Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Nyhet

Franska järnvägen tar tillbaka spårunderhållet

Järnvägen i Frankrike ska ta ett ordentligt kliv ”bakåt”, vilket applåderas av facken. För femton år sedan klövs SNCF i två delar, för att öppna nätet för fri konkurrens. Nu ska bolaget lappas ihop igen.

6 november 2012 10:12

1997 delades det franska statliga järnvägsbolaget SNCF i två.

Det nya företaget RFF tog över järnvägsnätet och skulle sköta underhållet av rälsen, medan SNCF behöll kontrollen över transporterna.

Men snart tar man steget tillbaka. Nästa år ska regeringen presentera en omfattande reform för järnvägen, och de båda enheterna ska slås ihop igen. Det meddelade transportministern Frédéric Cuvillier häromdagen.

Ett av målen för femton år sedan var att förbereda järnvägen för EU:s krav på fri konkurrens. Men det var också ett sätt för franska staten att göra sig av med en annan stötesten på EU-nivå.

RFF tog över stora delar av SNCF:s skuld, och bolagsbildningen gjorde att den hamnade utanför statskassans ramar.

– Ja, den här historien är ju komplicerad, säger järnvägsarbetaren David Donnez..

Hans eget fack CGT, det största hos SNCF, var i alla fall motståndare mot klyvningen redan 1997. På den punkten har ingenting förändrats.

– Vi hade ju rätt. Det har inte fungerat. Istället har det blivit mycket dubbelarbete, och ständiga konflikter, säger han.

Som exempel nämner han en lokal järnvägslinje i nordöstra Frankrike som går mellan städerna Nancy och Metz, där han själv jobbar.

– När SNCF hade hela ansvaret kunde vi anpassa underhållet efter avgångarna. Vi gjorde regelbundna arbeten på rälsen för att inte störa trafiken. Nu kan RFF kräva att hela linjen ska stängas av en hel dag, säger han.

David Donnez berättar också om hur flera olika personer på en och samma järnvägsstation i onödan kan göra ungefär samma övervakningsjobb.

RFF, som inte har många egna anställda, tvingas dessutom ofta låna in folk från SNCF.  

Nyheten om en förändring av organisationen av järnvägstransporterna både oroar och väcker förhoppningar.

– Vi hoppas ju att den nya vänsterregeringen verkligen vill satsa på järnvägen. För oss har det alltid varit viktigast att den offentliga sektorn utvecklas efter befolkningens behov. Men under de senaste åren har godstrafiken minskat kraftigt, trots miljökraven, och inom persontransporterna satsar man framförallt på de stora lönsamma linjerna, säger David Donnez.

Samtidigt är personalen orolig över vad fusionen kommer att innebära i form av anställningar, och arbetsmiljö.  De båda bolagen dras fortfarande med en stor skuld.

Enligt transportministern ska personalens villkor ses över, men lovar överläggningar med facken.

På SNCF:s huvudkontor i Paris säger man att ett konkret lagförslag kommer att läggas fram till våren. 

Anna Trenning-Himmelsbach, frilansjournalist Frankrike
redaktionen@sekotidningen.se

Relaterade ämnen

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

S lovar nya järnvägsmiljarder

Vinner de rödgröna valet väntar nyinvesteringar i järnvägen på 27 miljarder kronor. 10 miljarder går till järnvägsunderhåll och 5 miljarder till underhåll av vägar. Läs mer

”Strategiskt felslut av Trafikverket”

Satsa på förebyggande järnvägsunderhåll i stället för akututryckningar. På så sätt får vi mer underhåll för en betydligt mindre slant. Det menar järnvägexperten Per Corshammar. Läs mer

Missbedömning orsak till olycka

Olyckan i Hestra i november förra året då ett godståg körde in i en traktorgrävare och föraren precis hann rädda sig berodde på brister i kommunikationen mellan de inblandade. Läs mer

Tema järnväg – Har säkerheten offrats?

Hur står det till med säkerheten vid spårarbeten? I år har ett trettiotal allvarliga incidenter rapporterats in vilket föranlett Haverikommissionen att titta närmare på järnvägsteknikernas arbetsmiljö. Sekotidningen har talat med olika aktörer i branschen för att få deras syn på problemet. Läs mer

Trafikverket: Vi chansar inte

– Trafikverket tummar aldrig på säkerheten vid upphandlingar. Läs mer

SHK: Så många olyckor och incidenter tyder på systemfel

Statens haverikommission har inlett en granskning av säkerheten vid järnvägsarbeten. Det sker efter att det hittills i år har rapporterats 29 mer eller mindre allvarliga incidenter där spårarbetare eller maskiner befunnit sig på spår som varit trafikerade. Läs mer

Forskaren: Viktigt att premiera gott säkerhetsarbete

Johan M Sanne är docent i teknik och social förändring vid Linköpings universitet. Han forskar bland annat om hur risker uppfattas och hanteras vid järnvägsunderhåll. Läs mer

Entreprenören: Tänk på säkerheten redan vid upphandlingen

Robert Röder är ordförande för Föreningen Sveriges järnvägsentreprenörer och vd för Strukton rail. Han vill att Trafikverket ska ta mer hänsyn till säkerheten redan när man gör upphandlingarna. Läs mer

Teknikern: Ovana underentreprenörer tar störst risker

I 30 år har Mikael Börjesson jobbat i spåret. Även om stressen ökat tycker han att han oftast får tid och förutsättningar att arbeta säkert. Läs mer

Facket: Trafikverket borde sköta underhållet i egen regi

– Trafikverket går till 99 procent på pris i sina upphandlingar. Får man ett lågt pris blir man överlycklig och struntar helt i om entreprenören tar höjd för säkerheten i sitt anbud. Läs mer