– Det är viktigt att ägaren nu tar sitt ansvar. De har varit alltför passiva tidigare, säger Peter Lundmark. Det viktigaste för oss är anställningstryggheten och kollektivavtalet.
Enligt honom så kan inte Green Cargo överleva på egen hand. Företaget har haft allt för ont om pengar, ända sedan starten. Det tyska godsföretaget Railion har utlovat att konkurrera i Sverige – om man inte får till stånd ett samarbete.
– Det skulle vara dödsstöten för Green Cargo, säger Peter Lundmark.
Det förslag som regeringen tillsammans med mp och v vill att riksdagen ska anta ger ägaren fria händer att agera. Man kan sälja hela eller delar av företaget eller skjuta till mer pengar.
Peter Lundmark anser att Green Cargo behöver en samarbetspartner i Europa. Då är Railion det enda realistiska valet. Peter Lundmark tycker dock att det är viktigt att staten behåller en del av inflytandet över företaget. Han vill inte se lösning som den i Danmark, där Railion köpt 100 procent av DSBs godsverksamhet.