Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Nyhet

Första steget mot delprivatiserat Posten

1 april 2008 11:52

När den statliga utredningen ”Postmarknad i förändring” lämnades till regeringen i januari 2005, öppnade ensamutredaren Susanne Lindh för att förändra ägandet av Posten AB.
”Posten kan ha vilken ägare som helst. Det kan behövas nya konstellationer och delvis ett annat ägande.”, sa hon när utredningen presenterades och jämförde med telemarknaden och börsintroduktionen av Teliasonera.
Nu är verkligheten snart ikapp.

Post Danmark ligger steget före.
I slutet av maj 2002 tog danska folketinget beslut om att omvandla den danska Posten till ett aktiebolag. Redan då togs principbeslutet att ge regeringen rätt att sälja ut 25 procent av aktierna i bolaget till privata intressen.
Våren 2005 fick en enda spekulant ensamrätt på aktierna. Framför näsan på intressenter som tyska Deutsche Post och holländska TPG fick det multinationella riskkapitalbolaget CVC Capital Partner fick köpa 22 procent av aktierna. Resterande 3 procent såldes som särskilda medarbetaraktier.
CVC Capital Partner är ett kapitalfondbolag som har kontor i 12 europeiska och fem asiatiska länder samt i USA. De har agerat i Norden sedan början av 1990-talet.

När den nya koncernen står klar i slutet av året står danska staten och CVC gemensamt för 38,8 procent av kapitalandelarna, svenska staten för 58,2 procent samt det gemensamma bolagets anställda och ledning för 3 procent.
Men när det gäller inflytandefrågor får danska staten och CVC tillsammans lika stor röstandel som svenska staten.
I den gemensamma avsiktsförklaringen, som alla parter undertecknat, är ett av huvudvillkoren en börsintroduktion:
”Ägarna är ense att aktieägaravtalet skall innehålla mekanismer som reglerar den målsättningen att bredda ägargruppen genom en framtida börsnotering på OMX (Stockholm/Köpenhamn) inom 3-5 år.”

Sekos koncernfack på Posten ser affären som en ägarspridning, där svenska och danska staten blir dominerande huvudägare.
– I dag har man inte tagit ställning till om den svensk-danska postkoncernen ska börsintroduceras. Det här är en skrivning som ett riskkapitalbolag som CVC måste ha med, annars kan de inte vara med i affären. När och om frågan om en börsintroduktion kommer upp i den nya styrelsen, då ska vi ta ställning för eller emot, säger Affe Mellström, som är ordförande för Sekos koncernfack i Posten.
– Det här kan ta två vägar. Antingen kommer ägarna överens om en börsintroduktion eller så kommer CVC att lämna koncernen. Men Maud Olofsson var väldigt tydlig med att regeringen gör det här för att säkra Postens samhällsuppdrag. Det går inte ihop med en börsintroduktion.

Fackförbundet Seko är ingen vän av utförsäljning av statlig verksamhet. Seko vill se Posten som en stark inhemsk aktör på den svenska postmarknaden.
– Ska Posten klara sig framåt i tiden behövs en sån här konstruktion. Vi har inte fått information om någon börsintroducering. Jag ser inte att det skulle bli lättare att privatisera Posten i Sverige genom den här affären, säger Sekos ordförande Janne Rudén.
– Risken hade varit större att Posten både i Sverige och Danmark skulle bli uppköpskandidater för tyska Deutsche Post utan samgående. Det hade blivit betydligt mycket mer skakigare. Dessutom ryktas det om ett samgående mellan norska och finska Posten.
– Det här innebär inte att vi ändrat ståndpunkt. Vi ser självklart helst att staten äger hela Posten.

Mer oroad är riksdagsledamot Eva-Lena Jansson (s). Hon satt tidigare i Sekos förbundsstyrelse och är tjänstledig från sin anställning på Posten medan hon sitter i riksdagen.
– Affären är ju som ett aprilskämt. Jag förstår hur koncernfacket tänker, men jag tycker att de tänker fel. Jag var väldigt kritisk när man bolagiserade Svensk Kassaservice. Då sa man att de kommer att få samma villkor om de gick över till det nya bolaget, men istället fick personalen 50-procentiga tjänster och sen blev de uppsagda.
– Nu blir min fråga: varför skulle den borgerliga regeringen behålla ett bolag som redan delvis ägs av danska staten och riskkapitalister? Jag ser en risk för att Posten säljs ut helt inför den fullständiga avregleringen av den europeiska postmarknaden. Och jag har ju inte hört några exempel hittills på att det blivit bättre när man förändrat ägarsituationen i de statliga bolagen.

Hela affären mellan Posten AB och Post Danmark/CVC Capital Partner är villkorad. Bland annat krävs att affären godkänns av danska regeringen och parlamentet, svenska regeringen och riksdagen samt CVC investeringskommitté. Därtill ska den godkännas av svenska, danska och EU:s konkurrensmyndigheter.

