Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Tema: Avtal 2017
Nyhet

Glädje över låglönesatsningen

Igår blev Seko och Almega överens om ett nytt treårigt avtal. Några av de klubbar som berördes direkt av konfliktvarslet säger att de så här långt är glada över låglönesatsningen.

12 maj 2017 10:41

Texten uppdaterad

Om två veckor stundar lokala förhandlingar för lokalvårdarna på MTR Tunnelbanan. Det är då det avgörs hur höga löneökningarna blir för var och en.

Semere Gerezgiher är lokalvårdare och ledamot av klubbstyrelsen. Han har inte hunnit studera det nya avtalet ännu, men tror att låglönesatsningen blir bra.

-Vi måste först förklara att avtalet inte innebär att alla ska få 24 000 kronor i månaden, säger han.

Idag tjänar 70-80 procent av lokalvårdarna på tunnelbanan under 24 000, många under 20 000 kronor per månad. De har individuella löner, vilket betyder att utfallet blir olika för var och en.

-Vi brukar få en del som individgaranti, förra året drygt 250 kronor, men annars kan det skilja mycket. En del kan få 1000 kronor mer än kollegerna, trots att alla gör samma jobb, säger Semere Gerezgiher.

Andra yrkeskategorier i tunnelbanan har tarifflöner, vilket även lokalvårdarna skulle vilja ha.

-Individuella löner kan vara bra, men då måste de sättas rättvist, säger han.

MTR Pendelklubben i Stockholm, vars tågvärdar också var uttagna till konflikten, säger vice ordförande Stefan Pagliarini att klubben är nöjd med att Seko fått igenom en låglönesatsning, som klubben länge kämpat för.

-Men, säger han, vi vill se avtalet i detalj innan vi kan säga hur bra det är i sin helhet.

Magnus Jonsson är vice ordförande för Seko på Götalandståg. Han tycker att det är väldigt bra att Seko kunde sluta ett avtal.

-Så skönt att vi inte behövde backa på något av våra krav. Det är en seger för förbundet. Skönt att vi slapp en konflikt, samtidigt som vi inte klarat det här utan att ta till strejkvapnet.

På Götalandståg omfattas lokförare, tågvärdar och en del administrativ personal av avtalet. Samtliga har tarifflöner, som nu höjs procentuellt enligt avtalet.

Det nya löneavtalet innebär i korthet att 6 procent avsätts till lönepotterna under tre år. Resten av utrymmet inom det så kallade ”industrimärket” på 6,5 procent, fördelas på 0,4 procent till flexpension från 18 års ålder, samt 0,1 procent till en försäkringslösning för loss of license, det vill säga för de som inte kan arbeta kvar i säkerhetstjänst.

Eftersom spårbranschen har lokala företagsavtal så finns det alltid möjlighet till lokala överenskommelser. Under förutsättning att de lokala parterna inte kommer överens om annat så gäller följande:

Första året ger löneöversynen  2,1 procent till potten, andra året 1,9 procent och 2019 2,0 procent. Utrymmet ska räknas på fast månadslön, dock lägst 24 000 kronor 2017. Det är här låglönesatsningen kommer in. Även den anställde som tjänar under 24 000 ska räknas som om hen har den lönen, vilket ger mer till potten.

Om det finns lönestegar eller motsvarande på företaget ska de höjas med 504 kronor första året, 466 kronor andra året och 501 kronor 2019.

Och enas parterna inte om något annat ska varje heltidsanställd ha minst 245 kronor, 250 kronor samt 256 kronor i generellt påslag.

Lägstalönerna och ungdomslönerna höjs också. Allra lägsta 18 årslön blir i år 17 953 kronor.

Avtalet omfattar 10 000 medlemmar.

Karin Lindgren Strömbäck, reporter
karin.lindgrenstromback@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Förvaltningsrätten: Bring citymail ska se till att brevbärare kan gå på toaletten

Förvaltningsrätten: Bring citymail ska se till att brevbärare kan gå på toaletten

Bring citymail ska se till att brevbärarna kan äta under tillfredsställande förhållanden, tillbringa pauser på lämplig plats och säkerställa att det finns tillräckligt många toaletter med låsbar dörr. Läs mer

Personalen får betala priset för avreglerad elmarknad

Personalen får betala priset för avreglerad elmarknad

Det har gått 20 år sedan elmarknaden avreglerades. Nu är det hög tid för en utvärdering och att regeringen säkrar att det finns tillräckligt med personal och kompetens i branschen. Läs mer

Friad för dödsolycka

Friad för dödsolycka

Göta hovrätt friar samtliga åtalade för dödsolyckan på Åsbro kursgård 2014. Det blir heller ingen företagsbot för kursgården. Läs mer

