Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Nyhet

Fusk på Blidösundsbolaget äventyrar säkerheten

5 september 2008 11:50

– Blidösundsbolaget har brutit mot ett system som är avsett att garantera säkerheten. Anmälningar av det här slaget är mycket ovanligt. Jag kan inte komma ihåg när det skedde senast. Vi har haft enskilda fall med felaktiga uppgifter om sjötjänstgöring som jag kan komma på, men inte på det här sättet, säger sjösäkerhetsdirektör Johan Fransson på Sjöfartsinspektionen.
I våras anmälde Seko sjöfolk att Blidösundsbolaget vid ett flertal tillfällen mönstrat tre namngivna personer som styrman, trots att de utfört arbete som matros. I vissa fall stod de också mönstrade som styrman trots att fartyget inte var i trafik.
På samma sätt mönstrades anställda i ekonomiavdelningen som jungmän, utan att utföra arbete på däck, hävdar facket i sin anmälan till Sjöfartsinspektionen.
– Ytterst är det en säkerhetsfråga. Rederiet har mönstrat folk i felaktiga befattningar för att de ska få ut behörigheter som styrman respektive matros. Men att få ut ”behörigt sjöfolk”, som saknar den yrkeserfarenhet som krävs för en behörighet är en säkerhetsrisk, säger Chang Strömberg som är ombudsman på Seko sjöfolk.
Under sommaren har Sjöfartsinspektionen kontrollerat rederiets procedurer för mönstring och säkerhetsutbildning för de anställda och konstaterat brister på fyra punkter:
• Rederiet har rapporterat in för mycket sjötid för viss personal. De som tjänstgjort på mer än en båt samma dag har fått tillgodoräkna sig en sjödag per båt. En normal sjöarbetstid i bolaget ligger på fem månader per år, de sjömän som granskades hade åtta-tolv månaders sjötid per år.
• Rederiet har mönstrat ekonomipersonal på samtliga bolagets båtar som jungmän, trots att de inte utfört arbete på däck.
• Rederiet har mönstrat matroser som styrmän, trots att de inte utfört styrmansarbete.
• Säkerhetsutbildningen genomfördes genom att besättningsmedlemmarna fick en interaktiv CD-skiva, som tog 1,5-2 timmar att gå igenom.
Blidösundsbolaget har efter ett föreläggande från Sjöfartsinspektionen rättat till bristerna.
– Nu återstår för oss att titta på de besättningsmän som har berörts, för att se om de fått ut behörigheter på felaktiga grunder. Vi vet inte hur många och vilka det är än, säger sjösäkerhetsdirektör Johan Fransson.
När den utredningen är klar återstår att ta ställning till vad som sker med behörigheten för dem som fått ut den på felaktiga grunder.
– Det finns regler om gynnande förvaltningsbeslut; har myndigheten gjort fel så gäller beslutet i alla fall. Men man kan upphäva ett gynnande beslut om det finns fara för säkerheten. Principiellt innebär det en säkerhetsrisk, men vad det inneburit i det enskilda fallet kan jag inte uttala mig om än.
• Är det vanligt med felaktigt inrapporterade sjötider i den här typen av sjöfart?
– Det vet vi inte. Vi blev uppriktigt sagt förvånade. Men det kan inte uteslutas och vi måste kontrollera hur tjänstgöringstiderna redovisas till myndigheten, säger Johan Fransson.

Brott mot vilotider
I augusti gjorde Seko sjöfolk ytterligare en anmälan. Nu om brott mot vilotiderna.
– Vi har uppgifter om att anställda arbetat upp till 110 timmar per vecka under hela juli månad. Och vi har ingen anledning att tro att de jobbat mindre under de andra sommarmånaderna. Det ger väldigt långa arbetsdagar, säger ombudsman Chang Strömberg.
110 timmars arbetsvecka är 19 timmar mer än sjömän tillåts arbeta enligt lag, och 12 timmar mer än det lagenliga undantag som fack och arbetsgivare kommit överens om.
Frågan aktualiserades av att ms Sjögull gick på grund i slutet av juli och Seko sjöfolk vill att Sjöfartsinspektionen utreder om det finns något samband mellan olyckan och de långa och olagliga arbetstiderna.
Utslaget på sju dagar ger 110 timmar en daglig arbetstid på 15 timmar och 40 minuter. Det ger ingen dygnsvila på elva timmar som lagen kräver.
Den anmälan utreds fortfarande av Sjöfartsinspektionen.

