Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Tema: Arbetsplatsen
Stefan Drougge servar en terrängbil som varit i Afghanistan Foto: Lasse Modin
Reportage

Här får försvarets prylar nytt liv

Terrängbilar och klimat­aggregat får nytt liv på markverkstaden på Uppsala garnison. Här finns också delar av Försvarsmaktens största och nyaste förband, FMTIS, och försvarets bästa svetsare.

12 februari 2016 13:37

Mari-Ann Larsson är ordförande för Sekos Försvarsklubb Uppsala/Bålsta Garnison. Hon arbetar i FMTIS som bildades 1 januari i år och då blev Sveriges största förband.

När Sekotidningen frågar vad FMTIS står för blir hon osäker och måste slå upp det. Det är så krångligt att man satt upp en lapp i fikarummet på hennes arbetsplats där svaret står: ”FMTIS = Försvarsmaktens telekommunikations- och informationssystemförband”. Något som i det civila livet förmodligen skulle kallas it-avdelning.

Mari-Ann Larsson började sin karriär som flygplansteletekniker på avionikverkstaden, när det fanns en flygflottilj här.

– Jag har jobbat med teknik hela tiden sedan 1992 då jag började och nu är jag inköpare av tekniska prylar.

Hon gillar att arbeta för Försvarsmakten och anser att det fackliga arbetet går lätt.

– Det fackliga funkar jättebra här. Det är högt i tak och vi har ett väldigt bra samverkansklimat. De problem som kan finnas är när någon mellanchef glömmer bort att samverka i någon fråga, men det löser sig alltid.

På FMTIS jobbar också klubbens nyaste medlem, teleingenjören Kenneth Sundqvist, som jobbat här i tre månader.

garnisonen2

– Jag jobbade på ett dotterbolag till Ericsson som AXE-tekniker. När Ericsson förlorade kontraktet i det här området skulle jag vara tvungen att jobba i Stockholm varje dag. Så när en gammal kollega tipsade om det här jobbet så sökte jag. Arbetet var mer självständigt på Ericsson men det var också ganska ensamt. Än så länge ångrar jag mig inte.

Peter Rogulla är aggregatreparatör. Aggregat i det här fallet är till exempel dieseldrivna elverk att använda i fält, eller klimatanläggningar som bland annat används för att kyla större tält i utlandsuppdrag.

garnisonen3

Själv har han varit på många utlandsuppdrag, eller systemstödsresa som det kallas när civilpersonal åker ner för reparation och underhåll av materiel. Kosovo, Mali samt ett tjugotal vändor till Afghanistan.

– Det blir lite som ett gift. Det är extremt krävande men väldigt roligt. Sedan är det ju alltid skönt att komma hem igen, men så börjar jag snart längta ut igen, säger Peter Rogulla.

När Sekotidningen är på besök håller han på med översyn av ett elverk som just kommit hem efter tjänst i Afghanistan.

– Tanken är att allt materiel som inte är förrådsställt ska in en gång om året för översyn och reparation.

Strax intill står mekanikern Henrik Benneborg och reparerar en sop- och blåsmaskin. Den används på ygfältets start- och landningsbanor och gör vad den heter – sopar och blåser för att få bort snön.

– Banorna ska ju vara öppna hela tiden och måste vara helt rena från snö. Sedan kör friktionsbilen där borta över banan för att mäta friktionen, säger Henrik Benneborg och pekar på vad som ser ut som en vanlig Saab, men som är utrustad med ett femte hjul.

Det fälls ned när bilen kör på landningsbanan. Sedan mäter man hur snabbt det femte hjulet snurrar i förhållande till bilens fart, då får man reda på hur halt det är på banan.

Maskinen, som är en av fyra på flygfältet, har haft stort oljeläckage men är nu reparerad.

garnisonen4

– Jag har bytt oljetråg och lite annat, så nu ska den ut igen, säger Henrik Benneborg innan han går och hämtar en traktor för att släpa ut maskinen från verkstaden.

