Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Nyhet

Fusk på Blidösundsbolaget äventyrar säkerheten

5 september 2008 11:50

– Blidösundsbolaget har brutit mot ett system som är avsett att garantera säkerheten. Anmälningar av det här slaget är mycket ovanligt. Jag kan inte komma ihåg när det skedde senast. Vi har haft enskilda fall med felaktiga uppgifter om sjötjänstgöring som jag kan komma på, men inte på det här sättet, säger sjösäkerhetsdirektör Johan Fransson på Sjöfartsinspektionen.
I våras anmälde Seko sjöfolk att Blidösundsbolaget vid ett flertal tillfällen mönstrat tre namngivna personer som styrman, trots att de utfört arbete som matros. I vissa fall stod de också mönstrade som styrman trots att fartyget inte var i trafik.
På samma sätt mönstrades anställda i ekonomiavdelningen som jungmän, utan att utföra arbete på däck, hävdar facket i sin anmälan till Sjöfartsinspektionen.
– Ytterst är det en säkerhetsfråga. Rederiet har mönstrat folk i felaktiga befattningar för att de ska få ut behörigheter som styrman respektive matros. Men att få ut ”behörigt sjöfolk”, som saknar den yrkeserfarenhet som krävs för en behörighet är en säkerhetsrisk, säger Chang Strömberg som är ombudsman på Seko sjöfolk.
Under sommaren har Sjöfartsinspektionen kontrollerat rederiets procedurer för mönstring och säkerhetsutbildning för de anställda och konstaterat brister på fyra punkter:
• Rederiet har rapporterat in för mycket sjötid för viss personal. De som tjänstgjort på mer än en båt samma dag har fått tillgodoräkna sig en sjödag per båt. En normal sjöarbetstid i bolaget ligger på fem månader per år, de sjömän som granskades hade åtta-tolv månaders sjötid per år.
• Rederiet har mönstrat ekonomipersonal på samtliga bolagets båtar som jungmän, trots att de inte utfört arbete på däck.
• Rederiet har mönstrat matroser som styrmän, trots att de inte utfört styrmansarbete.
• Säkerhetsutbildningen genomfördes genom att besättningsmedlemmarna fick en interaktiv CD-skiva, som tog 1,5-2 timmar att gå igenom.
Blidösundsbolaget har efter ett föreläggande från Sjöfartsinspektionen rättat till bristerna.
– Nu återstår för oss att titta på de besättningsmän som har berörts, för att se om de fått ut behörigheter på felaktiga grunder. Vi vet inte hur många och vilka det är än, säger sjösäkerhetsdirektör Johan Fransson.
När den utredningen är klar återstår att ta ställning till vad som sker med behörigheten för dem som fått ut den på felaktiga grunder.
– Det finns regler om gynnande förvaltningsbeslut; har myndigheten gjort fel så gäller beslutet i alla fall. Men man kan upphäva ett gynnande beslut om det finns fara för säkerheten. Principiellt innebär det en säkerhetsrisk, men vad det inneburit i det enskilda fallet kan jag inte uttala mig om än.
• Är det vanligt med felaktigt inrapporterade sjötider i den här typen av sjöfart?
– Det vet vi inte. Vi blev uppriktigt sagt förvånade. Men det kan inte uteslutas och vi måste kontrollera hur tjänstgöringstiderna redovisas till myndigheten, säger Johan Fransson.

Brott mot vilotider
I augusti gjorde Seko sjöfolk ytterligare en anmälan. Nu om brott mot vilotiderna.
– Vi har uppgifter om att anställda arbetat upp till 110 timmar per vecka under hela juli månad. Och vi har ingen anledning att tro att de jobbat mindre under de andra sommarmånaderna. Det ger väldigt långa arbetsdagar, säger ombudsman Chang Strömberg.
110 timmars arbetsvecka är 19 timmar mer än sjömän tillåts arbeta enligt lag, och 12 timmar mer än det lagenliga undantag som fack och arbetsgivare kommit överens om.
Frågan aktualiserades av att ms Sjögull gick på grund i slutet av juli och Seko sjöfolk vill att Sjöfartsinspektionen utreder om det finns något samband mellan olyckan och de långa och olagliga arbetstiderna.
Utslaget på sju dagar ger 110 timmar en daglig arbetstid på 15 timmar och 40 minuter. Det ger ingen dygnsvila på elva timmar som lagen kräver.
Den anmälan utreds fortfarande av Sjöfartsinspektionen.

