Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Nyhet

Han vill krossa Connex

22 februari 2007 19:47

Vid förhandlingarna presenterade företagets ombud en lista på ett 30-tal punkter som skulle visa på det riktiga i avskedet. Det handlade om allt från att ha hotat en chef med stryk, kallat andra för idioter till han varit alltför kritisk mot företaget. Slutsatsen är att klubbordföranden brutit mot anställningskontraktet. Veolia hade över tio vittnen som skulle berätta om hur illa Per Johansson betett sig och hur han dessutom skadat företagets anseende.
Per Johanssons ombud, Annett Olofsson från LO TCO Rättsskydd gick igenom hela listan och tillbakavisade punkt för punkt. Under ett fem timmar långt förhör gav Per Johansson sin syn på anklagelserna från Veolia (som Connex bytt namn till).
Enligt Annett Olofsson var det här ett mål som handlade om yttrandefrihet, att en klubbordförande ska ha rätt att kritisera sin arbetsgivare. Hon hävdade att Veolia hade fel när de förde fram att det var privatpersonen Per Johansson de avskedat, inte klubbordordföranden. Som exempel nämnde Olofsson det anslag som kom upp på företagets anslagstavlor efter avskedet där Veolia skrev att de avskedat ”ordföranden” för klubb 119.
En stor del av förhandlingarna handlade om Veolia som företag; ökade ekonomiska krav, allt svårare att arbeta fackligt och problem med säkerhet och miljö, det som framför allt engagerat Per Johansson och resten av klubbstyrelsen. Och det är kritiken – och hur den uttrycks – mot säkerheten i tunnelbanan, presenterad i tidningar och flygblad som enligt Veolia är att överskrida rätten till kritik. Veolias ombud ansåg att Per Johansson ville ”krossa Connex”, och att han egentligen inte var intresserad av säkerhetsfrågorna.
Efter förhandlingarna säger Annett Olofsson att det var en ovanlig rätteång med ovanligt många vittnen, en omfattande anklagelseakt och två ordinarie domare.
– Och det är första gången jag sett en polispiket utanför arbetsdomstolen, säger hon.
Annett Olofsson vill inte spekulera om utgången men känner sig nöjd med förhandlingen.
– Vi hade förväntat oss mer. Deras vittnen var ofta svepande och osäkra.
Per Johansson håller med.
– Jag är förvånad över hur lite det blev kvar av all skit de kastade.
Per Johansson kan nu fortsätta sitt nya jobb som lokförare på ett bemanningsföretag.
Seko yrkar att avskedandet ska förklaras ogiltigt och at Per Johansson och förbundet för skadestånd för brott mot MBL, LAS och mot förtroendemannalagen sammanlagt 725000 kronor. Dessutom ska Per Johansson få lön från oktober 2005.
Dom faller den 25 april.

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Rättelse om Postnordartikel

Fel version av artikeln ”Seko postens kupp mot danska facket” är publicerad i senaste numret av Sekotidningen och innehåller felaktiga citat. Det beror på att reportern missuppfattade Seko postens ordförande Johan Lindholm, vilket vi ber om ursäkt för. Den korrekta versionen av texten finns att läsa här https://sekotidningen.se/artikel/spelet-om-postnord/ Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

Höjd pensionsålder

De sex partierna i pensionsgruppen har slutit en överenskommelse om att förändra pensionssystemet. Lägstaåldern för pensionsuttag höjs från 61 till 64 år, rätten att jobba kvar höjs från 67 till 69 år och skyddet för de fattigaste pensionärerna stärks. Läs mer

Metoo-upprop inom Kriminalvården

Över 1000 anställda och tidigare anställda inom Kriminalvården har skrivit under uppropet #virivermurarna mot sexuella trakasserier och kränkningar på jobbet. Läs mer

Chefen viktig för trivseln

Chefen viktig för trivseln

Stoppa allt skitsnack, låt ingen vara eller känna sig utesluten, glöm inte de sjukskrivna. Några tips från Seko Skåne om vägen till en trivsam arbetsplats. Läs mer