Slavlöner på fartyg

Dubbla kontrakt är vanligt för anställda ombord på bekvämlighetsflaggade fartyg. Ett officiellt som följer internationella avtal och ett hemligt där lönerna är orimligt låga, uppger tidningen Arbetet. Något Sekotidningen tidigare skrivit om. Läs mer

”Erfarenhet borde synas på lönen”

”Erfarenhet borde synas på lönen”

– Jag är trygg i min yrkesroll och kan bemöta de intagna på ett helt annat sätt idag jämfört med när jag var ny på jobbet, säger Anette Skrydtrup, kriminalvårdare på häktet i Helsingborg. Läs mer

”Dålig snöröjning ökar risken för urspårning”

”Dålig snöröjning ökar risken för urspårning”

Snöröjningen på järnvägen i norra Sverige är sämre i år än tidigare. Det anser Green cargo som noterat att antalet incidenter med mindre urspårningar ökat. Trafikverket medger att snöröjningen brustit. Läs mer

Harly håller koll på entreprenörerna

Harly håller koll på entreprenörerna

I januari förra året fick Trafikverket ett regeringsuppdrag att sköta leveransuppföljningen av järnvägsunderhållet i egen regi. Redan i september var Harly Nielsen ute för att hålla koll på att entreprenörerna gör det de ska. Läs mer

”Ingen dag är den andra lik”

”Ingen dag är den andra lik”

Freddie Åfeldt är transportledare på Hector rail och han gillar såväl jobbet som kollegerna. Läs mer

Raka spåret in i politiken

Raka spåret in i politiken

Lina el Yafi hamnade i hetluften när hon som klubbordförande drev kampanj för de uppsagda konduktörerna på tvärbanan. Nu gör hon politisk raketkarriär och kommer av allt att döma bli landstingspolitiker efter valet. Läs mer

Himmel eller helvete

Himmel eller helvete

Det är ingen mening att slå sönder maskinerna, bättre att slåss för en rättvis fördelning av vinsterna som robotar och automatisering ger. Och kanske få en kortare arbetstid. Läs mer

Billigare fackföreningsavgift bra för tryggheten

Den svenska modellen bygger på att löntagare är med i facket. Våra fackförbund ser till att löne- och avtalsvillkor följs och att nödvändiga försäkringar finns, inte minst avtals- och tjänstepension. Därför går vi socialdemokrater nu fram med förslag om att det ska bli billigare att vara med i facket. Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

Svårare för fifflande entreprenörer

Svårare för fifflande entreprenörer

Idag presenterade regeringen ett förslag om entreprenörsansvar i bygg- och anläggningsbranschen. Detta för att skydda de anställdas löner och stoppa osund konkurrens. Läs mer

ny på arbetsmarknaden
Maskinföraren Ghalia bryter normen

Maskinföraren Ghalia bryter normen

Ghalia Alhindi flydde från Syrien till Sverige för drygt två år sedan. Bland det första hon gjorde här var att lära sig cykla, sedan tog hon körkort och nu går hon en maskinförarutbildning. – Sen blir det lastbil och till slut flygplan, säger hon halvt på skämt, halvt på allvar. Läs mer

6F i bråk med Jan Björklund

6F i bråk med Jan Björklund

Efter att Liberalernas partiledare Jan Björklund uttalat sig om ”de militanta LO-förbunden i 6F” i tidningen Arbetet kontrar nu 6F med att kalla Björklund politikens främsta huligan. Läs mer

Språkförbistring kan ligga bakom dödsolycka

De två estniska montörer som omkom vid ett kraftledningsarbete i Dalarna hösten 2016 kunde inte svenska och det kan ha bidragit till att de gjorde misstag. Läs mer

Seko: ”Omplacering av fackligt ombud en bestraffning”

Kriminalvården vill omplacera en facklig förtroendevald på anstalten Ljustadalen efter påståenden om kränkande särbehandling. Läs mer

Starkt stöd för vägarbetare som slog sönder bilruta

Starkt stöd för vägarbetare som slog sönder bilruta

Vägarbetaren Timmy Edström slog en asfaltraka genom vindrutan på en bil när föraren vägrade dra ner farten. Nu har han dömts till böter och skadestånd, men han får starkt stöd och pengar från kolleger och allmänhet. Läs mer

Lönsamt övertidsarbete kan leda till ohälsa

Lönsamt övertidsarbete kan leda till ohälsa

Vissa medarbetare i Kriminalvården arbetar väldigt mycket övertid. Den är frivillig och ger i de flesta fall betydande extrainkomster. Vilket i sin tur gör det svårt för skyddsombud och fack att se till att avtal följs. Läs mer

Individgaranti

En garanterad lägsta löneökning för varje enskild anställd.