Mikael Lyckeklint, spårvagnsförare och huvudskyddsombud för Kommunal i Göteborg, säger att få ens minns att det funnits konduktörer ombord på vagnarna.

– Det finns ingen diskussion om det.

Han tror att konduktörer på spårvagnarna skulle få en ganska besvärlig arbetsmiljö.

– Vi förare sitter inlåsta och ska inte behöva lämna förarplatsen om något händer. Vi ska kalla på hjälp inifrån hytten. Vi skulle inte känna oss mer trygga av att ha ombordpersonal, som fick ta all skit, säger han.

På lönehelger och vid andra tillfällen, då det kan bli stökigt, åker ibland ordningsvakter eller poliser i vagnarna. Det händer att trafikledare placeras vid stora hållplatser.

Avsaknad av konduktörer betyder också att passagerarna själva sköter viseringen av kort och biljetter. Det fungerar sådär, tror Mikael Lyckeklint.

– Många åker utan biljett eller struntar i att blippa sina månadskort. Det är otroligt svårt att mäta antalet resande eftersom det inte är någon kontinuerlig kontroll med ombordpersonal.

Göteborgs biljettkontrollanter ska förstås kontrollera, men för några år sedan fick de ett nytt uppdrag. Istället för att skriva ut tilläggsavgifter till alla som inte betalat ska kontrollanterna ge service och hjälpa resenärer att betala.

– De har delvis fått en konduktörsroll, säger Mikael Lyckeklint. Vilket är bra. Det minskar risken för konflikter.