Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Nyhet

Flyget klarade vintern

23 april 2010 08:00

Förklaringen är en sammanhållen verksamhet, goda rutiner och välutbildad personal, anser Arlandas fälthållningschef Ingemar Österlind.
– Vi har inte outsourcat och kan styra resurserna dit de behövs. Inför vintern anställer vi alltid folk så att vi kan klara det mest extrema, säger han.
Att flygplatserna bolagiserats från 1 april oroar inte. Varken Agne Lindbom, Sekos ordförande på Arlanda, eller Ingemar Österlind tror att nästa steg är konkurrensutsättning.
Per Kvick, samordnare för upphandlingen av underhåll och snöröjning på Trafikverket tror inte att problemen blivit mindre med underhållet i egen regi.
– Det snöade mer än normalt i år och vår beredskapsplan fungerade inte i det läget.
Även SJ:s depåchef Tomas Wintzell är tveksam till att felet ligger i konkurrensutsättningen. Samtidigt medger han att det är svårt att samordna alla inblandade aktörer.
– Ett tecken på det är att bangårdar och depåer inte blev tillräckligt snöröjda.
En annan förklaring till snökaoset är att Trafikverket och trafikbolagen i sin planering utgår från ”normala” vintrar. Så ser också ersättningsmodellerna ut för Trafikverkets entreprenörer: fast pris i norr, efter behov i mellersta landet och per snöfall i söder.
SJ utgår från att tågen ska bli av med isen i Malmö.
– Vi brukar kunna tina tågen i Skåne. Men i år var det minusgrader även där, säger Tomas Wintzell.
Samtidigt har inte depåernas avisningsanläggningar tillräcklig kapacitet att klara en riktigt snörik vinter.
– Vi letar nu efter bra metoder för avisning. Frågan har varit eftersatt, säger han.
Jernhusen, som äger depåerna, uppger att trafikbolagen sagt nej till erbjudanden om att uppgradera avisningsutrustningen.
– Vi har inte fått några konkreta erbjudanden och vi vet inte vilken metod som är bäst, säger Tomas Wintzell.
Professor Stefan Östlund, tågteknikforskare vid Kungliga tekniska högskolan, KTH, tror att det brustit i organisationen.
Järnvägens olika aktörer måste börja öva inför katastrofsituationer. I år blev det allt för mycket ad hoc-lösningar, säger han.
Det håller Tomas Wintzell med om.
– Vi måste planera för vintern, reducera trafiken i god tid. Kanske glesa ut trafiken på vintern.
Regeringen har tillsatt en utredning av vinterns störningar. Utredare är landshövding Per Unckel och han ska vara klar den 15 oktober 2010.

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Postnord får 2,2 miljarder av ägarna

Postnord får 2,2 miljarder av ägarna

Danmark och Sverige har kommit överens om att ge det krisande Postnord ett tillskott på 2,2 miljarder svenska kronor. Den danska staten skjuter till 1,8 miljarder och Sverige står för resterande 400 miljoner. Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

Höga halter av kvävedioxid i tunnelbanan

Det är tidvis höga halter av kvävedioxid och damm vid underhållsarbete i Stockholms tunnelbana. Det visar mätningar som Strukton Rail gjorde under våren 2017. Mätningarna skedde vid fyra olika arbetsmoment. Läs mer

Skärgårdsförhandlingarna har brutit samman

Förhandlingarna mellan Seko och Almega om ett nytt skärgårdsavtal har brutit samman. Enligt Seko har Almega sagt upp avtalet, vilket innebär att det blir avtalslöst tillstånd om sju dagar. Läs mer

Jobbar kvar för att det är kul

Jobbar kvar för att det är kul

Pelle Olsson är både kriminalvårdare och pensionär. Han tycker att han har fått det bästa av allt och rekommenderar andra samma sak. Men inte för att klamra sig fast vid jobbet. Läs mer

