Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Tema: Arbetsplatsen
– Jag har jobbat i branschen sedan 1986 och det här är helt klart den bästa arbetsgivaren jag haft, säger Tommie Lidén. Foto: Tommy Andersson
Reportage

Grunden lagd för det goda arbetet

Ett löneledande företag med en chef som tackar facket, lönetillägg till skyddsombud och tårta från Trafikverket som belöning för det goda arbetsmiljöarbetet. Segermo entreprenad är en bra arbetsplats.

2 februari 2017 15:43

Sola’ har tillfälligt övergivit Karlsta’ när Sekotidningen kommer på besök. I stället möts vi av en klass 1-varning från SMHI – kraftiga vindar, snöblandat regn och en tem­peratur snäppet över nollan. Fotografen tar några bilder men ger sedan upp och bestäm­mer sig för att återkomma när sola’ gör det, vilket ska ske redan nästa dag.

Men nu står vi här och fryser, såväl blåsta som blöta rakt igenom, i en grop på Bryggar­udden i centrala Karlstad. Här byggs bostä­der för fullt i ett gammalt industriområde, som på båda sidor omgärdas av Klarälven.

– Det här bygget ska bli bostadsrätter. Docklands heter det, efter engelsk modell. Runt hörnet blir det mikrobryggeri och res­tauranger, säger Tommie Lidén som är an­läggare på Segermo entreprenad.

Han och maskinföraren Mikael Juhlin håller på med grundläggning på tomten vid älvkan­ten. Mikael gräver och Tommie mäter att det blir rätt djup, sköter länspumpen och håller allmän koll. Senare ska de dra fram avlopp, el och vatten och fixa avrinning för dagvatten.

– Vi gör allt fram till att byggarna ska gju­ta betongplattan. Då lämnar vi över en jämn makadamiserad yta till dem, säger Mikael Juhlin.

Han är anställd av ett annat företag, Nor­-schakt, men har hyrts in av Segermo, som inte äger några egna maskiner.

– Jag har hyrts ut till dem sedan de star­tade 2012 och jobbat med Tommie nästan hela tiden.

När de lämnat över till byggjobbarna blir det vad deras chef, Hans Johnsen, kallar halv­tid på just det bygget.

– Sedan, när huset är klart, kommer vi till­ baka för att fylla igen, anlägga gräsmattor och lekparker till exempel.

Förutom markanläggning arbetar Seger­mo med väg­- och järnvägsbyggen, och Mikael Juhlin gör båda delarna.

– Men det här, grundläggning, är roligast tycker jag. Det är lite friare och man får skö­ta sig själv.

Och vädret bekommer honom inte, där han sitter i bara strumplästen i hyttens värme.

Anledningen till Sekotidningens besök är ett pressmeddelande från Trafikverket, som berättade att man bjudit Segermos personal på tårta. En belöning för det goda arbetsmiljö­ arbetet som företaget driver.

Som reporter på Sekotidningen är det an­nars vanligast att skriva om när det är pro­blem med dåliga arbetsgivare och brister i arbetsmiljön.

Enligt Hans Johnsen, arbetschef och en av grundarna till företaget, är det enkelt.

– Det finns ju ingen väg ikring arbetsmiljön. Så vi har sett till att rekrytera bra folk som jobbar med de frågorna. Och så ser vi till att anställa de bästa i branschen i alla kategorier, de är handplockade.

Segermo har fyra kategorier anställda: le­dande yrkesarbetare, yrkesarbetare med erfarenhet, yrkesarbetare utan erfarenhet och praktikanter. Alla inom varje grupp har samma lön.

– Men de flesta av våra anställda faller in i den högsta kategorin. Sedan har vi tillägg för skyddsombud eftersom det var så svårt att rekrytera, förklarar Hans Johnsen.

– Och så har vi väl bland de högsta lönerna i branschen, tillägger Tommie.
– Jo, vi är löneledande, svarar Hans.

Men han ser det inte som något konkur­renshinder, trots att Trafikverket kritiseras för att bara gå på lägsta pris i sina upphand­lingar. Något som kan leda till lönedump­ning och att oseriösa aktörer fuskar med arbetsmiljön.

– För vår del är lönekostnaderna en så li­ten del av totalen, så det finns inget att spara. Vi konkurrerar i stället med att ha de bästa yrkesarbetarna.

