ISS: Vi har vidtagit tillräckliga åtgärder
ISS har vidtagit tillräckliga åtgärder när det gäller de sexuella trakasserierna på biljettkontrollen. Det säger ISS affärsområdeschef Ulrika Andersson. Läs mer
Hundratusentals franska invånare deltog idag i demonstrationer mot Macrons nya arbetslag. - Idag lyssnar man bara på arbetsgivarna. Men det är förvånansvärt svårt att få folk att engagera sig trots utvecklingen, säger Rachel Neis fackombud vid det franska gasbolaget.
Franska invånare kan organisera sig i olika fack, med skilda ideologisk inriktning.
Fem centralorganisationer har en officiell förhandlingsstatus inom den privata sektorn; CFDT, CGT, FO, CFTC och CFE-CGC.
CFDT är det största och är mer reformistiskt än det näst största och mer oppositionella CGT. Det är CGT och ytterligare två andra fack FSU och SUD, som hade varslat om protester tisdagen den 12:e september. Dessutom deltog studentfacket UNEF.
Berör i huvudsak de som är privatanställda. De innebär många förändringar.
Bland de som är mest omstridda:
Lokala fack och arbetsgivare kan förhandla om vissa försämringar av kollektivavtalen och av lagstadgade rättigheter.
Tre fackliga instanser som idag måste finnas på större företag ska slås ihop till en enda.
En arbetsgivare ska kunna besluta att personalen får rösta om en förändring, som inte stöds av facken.
En arbetsgivare på ett litet företag utan fackförening ska kunna förhandla med en personalrepresentant som inte har ett mandat från de officiella facken.
Ett företag som har ekonomiska problem i Frankrike ska kunna göra ekonomiska uppsägningar, även om det ingår i en multinationell koncern som har goda resultat.
Det ska bli tak på de skadeståndsersättningar som arbetsdomstolarna kan tilldöma arbetsgivare som har gjort oskäliga uppsägningar.
En ny form av projektanställningar tillåts.
Det var mest röda CGT-flaggor i demonstrationstågen.
Frankrikes näst största fackliga centralorganisation varslade om protester mot arbetsmarknadspolitiken direkt efter vårens val. Enligt CGT-ledningen räckte det att läsa den nya presidenten Emmanuel Macrons program för att se hur de kommande reformerna skulle se ut.
Under sommaren har regeringen, som består av ministrar från både vänster och höger, haft överläggningar med facken. Resultatet presenterades nyligen. Arbetsrätten ska bli enklare med målet att minska arbetslösheten (se fakta). Om allt går som planerat träder de nya reglerna i kraft redan om några veckor.
Flera fack är mer eller mindre missnöjda. Frankrikes största fackliga centralorganisation CFDT säger sig vara besviken, men dömer inte ut alla detaljer i lagpaketet, och anser dessutom att CGT:s metod med gatuprotester inte är effektiv. CFDT föredrar att försöka påverka genom en dialog.
Men enligt CGT-ledningen var tisdagens protester en ”succé”. Mellan 223 000 och 400 0000 personer (polisens respektive CGT:s siffror) tågade i
omkring 200 demonstrationståg runt om i landet.
En av dem som deltog var Rachel Neis, CGT-representant som arbetar med kundkontakter hos gasbolaget GRDF i nordöstra Frankrike. Hon berörs inte direkt av förändringarna.
Eftersom GRDF tidigare var ett statligt verk har hon en särskild anställningsstatus.
– Jag är delvis här på grund av solidaritet med mina kamrater. Men på sikt kommer även våra arbetsförhållanden att påverkas.
Rachel Neis säger att den nya arbetslagen bara är positiv för arbetsgivarna.
Bland det hon tycker mest illa om nämner hon möjligheten för lokala fack och arbetsgivare att kunna avtala bort vissa lagstadgade rättigheter. Hon tror också att tillsvidareanställningarna på sikt kommer att försvinna.
En omstridd paragraf i den nya lagen innebär att arbetsgivarna får rätt att ta in folk på en ny typ av projektanställningar.
Rachel Neis önskar bara att fler deltog i protesterna.
– Det är förvånansvärt att så få människor engagerar sig med tanke på allt som händer i världen. Jag tror att många är fatalister. De tror att det inte går att påverka situationen.
En av Rachel Neis fackliga kollegor är Christian Achoub, som arbetar med underhåll på järnvägen.
– Jag är orolig för vad som är på väg att hända med den offentliga servicen.
Han säger att flera av förändringarna i arbetslagen omedelbart berör de anställda hos det statliga järnvägsbolaget SNCF, även om många av dem också har en särskild status.
