

Facklig brevbärare och kristdemokrat, inget för LO

Facklig brevbärare och kristdemokrat, inget för LO

Brevbäraren Åsa Åsberg är aktiv i Seko Posten och vald till LO-distriktets representantskap i Västerbotten. Hon uppmanades att lämna det uppdraget eftersom hon står på Kristdemokraternas lista i valet till kommunfullmäktige. Det är inget Seko står bakom. Läs mer

Många brev med narkotika på Posten

Brevbärare och postombud riskerar att oskyddade exponeras för den extremt farliga drogen fentanyl. Arbetsmetoder för att göra postpersonalen tryggare har tagits fram. Läs mer

Reallöneökning

Hur köpkraften förändras under tiden. En reallöneökning gör att man kan köpa fler varor och tjänster än tidigare.