Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Monika Lindberg, Kari Kalmari och Mimmi Sundberg är laddade för strejk Foto: Mattias Dahlgren
Nyhet

”Folk är skitsugna på konflikt”

Seko kan aldrig acceptera att byte av arbetsgivare inom spårtrafiken ska leda till sänkta löner och sämre villkor. Det var budskapet när Sekos klubbar inom tunnelbanan och lokalbanorna i Stockholm i dag hade sitt första möte inför en eventuell strejk den 20 juni.

14 juni 2013 15:43

– Seko står inför en avgörande kamp för att rädda villkoren för de som arbetar inom spårtrafiken, sa Sekos ombudsman PO Fällman, som ansvarar för spåravtalet på förbundet.

Han informerade om vårens avtalsförhandlingar, om Sekos krav och om Almega –  spårarbetsgivarnas – motkrav. Han redogjorde för hur långt parterna stått från varandra och hur svårigheterna att få ett nytt lokalt avtal på Götalandståg gjort att Seko till sist fick nog. SJ tog i maj 2012 över pendel- och regionaltrafiken i Västsverige från DSB. Sen dess har Seko förgäves försökt få ett nytt lokalt avtal med samma innehåll som med DSB.  

po_o_jannis

– Vi måste klara det här annars kommer det nya försök från arbetsgivare att försämra villkoren vid varje ny upphandling, sa PO Fällman. Och vi har ständigt nya upphandlingar och nya företag som kommer in i branschen.

Under mötet, som samlat såväl förtroendevalda som medlemmar, ställdes mängder av frågor om vad som gäller om det blir en strejk. Och hur man anmäler sig för att bli strejkvakt.

Något som föranledde klubbordförande Jannis Konstantis att påpeka vad det handlar om.

– Vi strejkar – vi är inte på semester. Egentligen skulle ni ha arbetat så ställ upp och var strejkvakter.

Han fick understöd av Johnny Naderus från Seko Stockholm.

– Det kan ju verka skönt att vara ledig över midsommar men ni har ett ansvar att upprätthålla moralen.

Sam Fransson, spärrvakt på röda linjen, går gärna strejkvakt och stöder tanken på att ta strid för att rädda löner och villkor. Särskilt när strejken kom på tal.

– Jag har jobbat i tunnelbanan sen 1994 och när jag började kändes det som ett mycket tryggt jobb. Det är det inte längre. Det är inte hållbart att man arbetar i skattefinansierad verksamhet och inte kan vara trygg med sina villkor. Förr eller senare måste vi ta den striden, säger Sam Fransson, som helst av allt önskar att strejken inte behöver genomföras.

sam

– Jag trivs bäst när allt är som vanligt, säger han och skrattar. 

Det verkar finnas ett uppdämt behov av konflikt bland mötesdeltagarna.

– Äntligen händer det något. Vi är redo för strid, säger Mimmi Sundberg som är förare på tunnelbanans röda linje.

Även om de anställda i tunnelbanan lyckades rädda med sina villkor till den nya arbetsgivaren vid senaste upphandlingen är hon övertygad om att det något som inte är självklart och måste skyddas.

– Det är ju en självklar rättighet – att man får med sig sina villkor vid upphandlingar. Och det gäller ju inte bara inom tågtrafiken utan överallt i samhället där man upphandlar verksamheter. Därför tror jag att vi kan få ett starkt stöd från allmänheten om det blir strejk.

Hon får medhåll från kollegan Monika Lindberg.

– Ingen vill väl att det ska bli som i USA där man måste ha två jobb för att klara sig. Folk tänker förhoppningsvis på sina barn och vilket samhälle de ska växa upp i.

Även hon är redo för strid.

– Folk är skitsugna på konflikt så Seko får inte ge sig nu.

– Ja, fyller Mimmi Sundberg i, det här får inte begravas i någon djävla arbetsgrupp nu.

Med på mötet var också några anställda på Arriva, som kör Stockholms lokalbanor, eftersom deras arbetsgivare förbjudit dem att använde arbetslokaler för att mötas.

En av dem var Juwanro Haddad, som vikarierar som ombudsman på Seko Stockholm. I vanliga fall är han klubbordförande för lokalbanorna.

– Vi hade medlemsmöte i går och det finns ett jättesug efter kamp nu. Det har varit försämringar under så lång tid så det är verkligen dags att sätta ner foten nu. Kampviljan är väldigt stark.

Karin Lindgren Strömbäck, reporter
karin.lindgrenstromback@sekotidningen.se
Mattias Dahlgren, Reporter
mattias.dahlgren@sekotidningen.se

Relaterade ämnen

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Nytt avtal för statsanställda

Ett nytt avtal har i dag träffats på det statliga området mellan Seko och Arbetsgivarverket. Läs mer

Statligt avtal dröjer

I går löpte avtalet på statens område ut. Intensiva förhandlingar pågår om ett nytt avtal, men ännu går det inte att säga när en uppgörelse kan vara i hamn. Läs mer

Avtalsrörelsen fortsätter

Trots tre nya avtal förra veckan rullar avtalsrörelsen vidare för Sekos del. Yrkanden är lämnade till Arbetsgivarverket och inom Almega pågår förhandlingar på två områden, kommunikation och järnvägsinfrastruktur. Läs mer

Segerglädje i Göteborg

Det här känns verkligen som en seger. Det är en så extrem lättnad. Igår var det en sådan anspänning, jämförbar med när man var barn på julafton. Avtalet blev en toppenbra julklapp. Läs mer

Därför ingen strejk på järnvägen

Det var slutligen fyra frågor som gjorde att tåg och tunnelbana går som vanligt idag. Men utan Sekos massiva varsel och den stora mobiliseringen av stridslystna medlemmar hade framgångarna inte blivit så stora. Det är förbundets avtalssekreterare, Valle Karlsson övertygad om. Läs mer

Slutbud dröjer på telekomområdet

Seko får vänta till i morgon klockan 10 på ett slutbud från medlarna på telekomområdet. Det stod klart ikväll efter att Sekos förhandlare och förhandlingsdelegation väntat under hela eftermiddagen. Läs mer

Sympativarsel på städavtalet

Flera LO-förbund har lagt sympativarsel till stöd för Seko och Fastighets, som varslat om strejk på städavtalet från och med den 20 juni. Läs mer

Slutbud i dag på telekom

I dag klockan 14 väntas hemställan med slutbud från medlarna på Telekomområdet. Det blir första dokumentet som parterna får från medlarna sedan konfliktvarslet kom den 10 juni. Läs mer

Medlarbud på spårtrafiken i morgon

I morgon onsdag väntas medlarna på spårtrafikområdet lämna ett bud till Seko och Almega. En förutsättning är dock att de lokala parterna på SJ/Götalandståg innan dess är överens om ett nytt avtal. Läs mer

”Folk är skitsugna på konflikt”

Seko kan aldrig acceptera att byte av arbetsgivare inom spårtrafiken ska leda till sänkta löner och sämre villkor. Det var budskapet när Sekos klubbar inom tunnelbanan och lokalbanorna i Stockholm i dag hade sitt första möte inför en eventuell strejk den 20 juni. Läs mer