Hans Johnsen hade tidigare ett företag inom anläggningsbranschen, Markarbeten, som han startade 1988. Företaget köptes upp 2005 av Peab, men han jobbade kvar några år innan han och en kollega på Peab hoppade av och startade eget.

– Det var en lite för stor organisation och lite för fyrkantigt. Och med en ledande posi­tion kom jag för långt ifrån det som är roligt – produktionen.

Tommie Lidén, som var med på den tiden håller med.

– Det var en massa småsaker som man inte kunde styra över, som vilka kläder man skul­le ha. Det var bestämt, allt var väldigt styrt.

– Ja, vi tycker att alla ska få välja de kläder de vill, skjuter Hans Johnsen in.

– Jag är en Fristadskille, jag tycker de klä­derna är skönast och det är ju väldigt viktigt eftersom man ska ha dem på sig hela dagen. Medan andra kanske föredrar andra kläder, fortsätter Tommie Lidén.

Men friheten gäller inte bara i klädvalet.

– Det är allt från att läsa ritningarna till att beställa material och ha kontakt med leve­rantörer. Jag känner att jag kan påverka och lägga upp min dag själv.

– Nästan alla kallas ju ledande yrkesarbe­tare och då får de beställa det de behöver och frihet att lägga upp arbetet på bästa sätt. Det är ju inte roligt om man står där och vet att det är bäst att börja schakta i ena änden och så kommer någon och säger att man måste börja i andra. Det är de som ska göra jobbet som bäst vet hur det ska göras, säger Hans Johnsen.

Därför tvekade Tommie Lidén aldrig när han som en av de allra första erbjöds jobb i det då helt nystartade bolaget, som saknade uppdrag.

– Nej, det kändes helt rätt. Med det re­nommé de två hade i branschen var det ing­en tvekan.

Och det har gått bra. Nu har man ett 90­-tal anställda och omsatte 900 miljoner förra året. Och man kommer nog växa yt­terligare.

– Det byggs väldigt mycket så det kommer vi nog göra. Men vi vill inte bli ett ”stort” bo­lag, för då kan det bli som Peab igen, säger Hans Johnsen.

Företaget ägs idag av ett norskt aktiebolag. Så han har varit i Norge på konferens där man diskuterat problem med svart arbetskraft och långa entreprenörskedjor.

– Det är ett mycket större problem i Nor­ge, verkar det som, för jag känner inte riktigt igen mig när de pratar om det. Och det tror jag vi kan tacka de svenska fackförbunden för, säger Hans Johnsen.

När chefen gått försöker jag pressa Tommie lite, finns det inget som är dåligt med företa­get?, jag lovar till och med att inte skriva om han berättar något. Men han behöver inte ens fundera:

– Nej. Jag har jobbat i branschen sedan 1986 och det här är helt klart den bästa arbetsgi­varen jag haft – utan tvekan.

Så det enda som är dåligt vid vårt besök är vädret, och det rår ju inte Segermo över.

Mattias Dahlgren, Reporter
mattias.dahlgren@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Slavlöner på fartyg

Dubbla kontrakt är vanligt för anställda ombord på bekvämlighetsflaggade fartyg. Ett officiellt som följer internationella avtal och ett hemligt där lönerna är orimligt låga, uppger tidningen Arbetet. Något Sekotidningen tidigare skrivit om. Läs mer

”Dålig snöröjning ökar risken för urspårning”

”Dålig snöröjning ökar risken för urspårning”

Snöröjningen på järnvägen i norra Sverige är sämre i år än tidigare. Det anser Green cargo som noterat att antalet incidenter med mindre urspårningar ökat. Trafikverket medger att snöröjningen brustit. Läs mer

Svårare för fifflande entreprenörer

Svårare för fifflande entreprenörer

Idag presenterade regeringen ett förslag om entreprenörsansvar i bygg- och anläggningsbranschen. Detta för att skydda de anställdas löner och stoppa osund konkurrens. Läs mer

6F i bråk med Jan Björklund

6F i bråk med Jan Björklund

Efter att Liberalernas partiledare Jan Björklund uttalat sig om ”de militanta LO-förbunden i 6F” i tidningen Arbetet kontrar nu 6F med att kalla Björklund politikens främsta huligan. Läs mer

”Erfarenhet borde synas på lönen”

”Erfarenhet borde synas på lönen”