Tågkompaniet ska köra Krösatågen

Nu är det klart att Krösatågen tas över av Tågkompaniet från och med december 2018 och nio år framåt. Båda affärerna, nord och syd, ingår i upphandlingen. Idag är det Transdev som kör trafiken. Läs mer

Först på plats efter olyckan

Först på plats efter olyckan

Att se en svårt skadad, kanske avliden, människa påverkar alla. -Vi är inga hårda typer utan känslor, säger Anders, som är en av Trafikverkets olycksplatsansvariga. Läs mer

”Jag bestämmer över mitt arbete”

”Jag bestämmer över mitt arbete”

Läs mer

Han ger de asylsökande en röst

Han ger de asylsökande en röst

Viktor Bankes mobil ringer i det närmaste oavbrutet, sms trillar in, han svarar ett par tre gånger. ”Det kan vara dagis”, säger han ursäktande. Läs mer

För dyrt med god arbetsmiljö

För dyrt med god arbetsmiljö

Kedjan med entreprenörer hade fem länkar, med Trafikverket överst. Men den sista länken brast och en provanställd 22-åring omkom i en olycka. Kanske hade den undvikits om facket fått spela sin roll. Läs mer

Inga arbetare på riksdagslistan

Inte ett fackligt namn på valbar plats när socialdemokraterna i Norrbotten sätter ihop sin riksdagslista. Det är helt enkelt inte acceptabelt tycker LO-distriktet i Norra Sverige. Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

Mutanklagelser mot Trafikverket

Mutanklagelser mot Trafikverket

”Vi ska vända på alla stenar.” Det var löftet från Trafikverket när Sekotidningen i april skrev om den muthärva som Kalla fakta på TV4 fortsatt att granska. Läs mer

Samtal på liv och död

Samtal på liv och död

Lotta Andersson har varit med länge, medan Johan Ridell är ganska ny på jobbet som operatör på Polisens kontaktcenter i Malmö. De har mycket gemensamt och förenas i sin kärlek till de som ringer 114 14. Läs mer

Seko tappar inte längre medlemmar

-Seko tappar inte längre medlemmar. Antalet aktiva medlemmar är strax under 74 000 och har legat stilla sedan april i år. Läs mer

Trendbrott när åtta fartyg flaggar svenskt

Vinden tycks ha vänt för den svenska handelsflottan.  Tre rederier har beslutat att låta sammanlagt åtta fartyg gå under svensk flagg. Läs mer

Externt företag vill ta över SJ:s kundtjänst

SJ kan låta ett externt företag ta över verksamheten vid servicecentret i Ånge. SJ har ett 100-tal anställda i Ånge, som nu är oroliga för avtalsdumpning. Men enligt SJ kan det vara ett sätt att rädda jobben. Läs mer

Sänkt avgift i Sekos a-kassa

Avgiften till Sekos a-kassa sänks med 15 kronor den 1 januari 2018, under förutsättning att beslutet godkänns av Inspektionen för arbetslöshetsförsäkringen, IAF. Läs mer

Sju av tio arbetslösa slår i a-kassetaket

Sju av tio arbetslösa slår i a-kassetaket

Trots höjningen av a-kassetaket för två år sedan är många arbetslösa fortfarande underförsäkrade. Åtta av tio av arbetslösa Sekoiter får mindre än 80 procent. För hela arbetsmarknaden är det sju av tio. Läs mer

ROBOTISERING
Konduktören Niclas blev ersatt av en stolpe

Konduktören Niclas blev ersatt av en stolpe

Kommer robotarna att ta över jobben? Forskare, politiker, fack och arbetsgivare är överens om att vi står inför en helt ny arbetsmarknad. Sekotidningen har bland annat pratat med konduktören Niclas som blev ersatt av en stolpe och arbetsmarknadsministern som "leker med tanken" att a-kassan kan användas till kompetensutveckling även om man inte är arbetslös. Läs mer

Löneglidning

Löneökningar som ligger utöver de pengar man kommit överens om i de centrala kollektivavtalen. Förekommer ibland efter lokala löneförhandlingar och gäller för ett enskilt företag eller enskild arbetsplats.