Bilarna kommer i en aldrig sinande ström, ett fåtal håller hastigheten och möts av en glad smiley på en elektronisk skylt. Men de allra flesta får en sur min och meddelandet: Du kör 93 kilometer i timmen, 101, 89, 104 kilometer i timmen och så vidare. Men ingen lättar på gasen trots att hastigheten är begränsad till 70 förbi vägarbetet.
   – Det enda som skulle hjälpa är gupp i vägen. Folk är mycket mer rädda om sina bilar än om oss, säger Kjell Kantén.
   Den hastighetsmätande skylten är en del av den kampanj för bättre säkerhet vid vägarbeten som Seko drar igång i dag. Förbundet har låtit intervjua 1000 vägarbetare om hur de upplever sin arbetsmiljö. Resultatet är nedslående. Nio av tio vägarbetare tycker att trafikanterna inte tar hänsyn till dem som arbetar på vägen.
   Sju av tio oroar sig över att arbeta på vägen. Det är nästan en fördubbling jämfört med 2009 då Seko senast genomförde motsvarande undersökning.
   Fyra av tio har varit med om någon incident det senaste året, en ökning med elva procentenheter sedan 2009.
   Seko kräver därför att trafiken alltid ska ledas om vid större vägar. Förbundet vill också se utökad hastighetsbevakning vid vägarbeten och att böterna fördubblas om man kör för fort förbi ett vägarbete.
   Men det är inte bara hastigheten som är ett problem. Även bilisternas humör ställer till det.
   – Folk har blivit mycket aggressivare på senare år. Vi har medlemmar som fått saker kastade på sig och som blivit hotade med spö, berättare Ola Fält, ordförande för väg & anläggningsklubben i Stockholm.
   Anledning är stress, menar han.
   – De tycker att vi är i vägen när de ska fram och då blir de arga helt enkelt.