Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Tema: Tågstrejk
Tågvärden Rickard Lövgren tycker det var värt att strejka. Foto: David Bergström
Reportage

Glädjen efter strejken har grumlats

När tågstrejken avslutades den 18 juni var alla lyckliga och glada på den fackliga sidan. Avtalet var i hamn och innehållet var kanske till och med bättre än många hoppats på. Men glädjen har mattats av att Veolia redan motsätter sig delar i avtalet.

1 september 2014 09:49

En dryg månad efter strejken är glädjen över avtalet ändå fortfarande stor. Segern är fortfarande en seger, den gav rejäla löneökningar till branschens timanställda, tryggare jobb och kraftigt minskade uppsägningar på Veolia Öresundståg.
Strejken ökade också sammanhållning och självkänsla hos personalen.

Men segeryran solkas något av att Veolia, vars villkor drog igång konflikten, inte vill tillämpa det avtal som de själva skrivit under.
Istället har företaget valt att motsätta sig snart sagt varje punkt:
* De timanställda har fått vänta på sina löneökningar. Påslaget kommer tidigast i augusti.
* Begränsningen av andelen timanställda och deltidare till 5 procent anser Veolia bara omfattar Öresundståg, trots att det i avtalet uttryckligen står Veolia. Det gäller även arvodistrådet, som ska bevaka anställningsformerna.
* Tidpunkten för när avtalet ska börja gälla. Veolia vill vänta till tidtabellsskiftet. Seko anser att avtalet gäller från den dag det undertecknades.

Bild 2
– Det har varit en jobbig tid efter strejken. Veolia tvistar om allt och kan inte hålla avtal, säger Jens Kvist Christensen, ordförande
för Sekos klubb på Veolia Öresundståg, när vi ses på Sekos klubbexpedition i Malmö i slutet av juli.
Han vill samverka, tror på kollektivavtalet som grund för ett bra samarbete, men tycker att motståndet från arbetsgivaren hittills
varit osedvanligt stort. Han tycker att det är särskilt märkligt att Veolia tolkar avtalet som att det enbart gäller Öresundståg.

Avtalets bilaga 2, som gäller de lokala förhållandena, rubriceras ”Överenskommelse om tågtrafik bedriven av Veolia” vilket Seko
anser betyder just det.
Linda Walmeus är driftchef och t f affärschef på Öresundståg. Hon verkar uppriktigt förvånad över att det faktiskt står Veolia i
rubriken. Hon tittar en gång till i sina papper när vi sitter i hennes tjänsterum i Veolias lokaler på Stormgatan i Malmö.
– Det är inte schysst av Seko att göra den här tolkningen. Vi vet ju alla var vi haft diskussionen om timanställda och deltider, säger hon.
För Jens Kvist Christensen är motsatsen lika självklar.
– Vi ser det som en helhet, problemen är gemensamma för alla delar av företaget, säger han.
Veolia vill dessutom att den lokala överenskommelsen på Öresundståg ska träda i kraft först vid tidtabellsskiftet och övergången till ett nytt trafikavtal i december.
En ordning som Seko inte kan acceptera.

-Vi är redo att räkna på andelen timanställda och deltidare omedelbart. Det är ju tanken med avtalet, säger Jens Kvist Christensen. Den nya överenskommelsen går rakt in i det gällande kollektivavtalet för perioden 2013–16.
Linda Walmeus håller inte med.
– Allt började när vi lade vårt varsel om uppsägningar i början av mars, varsel som hängde samman med det nya trafikavtalet.
Det är det vi hela tiden utgår ifrån.

