– Utan fönster finns det inget som helst skydd för föraren om det skulle börja läcka hydraulolja, säger Håkan Johansson, regionalt skyddsombud i Skåne.
Oljan är extremt giftig och blir mellan 100 och 120 grader het. Med ett tryck på ca 250 bar kan det krossa en glasruta. Därför ska det finnas ett slangskydd som hindrar oljan från att spruta rakt in i förarrutan. På maskinerna i citytunneln finns varken slangsskydd eller glasruta och maskinerna är inte heller besiktigade i Sverige.
– Det är fullkomligt livsfarligt. Jag har jobbat som maskinförare i över 20 år och det finns alltid en risk för läckage, säger Håkan Johansson.
Den 29 maj förra året införde Seko väg och ban i Skåne tillsammans med Byggnads ett skyddsstopp mot de farliga maskinerna.
Stoppet hävdes efter bara en dag av Arbetsmiljöverket. Beslutet har överklagats ända upp på regeringsnivå men fått avslag. Motiveringen är att ingen av de anställda är medlem i något svenskt fackförbund och därför inte kan företrädas av skyddsombud vare sig från Seko eller Byggnads.
Jörgen Malmros på arbetsmiljöverket var den som såg till att skyddsstoppet hävdes.
– Min bedömning var att det inte fanns några större risker kopplade till de här maskinerna.
Skulle det inträffa en olycka så är det arbetsgivarens ansvar men jag tror inte att maskinerna är i drift längre, säger Jörgen Malmros.
– Om maskinerna används eller inte spelar egentligen ingen roll, de har varit och är fortfarande livsfarliga. Det är bara tur att det inte har inträffat någon olycka, säger Håkan Johansson på Seko väg och ban.
Grävmaskinerna som är av det tyska märket Liebherr, ägs av Malmö Citytunnel group men har använts av den polska underentreprenören Krakbau under arbetet med den nya stationen Triangeln i Malmö.