Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Nyhet

Fusk på Blidösundsbolaget äventyrar säkerheten

5 september 2008 11:50

– Blidösundsbolaget har brutit mot ett system som är avsett att garantera säkerheten. Anmälningar av det här slaget är mycket ovanligt. Jag kan inte komma ihåg när det skedde senast. Vi har haft enskilda fall med felaktiga uppgifter om sjötjänstgöring som jag kan komma på, men inte på det här sättet, säger sjösäkerhetsdirektör Johan Fransson på Sjöfartsinspektionen.
I våras anmälde Seko sjöfolk att Blidösundsbolaget vid ett flertal tillfällen mönstrat tre namngivna personer som styrman, trots att de utfört arbete som matros. I vissa fall stod de också mönstrade som styrman trots att fartyget inte var i trafik.
På samma sätt mönstrades anställda i ekonomiavdelningen som jungmän, utan att utföra arbete på däck, hävdar facket i sin anmälan till Sjöfartsinspektionen.
– Ytterst är det en säkerhetsfråga. Rederiet har mönstrat folk i felaktiga befattningar för att de ska få ut behörigheter som styrman respektive matros. Men att få ut ”behörigt sjöfolk”, som saknar den yrkeserfarenhet som krävs för en behörighet är en säkerhetsrisk, säger Chang Strömberg som är ombudsman på Seko sjöfolk.
Under sommaren har Sjöfartsinspektionen kontrollerat rederiets procedurer för mönstring och säkerhetsutbildning för de anställda och konstaterat brister på fyra punkter:
• Rederiet har rapporterat in för mycket sjötid för viss personal. De som tjänstgjort på mer än en båt samma dag har fått tillgodoräkna sig en sjödag per båt. En normal sjöarbetstid i bolaget ligger på fem månader per år, de sjömän som granskades hade åtta-tolv månaders sjötid per år.
• Rederiet har mönstrat ekonomipersonal på samtliga bolagets båtar som jungmän, trots att de inte utfört arbete på däck.
• Rederiet har mönstrat matroser som styrmän, trots att de inte utfört styrmansarbete.
• Säkerhetsutbildningen genomfördes genom att besättningsmedlemmarna fick en interaktiv CD-skiva, som tog 1,5-2 timmar att gå igenom.
Blidösundsbolaget har efter ett föreläggande från Sjöfartsinspektionen rättat till bristerna.
– Nu återstår för oss att titta på de besättningsmän som har berörts, för att se om de fått ut behörigheter på felaktiga grunder. Vi vet inte hur många och vilka det är än, säger sjösäkerhetsdirektör Johan Fransson.
När den utredningen är klar återstår att ta ställning till vad som sker med behörigheten för dem som fått ut den på felaktiga grunder.
– Det finns regler om gynnande förvaltningsbeslut; har myndigheten gjort fel så gäller beslutet i alla fall. Men man kan upphäva ett gynnande beslut om det finns fara för säkerheten. Principiellt innebär det en säkerhetsrisk, men vad det inneburit i det enskilda fallet kan jag inte uttala mig om än.
• Är det vanligt med felaktigt inrapporterade sjötider i den här typen av sjöfart?
– Det vet vi inte. Vi blev uppriktigt sagt förvånade. Men det kan inte uteslutas och vi måste kontrollera hur tjänstgöringstiderna redovisas till myndigheten, säger Johan Fransson.

Brott mot vilotider
I augusti gjorde Seko sjöfolk ytterligare en anmälan. Nu om brott mot vilotiderna.
– Vi har uppgifter om att anställda arbetat upp till 110 timmar per vecka under hela juli månad. Och vi har ingen anledning att tro att de jobbat mindre under de andra sommarmånaderna. Det ger väldigt långa arbetsdagar, säger ombudsman Chang Strömberg.
110 timmars arbetsvecka är 19 timmar mer än sjömän tillåts arbeta enligt lag, och 12 timmar mer än det lagenliga undantag som fack och arbetsgivare kommit överens om.
Frågan aktualiserades av att ms Sjögull gick på grund i slutet av juli och Seko sjöfolk vill att Sjöfartsinspektionen utreder om det finns något samband mellan olyckan och de långa och olagliga arbetstiderna.
Utslaget på sju dagar ger 110 timmar en daglig arbetstid på 15 timmar och 40 minuter. Det ger ingen dygnsvila på elva timmar som lagen kräver.
Den anmälan utreds fortfarande av Sjöfartsinspektionen.