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Rättelse om Postnordartikel

Fel version av artikeln ”Seko postens kupp mot danska facket” är publicerad i senaste numret av Sekotidningen och innehåller felaktiga citat. Det beror på att reportern missuppfattade Seko postens ordförande Johan Lindholm, vilket vi ber om ursäkt för. Den korrekta versionen av texten finns att läsa här https://sekotidningen.se/artikel/spelet-om-postnord/ Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

Höjd pensionsålder

De sex partierna i pensionsgruppen har slutit en överenskommelse om att förändra pensionssystemet. Lägstaåldern för pensionsuttag höjs från 61 till 64 år, rätten att jobba kvar höjs från 67 till 69 år och skyddet för de fattigaste pensionärerna stärks. Läs mer

Metoo-upprop inom Kriminalvården

Över 1000 anställda och tidigare anställda inom Kriminalvården har skrivit under uppropet #virivermurarna mot sexuella trakasserier och kränkningar på jobbet. Läs mer

Chefen viktig för trivseln

Chefen viktig för trivseln

Stoppa allt skitsnack, låt ingen vara eller känna sig utesluten, glöm inte de sjukskrivna. Några tips från Seko Skåne om vägen till en trivsam arbetsplats. Läs mer

Tågkompaniet ska köra Krösatågen

Nu är det klart att Krösatågen tas över av Tågkompaniet från och med december 2018 och nio år framåt. Båda affärerna, nord och syd, ingår i upphandlingen. Idag är det Transdev som kör trafiken. Läs mer

Först på plats efter olyckan

Först på plats efter olyckan

Att se en svårt skadad, kanske avliden, människa påverkar alla. -Vi är inga hårda typer utan känslor, säger Anders, som är en av Trafikverkets olycksplatsansvariga. Läs mer

”Jag bestämmer över mitt arbete”

”Jag bestämmer över mitt arbete”

Läs mer

Han ger de asylsökande en röst

Han ger de asylsökande en röst

Viktor Bankes mobil ringer i det närmaste oavbrutet, sms trillar in, han svarar ett par tre gånger. ”Det kan vara dagis”, säger han ursäktande. Läs mer

För dyrt med god arbetsmiljö

För dyrt med god arbetsmiljö

Kedjan med entreprenörer hade fem länkar, med Trafikverket överst. Men den sista länken brast och en provanställd 22-åring omkom i en olycka. Kanske hade den undvikits om facket fått spela sin roll. Läs mer

Inga arbetare på riksdagslistan

Inte ett fackligt namn på valbar plats när socialdemokraterna i Norrbotten sätter ihop sin riksdagslista. Det är helt enkelt inte acceptabelt tycker LO-distriktet i Norra Sverige. Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

Mutanklagelser mot Trafikverket

Mutanklagelser mot Trafikverket

”Vi ska vända på alla stenar.” Det var löftet från Trafikverket när Sekotidningen i april skrev om den muthärva som Kalla fakta på TV4 fortsatt att granska. Läs mer

Samtal på liv och död

Samtal på liv och död

Lotta Andersson har varit med länge, medan Johan Ridell är ganska ny på jobbet som operatör på Polisens kontaktcenter i Malmö. De har mycket gemensamt och förenas i sin kärlek till de som ringer 114 14. Läs mer

Seko tappar inte längre medlemmar

-Seko tappar inte längre medlemmar. Antalet aktiva medlemmar är strax under 74 000 och har legat stilla sedan april i år. Läs mer

Trendbrott när åtta fartyg flaggar svenskt

Vinden tycks ha vänt för den svenska handelsflottan.  Tre rederier har beslutat att låta sammanlagt åtta fartyg gå under svensk flagg. Läs mer

Externt företag vill ta över SJ:s kundtjänst

SJ kan låta ett externt företag ta över verksamheten vid servicecentret i Ånge. SJ har ett 100-tal anställda i Ånge, som nu är oroliga för avtalsdumpning. Men enligt SJ kan det vara ett sätt att rädda jobben. Läs mer

Sänkt avgift i Sekos a-kassa

Avgiften till Sekos a-kassa sänks med 15 kronor den 1 januari 2018, under förutsättning att beslutet godkänns av Inspektionen för arbetslöshetsförsäkringen, IAF. Läs mer

Sju av tio arbetslösa slår i a-kassetaket

Sju av tio arbetslösa slår i a-kassetaket

Trots höjningen av a-kassetaket för två år sedan är många arbetslösa fortfarande underförsäkrade. Åtta av tio av arbetslösa Sekoiter får mindre än 80 procent. För hela arbetsmarknaden är det sju av tio. Läs mer

ROBOTISERING
Konduktören Niclas blev ersatt av en stolpe

Konduktören Niclas blev ersatt av en stolpe

Kommer robotarna att ta över jobben? Forskare, politiker, fack och arbetsgivare är överens om att vi står inför en helt ny arbetsmarknad. Sekotidningen har bland annat pratat med konduktören Niclas som blev ersatt av en stolpe och arbetsmarknadsministern som "leker med tanken" att a-kassan kan användas till kompetensutveckling även om man inte är arbetslös. Läs mer

Svartfot

Ett nedsättande namn för blockad- eller strejkbrytare.