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Rättelse om Postnordartikel

Fel version av artikeln ”Seko postens kupp mot danska facket” är publicerad i senaste numret av Sekotidningen och innehåller felaktiga citat. Det beror på att reportern missuppfattade Seko postens ordförande Johan Lindholm, vilket vi ber om ursäkt för. Den korrekta versionen av texten finns att läsa här https://sekotidningen.se/artikel/spelet-om-postnord/ Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

Höjd pensionsålder

De sex partierna i pensionsgruppen har slutit en överenskommelse om att förändra pensionssystemet. Lägstaåldern för pensionsuttag höjs från 61 till 64 år, rätten att jobba kvar höjs från 67 till 69 år och skyddet för de fattigaste pensionärerna stärks. Läs mer

Metoo-upprop inom Kriminalvården

Över 1000 anställda och tidigare anställda inom Kriminalvården har skrivit under uppropet #virivermurarna mot sexuella trakasserier och kränkningar på jobbet. Läs mer

Chefen viktig för trivseln

Chefen viktig för trivseln

Stoppa allt skitsnack, låt ingen vara eller känna sig utesluten, glöm inte de sjukskrivna. Några tips från Seko Skåne om vägen till en trivsam arbetsplats. Läs mer

Tågkompaniet ska köra Krösatågen

Nu är det klart att Krösatågen tas över av Tågkompaniet från och med december 2018 och nio år framåt. Båda affärerna, nord och syd, ingår i upphandlingen. Idag är det Transdev som kör trafiken. Läs mer

Först på plats efter olyckan

Först på plats efter olyckan

Att se en svårt skadad, kanske avliden, människa påverkar alla. -Vi är inga hårda typer utan känslor, säger Anders, som är en av Trafikverkets olycksplatsansvariga. Läs mer

”Jag bestämmer över mitt arbete”

”Jag bestämmer över mitt arbete”

Läs mer

Han ger de asylsökande en röst

Han ger de asylsökande en röst

Viktor Bankes mobil ringer i det närmaste oavbrutet, sms trillar in, han svarar ett par tre gånger. ”Det kan vara dagis”, säger han ursäktande. Läs mer

För dyrt med god arbetsmiljö

För dyrt med god arbetsmiljö

Kedjan med entreprenörer hade fem länkar, med Trafikverket överst. Men den sista länken brast och en provanställd 22-åring omkom i en olycka. Kanske hade den undvikits om facket fått spela sin roll. Läs mer

Inga arbetare på riksdagslistan

Inte ett fackligt namn på valbar plats när socialdemokraterna i Norrbotten sätter ihop sin riksdagslista. Det är helt enkelt inte acceptabelt tycker LO-distriktet i Norra Sverige. Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

Mutanklagelser mot Trafikverket

Mutanklagelser mot Trafikverket

”Vi ska vända på alla stenar.” Det var löftet från Trafikverket när Sekotidningen i april skrev om den muthärva som Kalla fakta på TV4 fortsatt att granska. Läs mer

Samtal på liv och död

Samtal på liv och död

Lotta Andersson har varit med länge, medan Johan Ridell är ganska ny på jobbet som operatör på Polisens kontaktcenter i Malmö. De har mycket gemensamt och förenas i sin kärlek till de som ringer 114 14. Läs mer

Seko tappar inte längre medlemmar

-Seko tappar inte längre medlemmar. Antalet aktiva medlemmar är strax under 74 000 och har legat stilla sedan april i år. Läs mer

Trendbrott när åtta fartyg flaggar svenskt

Vinden tycks ha vänt för den svenska handelsflottan.  Tre rederier har beslutat att låta sammanlagt åtta fartyg gå under svensk flagg. Läs mer

Externt företag vill ta över SJ:s kundtjänst

SJ kan låta ett externt företag ta över verksamheten vid servicecentret i Ånge. SJ har ett 100-tal anställda i Ånge, som nu är oroliga för avtalsdumpning. Men enligt SJ kan det vara ett sätt att rädda jobben. Läs mer

Sänkt avgift i Sekos a-kassa

Avgiften till Sekos a-kassa sänks med 15 kronor den 1 januari 2018, under förutsättning att beslutet godkänns av Inspektionen för arbetslöshetsförsäkringen, IAF. Läs mer

Sju av tio arbetslösa slår i a-kassetaket

Sju av tio arbetslösa slår i a-kassetaket

Trots höjningen av a-kassetaket för två år sedan är många arbetslösa fortfarande underförsäkrade. Åtta av tio av arbetslösa Sekoiter får mindre än 80 procent. För hela arbetsmarknaden är det sju av tio. Läs mer

ROBOTISERING
Konduktören Niclas blev ersatt av en stolpe

Konduktören Niclas blev ersatt av en stolpe

Kommer robotarna att ta över jobben? Forskare, politiker, fack och arbetsgivare är överens om att vi står inför en helt ny arbetsmarknad. Sekotidningen har bland annat pratat med konduktören Niclas som blev ersatt av en stolpe och arbetsmarknadsministern som "leker med tanken" att a-kassan kan användas till kompetensutveckling även om man inte är arbetslös. Läs mer

Svartfot

Ett nedsättande namn för blockad- eller strejkbrytare.