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Dödsolycka ombord på Silja Symphony

Dödsolycka ombord på Silja Symphony

En målare som arbetade med att renovera hytter ombord på Silja Symphony omkom i en arbetsplatsolycka i lördags. Dödsorsaken uppges vara en felaktig bygglampa som gett mannen en elchock. Läs mer

SJ:s kundtjänst privatiseras

SJ:s kundtjänst privatiseras

SJ har beslutat att lägga ut kundtjänsten i Ånge på ett privat företag. Webhelp, som tar över, lovar att vara kvar i minst fem år och har skrivit ett specialavtal för de anställda. Läs mer

Brevbärare blev överfallen vid sin bil

Brevbärare blev överfallen vid sin bil

Två män försökte med våld ta brevbäraren Åsa Åsbergs postbil. En av männen greppade så hårt tag om Åsas nacke att hon har ständig värk flera veckor efteråt. Hon chockades och gav inte männen bilnycklarna. Läs mer

Många besök under Sekos medlemsvecka

Många besök under Sekos medlemsvecka

Närmare 10 000 anställda i Sekos branscher fick besök när Seko hade medlemsvecka i april. Nu har förbundet registrerat plussiffror i medlemsregistret för första gången på länge. Läs mer

Experten: Så undviker du en stressig semester

Experten: Så undviker du en stressig semester

Sommarsemestern ser många fram emot som en tid för att ta det lugnt och ha det härligt. Men så blir det långt ifrån alltid när ambitionerna blir för stora. Vi frågade Samuel West, psykolog och forskare, hur man kan tänka för att inte hamna i värsta semesterstressen. Läs mer

Häktet i Göteborg flyttade på skyddsombud

Häktet i Göteborg flyttade på skyddsombud

I april beslutade Kriminalvården i region väst att flytta Sekos skyddsombud Leif Kyldal från häktet Göteborg till Skogomeanstalten. Han närmaste chef hade känt sig hotad när Leif pekade på arbetsmiljöproblem på avdelningen. Läs mer

Seko hjälpte Bo när vibrationsskador avslutade yrkeslivet

Seko hjälpte Bo när vibrationsskador avslutade yrkeslivet

Vibrationsskador satte stopp för Bo Hadrys yrkesliv. Genom Seko har han fått hjälp att söka de ersättningar han har rätt till. – Helt plötsligt har det funnits en massa pengar på kontot. Läs mer

”Vi är som Sherlock Holmes”

”Vi är som Sherlock Holmes”

Läs mer

Med jämlikhet i fokus

Med jämlikhet i fokus

Kadir Kasirga kom till Sverige från Kurdistan som 15-åring. Efter många år som fackligt aktiv i Seko kandiderar han i höst till riksdagen för Socialdemokraterna.
 Läs mer

Vem vill jobba mer?

Vem vill jobba mer?

Problemet är inte att det går dåligt för Sverige. Problemet är att våra gemensamma tillgångar är orättvist fördelade. Läs mer

En sjukförsäkring att lita på

"Vi förväntar oss att en samlad arbetarrörelse gör gemensam sak för att utveckla den svenska modellen där en rättvis och trygg sjukförsäkring är självklar!" Det skriver Agneta Tiger Seko och Ingemar Nilsson, riksdagsledamot (S). Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

LO-prognos: Bra tillfälle att främja välfärden

LO-prognos: Bra tillfälle att främja välfärden

LO:s ekonomer räknar med ytterligare några goda år - och med lägre arbetslöshet än någon annan prognosmakare. Använd de goda tiderna för att ta itu med bristerna i välfärden, uppmanar de. Läs mer

Lagom stress är en del av arbetet på Sjöfartsverket

Lagom stress är en del av arbetet på Sjöfartsverket

– Jag skriver en lista och bockar av varje sak som jag har gjort när det blir körigt på jobbet, säger Janet Floreng Lindfors som arbetar som administratör på Sjöfartsverket i Malmö. Läs mer

Indien: Facklig kamp gav rätt till mammaledighet

Indien: Facklig kamp gav rätt till mammaledighet

Kvinnliga busskonduktörer i den indiska delstaten Maharashtra får sin betalda mammaledighet utökad från sex till nio månader. Bland annat tack vare Sekos stöd till det lokala facket och dess kvinnliga aktivister. Läs mer

Efter granskningen av Förbifarten: ”Ser över handlingsalternativ”

Efter granskningen av Förbifarten: ”Ser över handlingsalternativ”

Trafikverket ”ser över möjliga handlingsalternativ” och ska göra en ”heltäckande analys” av arbetsmiljöarbetet. Det sker efter tidningen Arbetets avslöjande om allvarliga arbetsmiljöbrister på Förbifart Stockholm-bygget på Lovön. Läs mer

Facklig brevbärare och kristdemokrat, inget för LO

Facklig brevbärare och kristdemokrat, inget för LO

Brevbäraren Åsa Åsberg är aktiv i Seko Posten och vald till LO-distriktets representantskap i Västerbotten. Hon uppmanades att lämna det uppdraget eftersom hon står på Kristdemokraternas lista i valet till kommunfullmäktige. Det är inget Seko står bakom. Läs mer

Många brev med narkotika på Posten

Brevbärare och postombud riskerar att oskyddade exponeras för den extremt farliga drogen fentanyl. Arbetsmetoder för att göra postpersonalen tryggare har tagits fram. Läs mer

Uppgörelse

Är detsamma som överenskommelse. Parterna har gjort upp eller kommit överens om hur avtalet ska se ut och har skrivit på.