En annan aktuell fråga, som får de järnvägsanställda att se rött, är att Emmanuel Macron har sagt att deras specifika pensionsvillkor snart ska försvinna, eftersom alla invånare på sikt ska omfattas av samma pensionssystem. Idag kan vissa av dem gå i pension vid 55 års ålder, och andra vid 52. Christian Achoub tycker att det är orättvist när politiker får det att låta som om de järnvägsanställda hade fördelar jämfört med andra.
– Det är vad som står på pappret. I verkligheten måste de flesta av oss arbeta i tio år till för att få full pension, säger han.
Dagens demonstrationer var delvis en kraftmätning. Både CGT och vänsterpartiet ”Det okuvliga Frankrike” har varslat om fler aktionsdagar under de kommande veckorna.
Men det är för tidigt att avgöra om regeringens reformiver påverkas av protesterna.
ISS har vidtagit tillräckliga åtgärder när det gäller de sexuella trakasserierna på biljettkontrollen. Det säger ISS affärsområdeschef Ulrika Andersson. Läs mer
Franska energiarbetare stänger av strömmen för dåliga arbetsgivare och lovar samtidigt att leverera billigare el till hushållen. - Vi vill tvinga regeringen till att helt lägga om kurs, säger Rachel Neis, hos gasföretaget GRDF. Läs mer
Seko och Almega kunde inte komma överens om hur problemen med sexuella trakasserier på ISS biljettkontroll ska lösas. Seko förbereder nu en stämning till Arbetsdomstolen. Läs mer
– Varför ska man vara med i facket och betala medlemsavgift när alla får ta del av villkoren som vi förhandlar fram? Frågan lyfts när Sekos vice ordförande, Gabriella Lavecchia, besöker klubb Fastigheter i Stockholm, som en del av medlemsveckan. Läs mer
– Jag är trygg i min yrkesroll och kan bemöta de intagna på ett helt annat sätt idag jämfört med när jag var ny på jobbet, säger Anette Skrydtrup, kriminalvårdare på häktet i Helsingborg. Läs mer
Den 1 maj tar MTR över städningen av pendeltågen i Stockholm. Enligt Seko innebär övergången en facklig seger för medlemmarna, då viktiga villkor behålls eller stärks. Läs mer
Brevbärare och postombud riskerar att oskyddade exponeras för den extremt farliga drogen fentanyl. Arbetsmetoder för att göra postpersonalen tryggare har tagits fram. Läs mer
Kadir Kasirga kom till Sverige från Kurdistan som 15-åring. Efter många år som fackligt aktiv i Seko kandiderar han i höst till riksdagen för Socialdemokraterna. Läs mer
Problemet är inte att det går dåligt för Sverige. Problemet är att våra gemensamma tillgångar är orättvist fördelade. Läs mer
"Vi förväntar oss att en samlad arbetarrörelse gör gemensam sak för att utveckla den svenska modellen där en rättvis och trygg sjukförsäkring är självklar!" Det skriver Agneta Tiger Seko och Ingemar Nilsson, riksdagsledamot (S). Läs mer
I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer
Det blev en hel del mothugg och kritik när 6F:s och Katalys rapport ”Lågt lönemärke gynnar högavlönade” diskuterades på ett seminarium i Stockholm på tisdagen. Läs mer
Tullkriminalen vill använda brevbärare som spanare, det väcker obehag och frågor om säkerhet och ansvar. Men brevhemligheten väger tungt. Läs mer
Kriminalvården får kritik av Justitiekanslern, JK, för att en regionchefer brutit mot repressalieförbudet i grundlagarna. Offentliganställda får inte straffas för att de uttalar sig om sin arbetsplats i media. Läs mer
De privatanställda tjänstemännens löner har ökat mer än arbetarnas vid flera avtalsperioder sedan sedan industriavtalets tillkomst 1998. För att vända trenden behövs ett högre ”märke” och samtidiga låglönesatsningar. Läs mer
ISS har avskedat fyra biljettkontrollanter av personliga skäl. ISS uppger att de fyra validerat sina egna SL-kort, vilket skulle vara att likställa med fusk eller bedrägeri. Seko har ogiltigförklarat samtliga avsked och menar att de fyra enbart följt företagets instruktioner. Läs mer
MTR och Solreneriet inleder fackliga förhandlingar om att MTR ska ta över städningen av pendeltågen i Stockholm. Läs mer
På Youtube finns videon #lättaankar, där kvinnor inom svensk sjöfart vittnar om grova övergrepp och sexuella trakasserier på jobbet. Ett Metoo-upprop i branschen har samlat 1150 underskrifter. Läs mer
Ett förhandlingsförslag från arbetsgivarparten.
Kommentera