– Jag är trygg i min yrkesroll och kan bemöta de intagna på ett helt annat sätt idag jämfört med när jag var ny på jobbet, säger Anette Skrydtrup, kriminalvårdare på häktet i Helsingborg. Läs mer

Språkförbistring kan ligga bakom dödsolycka

De två estniska montörer som omkom vid ett kraftledningsarbete i Dalarna hösten 2016 kunde inte svenska och det kan ha bidragit till att de gjorde misstag. Läs mer

Harly håller koll på entreprenörerna

Harly håller koll på entreprenörerna

I januari förra året fick Trafikverket ett regeringsuppdrag att sköta leveransuppföljningen av järnvägsunderhållet i egen regi. Redan i september var Harly Nielsen ute för att hålla koll på att entreprenörerna gör det de ska. Läs mer

”Ingen dag är den andra lik”

”Ingen dag är den andra lik”

Freddie Åfeldt är transportledare på Hector rail och han gillar såväl jobbet som kollegerna. Läs mer

Raka spåret in i politiken

Raka spåret in i politiken

Lina el Yafi hamnade i hetluften när hon som klubbordförande drev kampanj för de uppsagda konduktörerna på tvärbanan. Nu gör hon politisk raketkarriär och kommer av allt att döma bli landstingspolitiker efter valet. Läs mer

Himmel eller helvete

Himmel eller helvete

Det är ingen mening att slå sönder maskinerna, bättre att slåss för en rättvis fördelning av vinsterna som robotar och automatisering ger. Och kanske få en kortare arbetstid. Läs mer

Billigare fackföreningsavgift bra för tryggheten

Den svenska modellen bygger på att löntagare är med i facket. Våra fackförbund ser till att löne- och avtalsvillkor följs och att nödvändiga försäkringar finns, inte minst avtals- och tjänstepension. Därför går vi socialdemokrater nu fram med förslag om att det ska bli billigare att vara med i facket. Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

Seko: ”Omplacering av fackligt ombud en bestraffning”

Kriminalvården vill omplacera en facklig förtroendevald på anstalten Ljustadalen efter påståenden om kränkande särbehandling. Läs mer

ny på arbetsmarknaden
Maskinföraren Ghalia bryter normen

Maskinföraren Ghalia bryter normen

Ghalia Alhindi flydde från Syrien till Sverige för drygt två år sedan. Bland det första hon gjorde här var att lära sig cykla, sedan tog hon körkort och nu går hon en maskinförarutbildning. – Sen blir det lastbil och till slut flygplan, säger hon halvt på skämt, halvt på allvar. Läs mer

Starkt stöd för vägarbetare som slog sönder bilruta

Starkt stöd för vägarbetare som slog sönder bilruta

Vägarbetaren Timmy Edström slog en asfaltraka genom vindrutan på en bil när föraren vägrade dra ner farten. Nu har han dömts till böter och skadestånd, men han får starkt stöd och pengar från kolleger och allmänhet. Läs mer

Ny rikspolischef välkomnas

Ny rikspolischef välkomnas

Säpochefen Anders Thornberg tar över jobbet som rikspolischef efter att hårt kritiserade Dan Eliasson tvingats bort. Seko polisen tycker att Thornberg är ett bra val men tycker att Eliasson hade kunnat sitta kvar. Läs mer

Seko och 6F inleder valrörelsen

Vem f’n bryr sig? Den frågan ställer Seko och de övriga förbunden i 6F i årets valrörelse. Enligt förbunden är svaret på frågan socialdemokraterna. Läs mer

Kriminalvården och Seko inte överens om lokalt avtal

Seko och Kriminalvården har inte lyckats komma överens om ett avtal för 2017. Nu blir det de lokala parterna som ska förhandla utifrån det centrala avtalet, som slöts i höstas. I potten finns totalt 6,5 procent på tre år med låglönesatsning. Läs mer

Lönsamt övertidsarbete kan leda till ohälsa

Lönsamt övertidsarbete kan leda till ohälsa

Vissa medarbetare i Kriminalvården arbetar väldigt mycket övertid. Den är frivillig och ger i de flesta fall betydande extrainkomster. Vilket i sin tur gör det svårt för skyddsombud och fack att se till att avtal följs. Läs mer

Reallöneökning

Hur köpkraften förändras under tiden. En reallöneökning gör att man kan köpa fler varor och tjänster än tidigare.