Varslet i mars omfattade 252 anställda, varav 160 skulle erbjudas återanställning på olika grader av deltid. Strejken ledde dock till att antalet uppsägningar minskade till 95, varav 22 återanställs på 75 procent.
I praktiken blir det ännu färre eftersom ett 20-tal sagt upp sig och andra ska ta tjänstledigt.
95 personer är färre än 252, men innebär ändå att färre ska klara den verksamhet som redan i dag är underbemannad. Varken personal eller fack förstår hur det ska fungera. Under sommaren har personal lånats in från Krösatåg, personer som just sagts upp
blir tillfrågade om att arbeta övertid, fler tåg än tidigare har gått utan tågvärd i sommar. Seko har lagt skyddsstopp på ensamarbete.
Hur går det ihop, Linda Walmeus?
– Uppsägningarna träder i kraft i och med det nya trafikavtalet. Det är inte dagens trafik, säger hon. Huvudmännen vill kunna öka och dra ner trafik med kort varsel.

Veolia vann den senaste upphandlingen av trafiken så sent som i december förra året – med lägsta pris. Ett pris som, enligt företaget, tvingar fram uppsägningar. Med politikernas
och Öresundstågs goda minne.

Men ni har själva satt priset?
– Ja, visst, säger hon. Vi har varit väl medvetna om vad det innebär.
Blir det fler uppsägningar längre fram?
– Nej, det tror jag inte, botten kan vara nådd.

Att botten är nådd i företaget redan nu verkar vara en allmän uppfattning bland de anställda. Många som Sekotidningen talar
med tycker att det är obegripligt att personal kan sägas upp, och de kritiserar företagets sätt att säga upp personal med inlånade
chefer och illa förberedda samtal. Stämningen är usel, säger de flesta.
Tyvärr är det få som vågar kritisera sin arbetsgivare,
eller ens ge en kommentar, med namn och bild. De flesta talar om rädsla för någon typ av repressalier om de berättar om oro och dålig stämning.

När Linda Walmeus får möjlighet att kommentera rädslan blir den begriplig. Trots att hon får veta att det i stort sett alltid är journalister som söker upp intervjupersoner och inte tvärtom, säger hon att ”de som väljer att gå till media kan ju säga något annat än att de mår dåligt, det finns alltid något positivt
att säga”.

Bild
Rickard Lövgren och Fazundo Bianco är två tågvärdar som trotsar rädslan. På frågan om det var värt att strejka svarar de
utan tvekan ja.
– Veolias plan var att sparka alla och återanställa en del på deltid eller timme. Det sprack. Det blev betydligt färre som får sluta
än de tänkte sig, säger Rickard.

Rickard Lövgren trodde att strejken skulle dra allt till sin spets, att arbetsgivaren skulle ändra inställning till personalen, visa mer
förtroende och tillit.
– Så blev det inte, allt är som förut, säger han.
Fazundo Bianco håller med. Inget har ändrats i relationen till företaget, säger han.
– Uppsägningarna tar kraften ur alla. Hela branschen är förresten i gungning. Alla nivåer måste tänka om.

Karin Lindgren Strömbäck, reporter
karin.lindgrenstromback@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Upprop mot sexuella trakasserier inom sjöfarten

Idag presenteras ”lättaankar, ett upprop mot sexuella trakasserier inom sjöfarten. 1150 kvinnor i branschen har skrivit under sjöfartens eget #metoo-upprop. Läs mer

Fängelseblockad efter mordförsök

Fängelseblockad efter mordförsök

Franska fängelser har blockerats av personalen under de senaste dagarna. I förra veckan överfölls tre kriminalvårdare av en terroristdömd intern. Ett regelrätt attentat, enligt facket som nu kräver tryggare arbetsförhållanden. Läs mer

”Erfarenhet borde synas på lönen”

”Erfarenhet borde synas på lönen”

– Jag är trygg i min yrkesroll och kan bemöta de intagna på ett helt annat sätt idag jämfört med när jag var ny på jobbet, säger Anette Skrydtrup, kriminalvårdare på häktet i Helsingborg. Läs mer

Seko: Damberg lyssnade om Samhall

Mötet mellan LO-förbunden på Samhall och näringsminister Mikael Damberg igår torsdag var givande. Ministern lyssnade. Det säger Sekos ombudsman Annika Ödebrink Läs mer

Först på plats efter olyckan

Först på plats efter olyckan

Att se en svårt skadad, kanske avliden, människa påverkar alla. -Vi är inga hårda typer utan känslor, säger Anders, som är en av Trafikverkets olycksplatsansvariga. Läs mer

