Det låter som ett dåligt skämt.

Det franska järnvägsbolaget SNCF hade beställt 2000 nya vagnar till regionaltrafiken, men upptäcker sent omsider att de är för breda för perrongerna.

Ombyggnadsarbetena kostar 725 miljoner kronor.

Historien blev känd häromveckan, och används nu som ett exempel på varför det är viktigt att de båda statliga franska järnvägsbolagen går samman igen.

Det handlar om SNCF som sköter trafiken, och om RFF som ansvarar för infrastrukturen.

RFF bildades 1997 med målet att minska järnvägens finansiella problem.

Men det har fungerat dåligt. Den franska järnvägen har fortfarande skulder på 400 miljoner kronor, och dessutom förekommer det alltså koordinationsproblem.

I nästa vecka ska parlamentet därför besluta om att de båda bolagen ska närma sig varandra igen. I grova drag innebär det att SNCF och RFF ska ledas av ett och samma holdingbolag från och med årsskiftet.

Men facken vill att lagstiftarna går betydligt längre. De säger att den nya konstruktionen är för komplicerad och inte alls löser järnvägens ekonomiska problem.

– Vi vill ha en total fusion. Vi måste bli betydligt starkare för att klara oss i konkurrensen med de privata bolagen. Som reformen ser ut nu riskerar vi att stå inför en kraftig nedrustning, säger Sylvain Esnault , underhållsarbetare och ombud för facket CGT.

Tillsammans med tre andra fack, som organiserar järnvägsanställda, uppmanar CGT nu de anställda att strejka på obestämd tid.

Facken kräver också ”mänskligare stationer”, där resenärerna möter fler livs levande anställda. Och vill dessutom ha garantier för att framtidens arbetsvillkor inte blir sämre än idag. Enligt lagförslaget ska de drygt 150 000 anställda hos SNCF och RFF visserligen få behålla samma status som nu. Men till hösten startar förhandlingar om ett nytt kollektivavtal för alla järnvägsanställda i Frankrike, oavsett om de jobbar privat eller offentligt.