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Slavlöner på fartyg

Dubbla kontrakt är vanligt för anställda ombord på bekvämlighetsflaggade fartyg. Ett officiellt som följer internationella avtal och ett hemligt där lönerna är orimligt låga, uppger tidningen Arbetet. Något Sekotidningen tidigare skrivit om. Läs mer

”Dålig snöröjning ökar risken för urspårning”

”Dålig snöröjning ökar risken för urspårning”

Snöröjningen på järnvägen i norra Sverige är sämre i år än tidigare. Det anser Green cargo som noterat att antalet incidenter med mindre urspårningar ökat. Trafikverket medger att snöröjningen brustit. Läs mer

Svårare för fifflande entreprenörer

Svårare för fifflande entreprenörer

Idag presenterade regeringen ett förslag om entreprenörsansvar i bygg- och anläggningsbranschen. Detta för att skydda de anställdas löner och stoppa osund konkurrens. Läs mer

6F i bråk med Jan Björklund

6F i bråk med Jan Björklund

Efter att Liberalernas partiledare Jan Björklund uttalat sig om ”de militanta LO-förbunden i 6F” i tidningen Arbetet kontrar nu 6F med att kalla Björklund politikens främsta huligan. Läs mer

”Erfarenhet borde synas på lönen”

”Erfarenhet borde synas på lönen”

– Jag är trygg i min yrkesroll och kan bemöta de intagna på ett helt annat sätt idag jämfört med när jag var ny på jobbet, säger Anette Skrydtrup, kriminalvårdare på häktet i Helsingborg. Läs mer

Språkförbistring kan ligga bakom dödsolycka

De två estniska montörer som omkom vid ett kraftledningsarbete i Dalarna hösten 2016 kunde inte svenska och det kan ha bidragit till att de gjorde misstag. Läs mer

Harly håller koll på entreprenörerna

Harly håller koll på entreprenörerna

I januari förra året fick Trafikverket ett regeringsuppdrag att sköta leveransuppföljningen av järnvägsunderhållet i egen regi. Redan i september var Harly Nielsen ute för att hålla koll på att entreprenörerna gör det de ska. Läs mer

”Ingen dag är den andra lik”

”Ingen dag är den andra lik”

Freddie Åfeldt är transportledare på Hector rail och han gillar såväl jobbet som kollegerna. Läs mer

Raka spåret in i politiken

Raka spåret in i politiken

Lina el Yafi hamnade i hetluften när hon som klubbordförande drev kampanj för de uppsagda konduktörerna på tvärbanan. Nu gör hon politisk raketkarriär och kommer av allt att döma bli landstingspolitiker efter valet. Läs mer

Himmel eller helvete

Himmel eller helvete

Det är ingen mening att slå sönder maskinerna, bättre att slåss för en rättvis fördelning av vinsterna som robotar och automatisering ger. Och kanske få en kortare arbetstid. Läs mer

Billigare fackföreningsavgift bra för tryggheten

Den svenska modellen bygger på att löntagare är med i facket. Våra fackförbund ser till att löne- och avtalsvillkor följs och att nödvändiga försäkringar finns, inte minst avtals- och tjänstepension. Därför går vi socialdemokrater nu fram med förslag om att det ska bli billigare att vara med i facket. Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

Seko: ”Omplacering av fackligt ombud en bestraffning”

Kriminalvården vill omplacera en facklig förtroendevald på anstalten Ljustadalen efter påståenden om kränkande särbehandling. Läs mer

ny på arbetsmarknaden
Maskinföraren Ghalia bryter normen

Maskinföraren Ghalia bryter normen

Ghalia Alhindi flydde från Syrien till Sverige för drygt två år sedan. Bland det första hon gjorde här var att lära sig cykla, sedan tog hon körkort och nu går hon en maskinförarutbildning. – Sen blir det lastbil och till slut flygplan, säger hon halvt på skämt, halvt på allvar. Läs mer

Starkt stöd för vägarbetare som slog sönder bilruta

Starkt stöd för vägarbetare som slog sönder bilruta

Vägarbetaren Timmy Edström slog en asfaltraka genom vindrutan på en bil när föraren vägrade dra ner farten. Nu har han dömts till böter och skadestånd, men han får starkt stöd och pengar från kolleger och allmänhet. Läs mer

Ny rikspolischef välkomnas

Ny rikspolischef välkomnas

Säpochefen Anders Thornberg tar över jobbet som rikspolischef efter att hårt kritiserade Dan Eliasson tvingats bort. Seko polisen tycker att Thornberg är ett bra val men tycker att Eliasson hade kunnat sitta kvar. Läs mer

Seko och 6F inleder valrörelsen

Vem f’n bryr sig? Den frågan ställer Seko och de övriga förbunden i 6F i årets valrörelse. Enligt förbunden är svaret på frågan socialdemokraterna. Läs mer

Kriminalvården och Seko inte överens om lokalt avtal

Seko och Kriminalvården har inte lyckats komma överens om ett avtal för 2017. Nu blir det de lokala parterna som ska förhandla utifrån det centrala avtalet, som slöts i höstas. I potten finns totalt 6,5 procent på tre år med låglönesatsning. Läs mer

Lönsamt övertidsarbete kan leda till ohälsa

Lönsamt övertidsarbete kan leda till ohälsa

Vissa medarbetare i Kriminalvården arbetar väldigt mycket övertid. Den är frivillig och ger i de flesta fall betydande extrainkomster. Vilket i sin tur gör det svårt för skyddsombud och fack att se till att avtal följs. Läs mer

Avtalskrav

Inför avtalsförhandlingarna gör facket en kravlista till arbetsgivarorganisationen på saker man vill ha i det nya avtalet. Det kan vara höjda reallöner, kortare arbetstid, regler om jour och beredskap med mera. Inget krav blir verkligt förrän bägge parter har kommit överens om att genomföra det.