Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Nyhet

Götalandståg sänker lönerna med 6 000

Från första april kan samtliga anställda på SJ-ägda Götalandståg tvingas gå ner i lön med mellan 5000 och 6000 kronor. Och samtidigt arbeta delade turer.

22 mars 2013 14:17

Seko har lyft in ärendet i de centrala avtalsförhandlingarna för att kunna vidta konfliktåtgärder. 

Den sista mars löper det lokala avtal ut som Seko hade med föregångaren DSB Väst. Nytt lokalt avtal saknas.

Seko och övriga fack har förhandlat om ett nytt kollektivavtal sedan förra sommaren, men fack och arbetsgivare har inte kommit överens. Enligt Seko har Götalandståg velat försämra villkoren för personalen. För att spara pengar.

Alla som nyanställts under året som gått har fått betydligt lägre löner än den personal som gick över från DSB har. Lokförare har fått 2 000 kronor mindre per månad, ombordpersonal mellan 5000 och 6000 kronor mindre.

–Arbetsgivaren anser att samtliga anställda ska gå på spårtrafikens branschavtal från 1 april,  och det innebär så låga löner som de nyanställda har. Det rör sig om flera hundra personer som i så fall får en sådan stor lönesänkning, vilket vi motsätter oss, säger Maud Kjellberg, ombudsman på Seko Väst och en av dem som förhandlat med Götalandståg om ett nytt lokal avtal.

När DSB Väst inte längre klarade av att köra åt västtrafik under våren 2012 tog SJ:s nybildade bolag Götalandståg över. Företaget beslutade omedelbart att samtliga nyanställda och de som varit vikarier på DSB skulle gå på branschavtalet och därmed få lägre löner än de som gällde på DSB Väst. Företaget ville också i huvudsak anställa på deltid.

Eftersom Götalandstågs övertagande var en övergång enligt lagen om anställningsskydd har de gamla villkoren gällt under ett år för den personal som gick över. Nu har året gått och det finns inget nytt lokalt avtal som tar över efter DSB-avtalet.

Karin Lindgren Strömbäck, reporter
karin.lindgrenstromback@sekotidningen.se

Dela det här

9 kommentarer

  1. Olof

    I helvete sysslar dom med? Jävlar SJ! Ställ tågen omgående tills dom skärper sig!

  2. Benjamin

    Om inte SEKO strejkar nu, när ska dom göra det då?? Ett riktigt LO förbund hade redan varit ute i konflikt!

  3. Christer Landstedt

    Strejkar Ni inte nu (SEKO) då kan ni lägga ner den där jävla skit föreningen………

  4. Lokförare

    Det här är sjukt! Strejka sönder det där jävla påhittet!

  5. Erik F

    Ja..vi är redo för strejk i den här pajasbranschen. Även vi som ännu inte drabbats. Det måste bli slut på lekstugan…

  6. Anders

    Ställ tågen nu!! Visa SJ och de andra företagen vilken kaos dom skapar när dom gör så här!! Agera nu!! Så trött på mesandet!

  7. IB

    Hur många kinder kan man vända till?

  8. Leif

    Agera NU! Om ni inte gör det, vem ska då agera? Hela idén med Fackföreningar står på spel. HANDLA!

  9. Axel

    Är det därför konduktörerna inte klarar av biljetter och taxor?
    OBS! Det finns många som är både trevliga och hjälpsamma också.

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Rättelse om Postnordartikel

Fel version av artikeln ”Seko postens kupp mot danska facket” är publicerad i senaste numret av Sekotidningen och innehåller felaktiga citat. Det beror på att reportern missuppfattade Seko postens ordförande Johan Lindholm, vilket vi ber om ursäkt för. Den korrekta versionen av texten finns att läsa här https://sekotidningen.se/artikel/spelet-om-postnord/ Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

Höjd pensionsålder

De sex partierna i pensionsgruppen har slutit en överenskommelse om att förändra pensionssystemet. Lägstaåldern för pensionsuttag höjs från 61 till 64 år, rätten att jobba kvar höjs från 67 till 69 år och skyddet för de fattigaste pensionärerna stärks. Läs mer

Metoo-upprop inom Kriminalvården

Över 1000 anställda och tidigare anställda inom Kriminalvården har skrivit under uppropet #virivermurarna mot sexuella trakasserier och kränkningar på jobbet. Läs mer