Han har jobbat här sedan 1994, ett år efter att verkstaden byggdes, och trivs på det stora hela bra.

– Men det känns som vi inte är lika delaktiga i helheten sedan våra tjänster yttades över till FMV. Jag hade hellre jobbat kvar i Försvarsmakten, allt var enklare då.

Det han syftar på är när många anställda inom FMLOG (Försvarsmaktens logistik) flyttades över till den civila myndigheten FMV (Försvarets materielverk) år 2013.

En annan förändring inom försvaret som märks av i verkstaden är när värnplikten skrotades och Sverige gick över till ett yrkesförsvar.

– En gång i tiden hade vi verkstadstroppar här, som bestod av värnpliktiga med intresse och lämplighet för mekanik. Det innebar att vi var fler i verkstaden, säger fordonsreparatören Stefan Drougge.

garnisonen6

Han står och mekar med en terrängbil som även den precis kommit tillbaka efter uppdrag i Afghanistan.

Genom åren, han började här 1996, har han varit med om ett antal namnbyten på organisationen samt ett myndighetsbyte. Efter överflyttningen till FMV har det varit stora problem.

– Ja, reservdelshanteringen har lämnat en hel del i övrigt att önska. Det har varit svårt att få fram delar och ibland har man inte vetat vart man ska vända sig. Men det har börjat sätta sig nu, säger Stefan Drougge.

Hans Rengren gjorde lumpen här 1979 och blev anställd 1981, så han har tillbringat större delen av sitt vuxna (arbets)liv på den före detta flygflottiljen. Efter en rad byten av arbetsuppgifter och organisationsnamn arbetar han nu på FMTIS som it-tekniker.

– Jag håller på med allt från fiberdragning till installationer på datorer, men också transporter och mycket övningsverksamhet. Då är jag med ute på övningar och sätter upp kommunikations- och it-system, kopplar fiber och sådant.

garnisonen5

Men han inledde karriären som svetsare.

– Jag började som flottiljsvetsare 1981, säger han men blir avbruten av Mari-Ann Larsson:

– Ja, och du var ju känd som försvarets bästa svetsare.

– Jo, jag hade licenser för att svetsa allt utom under vatten, medger han.

– Men du var också känd för att svetsa ovanligt snyggt, framhärdar Mari-Ann Larsson.

– Ja, så var det väl.

Mattias Dahlgren, Reporter
mattias.dahlgren@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Rättelse om Postnordartikel

Fel version av artikeln ”Seko postens kupp mot danska facket” är publicerad i senaste numret av Sekotidningen och innehåller felaktiga citat. Det beror på att reportern missuppfattade Seko postens ordförande Johan Lindholm, vilket vi ber om ursäkt för. Den korrekta versionen av texten finns att läsa här https://sekotidningen.se/artikel/spelet-om-postnord/ Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

Höjd pensionsålder

De sex partierna i pensionsgruppen har slutit en överenskommelse om att förändra pensionssystemet. Lägstaåldern för pensionsuttag höjs från 61 till 64 år, rätten att jobba kvar höjs från 67 till 69 år och skyddet för de fattigaste pensionärerna stärks. Läs mer

Metoo-upprop inom Kriminalvården

Över 1000 anställda och tidigare anställda inom Kriminalvården har skrivit under uppropet #virivermurarna mot sexuella trakasserier och kränkningar på jobbet. Läs mer

Chefen viktig för trivseln

Chefen viktig för trivseln

Stoppa allt skitsnack, låt ingen vara eller känna sig utesluten, glöm inte de sjukskrivna. Några tips från Seko Skåne om vägen till en trivsam arbetsplats. Läs mer

Tågkompaniet ska köra Krösatågen

Nu är det klart att Krösatågen tas över av Tågkompaniet från och med december 2018 och nio år framåt. Båda affärerna, nord och syd, ingår i upphandlingen. Idag är det Transdev som kör trafiken. Läs mer