Lågavlönade får bättre betalt med nya avtalen

Årets avtalsrörelse skulle ge mer till dem som tjänar minst. En rundringning som Sekotidningen har gjort visar att många lokala löneförhandlingar har gett resultat, även om alla inte är helt nöjda. Läs mer

När jobbet leder till döden

När jobbet leder till döden

Hittills i år har 40 personer dött på jobbet. Här är en berättelse om hur det kan gå till. Om entreprenörskedjor, bristande kontroll och olyckliga omständigheter. Läs mer

”Jag gillar att vara utomhus”

”Jag gillar att vara utomhus”

Läs mer

Med orättvisorna i fokus

Med orättvisorna i fokus

Hennes drivkraft är kampen mot orättvisor. Och det är en fajt som Gabriella Lavecchia tagit i många olika roller inom arbetarrörelsen. Sedan i våras som vice förbundsordförande för Seko. Läs mer

Upphandling på slak lina

Upphandling på slak lina

Upphandlingar är ofta ett vågspel. Men en sak är säker, går det åt skogen drabbas inte de ytterst ansvariga, det är de anställda som råkar illa ut. Som nu på pendeltågen i Stockholm Läs mer

Billigare vara med i facket

Nu återinför socialdemokraterna skattereduktion för fackföreningsavgift, så det är bara att bli med i facket igen, skriver två socialdemokratiska riksdagsledamöter. Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

Ny postlag skippar brev över natten

Regeringen har presenterat ett förslag till ny postlag. Seko posten är positivt till stora delar av innehållet, men är besviket över att postboxar inte blir standard. Läs mer

Kvinnligt nätverk viktigt forum att prata ut om jobbet

Kvinnligt nätverk viktigt forum att prata ut om jobbet

– Titta så små byxorna är, säger tunneltvättare Madelene Berglund och lyfter upp en arbetsbyxa från bordet där ett av de större klädföretagen placerat sitt utbud. Läs mer

Seko och Fastighets går vidare med planerna på samgående

Planerna på att slå ihop de två förbunden har sedan en tid legat i malpåse i väntan på att avtalsrörelsen och kongresser ska vara avklarade. Nu har de tagit beslut om att tillsätta en utredning. Läs mer

Strid om gräns för kvartsdamm

Strid om gräns för kvartsdamm

Arbetsmiljöverket lade ett förslag om halverat gränsvärde för det farliga kvartsdammet. Medicinsk expertis och facket välkomnar förslaget medan arbetsgivarna tycker att det blir för dyrt. Nu är det inte säkert att det blir någon sänkning. Läs mer

”Dialog med facket är viktig”

”Dialog med facket är viktig”

Tomas Eneroth fick en rivstart på posten som infrastrukturminister sedan företrädaren, Anna Johansson, fick gå efter IT-skandalen på Transportstyrelsen. Till Sekotidningen säger han bland annat att han vill se än mer järnvägsunderhåll i statlig regi. Läs mer

Nytt avtal för anställda på Samhall

Efter konfliktvarsel och medlarbud har parterna kommit överens om ett nytt avtal för anställda på Samhall. Avtalet ger 7,1 procent i löneökningar under tre år och innehåller en låglönesatsning. Läs mer

Utredning kring Sekohärvan står still

Det rättsliga efterspelet till den så kallade Sekohärvan drar ut på tiden. Polisen har ingen utsedd utredare och fortfarande har inga förhör hållits med de inblandade. Läs mer

Försäkringar
Fackets försäkring hjälpte Tomas efter stroken

Fackets försäkring hjälpte Tomas efter stroken

Paketchauffören Tomas Dahl fick en stroke för tre år sedan. Genom Sekos sjukförsäkring fick han 50 000 kronor – pengar som var välkomna när han blev sjukskriven på heltid i tre månader. Läs mer

Avtalskrav

Inför avtalsförhandlingarna gör facket en kravlista till arbetsgivarorganisationen på saker man vill ha i det nya avtalet. Det kan vara höjda reallöner, kortare arbetstid, regler om jour och beredskap med mera. Inget krav blir verkligt förrän bägge parter har kommit överens om att genomföra det.