Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

För dig som arbetar med service och kommunikation
Insändare

Fy skäms, politiker och tjänstemän?

10 februari 2017 13:50

När nuvarande regering tog bort den övre gränsen i sjukförsäkringen (365 dagar) kunde man tro att den försäkringen som alla också betalar skulle fungera bättre. Istället har det blivit sämre.

Efter att en person har varit sjukskriven i 180 dagar måste hen bevisa att hen inte kan komma tillbaka till sitt ordinarie arbete till 100 procent inom 365 dagar. Om detta inte kan bevisas skall personen i stället söka tjänstledigt från sin arbetsplats och skriva in sig på arbetsförmedlingen.

Att på fullaste allvar tro att någon arbetsgivare skulle vilja anställa en svårt skadad person före en frisk är en utopi. Istället bekostas den sjukskrivna av A-kassan och Arbetsförmedlingen.

I Försäkringskassans direktiv sägs det att den som är över 25 procent handikappad också är berättigad till full sjukförsäkring efter 180 dagar. men hur ska något sådant kunna bevisas när varken utredning eller rehabilitering utförs eller tas ansvar för?

Att bedömningen görs av en ”medicinskt kunnig” istället för en utbildad läkare talar för sig själv. 180 dagar är dessutom alldeles för kort tid i förhållande till den situation som råder i vården nu.

Att säga att antalet sjukskrivna har rasat de senaste året bara för att de sjukskrivna blir utförsäkrade och hamnar hos arbetsförmedlingen år nog inget man ska vara stolt över. Problematiken återstår.

Vad som skulle behöva ändras på:

  1. Gränsen 180 dagar inte skall vara bokstavlig utan måste följa den tid sjukvården tar att ge resultat
  2. Rehab och utredning måste ske och tas ansvar för av Försäkringskassan innan personen blir utförsäkrad. Detta skall också stå till grund för bedömning av det procentuella handikappet.
  3. Den enskilde individen ska inte behöva bevisa att hen är sjuk för att få ersättningen efter 180 dagar. Detta ansvar borde ligga på Försäkringskassan.
Lars-Göran Österman
redaktionen@sekotidningen.se

Dela det här

1 kommentar

  1. Henrik Hundersmarck

    Håller med, något måste göras och att det är bråttom!
    Håller de som arbetsskadats än mer om ryggen och håller här fullständigt med Lennart Stéen (LO TCO Rättsskydd) om att det är dags att häva det lock som parterna en gång kom överens om; d.v.s. att den skadelidande INTE skulle kunna åtala en AG.

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

650 får gå från Telia

Telia måste spara i den svenska verksamheten och bantar med cirka 650 tjänster, av dessa är ett 40-tal Sekomedlemmar. Det står klart efter gårdagens fackliga förhandlingar. Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

Besvikna pendelstädare oroar sig för framtiden

Besvikna pendelstädare oroar sig för framtiden

Det blev 28 städare som förlorar sitt arbete på pendeln i Stockholm när Solreneriet drar ner. 41 städare får sin arbetstid sänkt till 50, 40 eller 20 procent. Fyra får nytt jobb på tunnelbanan. Läs mer

Kongress 2017

Allt om kongressen

Läs mer

Slipp stressen på semestern

Slipp stressen på semestern

På ISS Transport i Malmö har de anställda lite olika planer inför semestern. Några planerar, andra tar dagen som den kommer. Läs mer

Strejk stoppar finska tåg

Lokförarna i Finland lägger ner arbetet i protest i kväll klockan 19.00 svensk tid. Sju andra transportfack är redo att stödja aktionen. Läs mer

Långa dagar i bilen – utan riktig lön

Långa dagar i bilen – utan riktig lön

De berättar om långa dagar i bilen. Om jobbiga körningar när sömnen tränger sig på, och så det värsta – att vara borta från familjen långt in på kvällen, var och varannan dag. Läs mer

”Vi får kämpa hela tiden”

”Vi får kämpa hela tiden”

Läs mer

Janne Rudén tackar för sig

Janne Rudén tackar för sig

Efter 15 år som förbundsordförande har Janne Rudén gått i pension. Här berättar han om framgångar och bakslag och om fördelen med att Frölunda förlorar i ishockey. Läs mer

Seko är sina medlemmar

Seko är sina medlemmar

En ny förbundsledning ska nu göra Seko till ett öppet och lyssnande förbund dit nya söker sig och gamla stannar kvar. Läs mer

Nej till begränsningar i konflikträtten

Uppenbarligen blir det ett ingrepp i förhandlingarna till fördel för en arbetsgivare som agerar antifackligt, skriver Seko Stockholms styrelse apropå regeringens kommande utredning av konflikträtten. Läs mer

Vill Jernhusen ha fler försenade tåg?

Kanske är det som författaren Jesper Meijling hävdar att fastighetsbolaget Jernhusen och dess stationshus bäst Läs mer

Chaufför omkom vid Postnords terminal

En chaufför har avlidit i en olycka vid Postnords terminal i Segeltorp i södra Stockholm. Olyckan inträffade för en vecka sedan och chauffören avled efter några dagar på sjukhus. Läs mer

Minst och bäst – på Boxholmsdepån gick övergången utan problem

Minst och bäst – på Boxholmsdepån gick övergången utan problem

När Alstom tog över Boxholmsdepån 2014 var det Jörgen Liebgotts tredje arbetsgivare på sex år. Alla övergångar har varit okej, men det senaste bytet gick riktigt bra, säger han. Läs mer

Konkurrens får finska fack att se rött

Konkurrens får finska fack att se rött

UPPDATERAD MED VARSEL OM POLITISK STREJK. Huvudlöst! Det säger facket om den finska regeringens förslag att utsätta passagerartrafiken på landets järnvägar för konkurrens. Läs mer

Arbetsmiljöbrott på Euromaint

Arbetsmiljöbrott på Euromaint

Euromaint Rail har accepterat att betala en företagsbot på 200 000 kronor efter en arbetsolycka på bolagets anläggning på Minuthandelsgatan i Göteborg 2015. Läs mer

DSB vill sälja Upptåget till Transdev

Danska DSB säljer DSB Uppland, Upptåget, till Transdev. Innan affären går i lås ska dock Region Uppsala godta försäljningen. Läs mer

Boden breddar lokförarutbildningen

I september börjar en ny kull lokförarelever sin utbildning i Boden. Fyra av 27 har utomsvensk bakgrund. De har rekryterats till utbildningen tack vare riktade insatser. Läs mer

Reneriets vd: Vi klarar kvaliteten med färre städare

Reneriets vd Tina Wessman Hellstadius säger till Sekotidningen att hon är övertygad om att företaget klarar kvaliteten på städningen på Stockholms pendeltåg med färre anställda. Läs mer

Mellan 15 och 25 pendelstädare sägs upp

I början av juli varslades 90 pendeltågsstädare på Reneriet i Stockholm om uppsägning. Efter förhandlingar med facket är det klart att upp emot 25 heltidstjänster försvinner och 40 tidigare heltidsjobb omvandlas till deltid. Läs mer

Bristyrken
Svårt för många branscher att locka ungdomar

Svårt för många branscher att locka ungdomar

En ko ställer sig och tittar på Linnea Sundfors när hon åker upp i liftkorgen. Hon och Leif Bergman är i Smedsbyn utanför Örnsköldsvik för att besikta gatubelysningen. Läs mer

Stupstocksregel

En tvingande regel som gäller om lokala fack och arbetsgivare inte kommer överens.