Bakgrunden är att en tågvård i går blev bestulen på sin kassa på ett av Öresundstågen. Skyddsombuden la då ett skyddsstopp mot ensamarbete, som Arbetsmiljöverket nu fastställt.

Förbudet gäller fram till den 19 augusti då länstrafikbolagen och Veolia tillsammans med de fackliga organisationerna ska ha hittat en mer långsiktig lösning.

–Nu måste arbetsgivaren samverka med skyddsombuden och se till att det blir en bra arbetsmiljö för tågvärdarna och bra och trygg service för resenärerna, säger Sekos klubbordförande på Öresundstågen, Jonas Pincini.

Förbudet innebär att ensamma tågvärdar inte får visera biljetter, men dock se till att tågen kommer iväg.

–När tåget rullar så får personalen sätta sig i personalutrymmet på tåget, säger Jonas Pincini.

Samtidigt som ensamarbetsförbudet inträder sitter facket i förhandlingar om att minska personalstyrkan. Veolia har varslat om att 105 tjänster ska bort. Neddragningen beror i sin tur på besparingskrav från Skånetrafiken.

Jonas Pincini hoppas nu att politikerna tar intryck av det som hänt och inser att det behövs personal för att klara trafiken på ett säkert och ekonomiskt hållbart sätt.

–Vi måste kontrollera biljetterna, annars blir det fritt fram att ta tåget utan att betala, säger han.

Öresundstågen har länge haft stora problem med hot och våld mot personalen. Många händelser är dokumenterade hos Arbetsmiljöverket. Det fanns ett förbud mot ensamarbete när DSB First körde tågen, fram till slutet av 2011. Det förbudet försvann när Veolia tog över. Det har dock funnits en viss trygghetsbemanning under kvällar och helger.