Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Nyhet

Flyget klarade vintern

23 april 2010 08:00

Förklaringen är en sammanhållen verksamhet, goda rutiner och välutbildad personal, anser Arlandas fälthållningschef Ingemar Österlind.
– Vi har inte outsourcat och kan styra resurserna dit de behövs. Inför vintern anställer vi alltid folk så att vi kan klara det mest extrema, säger han.
Att flygplatserna bolagiserats från 1 april oroar inte. Varken Agne Lindbom, Sekos ordförande på Arlanda, eller Ingemar Österlind tror att nästa steg är konkurrensutsättning.
Per Kvick, samordnare för upphandlingen av underhåll och snöröjning på Trafikverket tror inte att problemen blivit mindre med underhållet i egen regi.
– Det snöade mer än normalt i år och vår beredskapsplan fungerade inte i det läget.
Även SJ:s depåchef Tomas Wintzell är tveksam till att felet ligger i konkurrensutsättningen. Samtidigt medger han att det är svårt att samordna alla inblandade aktörer.
– Ett tecken på det är att bangårdar och depåer inte blev tillräckligt snöröjda.
En annan förklaring till snökaoset är att Trafikverket och trafikbolagen i sin planering utgår från ”normala” vintrar. Så ser också ersättningsmodellerna ut för Trafikverkets entreprenörer: fast pris i norr, efter behov i mellersta landet och per snöfall i söder.
SJ utgår från att tågen ska bli av med isen i Malmö.
– Vi brukar kunna tina tågen i Skåne. Men i år var det minusgrader även där, säger Tomas Wintzell.
Samtidigt har inte depåernas avisningsanläggningar tillräcklig kapacitet att klara en riktigt snörik vinter.
– Vi letar nu efter bra metoder för avisning. Frågan har varit eftersatt, säger han.
Jernhusen, som äger depåerna, uppger att trafikbolagen sagt nej till erbjudanden om att uppgradera avisningsutrustningen.
– Vi har inte fått några konkreta erbjudanden och vi vet inte vilken metod som är bäst, säger Tomas Wintzell.
Professor Stefan Östlund, tågteknikforskare vid Kungliga tekniska högskolan, KTH, tror att det brustit i organisationen.
Järnvägens olika aktörer måste börja öva inför katastrofsituationer. I år blev det allt för mycket ad hoc-lösningar, säger han.
Det håller Tomas Wintzell med om.
– Vi måste planera för vintern, reducera trafiken i god tid. Kanske glesa ut trafiken på vintern.
Regeringen har tillsatt en utredning av vinterns störningar. Utredare är landshövding Per Unckel och han ska vara klar den 15 oktober 2010.

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

”Dålig snöröjning ökar risken för urspårning”

”Dålig snöröjning ökar risken för urspårning”

Snöröjningen på järnvägen i norra Sverige är sämre i år än tidigare. Det anser Green cargo som noterat att antalet incidenter med mindre urspårningar ökat. Trafikverket medger att snöröjningen brustit. Läs mer

Svårare för fifflande entreprenörer

Svårare för fifflande entreprenörer

Idag presenterade regeringen ett förslag om entreprenörsansvar i bygg- och anläggningsbranschen. Detta för att skydda de anställdas löner och stoppa osund konkurrens. Läs mer

6F i bråk med Jan Björklund

6F i bråk med Jan Björklund

Efter att Liberalernas partiledare Jan Björklund uttalat sig om ”de militanta LO-förbunden i 6F” i tidningen Arbetet kontrar nu 6F med att kalla Björklund politikens främsta huligan. Läs mer

Språkförbistring kan ligga bakom dödsolycka

De två estniska montörer som omkom vid ett kraftledningsarbete i Dalarna hösten 2016 kunde inte svenska och det kan ha bidragit till att de gjorde misstag. Läs mer

”Erfarenhet borde synas på lönen”

”Erfarenhet borde synas på lönen”

– Jag är trygg i min yrkesroll och kan bemöta de intagna på ett helt annat sätt idag jämfört med när jag var ny på jobbet, säger Anette Skrydtrup, kriminalvårdare på häktet i Helsingborg. Läs mer