Chefen viktig för trivseln

Chefen viktig för trivseln

Stoppa allt skitsnack, låt ingen vara eller känna sig utesluten, glöm inte de sjukskrivna. Några tips från Seko Skåne om vägen till en trivsam arbetsplats. Läs mer

Tågkompaniet ska köra Krösatågen

Nu är det klart att Krösatågen tas över av Tågkompaniet från och med december 2018 och nio år framåt. Båda affärerna, nord och syd, ingår i upphandlingen. Idag är det Transdev som kör trafiken. Läs mer

Först på plats efter olyckan

Först på plats efter olyckan

Att se en svårt skadad, kanske avliden, människa påverkar alla. -Vi är inga hårda typer utan känslor, säger Anders, som är en av Trafikverkets olycksplatsansvariga. Läs mer

”Jag bestämmer över mitt arbete”

”Jag bestämmer över mitt arbete”

Läs mer

Han ger de asylsökande en röst

Han ger de asylsökande en röst

Viktor Bankes mobil ringer i det närmaste oavbrutet, sms trillar in, han svarar ett par tre gånger. ”Det kan vara dagis”, säger han ursäktande. Läs mer

För dyrt med god arbetsmiljö

För dyrt med god arbetsmiljö

Kedjan med entreprenörer hade fem länkar, med Trafikverket överst. Men den sista länken brast och en provanställd 22-åring omkom i en olycka. Kanske hade den undvikits om facket fått spela sin roll. Läs mer

Inga arbetare på riksdagslistan

Inte ett fackligt namn på valbar plats när socialdemokraterna i Norrbotten sätter ihop sin riksdagslista. Det är helt enkelt inte acceptabelt tycker LO-distriktet i Norra Sverige. Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

Mutanklagelser mot Trafikverket

Mutanklagelser mot Trafikverket

”Vi ska vända på alla stenar.” Det var löftet från Trafikverket när Sekotidningen i april skrev om den muthärva som Kalla fakta på TV4 fortsatt att granska. Läs mer

Samtal på liv och död

Samtal på liv och död

Lotta Andersson har varit med länge, medan Johan Ridell är ganska ny på jobbet som operatör på Polisens kontaktcenter i Malmö. De har mycket gemensamt och förenas i sin kärlek till de som ringer 114 14. Läs mer

Seko tappar inte längre medlemmar

-Seko tappar inte längre medlemmar. Antalet aktiva medlemmar är strax under 74 000 och har legat stilla sedan april i år. Läs mer

Trendbrott när åtta fartyg flaggar svenskt

Vinden tycks ha vänt för den svenska handelsflottan.  Tre rederier har beslutat att låta sammanlagt åtta fartyg gå under svensk flagg. Läs mer

Externt företag vill ta över SJ:s kundtjänst

SJ kan låta ett externt företag ta över verksamheten vid servicecentret i Ånge. SJ har ett 100-tal anställda i Ånge, som nu är oroliga för avtalsdumpning. Men enligt SJ kan det vara ett sätt att rädda jobben. Läs mer

Sänkt avgift i Sekos a-kassa

Avgiften till Sekos a-kassa sänks med 15 kronor den 1 januari 2018, under förutsättning att beslutet godkänns av Inspektionen för arbetslöshetsförsäkringen, IAF. Läs mer

Sju av tio arbetslösa slår i a-kassetaket

Sju av tio arbetslösa slår i a-kassetaket

Trots höjningen av a-kassetaket för två år sedan är många arbetslösa fortfarande underförsäkrade. Åtta av tio av arbetslösa Sekoiter får mindre än 80 procent. För hela arbetsmarknaden är det sju av tio. Läs mer

ROBOTISERING
Konduktören Niclas blev ersatt av en stolpe

Konduktören Niclas blev ersatt av en stolpe

Kommer robotarna att ta över jobben? Forskare, politiker, fack och arbetsgivare är överens om att vi står inför en helt ny arbetsmarknad. Sekotidningen har bland annat pratat med konduktören Niclas som blev ersatt av en stolpe och arbetsmarknadsministern som "leker med tanken" att a-kassan kan användas till kompetensutveckling även om man inte är arbetslös. Läs mer

Konfliktåtgärder

Stridsåtgärder i samband med kollektivavtalsförhandlingar. För arbetstagarsidan: strejk, mertids-, nyanställnings- och övertidsblockad. För arbetsgivarsidan: lock out.