”Jag bestämmer över mitt arbete”

”Jag bestämmer över mitt arbete”

Läs mer

Han ger de asylsökande en röst

Han ger de asylsökande en röst

Viktor Bankes mobil ringer i det närmaste oavbrutet, sms trillar in, han svarar ett par tre gånger. ”Det kan vara dagis”, säger han ursäktande. Läs mer

Himmel eller helvete

Himmel eller helvete

Det är ingen mening att slå sönder maskinerna, bättre att slåss för en rättvis fördelning av vinsterna som robotar och automatisering ger. Och kanske få en kortare arbetstid. Läs mer

Inga arbetare på riksdagslistan

Inte ett fackligt namn på valbar plats när socialdemokraterna i Norrbotten sätter ihop sin riksdagslista. Det är helt enkelt inte acceptabelt tycker LO-distriktet i Norra Sverige. Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

Samtal på liv och död

Samtal på liv och död

Lotta Andersson har varit med länge, medan Johan Ridell är ganska ny på jobbet som operatör på Polisens kontaktcenter i Malmö. De har mycket gemensamt och förenas i sin kärlek till de som ringer 114 14. Läs mer

Seko kritiserar utredning om strejkrätten

Seko kritiserar utredning om strejkrätten

Seko riktar allvarlig kritik mot den utredning regeringen har tillsatt för att se över strejkrätten. Om strejkrätten begränsas kan det få allvarliga konsekvenser för hela arbetsmarknadsmodellen varnar Seko. Läs mer

Därför röstar jag på socialdemokraterna

Läs mer

Ännu inte avgjort om Tågkompaniet tar över Krösatågen

I slutet av 2017 kom beskedet att Tågkompaniet tar över trafiken på Krösatågen från och med december 2018. Strax därefter överklagade Transdev beslutet. Läs mer

Samhall säger upp allt fler

I morgon träffar Seko och övriga sex LO-förbund näringsminister Mikael Damberg för att ge sin bild av arbetsmiljön och verksamheten på statliga Samhall. Ministern har kallat till mötet, enligt tidningen Fastighetsfolket. Läs mer

ITF-kontrollanter räddar sjömanslön

Sjömän på bekvämlighetsflaggade fartyg har svårt att få ut rätt löner. Men tack vare de svenska ITF-inspektörerna tvingades redarna betala över 850 000 kronor i retroaktiva löner under 2017 skriver Transportarbetaren. Läs mer

Primärkonflikt

En konflikt mellan de två parter som förhandlar om kollektivavtal. En lovlig primärkonflikt kan få stöd av sympatiåtgärder från andra fackföreningar eller arbetsgivarorganisationer. De kallas då sekundärkonflikt.

ROBOTISERING
Konduktören Niclas blev ersatt av en stolpe

Konduktören Niclas blev ersatt av en stolpe

Kommer robotarna att ta över jobben? Forskare, politiker, fack och arbetsgivare är överens om att vi står inför en helt ny arbetsmarknad. Sekotidningen har bland annat pratat med konduktören Niclas som blev ersatt av en stolpe och arbetsmarknadsministern som "leker med tanken" att a-kassan kan användas till kompetensutveckling även om man inte är arbetslös. Läs mer

Lokförare avled av sina skador

Lokföraren som skadades svårt i en arbetsplatsolycka i Bastuträsk onsdags förra veckan har avlidit av sina skador. Mannens arbetsgivare Green cargo fick beskedet natten till lördag. Läs mer

Kritiskt för den skadade lokföraren

Den lokförare som skadades allvarligt vid en arbetsplatsolycka i Bastuträsk i onsdags har flyttats till Norrlands universitetssjukhus i Umeå. Hans tillstånd är kritiskt. Läs mer

Lokförare allvarligt skadad i arbetsplatsolycka

En lokförare vid Green cargo skadades allvarligt vid en arbetsplatsolycka i Bastuträsk igår morse. Läs mer