Seko: ”Omplacering av fackligt ombud en bestraffning”

Kriminalvården vill omplacera en facklig förtroendevald på anstalten Ljustadalen efter påståenden om kränkande särbehandling. Läs mer

Harly håller koll på entreprenörerna

Harly håller koll på entreprenörerna

I januari förra året fick Trafikverket ett regeringsuppdrag att sköta leveransuppföljningen av järnvägsunderhållet i egen regi. Redan i september var Harly Nielsen ute för att hålla koll på att entreprenörerna gör det de ska. Läs mer

”Jag bestämmer över mitt arbete”

”Jag bestämmer över mitt arbete”

Läs mer

Raka spåret in i politiken

Raka spåret in i politiken

Lina el Yafi hamnade i hetluften när hon som klubbordförande drev kampanj för de uppsagda konduktörerna på tvärbanan. Nu gör hon politisk raketkarriär och kommer av allt att döma bli landstingspolitiker efter valet. Läs mer

Himmel eller helvete

Himmel eller helvete

Det är ingen mening att slå sönder maskinerna, bättre att slåss för en rättvis fördelning av vinsterna som robotar och automatisering ger. Och kanske få en kortare arbetstid. Läs mer

Billigare fackföreningsavgift bra för tryggheten

Den svenska modellen bygger på att löntagare är med i facket. Våra fackförbund ser till att löne- och avtalsvillkor följs och att nödvändiga försäkringar finns, inte minst avtals- och tjänstepension. Därför går vi socialdemokrater nu fram med förslag om att det ska bli billigare att vara med i facket. Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

Starkt stöd för vägarbetare som slog sönder bilruta

Starkt stöd för vägarbetare som slog sönder bilruta

Vägarbetaren Timmy Edström slog en asfaltraka genom vindrutan på en bil när föraren vägrade dra ner farten. Nu har han dömts till böter och skadestånd, men han får starkt stöd och pengar från kolleger och allmänhet. Läs mer

ny på arbetsmarknaden
Maskinföraren Ghalia bryter normen

Maskinföraren Ghalia bryter normen

Ghalia Alhindi flydde från Syrien till Sverige för drygt två år sedan. Bland det första hon gjorde här var att lära sig cykla, sedan tog hon körkort och nu går hon en maskinförarutbildning. – Sen blir det lastbil och till slut flygplan, säger hon halvt på skämt, halvt på allvar. Läs mer

Ny rikspolischef välkomnas

Ny rikspolischef välkomnas

Säpochefen Anders Thornberg tar över jobbet som rikspolischef efter att hårt kritiserade Dan Eliasson tvingats bort. Seko polisen tycker att Thornberg är ett bra val men tycker att Eliasson hade kunnat sitta kvar. Läs mer

Seko och 6F inleder valrörelsen

Vem f’n bryr sig? Den frågan ställer Seko och de övriga förbunden i 6F i årets valrörelse. Enligt förbunden är svaret på frågan socialdemokraterna. Läs mer

Kriminalvården och Seko inte överens om lokalt avtal

Seko och Kriminalvården har inte lyckats komma överens om ett avtal för 2017. Nu blir det de lokala parterna som ska förhandla utifrån det centrala avtalet, som slöts i höstas. I potten finns totalt 6,5 procent på tre år med låglönesatsning. Läs mer

Statligt järnvägsunderhåll

Statligt järnvägsunderhåll

Trafikverket kommer att ta över den del av basunderhållet på järnväg som statligt ägda Infranord har. Det utlovar infrastrukturminister Tomas Eneroth idag, onsdag. Läs mer

Lönsamt övertidsarbete kan leda till ohälsa

Lönsamt övertidsarbete kan leda till ohälsa

Vissa medarbetare i Kriminalvården arbetar väldigt mycket övertid. Den är frivillig och ger i de flesta fall betydande extrainkomster. Vilket i sin tur gör det svårt för skyddsombud och fack att se till att avtal följs. Läs mer

Fredsplikt

När ett kollektivavtal är undertecknat råder fredsplikt, då får varken arbetstagar- eller arbetsgivarorganisationer vidta stridsåtgärder.