Först på plats efter olyckan

Först på plats efter olyckan

Att se en svårt skadad, kanske avliden, människa påverkar alla. -Vi är inga hårda typer utan känslor, säger Anders, som är en av Trafikverkets olycksplatsansvariga. Läs mer

”Jag bestämmer över mitt arbete”

”Jag bestämmer över mitt arbete”

Läs mer

Han ger de asylsökande en röst

Han ger de asylsökande en röst

Viktor Bankes mobil ringer i det närmaste oavbrutet, sms trillar in, han svarar ett par tre gånger. ”Det kan vara dagis”, säger han ursäktande. Läs mer

För dyrt med god arbetsmiljö

För dyrt med god arbetsmiljö

Kedjan med entreprenörer hade fem länkar, med Trafikverket överst. Men den sista länken brast och en provanställd 22-åring omkom i en olycka. Kanske hade den undvikits om facket fått spela sin roll. Läs mer

Inga arbetare på riksdagslistan

Inte ett fackligt namn på valbar plats när socialdemokraterna i Norrbotten sätter ihop sin riksdagslista. Det är helt enkelt inte acceptabelt tycker LO-distriktet i Norra Sverige. Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

Mutanklagelser mot Trafikverket

Mutanklagelser mot Trafikverket

”Vi ska vända på alla stenar.” Det var löftet från Trafikverket när Sekotidningen i april skrev om den muthärva som Kalla fakta på TV4 fortsatt att granska. Läs mer

Samtal på liv och död

Samtal på liv och död

Lotta Andersson har varit med länge, medan Johan Ridell är ganska ny på jobbet som operatör på Polisens kontaktcenter i Malmö. De har mycket gemensamt och förenas i sin kärlek till de som ringer 114 14. Läs mer

Seko tappar inte längre medlemmar

-Seko tappar inte längre medlemmar. Antalet aktiva medlemmar är strax under 74 000 och har legat stilla sedan april i år. Läs mer

Trendbrott när åtta fartyg flaggar svenskt

Vinden tycks ha vänt för den svenska handelsflottan.  Tre rederier har beslutat att låta sammanlagt åtta fartyg gå under svensk flagg. Läs mer

Externt företag vill ta över SJ:s kundtjänst

SJ kan låta ett externt företag ta över verksamheten vid servicecentret i Ånge. SJ har ett 100-tal anställda i Ånge, som nu är oroliga för avtalsdumpning. Men enligt SJ kan det vara ett sätt att rädda jobben. Läs mer

Sänkt avgift i Sekos a-kassa

Avgiften till Sekos a-kassa sänks med 15 kronor den 1 januari 2018, under förutsättning att beslutet godkänns av Inspektionen för arbetslöshetsförsäkringen, IAF. Läs mer

Sju av tio arbetslösa slår i a-kassetaket

Sju av tio arbetslösa slår i a-kassetaket

Trots höjningen av a-kassetaket för två år sedan är många arbetslösa fortfarande underförsäkrade. Åtta av tio av arbetslösa Sekoiter får mindre än 80 procent. För hela arbetsmarknaden är det sju av tio. Läs mer

ROBOTISERING
Konduktören Niclas blev ersatt av en stolpe

Konduktören Niclas blev ersatt av en stolpe

Kommer robotarna att ta över jobben? Forskare, politiker, fack och arbetsgivare är överens om att vi står inför en helt ny arbetsmarknad. Sekotidningen har bland annat pratat med konduktören Niclas som blev ersatt av en stolpe och arbetsmarknadsministern som "leker med tanken" att a-kassan kan användas till kompetensutveckling även om man inte är arbetslös. Läs mer

Medlare

En person som kallas in om parterna inte kan komma överens och det inte går att komma längre i förhandlingarna. Medlare utses av Medlingsinstitutet.